What possibly could go wrong?
Vermogen is iets waar je niet genoeg van hebt, aldus onze huiscoryfee @Wouter. De wijze grijsaard van de AB-redactie herinnert ons er meerdere malen per dag aan dat meer vermogen altijd het beste antwoord is om een auto beter te maken. Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom hij een C-segment hatchback rijdt met bijna 400 pk. Gewoon, omdat het kan.
Maar het kan dus een stukje extremer, zo bewijst het Duitse Wimmer RST. Die hebben een B-segment hatchback onder handen genomen en deze vervolgens flink gekieteld. De auto in kwestie is een Polo R WRC. Deze auto staat niet bekend als de allersnelste auto in zijn klasse. Echter, de motor van deze auto is een leuke. Natuurlijk, de 2.0 TSI motor van Volkswagen kennen we al jaren. Ondanks ‘slechts’ 220 pk is het niet de motor uit de Golf GTI, maar uit de Golf R.
Dat betekent dat het blok behoorlijke reserves kent. In de Golf R levert het blok al meer vermogen (270 pk), maar tuners wisten daar nog eens wat extra vermogen uit te extraheren. De tuner uit Solingen heeft het wel heel bont gemaakt. Wat hebben ze allemaal erop geschroefd? Nou, een heleboel! Wat te denken van een nieuwe turbo, grotere luchtinlaat, een betere brandstofpomp (6 bar), sportkatalysator, sportuitlaat, grotere intercooler en nieuwe ECU. Dat en nog wat kleinere modificaties levert een maximum vermogen op van 420 pk. In een Polo!
Het is dat er een kekke wrap op zit met striping, anders zou je bijna kunnen zeggen dat het een sleeper is. Aan het uiterlijk heeft Wimmer RST verder niet zoveel gedaan. De auto staat op een KW onderstel (1.700 euro) en 18″ BBS-velgen met 215/35ZR18 banden (2.200). Die bandenmaat noemen we expres, want die zul je veelvuldig moeten bestellen. De motorische tuning kost 10.200 euro, maar dan heb je wel een Polo die op zijn sloffen 280 km/u loopt.
Onehp zegt
Tuning nieuws over een oud model tijdens Genève?
Leuke auto hoor, hoop enkel dat ie een sper heeft. Zonder is het veel minder leuk…
rob636 zegt
In de achteruit kun je donuts doen ;)
bmwe46m3balling zegt
De topsnelheid is nog altijd minder dan die ene Autoblog reaguurder hier die 289 of 292 aantikte met zijn polo ????
borrelnoot zegt
@bmwe46m3balling: dat zegt ie ja.
bmwe46m3balling zegt
@borrelnoot: naja we hadden toen een foto gezien toch? Waarom zouden we hem dan niet geloven?
ghost zegt
@borrelnoot: dat zeg ik ja. Heb nog wel meer foto’s hoor, mocht die ene voor jou net niet geloofwaardig genoeg zijn;
http://i64.tinypic.com/iwrggn.jpg
http://i66.tinypic.com/11tqz4n.jpg
bmwe46m3balling zegt
@ghost: ohhja dat was jij, mister ghost. Wat een prestatie is het ook, elke keer als ik een polo zie moet ik aan die van jou denken.
ghost zegt
@bmwe46m3balling: haha thanks!!
dray zegt
What could possibly go wrong.
kennone zegt
Denk dat hij het vermogen nog best redelijk kwijt zou kunnen, een goeie tuner regeld het vermogen per versnelling en als ik me niet vergis heeft datg ding ook een goed sperdifferentieel er onder liggen. Dus prima bakkie lijkt me zo??
Onehp zegt
@kennone: geen sper af fabriek…
ghost zegt
@Onehp: geen mechanise nee, wel een elektronische.
Onehp zegt
@ghost: die op de remmen werkt dus.
ghost zegt
@Onehp: klopt, als je sper bedoelde als in mechanisch heb ik niks gezegd. XDS-sper werkt idd via de remmen.
Jochempie zegt
De Polo R WRC is echt een uitblinker.
markos78 zegt
Geinig ?
