VDL NedCar, Nederlands enige autofabriek, zit stevig in het zadel bij de BMW Group.
Nadat Mitsubishi vertrok uit Born en de NedCar-fabriek ten dode was opgeschreven, verscheen daar Wim van der Leegte, die samen met BMW/MINI de tent overeind hield en daar straks MINI’s gaat bouwen. Over de contracten en tijdsduur was weinig tot niets bekend, maar de lokale Limburgse zender L1 heeft achterhaald dat ze tot minstens 2026 MINI’s zullen bouwen.
Dit staat in een contract met toeleverancier IAC GROUP, eveneens gevestigd in Born. De onderdelenfabrikant, waar 300 mensen werken, maakt vanaf 2016 delen van het dashboard voor de Countryman. Dit zou duren tot en met 2026. Nu weten we niet welke clausules de BMW Group in het contract heeft opgenomen met betrekking tot het vroegtijdig kunnen verscheuren van zo’n contract, maar dit klinkt tot dusver als goed nieuws.
Niet in de laatste plaats voor de IAC GROUP, die na het sluiten van Ford Genk een grote klant verloor.
BMW houdt ondertussen de kaken op elkaar over het tijdspad, maar zegt dat ze “over enkele weken” met meer info over de modellen komen die in Born van de band rollen.
Interview met Koen Beerts van de IAC GROUP HIER.
560pkferrari zegt
Eindelijk goed nieuws, en een beetje zekerheid voor de mannen die daar werken.
heidi zegt
@560pkferrari: En de vrouwen dan?
560pkferrari zegt
@heidi: die horen in de keuken te staan
Simpson zegt
Goed nieuws! Zeker voor de werknemers en (lokale) toeleveranciers.
Ben benieuwd welke politicus als eerste voor de camera’s beweert dat ‘ie het geregeld heeft :D
heidi zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
lekkaah zegt
Alleen maar het dashboard? Staken..
timowouters zegt
@lekkaah: uit het contract van 1 toeleverancier dat delen van het dashboard gaat maken is op te maken dat NedCar dus de mini gaat produceren.
Samen met alle toeleveranciers in de buurt is dit een enorme meevaller voor de regio. Van bakker tot toeleverancier zou ernstig last krijgen als NedCar voorgoed zou sluiten.
mclarenf1lm zegt
Dat is nou mooi nieuws, die Mini van de foto´s stond trouwens ook op het MECC, die was echt prachtig gerestaureerd.
sanjo120 zegt
@mclarenf1lm: geen goedkope amerikaanse overhaulin
steef2 zegt
Nu nog een fabriek in Groningen en dan is iedereen weer blij.!:)
mtber zegt
@steef2: Dat zal lastig worden, voor je het weet zakt de fabriek in de grond voordat er ook maar iets is gemaakt. Wel prima dat dit alles in Borne door gaat.
potver7 zegt
Contracten zijn er om opengebroken te worden. Dus als BMW over een jaartje of 7-8 (bij de volgende generatie) heeft uitgerekend dat produktie elders goedkoper kan, dan kopen ze gewoon de rest van het contract af.
Simpson zegt
@potver7: Vanavond op RTL Nieuws: “De crisis is nog niet voorbij!” – “Analist potver7 is niet onverdeeld positief”
desjonnies zegt
@potver7:
Was ook het eerste waar ik aan dacht pessimist!
Maar, Duitsland krijgt nu ook eindelijk een minimumloon en er zullen wel andere financiële voordelen zijn voor BMW
Anderzijds, misschien wel 1 van de geheimen van het succes van BMW : naar de lange termijn kijken, alhoewel ik bevreesd ben voor de houdbaarheid van de MINI, er is eigenlijk geen opvolger voor zo’n auto, wat dat aan gaat vind ik dat Citroën het beter heeft aangepakt met die DS3, qua idee dan, iets moderns dat makkelijk opgevolgd kan worden door iets nog moderners.
sulobb zegt
Ik zie als enige motief, dat ze zo meer Mini’s willen verkopen in NL en de buurlanden.
mout zegt
@sulobb: En omdat jij alleen dat motief ziet, vragen ze jou niet om hierover mee te denken. Een paar andere motieven: opgeleid personeel plus een complete fabriek die klaar staan, en waar ze dankbaar onthaald worden: personeel uit de Born fabriek, maar ook uit België.
Een vestigingsplaats die op de (vaar-)route ligt tussen de Duitse fabriek en zeehavens. Mede daarom zal Born ook een logistieke rol gaan spelen.
Een fabriek die bovengemiddeld geschikt is voor het bouwen van meerdere modellen door elkaar heen.
sulobb zegt
@mout: Er was geen uitleg gevraagd, maar toch bedankt.
Ik had het meer over waarom Mini auto’s zou willen bouwen, hier in West-Europa, terwijl dat het elders (heel wat) goedkoper is… Niet dat ik er tegenstander van ben, integendeel…, maar ik vind het gewoon een beetje bizar (en zocht er dus een motief over)…
baasbas zegt
Nou, als er een grote Mini (doh) komt in de 14% groep, dan overweeg ik om over mijn principes heen te stappen en dat kotslelijke ding aan te vinken…
lacker zegt
Goede aanleing om het Actiemodel de Holland Street er in te gooien. Een MINI met een Nederlandse vlag op het dak
http://www.mini.nl/nowornever/mini-countryman-holland-street/