Water is nat, kerst valt in december en de subsidie op een nieuwe elektrische auto is op.
Gister om klokslag 09:00 ging het loket weer open. Je kon toen subsidie aanvragen bij de overheid voor een nieuwe elektrische auto. Wanneer deze aan de voorwaarden voldeed natuurlijk, maar dat geheel terzijde. Er was een pot beschikbaar van 1.108.000 euro. Fors minder in vergelijking met 2020, maar dat komt omdat men vorig jaar al aan het potje voor 2021 heeft gezeten.
Subsidie nieuwe elektrische auto
Door dit fantastische systeem kunnen we u mededelen dat het potje voor 2021 op is. En dat op 5 januari 2021. Zoals verwacht zoog de subsidie als een soort draaiklok door het putje. De 1,1 miljoen euro was in een mum van tijd vergeven. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) gaat nu een selectie maken.
Aan de hand van een loting bepaalt men wie wel subsidie krijgt en wie niet. Mocht je gister een aanvraag hebben gedaan is er dus geen enkele garantie dat je ook daadwerkelijk die subsidie krijgt. Je komt, als je niet gekozen bent, op een reservelijst te staan en je bent vast niet de enige. Binnen drie maanden krijgen aanvragers te horen of de subsidie wordt toegekend, of niet.
Subsidie gebruikte elektrische auto
Net als vorig jaar is de subsidie voor een gebruikte elektrische personenauto nog ruimschoots beschikbaar. Dat loket is ook sinds gister geopend. Tot nu toe is er voor 108.000 euro aan subsidie aangevraagd in 2021 voor een gebruikte elektrische personenauto. Het jaarbudget is 13.500.000 euro. Dat betekent dat er nog 13.392.000 euro in deze subsidiepot zit om te vergeven in 2021.
bernoulli zegt
De hele waslijst aan wachtenden uit 2020 is in een keer ‘ingediend’. Dan is het niet zo gek dat de pot alweer leeg is.
Robert zegt
Gratis geld. We zijn er gek op.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen nog hun aanschaf annuleren als ze straks blijken te zijn uitgeloot.
berlinetta zegt
Het is voor die mensen te hopen dat je dan nog kan annuleren.
deVia zegt
Water is net? Das wel heel plat Amsterdams
RubenPriest zegt
@deVia: de auteur is niet Nico Dijkshoorn. Aangepast!
SimonMc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
En terecht. We kunnen in deze coronartijd ons belastinggeld wel beter besteden….
lekkerlinksrijden zegt
@dutchdriftking: ja, aan elektriciteitscentrales die hout uit Noord-Amerika halen bijvoorbeeld
Pascal zegt
@dutchdriftking of overmaken naar Italie, ook al gaan ze ‘t geld niet gebruiken voor de aanpak van Corona
mashell zegt
Het geld uit het corona steunfonds is bedoeld om de economie te stimuleren, dus niet om corona te bestrijden.
Als we corona echt zouden willen aanpakken moet je gewoon iedereen testen. Iedereen die positief test blijft 10 dagen binnen en klaar is kees.
In Slowakije hebben ze dat (min of meer, er valt wel wat op af te dingen) gedaan. Maar goed, omdat onze GGD bestuurders de meest incompetente zorgbestuurders zijn (en zorgbestuurders blinken al niet uit in competentie) krijgen wij zoiets nooit voor elkaar. Of we willen helemaal corona niet aanpakken maar mensen in hun vrijheid beperken, dat kan natuurlijk ook.
dutchneon zegt
Daar heb je helemaal gelijk in… Zegt genoeg dat de ene topbestuurder van de GGD op ski vakantie in nota bene Italië was toen de shit hier aan ging en de andere nog hard aan het roepen was dat caranaval geen risico vormt en er voor Nederland niet veel te vrezen was…… lekker afwachten vooral met zn allen!
Ik heb weet niet hoeveel mensen gesproken in februari die allemaal verbaasd waren dat we niks aan het voorbereiden waren en voorzorgsmaatregelen aan het treffen waren. Mondkapjes is daar een goed voorbeeld van. Maar maatregelen bij inreizen aan grenzen en shiphol waren natuurlijk een redding geweest voor de eerste lockdown.
roadster1976 zegt
Goed verhaal
goedverhaal zegt
@roadster1976 Hoi, zeg het eens
RiKe zegt
Is er ook onderzocht hoeveel daarvan is gegaan naar de mensen die het goed kunnen gebruiken, zoals de lagere inkomens. Oh nee wacht hier gaat de lease rijder en mensen met geld zat voor een auto voor de vrouw mee aan de haal… Zo jammer weer
fanboy zegt
@rike: Mwah, de 2e hands EV subsidie pot is nog volop beschikbaar, en was dat vorig jaar ook. Dus als jij met bepekrt budget een 2e hands EV gaat kopen, dan krijg je dus nog steeds 2000 euro subsidie.
Het concentreert zich vooral op de nieuwe EVs vanwege het vele (private) leasen. En dat nieuwe EVs vaak ook veel aantrekkelijker zijn dan een 1e type Leaf met 100km bereik in de winter :)
Wel is het zo dat een A segmenter (zoals een e-Up) in de lease met deze subsidie erg laag uit komt. Hierdoor wordt het ook betaalbaar voor de mensen met een kleine portomonnee. Dan heb je alleen nog de elektra kosten die erg laag liggen.
