Navigatiesystemen sturen je soms letterlijk en figuurlijk het bos in, maar over het algemeen vind ik het verrekt handige apparaatjes. Ze zijn niet alleen handig, want uit onderzoek is gebleken dat ze tevens een positieve bijdrage leveren aan het milieu. Kaartenmaker Navteq heeft in Duitsland een onderzoek laten verrichten naar het effect van navigatiesystemen op de afstanden die automobilisten afleggen en het brandstofverbruik.
Het onderzoek werd uitgevoerd door het sociaal en wetenschappelijk onderzoeksbureau NuStats met automobilisten in Düsseldorf en München die nog nooit eerder met een navigatiesysteem hadden gereden.
Er werden 2.100 ritjes afgelegd, waarbij in totaal meer dan 20.000 kilometer werd gereden en de bestuurders gezamenlijk bijna 500 uur op de weg waren. Gebleken is dat automobilisten met navigatiesysteem 24 procent minder CO2 uitstoot produceerde dan een gemiddelde automobilist zonder navigatiesysteem.
De bestuurders met een navigatiesysteem zaten korter achter het stuur en legden kortere afstanden af. In absolute zin zorgt dit dus automatisch voor minder brandstofverbruik, maar ook het gemiddelde verbruik daalde van 8,3 liter per 100 km naar 7,3 liter. Bij een kilometrage van 25.000 kilometer jaar komt dat neer op een besparing van 250 liter brandstof. Daarnaast wordt ook nog bespaard op de banden die minder hard slijten. Als alle Duitse automobilisten per jaar 2.500 kilometer minder afleggen, scheelt dat jaarlijks 1,19 miljoen autobanden. (bron: navteq)
Gregorius zegt
En Sinterklaas bestaat ook echt
lauwie zegt
Goed verhaal lekker kort!!
BananaFlip zegt
Als dit echt klopt, word ik heel blij.
Dat betekent dat al dat bespaarde rubber en brandstof weer gebruikt kunnen worden voor een leuke rijtest met de E63 AMG.
Mouzie zegt
Dit zou mij niet verbazen, sterker nog waarom komen Navteq en straks wellicht ook TomTom nu pas met deze gegevens. Ik bedoel, met een navigatiesysteem raak je minder snel de weg kwijt waardoor je minder vaak omrijdt wat dus brandstof bespaart. Afname van de bandenslijtage is weer een gevolg van de kortere ritten.
timberleek zegt
alhoewel. hoeveel is er al uitgestoten door die bedrijven om alle wegen in kaart te brengen. die lui rijden overal met zulke auto’s als hierboven.
verder vrij logisch. zowiezo voor het omrijden. maar ook omdat je al ruim van tevoren kan zien waar je eraf moet. dan kun je relaxed rijden. zonder zou je misschien gespannen alle borden lezen en net op tijd doorkrijgen dat je daar in moest = snel remmen en dan snel weer gas geven. now you can cruise along just fine
Gregorius zegt
Kom op mensen:
Hoeveel procent van de kilometers die worden afgelegd door de auto’s wordt NIET gedaan door mensen die precies weten waar ze heen gaan? Als het meer dan 10% is, dan is het veel.
Die 10% bestaat dan weer uit schilders en schoonmakers die alleen wat aan die TomTom hebben als ze Volendam – Arnhem al lang hebben gevonden; pas als ze in het juiste dorpje zijn, dan hebben ze die TomTom nodig.
25% minder CO2 uitstoot; houdt toch op!
lincoln zegt
als ik een tom-tom had ..
had ik em voorgedragen voor de Nobel-prijs voor de wereldvrede ..
knaakje zegt
Ik zie nog meer voordelen van navigatiesystemen:
-Als je al weet dat je over 3 kilometer naar links moet, kun je alvast voorsorteren en daarmee bespaar je bij het achteropkomend verkeer ook nog brandstof!
-Door die lichtgevende vlek midden op de voorruit zie je die fietser over het hoofd en hoef je daar ook niet voor te remmen, scheelt ook weer rubber!
Laurens zegt
Als ik het goed begrijp, weet een flink percentage automobilisten niet waar ze mee bezig zijn; die indruk had ik al langer ;-)
OT: geweldig. Dat systeem waarbij de auto zelf ook weet dat er een bocht komt, en zich daarop alvast instelt, is ook leuk. Even de stabilisatorstang wat strakker instellen en dan haaks de bocht door!
JT zegt
@ knaakje
Is dit laatste ook geldig voor een ingebouwd navigatiesysteem? :p
Rik3 zegt
24% is wel wat veel he, dan kun je wel erg slecht de weg vinden zonder navigatiesysteem. Zo moeilijk is het toch niet.