Dutchdriftking zegt
@Ghost kom er maar in ?? mechanisch sper er op en gaan!
ghost zegt
@dutchdriftking: haha thanks vriend!
Klopt helemaal wat je zegt! Met een Quaife Sper gaat het prima. Tuurlijk heb je alsnog wel voorwielen die vechten om grip maar veel jongens met een getunede WRC die ik ken, met name in Duitsland, hebben zodoende ook semi-slicks gemonteerd, wielspin is dan nagenoeg weg.
Ik kijk overigens niet op van 420pk. Van de WRC club in Duitsland rijdt 90% met circa 375pk rond op basis van een chip, uitlaat/downpipe en Wagner intercooler setup. Met een HPFP haal je ~400pk ook nog wel.
Overigens is de WRC is zeer ondergewaarde auto in NL. Men heeft al snel de neiging om te zeggen dat het allemaal niet kan op je voorwielen, dat het op papier allemaal niet zo schokkend is. Slechts enkelen in NL hebben überhaupt ooit zo’n WRC gereden en laat staan in bezit (gehad).
Ik weet echter hoe hard het kan gaan, en wat deze auto kan, zeker op tussensprintjes win je het van exoten..zelf ze 289km/u op de teller aangetikt met mijne, foto’s ervan staan op autojunk.
Niet onderschatten dit “polo’tje”, het echt een Giantslayer!
Dutchdriftking zegt
@ghost: Helemaal mee eens. Het enige wat ik wel echt een minpunt vind is het interieur. Er is eigenlijk niks speciaals aan. Een setje recaro schaalstoelen zijn erg duur, maar zouden de wagen wel enorm veel goed doen! Heb je hem nog? Dan is het een leuke voor de ‘mijn auto’ rubriek!
Dutchdriftking zegt
@Ghost laat maar, je hebt de S1 natuurlijk. Al aanpassingen gedaan?
ghost zegt
@dutchdriftking: nope, helemaal niks haha. Staat te koop zelfs.
ghost zegt
@dutchdriftking: ach ja, het interieur kan zeker beter. Er zijn er al veel die een setje recaro sportster CS’jes erin hebben gebouwd, en heb zelfs iemand gezien met een setje VW R Schalensitze, wat echt mega dik is!!
Dutchdriftking zegt
@ghost: Dat is inderdaad megadik, en precies wat de auto nodig heeft. S1 te koop, wat dan? Nog wat gavers of nu een verstandige auto?
niex zegt
Doe mij maar n polo 1 met ouderwetse G-lader, dat was leuk. Ik vind dit nergens meer over gaan.
bassx zegt
@niex: Polo 2 ;)
bmw2coupeeigenaar zegt
215mm breed lijkt mij behoorlijk smal. Dat vermogen krijg je toch nooit op de weg met deze ‘fietsbanden’?
Onehp zegt
@bmw2coupeeigenaar: hier ~380pk op 225. In de winter met spijkerbanden in zijn 3. Zomer in ze’n 2e versnelling, PSS. 1e kun je idd vergeten maar dat geeft niet als je geen stoplichtsprinter bent…
Onehp zegt
@onehp: wel mét sper, zonder zal een stuk minder zijn…
ghost zegt
@bmw2coupeeigenaar: zo smal is het nou ook weer niet, tis geen i3.
kenner zegt
Wrap eraf, 1.2 BlueMotion badge erop en gaaan
cossiekiller zegt
En wat weegt zo’n Polo R WRC? Want dat is zo’n beetje het belangrijkste gegeven…
ghost zegt
@cossiekiller: ~1140kg met wat benzine in de tank en een bestuurder.
Onehp zegt
@cossiekiller: @ghost zegt 1140kg, ik vind keer op keer het meer realistische cijfer 1324kg EU, dus 1250kg getankt en zonder chauffeur.
gtveej zegt
Heerlijk en betrouwbaar R-blok uit de 6e generatie. Oh nee dit blok lag ook al in de gti ed30
Mijn R-blok draait 350pk en 450nm. En ook op de voorwielen. Alleen is de koets iets zwaarder.
Deze Polo zal dan ook wel een beetje sneller zijn ?.
Geweldig..
ghost zegt
@gtveej: merk je alleen op top.