Geen banen op de tocht bij het Nederlandse bedrijf.
Gaat het zo slecht dan bij Nedcar? Neen, integendeel zelfs. Wel was de toekomst van 1400 uitzendkrachten onzeker en waren de arbeidsvoorwaarden minder in vergelijking met vaste krachten. Deze grote groep medewerkers kan nu opgelucht adem halen. Vandaag is bekend geworden dat de ruim 1400 tijdelijke medewerkers een vast contract gaan krijgen bij het Nederlandse bedrijf. VDL Nedcar heeft namelijk een principeakkoord gesloten met de vakbonden. De productietijd zal worden uitgebreid en zijn er afspraken gemaakt omtrent de werktijden en arbeidsvoorwaarden.
Vakbond FNV spreekt over een overwinning. VDL Nedcar heeft zich nog niet publiekelijk uitgelaten over het nieuws. FNV Metaal is naar eigen zeggen tot midden in de nacht bezig geweest met onderhandelingen om het akkoord voor elkaar te krijgen.
Medewerkers van de assemblage-afdeling gaan met dit akkoord per dag 8,75 uur werken, verdeeld over een werkweek van vier dagen. Uitzendkrachten krijgen daarnaast ook meer adv-dagen en hebben recht op winstdeling. Aanstaande maandag legt FNV het akkoord voor aan haar leden.
fiestacruizer zegt
Zolang de vakbonden niet de boel komen verstieren draait het best netjes daar. Top, Gefeliciteerd.
Dutchdriftking zegt
Niet gek toch.
noflexzone zegt
Vind het wel knap van FNV dat ze deze keer niet gepoogd hebben het bedrijf onderuit te halen.
bitd zegt
@noflexzone: komt nog wel, is self fulfilling prophecy.
kraai zegt
35 uur per week, vind ik best weinig. Wat verdienen die mannen per uur?
banaan7 zegt
@kraai: weinig? 20 uur dat is weinig. 35 uur is gewoon prima hoor.
lekbak zegt
@banaan7: welnee, 35 uur is schofterig weinig voor een voltijd baan.
Zo viel mijn mond vanochtend letterlijk open toen een leraar op leeftijd zei dat hij tegenwoordig zelfs eventjes bij moest komen na een werkdag. Wat!? Dat hoort normaal te zijn. Het is geen vakantie, het is je werk!
kraai zegt
@banaan7: Ik zou dan liever min 8 uur per dag werken en 5 dagen in de week dat heet een voltijdbaan. En ik denk met hun uurloon dat je dan ook echt wat hebt om uit te geven ipv alleen genoeg om de vaste lasten te betalen.
freshlife zegt
@kraai: 40 is wel normaal? Probeer dan naast werk nog maar eens iets anders te regelen zonder altijd vrij te moeten vragen(tandarts, garage, paspoort vernieuwen, kapper, sportschool, nieuwe energiemeter, pakketje bezorgen) zonder je weekend te moeten opofferen voor zaken die niet leuk zijn, maar wel nodig. Het is net waar je prioriteiten liggen
Tonnie zegt
@freshlife: in mijn werkgebied is tegen de 60 uur tegenwoordig bijna normaal.. amerikaanse werkweken, alleen zondag vrij als je geluk hebt. Wel goed verdienen, dat dan weer wel.
por100 zegt
@thijsj: daar zeg je het al: je verdient goed
freshlife zegt
@thijsj: 60 is wel erg veel, leveltje CEO. Hopelijk ook met bijbehorend salaris dan. Voor een paar jaar prima, maar niks voor mij (atm)
trustmeiamanengineer zegt
Mooi zeg, echt een prachtbedrijf dat VDL. En een hele werkweek in 4 dagen lijkt me erg prettig.
Ook kudos voor de vakbond dat ze eens iets moois bereikt hebben zonder een bedrijf plat te leggen…
rufctr01 zegt
Goeie deal toch!
lekbak zegt
Hoe help je Nederland naar de klote? Door dit soort afspraken dus. Werken met je luie donder! 35 uur per week is ronduit belachelijk. Op deze manier is het natuurlijk niet gek dat er in Nederland bijna geen maak industrie meer is.
apriliarsv zegt
@lekbak: exact
w0o0dy zegt
@lekbak: is waarschijnlijk netto werktijd (dus na aftrek van de pauze) en die lui moeten echt wel een beetje doorweken aan zo’n band..
reactief zegt
@lekbak: wat is je punt eigenlijk?
Ze hebben een vast contract gekregen. Dan kan je er vanuit gaan dat Nedcar degene is die niet meer uren in het contract wilde hebben hoor. De partij die er dus voor zorgt dat er nog een beetje maakindustrie is!
Want voor hen zijn veel-urencontracten risicovoller dan wat minder uurtjes en mogelijkheid tot overwerken in drukke tijden met tijd-voor-tijd. En dan dus minder werken in rustige tijden.
