Een middagje wandelen op de hei of in het bos gaat straks geld kosten omdat drie grote natuurorganisaties geld tekort komen.
De organisaties Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en De12Landschappen zijn bezig uit te zoeken of ze betaald parkeren kunnen gaan invoeren in de grootste recreatiegebieden. Door een tarief van één euro per uur in te voeren (acht euro voor een dag) zouden de organisaties tussen de 7 en 10 miljoen euro per jaar extra op kunnen halen. Dit geld zou nodig zijn om gaten in de begroting van de organisaties te kunnen dichten. Je auto tussen de bomen zetten is straks dus niet meer gratis.
Leden, donateurs en vrijwilligers zouden nog wel gratis moeten kunnen parkeren maar voor de rest is het de bedoeling dat iedereen gaat betalen. Dit alles meldt De Telegraaf. Met het geld zouden de organisaties de natuurgebieden beter kunnen onderhouden.
Ben jij bereid om straks een paar euro voor parkeren te betalen als je een wandeling wil maken in het bos of op de hei, zodat deze organisaties hun gebieden beter kunnen verzorgen? Of irriteer je je dat ook een wandeling op zondagmiddag straks een betaald uitje wordt?
mbkevin zegt
In Nederland zijn parkeerplaatsen nou eenmaal schaars, logisch..niet leuk
MARS zegt
Voor niets gaat de zon op! Oh wacht, laat ik ze niet op ideeën brengen…
faalhaas zegt
Goed idee!, Ik moet ook altijd geld in de parkeermeter gooien om het onkruid in mn tuin te laten groeien…
granlusso zegt
@faalhaas: Nou, in ieder geval het onkruid op je oprit als je voor een betaalde parkeerplaats gaat
arii zegt
Een bos? In nederland? Tis maar net wat je een bos noemt
mashell zegt
Bij Twickel is dat al jaren zo. Ik betaal liever voor een wandeling in de natuur dan dat ik betaal voor de martelgang door de winkelstraat.
rikkon zegt
@CasperH: Ik erger me niet alleen aan betaald parkeren maar ook aan irritant gebruik van het werkwoord ‘irtriteren’. ;-)
oxymoron zegt
@rikkon: Het woord “irriteren” is niet eens het ergste. Veel erger is “zich irriteren” als zich ergeren bedoeld wordt. Prikkende after shave in je gezicht gooien, dat is “zich irriteren”.
rikkon zegt
@oxymoron: My point exactely.
Oxymoron en Rikkon starten hiermee een actie om het wederkerend gebruik van het werkwoord irriteren een direct en permanent halt toe te roepen en eisen dat Autoblog zich voegt naar onze eisen!
…of zoiets…
Hubert zegt
Als ik vanuit mijn dorp de stad bezoek, moet ik parkeergeld betalen. Terwijl ik dan ook meteen spullen koop en dus al geld uitgeef.
Iemand uit de stad die hier het bos komt bezoeken geeft doorgaans niets uit en laat vaak als dank wel rotzooi achter.
Dan is een soort van vergoeding in de vorm van parkeergeld toch niet zo’n slecht idee.
toniominestrone zegt
@Hubert: Nu begrijp ik waarom je niet in de stad mag wonen, wat een redenatie!
Hubert zegt
@toniominestrone:
Ik heb er 25jaar gewoond maar ben er lang geleden uit vertrokken.
En hoewel ik graag in de stad kom (en ook geen probleem heb met parkeergeld) ben ik toch iedere keer weer blij als ik thuis mijn oprit op rij.
supersim200 zegt
@toniominestrone: Nu probeer je dus te zeggen dat dorpsbewoners minder intelligent zijn.
toniominestrone zegt
@supersim200: Jij zegt het.
baasbas zegt
Prima toch, eurootje per uur is nog niks.
Alleen jammer dat het eerst een investering vraagt van slagbomen, betaalsystemen en hekwerken. Daarnaast moet er iemand ergens in een centrale zitten 24/7 om iedereen te woord te staan als je op de help knop drukt… Hebben ze dan niet met die tarieven eerst 5 jaar nodig om de investering terug te verdienen??
m550d zegt
@baasbas: Dat is ook zo, maar daar komen ze pas achter wanneer de investeringen zijn gedaan. Vervolgens wordt het parkeertarief vertienvoudigd onder het excuus “We kunnen niet anders”, wat hét tegenargument moet zijn. En met een beetje pech helpt de staat ze ook nog een handje.