Bert zegt
Wanneer zien we eens een onderzoek dat degene die het betaald geen gelijk geeft, en dan nog gepubliceerd wordt door de opdrachtgever ooit?
En ik heb echt geen onderzoek nodig om te weten dat het totaal verbruik mindert als je minder kilometers rijdt.
Iemand die gewoon de weg kent, komt m.i. trouwens nog zuiniger uit.
Wollie zegt
Wetenschappelijk onderzoek mijn reedt. Het gebeurt in opdracht van Navteq en dan laat de conclusie zich al raden. Diens brood men eet, diens woord men spreekt.
Rick dos zegt
De mens is een inefficiënt dier dat hulpmiddelen nodig heeft om enige maten van efficiëntie te kunnen bereiken.
Het zou me dus niets verbazen als blijkt dat ze gelijk hebben…
13 zegt
Als je de testen van autoblog bekijkt, zie je ook dat Wouter nooit burnouts doet in een auto met navidatisysteem.
NuStats is een volle dochteronderneming en 100 % bezit van PTV AG in Karlsruhe. En PTV is niet geheel toevallig “Uw partner voor professionele rit- en routeplanningssystemen en navigatie”. http://www.ptvbenelux.com/
13 zegt
navidatisysteem? = navigatiesysteem
DTR zegt
@ wollie: reedt??
Kyanite zegt
Kortere ritafstanden? Dacht het toch niet, een bepaalde weg die ik blind kan rijden is volgens de navigatie toch echt niet de kortste die stuurt me gewoon vrolijk 2 kilometer de verkeerde kant op. Op stukken weg die je niet kent is het soms wel handig.
Hoeveel waarde moet je hechten aan een onderzoek gedaan door Navteq? Zoals Wollie zegt “Diens brood men eet, diens woord men spreekt.”
RenesisHP zegt
Navteq moet toch op 1 of andere manier hun prijzen goedpraten. Een update cd voor de rx8 kost gewoon 195euro. :shock:
Realhustler zegt
echt slim zijn de aparaten nog niet hoor. Als ik terug rij van arnhem naar huis, dan stuurt de navigatie me over de a12, waar het niet opschiet. Ik rijd over de a50, als ik dat inprogrammeer dan geeft ie aan dat het 2 minuten langer is (op een uur !!). En dat terwijl de A50 en A1 veel relaxter is dan de A12, waardoor ik geheid stress, brandstof en rubber bespaar.
Laatst reed ik van almere naar arnhem, zegt dat domme ding ga over amersfoort !! Jaja lekker de file in zeker.
En tmc ? Zodra er file is (hoe lang of hoe kort maakt niet uit) zoekt ie een alternatieve route, hoe ver het om is doet er niet toe.
Nee, zeker de oudere en budget satnavs brengen meer ellende als goed. Ik gebruik het alleen nog maar voor het laatste stukje naar onbekende adressen.
gogogomagazine.com zegt
Prachtig! Lijkt me wel eerlijk dat de overheid nu een subsidie gaat geven op alle auto’s die af-fabriek met navigatiesysteem worden.. Ik bedoel maar, met navigatiesysteem rijdt je dus eigenlijk zuiniger als met een Prius!
Daarnaast ook meteen een slurptaks op alle auto’s die dat niet hebben, kortom; Daihatsu’s, Kia’s, Chewroo’s en ander miezerig spul!
Citrofiel zegt
24% is zo onwaarschijnlijk veel dat niemand dit onderzoek nog serieus neemt, denk ik.
RenesisHP zegt
Ik geloof hier inderdaad niet veel van. Helemaal niet omdat ik zelf dus Navteq heb. Dat is echt niet zo´n heel slim systeem. Voorbeelden zoals die van @Realhustler zijn helemaal niet zo vreemd voor dat systeem.
Zelf de weg kennen is meestal nog de snelste en meest veilige optie van allemaal. Wij gebruiken hem ongeveer 2% van al onze ritten.
RenesisHP zegt
@gogogomagazine.com.
Lijkt me nogal vreemd. Milieusubsidie op een rx8 met G-label. :?
Emile_Benz zegt
Naviagatiesystemen zorgen voor kwart minder CO2 uitstoot…en ’n kwart meer verkeersongevallen…
Pim Brussee zegt
Ik zie steeds meer bestuurders van voertuigen die de kop er niet bij hebben, omdat ze naar hun TomTom kijken en of daarop adressen intikken.
Net zo gevaarlijk als telefoneren, alleen je krijgt er geen bekeuring voor.
Oh ja, waarom kan je wel de mobiele versie, maar niet langer de internetversie van “Autoblog.nl” meer op de iPhone binnenhalen?