Het houdt niet op. Niet vanzelf.
Dominantie in een sport is absoluut niet leuk voor de kijker. Zoveel is duidelijk. Maar het is wel zeer indrukwekkend van de dominerende partij om zoiets voor elkaar te krijgen. Dat geldt voor sporten als voetbal (FC Barcelona), Tennis (Roger Federer) en natuurlijk nationaal Zaalkorfbal (PKC, kennelijk).
In de Formule 1 zijn er ook dergelijke periodes geweest waarbij één team dominant was. Denk aan 1988 tot en met 1991 (McLaren) of 2010 tot 2014 (Red Bull). Tot nu toe is de meest dominante periode met Ferrari geweest (5 keer de rijderstitel tussen 2000 en 2004), alhoewel dat team de eerste plaats moet delen met Mercedes. Zoals het er dit seizoen tot nu toe aan toegaat, gaat Mercedes wéér de nummer 1 titel binnenslepen. Tot nu hebben ze alle races gewonnen, waaronder de GP van Monaco.
Uiteraard ging dat niet zonder slag of stoot, volgens Lewis Hamilton. In een interview met Autosport laat hij weten dat er nog heel veel te leren valt over de auto. Zo was hij niet tevreden met de bandenkeuze op Monaco (waar hij op een zachtere compound reed dan de rest). Ook deelt de Brit mee dat er ook op technisch vlak genoeg te verbeteren valt.
Mercedes is tot nu toe de enige motorenleverancier die nog geen upgrades aan de motoren hebben doorgevoerd. Daar komt snel verandering in. Lewis Hamilton bevestigt namelijk dat er al vanaf de GP van Canada wordt geracet met een sterkere en verbeterde Mercedes power unit. De vrees dat de dominantie nog even aanhoudt, lijkt daarmee gerechtvaardigd.
Voor de Nederlandse F1 fans onder ons: het gaat even duren voordat Max Verstappen een motorupgrade krijgt. Deze staat gepland voor Monza.
oranginas zegt
De dominantie van Red Bull staat een beetje verkeerd in het lijstje. Ja, Vettel haalde er 4 op een rij, maar 2010 en 2012 waren verre van dominant en zo’n beetje de beste F1 seizoenen deze eeuw. 2013 is weer een ander verhaal!
Tussen de Mercedes jaren zit geen enkel seizoen waar ook maar enige competitie te vinden is met een ander team. Misschien vorig jaar, maar op het eind (zelfs zonder Vettels fouten) had Ferrari nooit een kans gehad.
Dutchdriftking zegt
@oranginas: Als Vettel niet zo dom gedaan had dan had het tot de laatste race spannend kunnen zijn .
oranginas zegt
@dutchdriftking: Ik denk het niet, geen van de laatste 5 races had Ferrari kunnen winnen, de Mercedes was veel te snel (zeker omdat Singapore ook helemaal prima ging). Dus op z’n best was Vettel elke keer 2e geworden, en Hamilton nog steeds erg makkelijk kampioen. De reden dat Ferrari uiteindelijk nog in de VS won was omdat ze bij Mercedes een risico namen en Vettel toch niet meer gevaarlijk was. Ik schat de kans laag in dat ze met Vettel op een 2e plek Hamilton naar binnen hadden gehaald.
bassx zegt
@oranginas: Ik denk dat je @willeme: z’n definitie van dominantie niet te nauwkeurig moet nemen. Hetzelfde geldt namelijk ook voor Ferrari omdat alleen in 2002 en 2004 Ferrari echt dominant was. In 2003 begon Ferrari het seizoen best slecht en won Schumacher het kampioenschap met slechts 2 punten op Kimi. De McLaren van Newey was sneller maar de Duitser won het kampioenschap dankzij de betrouwbaarheid van Ferrari. Terecht of niet, 2000 t/m 2004 wordt wel gezien als de 5 dominante jaren van Ferrari.
vondick zegt
@oranginas: Denk dat het meer gerechtvaardigd was geweest om Renault te noemen in het lijstje.
Dutchdriftking zegt
Tja, wie weet volgend jaar….
