Je kan niet te veel vermogen hebben, blijkbaar
Als je elke maand een speciaal modelletje uitbrengt, zul je vaker het nieuws halen. Op een gegeven moment wordt je er wel heel erg flauw van, waardoor veel fabrikanten toch niet voor die tactiek kiezen. Bij Dodge doen ze alles net even alles anders. Het vers houden van oudere modellen zit namelijk in hun bloed.
Neem bijvoorbeeld de Dodge Charger. Deze auto zag in 2005 het levenslicht. Jazeker, in 2005. Het enige jaar dat Christian Albers in de Minardi PS04B Cosworth punten pakte. Het jaar dat Kanye West een hit scoorde met ‘Gold Digger’ en Prinses Alexia geboren werd. Bellen deden we met een Motorola RAZR V3 en de briljante film ‘Wedding Crashers’ draaide in de bioscopen.
Zó oud is de Dodge Charger dus. Natuurlijk is de auto in de tussen tijd voorzien van wat ingrijpende updates en facelifts om hem vers te houden. Het feit dat het een populaire politieauto is (nu de Crown Vic en Taurus uit productie zijn) helpt ook mee. Wat ook mee helpt: ze brengen veel sportieve speciaaltjes.
Voor dit weekend heeft Dodge een bijzondere Charger Daytona. Deze auto moet de originele Charger Daytona uit de jaren ’70 een eer bewijzen. De Charger Daytona was het zustermodel van de Plymouth Superbird, de zogenaamde Aero Warriors. Nascars met enorme spoilers en aerodynmische aanpassingen om hogere snelheden te halen. Iets wat ook lukte, want de Charger Daytona kon met de juiste afstelling wel 200 mijl per uur halen.
Daar zal deze Dodge Charger Daytona in de buurt van kunnen komen. De naam van de auto is voluit Dodge Charger SRT Widebody Daytona 50th Anniversary Edition. De auto is er dus als automobiele hoedtik naar het origineel. De Charger SRT Widebody Daytona 50th Anniversary Edition is gebaseerd op de onlangs geïntroduceerde Widebody. De auto is herkenbaar aan de unieke lak en zilvergrijs (‘satin grey’) gespoten velgen met daarachter zwartgelakte Brembo’s.
.
Onder de kap treffen we de bekende 6.2 V8 aan met compressor aan. Normaal gesproken is deze goed voor 707 pk, maar voor de gelegenheid krijg je er 717! Of je het verschil merkt, wagen we te betwijfelen. Of je nu 71 of 72 shotjes tequila drinkt: dronken wordt je toch wel. Mocht je er eentje willen, dan moet je snel zijn. Er worden er 501 van gebouwd, wat destijds het minimale aantal was ter homologatie.
jpsienen zegt
Ik blijf het ‘frietbakjes’ gevoel houden bij het zien van zo’n dashboard. En heb mijn vraagtekens bij de wegligging en de protserige kleurstelling.
Maargoed, vet is het in ieder geval. Doe mij toch die oude Daytona maar.
volvo-s60-adept zegt
@jpsienen: ja, liever 35 pk in je spaarpot-met-wielen, maar wel een dashboard met de look en feel van een Hermestas….
jpsienen zegt
@volvo-s60-adept: Mwah, als dat jouw ding is wens ik je er veel plezier mee. Doe mij maar een dikke S60 met gepepte 5cyl o.i.d.
RobUSA zegt
@jpsienen: Beetje overdreven dude, ik zie alcantara stuur/deurbekleding/stoelbekleding met en overal verder blauwe stiksels heel mooi en goed werkende infotaiment scherm. De stoelen zijn echte captain chairs mooie grote stoelen dashboard mooi met stiksels enz enz. en dat allemaal voor rond de $85.000 probeer dat eens te krijgen uit een duitser … nope lukt niet en dan ook nog standaard dikke velgen en Brembo’s …oftewel de optie lijst zal er gewoon niet zijn !
jpsienen zegt
@RobUSA: Met zo’n nickname zou ik ook alles wat Amerikaans is door een roze bril bekijken. Zie op de foto’s niet hoe het infotainment werkt. En inderdaad, met dollars kom je in Duitsland niet heel ver.
RobUSA zegt
@jpsienen: Dat is het verschil omdat ik wel in deze auto’s met dit interieur heb gezeten en jij niet dat heeft niks met een roze bril te maken maar gewoon met de praktijk te maken.
jpsienen zegt
@RobUSA: He-le-maal prima. Maar ik blijf er toch een frietbakjes gevoel bij houden. En datzelfde geldt voor de carrosseriestijfheid vrees ik…
renegade zegt
@RobUSA: Laatst te horen gekregen van een dealer in NL (RAM) dat het infotainment juist dramatisch is. Of is dat weer een ander fabrikaat?
RobUSA zegt
@renegade: In de laatste Ram heb ik nog niet gezeten maar in de Challenger Hell Cat wel maar dat ziet er echt goed uit alles is in te stellen wat je maar wilt op sturen,vering,power enz enz.
