In het Eindhovense Evoluon opende Camiel Eurlings vandaag de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). Deze databank moet zorgen voor completere informatie over de drukte op onze wegen. De NDW kan door weggebruikers worden geraadpleegd via mobiele telefoon, radio, navigatiesystemen en internet, Eurlings hoopt op deze manier de files met 10 procent te verminderen.
De NDW belooft de reiziger een actueel beeld van de situatie op de weg. De gegevens komen per minuut beschikbaar, waardoor altijd de laatste informatie kan worden aangeboden. Minimaal 5500 kilometer rijstrook, vijf keer zoveel als nu, moet vanaf 2012 permanent in de gaten worden gehouden. Dat betreft 50-60% van het wegverkeer, dat percentage zal in de toekomst nog verder worden uitgebreid.
UPDATE: De Nationale Databank Wegverkeersgegevens is twee weken na de feestelijke start op 6 juli al weer stilgelegd. De stroom gegevens is niet stabiel genoeg en bovendien wijkt informatie van de NDW te sterk af van de verkeersinformatie die Rijkswaterstaat gewoonlijk verstrekt. ”Daar kunnen we niet veel mee”, aldus een woordvoerder van de ANWB-verkeersdienst. (via nu.nl)
De NDW heeft de verkeersinformatiediensten ANWB en VID een brief gestuurd over de technische problemen. De databank, die onder Rijkswaterstaat valt, is in gesprek met de leverancier van de elektronische apparatuur om de problemen voor 1 september op te lossen.
robbin zegt
als we allemaal op onze mobieltjes/navigatie systemen en laptops zitten tijdens het rijden komt er alleen maar meer file.
daniel zegt
zal de bedoeling zijn dat de navigatie dit wel meeneemt in de routeberekening.
hoop dat t wat oplost, zie dr wel enigzins toekomst in
tijn zegt
TomTom’s HD traffic werkt toch op basis van de vodafone mobieltjes die op een bepaalde snelheid langs de GSM palen rijden ? Was KPN niet beschikbaar om voor de Nederlandse overheid wat info te regelen ? want mobieltjes hebben we vandaag al en niet pas in 2012
Fiatman zegt
File melding? En wat dan! Wat is het alternatief? Het bestaan geen omrij-mogelijkheden. In de file staan of op de parking wachten tot alles voorbij is, dat is Nederland. Jammer voor het geld wat daar investeert wordt om niets op te lossen.
Jurry zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
lincoln zegt
asphalt sukkel asphalt ..
die treurlings ook altijd met zijn loser-oplossingen die nooit geen oplossing zijn ..
kan die jankmongool straks weer de computer de schuld geven ..
schaam me gewoon dat dit soort mijn land regeert ..
GOD zegt
kun je bij hun ook de locaties van flitspalen doorgeven?
Elektro zegt
Bij hun niet maar op je TomTom LIVE! Even de snelknop op je hoofdscherm neerzetten en je pakt alle BOA’s voor je mede TomTom gebruikers.
KeesB zegt
Pfft. Dit valt zelfs nog niet onder symptoombestrijding!
Wat heb je hier dan aan? Ik wil toch van A naar B.
Of dat nou is met 20 minuten vertraging, of via C met 20 minuten extra reistijd helpt geen zier.
Gewoon meer asfalt willen we!
sebastianchubasco zegt
… en dan hebben we helemaal geen wegen meer nodig….
Citrofiel zegt
10% klinkt wel erg ambitieus. Dan gaat hij er zeker van uit dat alle informatie ook opgenomen en opgevolgd wordt door de automobilist. Wat dus nooit zal gebeuren.
dennis21 zegt
mooi dan gaan we omrijden (sluiproutes);) is het ook niet goed…dan wordt heel die straat verbouwd kost ook weer geld..en de benzine stijgt ook steeds goed zo camiel :s
2500 zegt
Heeft Camiel dan niet eens een TomTom HD traffic?
Of is dit voor bedoeld voor de 10 weggebruikers die nog geen radio in de auto hebben?
Dit lijkt in eerste instantie een publieke vorm van geldverspillig.
Bas zegt
Interessant project op ICT gebied. CSC, succes!
tdj zegt
@lincoln ga jij nou maar snel Pvv stemmen, ontsettende tokkie. Wat een praat.
Ik rij elke dag met een overzichtskaar van files op basis van tomtom hd traffic. Werkt goed en bespaard me regelmatig veel tijd. Goed initiatief, met dit soort info kunnen we het verkeer wellicht efficienter ‘loadbalancen’.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat er op veel plekken simpelweg meer asfalt nodig is (A13/A4/A20!!).
autoblogger zegt
UPDATE: De Nationale Databank Wegverkeersgegevens is twee weken na de feestelijke start op 6 juli al weer stilgelegd. De NDW heeft de verkeersinformatiediensten ANWB en VID een brief gestuurd over de technische problemen. De databank, die onder Rijkswaterstaat valt, is in gesprek met de leverancier van de elektronische apparatuur om de problemen voor 1 september op te lossen…