Gek genoeg kijken we er niet eens meer van op dat Alfa Romeo een dikke sportwagen gaat produceren. Dat is nu eenmaal wat ze doen.
Bij Alfa Romeo zitten de echte premium petrolheads. Een dikke Duitser koop je ook vanwege conformiteits-plicht. Ondanks dat er niet veel origineel BMW DNA in een 218 Gran Coupé of iX1, ziet iedereen dikke BMW. Dat geldt eigenlijk voor alle andere Duitse premium merken. Maar een Alfa Romeo koop je alleen voor jezelf. Rijden met auto’s en kijken naar auto’s: dat is het enige dat er toe doet.
Dat komt omdat Alfa Romeo vreemde beslissingen maakt als bedrijf. Elke keer als ze in zwaar weer zitten en het er slecht uitziet voor ze, gaan ze een supercar of sportauto bouwen. Dat doen ze echt altijd. De Montreal, SZ, 8C Competizione en 4C zijn geweldige auto’s, maar laten we niet doen alsof er destijds andere prioriteiten waren.
Alfa Romeo sportwagen
Op dit moment zit Alfa met een Giulia en Stelvio die niet echt aanslaan en een omgekatte Jeep Compass. Daar kun je niet van leven in de toekomst. Dus wat gaat Alfa doen? Precies, ze komen met een supercar, aldus Car Magazine.
De eerste concept zal men in 2023 tonen. Dan is het ongeveer twee jaar wachten tot het productiemodel. De auto zal een eigen carbon chassis krijgen en gebruik maken van de 2.9 V6 uit de Giulia GTA. Het zal daarmee een van de laatste nieuwe benzine-Alfa Romeo’s zijn. Zeker omdat het in 2028 een geheel elektrisch automerk moet worden.
MC20? Iemand?
Nu willen we niet negatief doen. Een Alfa Romeo sportwagen met dikke V6 klinkt (waarschijnlijk letterlijk) als muziek in de oren. Maar we hebben toch twee dingen die we kunnen aanmerken. Ten eerste: waarom? Op dit moment zijn er zat segmenten waar Alfa Romeo aan de weg MOET timmeren. Het huidige modelgamma van Alfa Romeo is alsnog heel erg dun en veel te weinig om te overleven.
Ten tweede: heeft Stellantis niet een auto die voldoet aan de omschrijving Italiaans, sportwagen, V6 en carbon chassis? Of zijn ze de Maserati MC20 vergeten? Of is het idee om over een paar jaar een Alfa Romeo-badge te plakken op de sportwagen van Maserati?
Meer lezen? Dit zijn de 13 gaafste moderne Alfa Romeo’s!
petroldrinker zegt
Als het weer zo een bloedmooi model word als de 8c ben ik er volledig voor!
smokin zegt
Ik zit eerder te wachten op een opvolger van de 4C, die was nog enigszins betaalbaar.
bernoulli zegt
Zitten de strategen van het Ferrari F1-team doordeweeks bij Alfa op kantoor?
z3cabby zegt
Sterk!
Dutchdriftking zegt
Beter kan ik het niet omschrijven. 20 plusjes.
str8six zegt
Lol!😂
SpiderIV zegt
Alfa Romeo en toekomst plannen…….. tja
1000bochten zegt
Zoals gebruikelijk wederom een onbegrijpelijke keuze van Alfa. Desondanks leidt het over het algemene tot pareltjes van auto’s. Zolang ze niet failliet gaan op deze manier, is het kennelijk een bedrijfsmodel dat (nog) werkt.
berlinetta zegt
Alleen al hierom ben ik fan van Alfa. Gewoon lekker bouwen waar je zin in hebt en fuck overleven.
jaapiyo zegt
Exact. Alleen hoop ik wel dat iemand uiteindelijk weer de rekening opraapt zodat ze wel overleven en dit nog lang kunnen blijven doen.