Gulli zegt
“Zo was hij niet tevreden met de bandenkeuze op Monaco. “
Daar is me echt niets van opgevallen afgelopen race ?
cortinaracing zegt
@gulli: dat is gewoon puur om de andere teams te fucken, dat mensen daar nog intrappen
phaeton zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ippy zegt
PKC is de afgelopen 4 jaar geen kampioen geworden. Get your facts straight.
willeme zegt
@ippy: Maar hebben in de afgelopen periodes de sport gedomineerd. Kennelijk.
ericd zegt
Seizoen belooft zelfs saaier te worden dan vorig jaar. Mercedes had er misschien (deels uit eigen belang) op aan moeten dringen dat Max niet de 5 sec. straf krijgt die hij kreeg. Niemand is er bij gebaat als kijkers afhaken.
Eigenlijk zouden we hier een threadje moeten starten hoe de reglementen ten faveure van meer spanning te veranderen. Ik heb al een paar keer geopperd:
1. F1 auto’s moeten aanzienlijk korter worden (nu mogen ze tot 5,70 meter lang zijn, even lang als een RR Phantom)
2. F1 auto’s moeten smaller, van nu 2 meter breed naar 1,80 meter breed (was voorheen ook zo)
bierbuik zegt
@ericd: jokerlap met een schans, zorgt voor genoeg spektakel bij rallycross in elk geval
daniel1975 zegt
@bierbuik: als Rallycross fan sinds 1988 ben ik daar ook niet echt blij mee, maar de auto’s zijn wel erg dik!
ericd zegt
@ericd: https://media.giphy.com/media/26DN6mIvH5RxjJ2LK/giphy.gif
dirkv zegt
@ericd: Erg duidelijk, bedankt!
okdoei zegt
@ericd: kunt beter een budget cap invoeren. Of nog beter het bandenreglement omgooien.
Voorbeeld ieder team krijgt een x aantal banden per compound voor het hele seizoen. Daarbij mogen ze zelf kiezen welke compound en hoeveel ze meenemen naar ieder circuit. Dat betekent dat ieder team een compleet andere strategie kan hanteren per race en zelfs per seizoen. Daarbij kan het bijvoorbeeld voorkomen dat voor een team, mid-season, de soft compound compleet op is en ze alleen nog maar op hardere banden kunnen rijden.
Daarbij kun je ook nog denken aan strafgewicht zoals in andere klasses of een sprint en main race waarbij de uitslag van de sprint race de volgorde is voor de main race. Met de top 10 in omgekeerde volgorde. Ook dit gebeurd bij andere klasses.
oranginas zegt
@ericd: We zijn er nog lang niet vanaf, en de regelveranderingen tot nu toe (vanaf 2014) hebben eigenlijk alleen maar Mercedes geholpen (denk aan de banden, de vleugels, en het idee dat alles nog sneller maken (2017) andere merken weer competitief maakt). Als je terugblikt op het Schumacher tijdperk is het allemaal een lachertje, tijdens die periode is zelfs de puntentelling aangepast om de overmacht van Schumacher terug te dringen, en dat was al na 3 jaar dominantie.
Een groot probleem is dat er ook niemand ook maar een beetje interesse heeft om de F1 in te stappen, in tegenstelling tot 2003, toen we plots lekker veel extra fabrikanten teams erbij kregen. Niemand heeft iets te zoeken in de F1, het is duur, niet rendabel en voor bijna geen enkel bedrijf past het in de strategie met het oog op de toekomst. Zie bijvoorbeeld BMW, die net alle GT projecten heeft teruggetrokken en alleen doorgaat met Formule E en DTM (alleen omdat ’t de thuismarkt is). Wat er met de F1 gaat gebeuren? Geen idee, maar als 2021 niks gaat veranderen zie ik het somber in, beetje hetzelfde met de situatie van de LMP1 nu, als er niks bij komt is de klasse zo goed als dood.
dirkv zegt
@oranginas: Ik hoor best vaak dat de regelgeving Mercedes heeft geholpen.
Maar volgens mij helpt Mercedes zich zelf door een goede auto te bouwen die aan de regelgeving voldoet. Als de regels anders waren geweest had Mercedes waarschijnlijk ook een goede auto gebouwd. Ze hebben hun zaakjes gewoon goed voor elkaar en daardoor winnen ze.