Et voilá, jij weet waarom de belastingdruk volgend jaar toeneemt. ’t Is en blijft wel Nederland, hè…
reactief zegt
@baasbas: Er bestaan ‘gelukkig’ ook nog traditionele parkeerautomaatjes waar je een kaartje kan halen, die je vervolgens achter de voorruit legt. Af en toe controle erlangs en klaar is Kees.
okmer zegt
@reactief: parkeerkaartjes zijn slecht voor het milieu, hoe vaker we naar het bos gaan hoe meer bomen we moeten kappen om de parkeerkaartjes te drukken.
stamp zegt
@okmer: Juist, en ik kan mij niet voorstellen dat er ook bij die organisaties niet omhooggevallen managers rondlopen die niet ‘simpel en doeltreffend’ als credo hebben, maar ‘snel en modern’ als yell: Betalen met een App op je smartphone! Helemaal klaar voor de toekomst, duurzaam en ‘weet ik veel wat’.
Alleen jammer dat betalen met een App dus een smartphone vereist, misschien wel dekking (in de natuur is dekking vaker een probleem dan in de stad), stroom, en alsnog: controle, administratie, kentekengegevens, etc etc. Een simpele kaartjes automaat kan vaak wèl af met de voeding vanuit een simpele zonnecel. In de natuur (bos) zal die zonnecel wellich op een iets hogere paal geplaats moeten, maar toch: Kaartje achter de ruit, klaar!
(en dan maar hopen dat je niet hopeloos verdwaalt in het bos en daardoor 2 uur later terug bij je auto bent dan je vooraf ingeschat had).
Mijn redenatie is wellicht wat rechtlijnig maar toch:
Betaald parkeren omdat parkeerruimte schaars is? Onzin: Als er behoefte is, moet er in ruimte worden voorzien: ook in de stad.
Betaald parkeren in de natuur omdat er financiele schaarste is? Onzin: Als er behoefte is aan bos, dan is er ook geld voor het onderhoud. Kan men dat bos niet waarderen, en maakt men er ook nog een zooitje van? Plat branden, asfalteren, lijntjes trekken: tada: Parkeerplaats!
/sarcasm
gregorius zegt
@okmer: of je nummert de parkeerplaatsen en op de parkeerautomaat kan je zien hoeveel tijd je nog hebt op dat nummertje. Enige nadeel is dat je niet dubbel aan 1 spot kan verdienen door voortijdige verlaters. Maar iig geen kaartjes (werkt in Zwitserland ook).
sprankel zegt
@baasbas:
Dat begint met een euro’tje, niet erg toch? Een jaar later is het 20 cent extra, indexering eh, alles word duurder, je gaat toch niet klagen voor 20 cent extra zeker?
Dan is het plots 2 euro, ja door vandalisme hebben we meer onderhoudskosten aan de slagbomen etc. En zo verder en zo verder.
Ze beginnen aan een lage prijs om de acceptatiedrempel lager te zetten. Ik heb het zelfs gezien met verbod op parkeren omdat de bus anders wat lastig doorkan (terwijl die bus perfect een straat verder kan nemen zonder zijn route aan te passen) => heel de buurt boos, er is immers amper plaats en dan een onzinnig parkeerverbod erbij. Niemand respecteerd het verbod maar er word geen enkele boete gegeven. Heel de buurt laat het zo aangezien ze er geen last van hebben tot 6 maand later. Dan ineens, van dag op dag, komen ze 8 keer per dag langs om iedereen een prent te geven die er staat. Protesteren tegen het parkeerverbod gaat natuurlijk niet meer want daarvoor ben je ondertussen te laat.
Mensen van tegenwoordig zijn toch zo gemakkelijk in het zak te zetten…
baasbas zegt
@sprankel: http://youtu.be/RZ7FMtKpH48
okmer zegt
Wat een belachelijk idee, natuur moet voor iedereen toegankelijk zijn en worden (grotendeels) gefinancierd uit publieke middelen. Ik zie niet in waarom de automobilist moet opdraaien voor een gat in de begroting en bijvoorbeeld als fietser niet.
gregorius zegt
@okmer: het zal nog altijd toegangelijk blijven: voor iedereen die met het OV, een fiets of de benewagen kwam, verandert er niks. Iedereen die met de auto komt, kan ook die 1 – 8 eur af tikken.
bertorelli zegt
@gregorius:
Wel eens geprobeerd met het OV naar een bushalte ergens in het bos te komen?
De Veluwe is bij ons in de buurt en met de auto zit ik daar in een kwartiertje tot 20 minuten.
Met de bus doe ik daar zeker 3 á 4 keer zo lang over.