Er vanuitgaande dat dat hier zo gedaan wordt, net als in vele andere ‘simpele’ banen sectoren…
lekbak zegt
@reactief: mijn punt is dat Nederland op deze manier veel te duur is. En dat blijkt ook aangezien er bijna niks meer gemaakt word hier. Echter heeft een gezonde economie een beetje van alles, en vooral ook maak industrie. Nederland gaat kapot aan dit soort deals.
Daarbij geloof ik echt niet dat Nedcar dit vrijwillig doet. Er is druk over onderhandeld dus dat betekent dat de alternatieven nog erger waren. Dat wil niet zeggen dat dit goed is.
reactief zegt
@lekbak: Nedcar had liever nog steeds met oproepkrachten gewerkt hoor. De vakbonden wilden echter ‘echte’ banen, zoals ze het graag noemen.
Mijn ervaring met grote bedrijven met veel oproepkrachten is toch echt dat zij juist liever minder uren in het vaste contract met hun personeel hebben staan.
Zoals eerder genoemd om schommelingen in drukte op te vangen met tijd-voor-tijd.
Maar ik snap je punt nog steeds niet.
Voor wie is het te duur? Waarom gaat Nederland(vaag begrip in zo’n zin…) kapot aan dit soort deals? En waarom is er geen maakindustrie meer door dit soort afspraken?
Jij gaat er dus vanuit dat personeel maar 35 uur wil werken?
lekbak zegt
@reactief: zucht. Nee, ik ga hier niet eens aan beginnen…
reactief zegt
@lekbak: verrek. Je hebt soort van gelijk. Al kan ik het hele verhaal zo snel niet compleet vinden. Maar in het statement van de FNV vind ik dit:
Wat ik begrijp zouden ze een uur per dag extra moeten werken, dat wilde personeel voor een groot deel niet…
Dus nu moet dat uurtje er alsnog bij per dag, maar dan in vier dagen ipv vijf.
Dat is dan wel erg bijzonder ja… Aan de andere kant is 43,5 uur + onbetaalde pauzetijd/reistijd ook best wel veel, zeker als je thuis kinderen hebt en beide werkt.
Gek dat dit dan de uitkomst.is…
mashell zegt
@lekbak: ik snap je niet. Je vindt dat ze met 35 uur te weinig werken en dat Nederland op deze manier te duur wordt. Dat is tegenstrijdig want elk werkuur moet betaald worden (minstens tegen minimum loon). Juist door van medewerkers geen 40 uur te vragen blijft Nederland een min of meer betaalbaar productieland.
lekbak zegt
@mashell: uiteindelijk draait het niet om wat je per uur verdiend maar wat er elke maand binnenkomt en uit gaat. Als ze 40 uur in de week werken kunnen ze minder per uur verdienen zonder dat het invloed heeft op de koopkracht.
mashell zegt
@lekbak: zeg je nou serieus dat je wilt dat productiepersoneel nog minder per uur moet verdienen? Welk nut heeft dat? Wat hebben die mensen misdaan? Een probleem in Nederland is dat we zo sterk geloven aan loonmatiging om de “concurrentie positie te behouden” dat de gewone medewerker amper nog koopkracht heeft om aan de economie bij te dragen. Zo glijden we vanzelf af naar een arm land. Een rijk en welvarend land ben je als iedereen geld te besteden heeft en ook voldoende vrije tijd om dat geld te besteden.
por100 zegt
@lekbak: amateur-redeneren, NL scoort goed op arbeidsproductiviteit en kwaliteit (en ook op ziektekosten). Landen die het beter doen dan NL geven werknemers nog meer vrijheid!
Maak-industrie komt weer terug als dat elders te duur/inefficiënt wordt. Kwestie van tijd.
fijnkonijn zegt
Nederland gaat Frankrijk achterna…
Hier in Zwitserland werkt men standaard 42.5 uur (8.5 x 5) per week.
desjonnies zegt
@fijnkonijn:
Je suis France.
Frankrijk, ik huil als ik er moet zijn en dat gebeurt regelmatig, dat land is in 20 jaar verampponneerd door weg te kijken en niets te doen en ik moet helaas toegeven dat wij ze in rap tempo achterna gaan.
e1000bmw zegt
@fijnkonijn: ga voor de gein eens naar Scandinavië…
fijnkonijn zegt
@e1000bmw523i: idd.
Ik verafschuw mensen (mag niet zeggen hele volken…) die van alles willen, maar er niet voor willen werken. Tegen hen zeg ik “sorry maar zo werkt het niet” maarja, dat kun je ze toch niet bijbrengen. Intussen mekkeren ze het hardst.
damom zegt
AANRADER! Vorige week een fabrieksbezoek gehad bij VDL Born. Gaaf om te zien hoe daar alles in zijn werk gaat.
Indo zegt
Het is niet helemaal duidelijk in dit artikel omschreven, maar het gaat om 4x 8,75u + 1x 8 uur, excl. in totaal een uur pauze. Op vrijdag draaien ze een normale dienst. Ze draaien dus 43-urige werkweken.
mashell zegt
Hulde voor VDL dat ze uitzendkrachten in vaste dienst nemen. Die zijn daarmee een voorbeeld voor vele anderen.