Er worden in ieder geval geen Tesla’s mee gekocht.
knapzuur zegt
“1e type Leaf met 100km bereik in de winter :)”
Was het maar zo’n feest, ik ken een geval waarbij meneer meerdere keren na 60-70 km opgehaald is op de snelweg.. de auto zei tot enkele minuten voor het uitvallen 10+ dan verwacht je nog wel een tankstation te halen maar neuj hoor.
RiKe zegt
@fanboy: de enige reden dat er geen Tesla’s mee gekocht worden is omdat die uitgesloten zijn. Bovendien, die 2e hands modellen met een degelijk bereik (meer dan 200km) zijn ook met aftrek van die 2000 euro nog steeds ruimschoots niet te betalen voor de mensen die er echt profijt van kunnen hebben
fanboy zegt
@RiKe: Ja maar dat is toch juist wat je wil, dat er geen Tesla’s mee gekocht worden door de rijkeren van Nederland? Is het glas bij jou altijd half leeg?
Verder heb ik zelf wel particulier een 2e hands auto gekocht met 2K subsidie die 400km kan (in gunstige omstandigheden). 130km/u verwarming vol aan en in de winter is dat wel een stuk minder, maar kom je eigenlijk altijd nog wel uit in Nederland.
Heb in afgelopen jaar mijn laadpas maar 4x gebruikt, de rest met thuis laden.
Pascal zegt
@RiKe niet alle regelingen hoeven alleen maar ten goede te komen aan de ‘minderbedeelden’. Daar hebben we in Nederland namelijk al heel veel andere uitkeringen, subsidies en regelingen voor.
RiKe zegt
@Pascal: er zijn al genoeg regelingen en bijzondere constructies waar de rijkere van genieten. Bovendien is de noodzaak voor de minder bedeelden een stuk beter te merken dan bij een rijker individu
Pascal zegt
@RiKe mee eens, we hebben aan beide kanten van het spectrum voldoende regelingen.
knapzuur zegt
“mensen die het goed kunnen gebruiken”
Maar.. zijn dat ook mensen die het goed zouden gebruiken?
mashell zegt
Voor de lagere inkomens hebben we zorgtoeslag, huursubsidie, voedselbanken en weet ik wat niet meer. Die mensen worden zo gepamperd dat ze helemaal geen beter inkomen willen want dan beleven ze een armoedeval.
Voor de allerhoogste inkomens zijn er mogelijkheden om belasting te ontwijken. En voor iedereen tussen modaal en pakweg 10 keer modaal zijn dit soort subsidies het enige wat er is. Voor de rest mogen die alleen maar betalen, betalen, betalen.
Pascal zegt
@mashell juist, er wordt voor het gemak weleens vergeten dat de middengroep die jij noemt van (1 tot x keer) modaal de hele reden is dat we uberhaupt iets uit te delen hebben in Nederland. En als ze dan (vooruit, naast hypotheekrenteaftrek) 1 ander voordeeltje krijgen, wat nog zo weinig is dat het binnen 1 dag al op is, dan staan bepaalde figuren al op hun achterste benen. Tegen die figuren zeg ik: ga zelf maar eens aan het werk om een goede opleiding, baan of onderneming te regelen en vertel ons dan na het ontvangen van je eerste belastingaanslag nog een keer dat het allemaal zo oneerlijk verdeeld is in Nederland.
dhrr zegt
Fabrikanten steken forse extra winst zelf in de zak en prijzen blijven kunstmatig (veel) te hoog.
mashell zegt
Er is ook nog zoiets als concurrentie. Er hoeft er maar één importeur dat vieze spel niet mee te spelen en lagere prijzen te gaan rekenen en die haalt een groot deel van de omzet en dan moet de rest wel volgen. Dus of we hebben een illegaal kartel van autoimporteurs (wat lastig is met Tesla omdat die niet zo georganiseerd zijn) of je stelling klopt gewoon niet.
dhrr zegt
Stelling klopt en zodra fiscale beïnvloeding stopt, zakken prijzen of verkopen dalen fors.
Richmond zegt
@dhrr: de fabrikant ziet niks terug van de hogere belastingen in Nederland dan bijvoorbeeld in Duitsland. De fabrikant of importeur ziet ook niks van terug de subsidies. Alleen door meer autoverkopen krijgt de importeur en fabrikant en dealer natuurlijk meer omzet binnen.
Turbo S zegt
Nationale subsidie loterij.
Zukunft1 zegt
@mercedesbenze350cdi: precies dat.
jensoffbutton zegt
Waarom niet zoals Noorwegen?
“De verkoop van elektrische wagens boekte in december in Noorwegen overigens een nieuw maandrecord, met een marktaandeel van 66,7 procent. Noorwegen is een pionier inzake elektrische mobiliteit, dankzij een extreem gunstig fiscaal beleid voor die voertuigen. Terwijl auto’s met een diesel- of benzinemotor er zeer zwaar belast worden, zijn elektrische voertuigen er zowat volledig vrijgesteld van belastingen. Ze genieten ook nog andere praktische voordelen, zoals kortingen op tolwegen of het mogen gebruiken van busstroken.”
mashell zegt
Dat hebben we toch ook? Er is geen BPM en geen MRB voor elektrische voertuigen. We hebben vrijwel geen tolwegen (een handjevol bruggen en tunnels). En tja, de busstroken zijn gewoon voor de bussen en taxi’s.
Jantje_555 zegt
met ons zuur verdiende belastingsgeld…ook al kan je geen EV betalen!