En in het weekend nog langer, want dan rijden er minder bussen.
gregorius zegt
@bertorelli: Maar het is weekend. Dan heb je toch de tijd? Heerlijk; gereden worden door een professionele chauffeur. En je kan ook heerlijk om je heen kijken. En soms is er zelf een TV in de bus aanwezig die je op de hoogte brengt van al het belangrijke nieuws en aanbiedingen die je niet wil missen. En soms, komt er zelfs iemand naast je zitten. Een andere burger die ook zo van de Veluwe kan genieten: net als jij! Ik kijk altijd naar zulke ervaringen uit; van die prachtige verhalen over alle mooie drijfseizies en schijtlijsters die je nieuwe vriend afgelopen weekend heeft gezien.
ej20g zegt
@gregorius: ik ben er niet helemaal zeker van of jouw reactie nou sarcastisch is of niet. Maar in ieder geval, één van de redenen dat ik een hekel heb aan het OV is juist dat er een vreemd persoon naast je kan komen zitten. En je zit bij een hoop andere mensen. En het duurt te lang. En het is oncomfortabel. Nope, mij écht niet gezien hoor.
potver7 zegt
@okmer: Als je even een fijne strandwandeling wilt maken moet je ook dokken (en die tarieven liggen soms een stuk hoger dan een Euro per uur!). In sommige duingebieden moet je ook betalen, alleen dan meestal niet voor het parkeren, maar om het duingebied in te mogen. Waarom zou dat voor andere gebieden niet gelden?
Als je je trouwens een beetje in de materie verdiept: Staatsbosbeheer is weliswaar een overheidsorganisatie, maar wel eentje die steeds minder budget van de overheid krijgt en dus de opdracht heeft gekregen meer commerciële activiteiten te gaan ontplooien om financiële middelen binnen te harken. Hetzelfde geld voor Natuurmonumenten, dat is een vereniging die uit meerdere bronnen geld haalt. Overheidssubsidies vormen ongeveer een derde van het budget, dus “(grotendeels) gefinancierd uit publieke middelen” gaat hier niet op.
parker zegt
Waarom beginnen ze niet gewoon een wietplantage? Schijnt prima te gaan in een bos..
gtwillem zegt
Prima toch? Zij halen wat miljoenen binnen en 1 uur per uur is ook niet te veel. Ik zie het probleem niet zo, eigenlijk.Tuurlijk zou het beter zijn als ze alle bossen weg zouden halen, de boel asfalteren en belachelijk veel subsidie geven op Challenger Hellcats, maar dat is een wat minder haalbaar doel.
Sracerr zegt
Na ja belachelijk zeg!
Sracerr zegt
Je hebt in NL eigenlijk geen natuur meer het is allemaal te veel gecultiveerde shit geworden, daar ligt het (geld) probleem. laat de natuur de natuur daarvoor heeft het die naam gekregen.
steelboy zegt
Dus: betaald parkeren wat gecontroleerd moet worden… door BOA’s. Hoe rijmen we dit nou weer met dit bericht:
http://www.metronieuws.nl/nieuws/tekort-handhavers-in-strijd-tegen-stroperij-en-plantendiefstallen/SrZnhz!2F8nX5HbOPlw/
gezondverstand zegt
Ben ooit jaren lid geweest van Natuurmonumenten.
Op een gegeven moment is de club zoals vele hulp- en andere maatschappelijke organisaties doorgeslagen in marketing en ander commercieel gedrag.
Het fanatisme waarmee er gehobbyd werd met de natuur bah.
Dat er nu geld te kort is hebben ze aan zichzelf te danken (hoeveel verdienen de bobo’s bij die organisaties?). Doel is ondertussen niet meer natuur maar zelfbehoud.
Betalen om mijn auto bij een bosrand te parkeren. No way.
Esprit_de_Flandre zegt
Belachelijk. Natuurbeheer is belangrijk en verdient dan ook deftig gefinancierd te worden, maar daarvoor moeten ze niet onnodig gekunstelde praktijken uit te vinden. Zoek donerende leden, spreek staat en gemeente aan, zoek vrijwilligers voor bepaalde werken, betrek scholen en bedrijven, prent mensen in dat ze geen troep mogen achterlaten…
schuimbekje3 zegt
De drie directeuren van Natuurmonumenten verdienen samen 400.000 euro… Als die nu alle drie (waarom moeten die eigenlijk 4 ton verdienen?, what the fok doen die voor dat geld eigenlijk?) zo’n 100 euro per maand inleveren, kunnen we overal gratiz parkeren.