lithiumion zegt
‘…en een omgekatte Jeep Compass, daar kun je niet van leven in de toekomst…’ Tegen het licht van iemand die zo indrukwekkend veel parate kennis heeft van de auto-industrie en bijbehorende geschiedenis en huidige ontwikkelingen, is dit een bijzonder ongenuanceerde en ronduit domme opmerking. Ongetwijfeld ook bekend bij de auteur, dat Stellantis, (dus GEEN FCA) een strakke planning heeft voor de aankomende jaren. Dat veb kritiek op aankomende modellenbeleid. Dat is dan het noemen waarschijnlijk niet waardig? Begrijp me niet verkeerd, ik vind ze hilarisch de opmerkingen over het modelken-uitstel-beleid van FCA van de afgelopen 15 jaar. Net zoals de briljante roestspook opmerkingen van de jaren 80. Maar in deze context, nee, ik lees ‘m niet. In welk kader moet ik deze opmerking plastsen, vraag ik me af? Het hokje niet-over-komende ironie?
On topic: wel goed nieuws dat AR bezig is met een nieuwe image-booster!!!
SpiderIV zegt
U leeft van Stelantis? Deze oude man steunt al 35 jaar de producten van Fiat Alfa en Lancia. Vind het leuk rijden, mooi, gewoon betrouwbaar ed. Maar fabrikant, importeur (vele varianten) hebben zelden of nooit indruk kunnen maken op logica qua modellen gamma, continuïteit ed. Het imago van AR zit in het 110 jarige verleden waarbij de laatste jaren erg treurig zijn.
hans75 zegt
wou deze reactie eerst ook schrijven.. getriggerd door die domme opmerking… maar bedacht me.. who cares.. inmiddels al decennia dat roest verhaal moeten aanhoren.. maar ik realiseer me steeds meer dat het falende strategie en planbeleid van Alfa er gewoon bijhoort… een groot deel van het Alfa karakter dat mijn merk zo mooi maakt zou verdwijnen als er een strak modellen plan zou zijn…
eigenlijk zouden ze al jarenlang geleden failliet verklaard.. maar telkens weer presenteren ze weer pareltjes van auto’s die niet geevenaard kunnen worden…
flyerbunch zegt
Als Alfa uit de F1 stapt en alles aan Audi overlaat komt er opeens mss wat extra geld vrij zeker?
berlinetta zegt
Ach ze zijn alleen naamsponsor. Het is niet dat ze actief deelnemen aan de F1.
str8six zegt
Hahah, als we Alfa moeten geloven zouden ze inmiddels al een modellen-gamma moeten hebben opgebouwd zoals Mercedes.
ghini zegt
MC20 met Alfa Romeo looks? Jahoor, kom maar door, lekker! Bljft jammer dat ze MX5 variant hebben nooit hebben gemaakt, dat had een knaller kunnen worden..
Wolflow zegt
Alfa zou eens goed naar z’n prijs stelling moeten kijken.
Zit ongeveer op zelfde niveau als BMW alleen kwalitatief blijft het Italiaanse rotzooi helaas.
Elise zegt
Nooit een Giulia van dichtbij gezien laat staan gereden zeker?
alfagiulia zegt
Wouter over the MC20: “Kan beter.”
canon4ever zegt
Nou eerst zien op de weg hier dan pas geloven, dit uitstervende merk in ons kikkerlandje…
BRT zegt
Hopen op een waardige 8c opvolger! Als ze even slim zijn, liften ze even mee op Opel en Peugeot in het B en C segment. Een astra/corsa/208/308 met Alfa designsausje erover en klaar. Misschien niet echt des Alfa, maar de oplossing die ze al jaren zoeken om mee te doen op de zakelijke markt ligt binnen Stellantis voor het oprapen.
baserati zegt
De Tonale deelt zeker grote delen maar is zeer zeker geen omgekatte Compass.
Had een beter gekozen opmerking verwacht.
Gisteren voor het eerst een Tonale in het wild gespot en viel mij positief mee.
Mbt de 8c opvolger. Ik juich elke aanzet tot verbetering van het wagenpark toe.
Mc20 van Alfa ? .. let’s go!