Teams als Ferarri en RB moeten beter hun best doen, voor de rest van de deelnemers zie ik het niet zo positief in. Die hebben niet genoeg budget om een winnende auto te bouwen… helaas.
oranginas zegt
@dirkv: Natuurlijk maakt Mercedes een goede auto, ik verwacht niet anders, zelfs zonder deze regels hadden ze vast wel de beste auto, maar ze zijn juist nooit ook weer tegengewerkt, zie mijn voorbeeld met Schumacher, of denk aan het verbieden van de blown diffuser. Maar dan de banden van Mercedes, juist vorig jaar hadden ze moeite met bepaalde compounds en bijv. andere diktes en wat is er dit jaar gebeurd? Ik weet zeker dat Mercedes sowieso dit probleem wel had opgelost, maar een oplossing was niet eens nodig.
Dit helpt niet in een sport die er volgens mij langzaam aan onderdoor gaat. Hoeveel teams buiten de grote 3 hebben de afgelopen 2 jaar op het podium gestaan? Dat zijn er maar 2. (Dit komt grotendeels door de betrouwbaarheid, want vroeger viel soms 40% van het veld uit, ze waren niet per se sneller).
En hoe lang blijven we Williams houden? Of Haas met hun Rich Energy? Het publiek zal wel blijven komen, maar met de gigantische veranderingen in de autoindustrie en de macht van Mercedes verwacht ik geen nieuwe teams op het moment. (behalve op de Haas methode dan). Wat houden we dan over?
dirkv zegt
@oranginas: Als de regels veranderd worden kunnen alle teams weer terug naar de tekentafel om een nieuwe auto te ontwerpen met nieuwe technieken. Daar is veel expertise en geld voor nodig, dat heeft Mercedes dus maken ze waarschijnlijk weer de beste auto.
Jammer dat de VAG groep niet mee doet met één van hun merken, veel expertise met kleine turbo motoren en veel geld. Bovendien zijn ze bij VAG goed met software dus kunnen ze vast een heftige party mode ontwikkelen;)
Ik ben het met je eens dat het moeilijk wordt voor de Formule 1 sport zoals die nu is. Zeker als productie auto’s elektrisch (moeten) worden. Dan wordt het Formule E, dat hebben enkele auto fabrikanten al begrepen.
cloverleaf zegt
@ericd: precies! Korter en smaller. Vuile lucht moet minimaal worden. Kleinere vleugel, mindere diffuser. Beetje tricky achterkantje. Kun je gelijk opvangen met betere bandjes. Nu heb je zoveel aerodynamische grip en bandjes die expres minder lang meegaan. Moet precies andersom.
notsobig zegt
@ericd: Ik vind dat ze bijna alle regels over de auto’s moeten schrappen… Zeg gewoon dit zijn de maximale buiten afmetingen, dit zijn de veiligheids eisen. Zie maar net wat voor auto en met wat voor motor je komt! Met bijna onbeperkte mogelijkheden wordt het weer echt de ultime race klasse, is het interessanter voor andere bedrijven om in te stappen (kans op een gouden greep door een nieuwe techniek bv is veel groter) en maakt het veel spannender. De ene auto kan bijvoorbeeld wel langzamer zijn als de andere, maar hoeft geen pitstop te maken bijvoorbeeld of de auto is wel de snelste, maar blijkt niet betrauwbaar…
dwfc zegt
Ach … Mercedes wil dit jaar maar 16 races rijden ….
HZW zegt
Ja dan zijn ze Kampioen en niet meer te achterhalen.
HZW zegt
B.t.w. ik zie Max helemaal geen race winnen dit jaar, of RedBull moet mega sprongen gaan maken met hun auto.
Want ik heb namelijk het idee dat het probleem meer de auto dan de motor is.
joki zegt
Misschien eens Thierry Neuville volgen in het WK RALLY. Hij is ook van de lage landen en de competitie daar toch spannender…
poursuivant zegt
Ik ben het wel eens met vooral op Ziggo veelgehoorde wens om te stoppen met variabele motormapping. Zet de motor in 1 stand en verzegel die. Dan is de partymodus verleden tijd (of continu aan). In het slechtste geval ploft er weer eens een maar je hebt in ieder geval een consistent vermogen voor alle deelnemers.