PunicaOase zegt
Heerlijk bruut!
bsxc2 zegt
Gelukkig dat deze sedan nog in de prijslijsten blijft staan. De traditionele sedan begint namelijk aardig uit te sterven in de USA.
reactief zegt
Gemiste kans. Hier had ook zo’n enorme spoiler op gemoeten en dan het vermogen van de Demon.
shibby zegt
Dodge heeft naar het aloude Autoblog adagium geluisterd: meer pk is meer beter.
rikus zegt
717 pk!! In een sedan!! Er zullen ongetwijfeld meer sedans zijn met 700 pk. Maar gewoon standaard vanaf de fabriek, 717 pk. Heerlijk. Dat is dan meteen ook het enige “mooie” aan de auto.
retsok zegt
Knotsgekke wagen! Is er niet iemand in NL die even een normale hellcat wil lenen aan autoblog voor een rijtest?
RobUSA zegt
@retsok: Ben benieuwd of ze wel in NL rondrijden of hoeveel ? Zal iig exclusiever zijn dan alles wat er te koop is in NL lol.
michaelb zegt
@RobUSA: dat heb je al snel met zo’n blok Amerikaans gietijzer.
RobUSA zegt
@michaelb: En toch nog al het spul wat jij leuk zal vinden gek rijdt ondanks dat hij van gietijzer is.
Robert zegt
Gemiste kans, wat mij betreft. Zelfs al had dat ding meer dan 1000 pk’s op de achterwielen overgebracht. Looks are everything. Dus als Dodge dit als een hoedtik naar de originele Charger Daytona beschouwt, dan hadden ze tenminste die iconische achterspoiler op de kofferklep moeten zetten. Niet dat lullige ‘functie-boven-vorm’ lipje wat er nu is opgeplakt.
mc96 zegt
@RRRobert: yep, maar ze willen ze natuurlijk wel verkopen. Veel van de originele Charger Daytona’s en Superbirds zijn destijds door dealers omgebouwd naar het standaard koetswerk omdat de auto’s vanwege hun koerswerk moeilijk verkoopbaar bleken.
lekbak zegt
@mc96: toen was het nieuw, nu zou het retro zijn en dus bekend. Die ouwe spoilers zijn nu iconisch geworden.
RobUSA zegt
@rrrobert: Eens maar ondanks dat ze hier niet echt moeilijk doen met regeltjes zoals in NL/EU mbt voetgangers veiligheid/uitstekende banden/uitlaat geluid enz enz zal deze mensen onthoofder misschien wat gevoeliger liggen. :)
rob5nismo zegt
@RRRobert: de helliphant erin lepelen past gegarandeerd
Dutchdriftking zegt
Hebben!
jeroen82 zegt
“Limited Edition 000 of 501” Dus er worden er 502 gemaakt..?
utregcity zegt
Heerlijk, met je 717 pk Hellcat een gangetje van 70 mph op de Freeway scheuren… Pas maar op, dat je niet uit de bocht vliegt!
RobUSA zegt
@utregcity: Altijd zo’n leuk misverstand over highways hier waar ze gemiddeld veel harder rijden als in NL en beter (ivm keep your lane en vrachtwagens die gewoon meerijden met het overige verkeer) de snelheid ligt hier rond de 80-85 (130-140) wat de mensen hier rijden en dat zonder boetes ook nog eens (geen trajectcontroles of gecamoufleerde laserguns happy agentjes langs de weg) En bijna bij elke stad op een steenworp afstand een dragstrip om echt te kunnen spelen (bron;Youtube bv nieuwe Supra gekocht dag erna op de dragstrip lol)
jpsienen zegt
@utregcity: Pas maar op, dat je niet aan USA komt want dan heb je Rob achter je aan… oh jee.. te laat!
RobUSA zegt
@jpsienen: Hij zal eerder achter mij rijden en mijn achterlichten in de verte zien verdwijnen @ 2019 Camaro ZL1 convertible 650PK.
jpsienen zegt
@RobUSA: haha da’s dan wel weer vet. Wel jammer van dat interieur ;)
vonklausenburg zegt
Opmerkelijk elegant voor zo’n powersedan!
RobUSA zegt
@willeme: Ik denk/weet dat de upgrade gewoon een gevolg is van de upgrade die de motor zelf al had gekregen en die ook al in de Challenger ligt dus niet een speciale upgrade voor de Charger. Waar ik wel op zit te wachten is of ze de Red Eye motor (met 99% Demon motor specs) in de Charger gaan gooien 797 PK dus 815? NL PK sweet.
papa zegt
Waarom dan demon logo’s op de zijkant
RobUSA zegt
@papa: Dit is Hell Cat logo , Demon is anders en met hoorns erop. :)
Gulli zegt
Of het nou 300 of 700pk heeft, het doet me niets. De enige bestaansreden voor dit soort auto’s is volgens mij alleen dat blok en wat mij betreft is dit gewoon een blok met veel vermogen. En als je er wat mee doet heeft het veel plus iets meer vermogen. Het laat me koud. Geef mij dan liever een Exige met iets meer dan 180pk ofzo.
Ik heb ooit in een RS7 gereden met 580pk en dat was bijzonder, maar ik zou het niets vinden om er zelf een te hebben.
rd1991 zegt
Word geleverd inclusief adelaar, Amerikaanse vlag en een greatest hits van Bruce Springsteen. Hoe ongelofelijk vet blijft het toch, zoiets!! ??
Houthakker zegt
Die trekt in ieder geval de caravan wel door de Ardennen :-))