Ik heb een vervelende eigenschap die je als journalist volgens mij altijd moet hebben. Ik kijk altijd met een héél kritische instelling naar alles wat er op de markt komt. Toen de Nationale Auto Pas in 1991 werd geïntroduceerd (gebaseerd op mijn idee uit 1983 dat ik samen met de ANWB publiceerde) had ik dus ook de nodige vraagtekens. Het initiatief is natuurlijk goedbedoeld, maar is het fraudegevoelig of waterdicht? Het antwoord is eenvoudig: de Nationale Auto Pas is fraudegevoelig en wie de boel wil belazeren, kan zijn gang gaan. Dat geldt voor autodealers, autohandelaren en consumenten. De vraag of de Nationale Auto Pas actueel is of gedateerd, is ook niet moeilijk te beantwoorden: de Nationale Auto Pas is gedateerd. En volgens de Stichting NAP is er met minstens 350.000 kilometertellers geknoeid.
Onlangs kwam de website Autoscout24 in aanvaring met de stichting NAP omdat een heleboel kilometerstanden niet zouden kloppen. Volgens NAP-directeur Ernst Uildriks wordt er geadverteerd met auto’s die niet bestaan en daar valt geen kilometerstand aan vast te plakken. Ook worden auto’s vier keer verschillend geadverteerd. Eigenlijk is het dus een rotzooi op het internet en de stichting NAP zou dat best eens willen onderzoeken. Geen slecht initiatief, want dan kunnen ze gelijk even kijken waar hun eigen winkeltje rammelt. Laten we eerst even een rondje gaan frauderen. Natuurlijk, dat is strafbaar en je moet dus het niet doen. Helaas denkt niet iedereen er zo over en het systeem van de Nationale Auto Pas is dus zo sterk als de zwakste schakel.
Bij de Nationale Auto Pas gaat het om de kilometerstand van een auto en die kilometerstand kan nu eenmaal worden gewijzigd. Of het nu een antieke kilometerteller of een geavanceerde teller is, maakt niet uit. Op het internet vind je de mensen die op locatie de teller in de gewenste stand zetten. Voor een bedrag van enkele tientallen euro’s heb je een prachtige serie cijfers in beeld die de waarde van de auto met sprongen laat stijgen. En geloof me, er zijn plenty autohandelaren die het zelf kunnen. Simmetjes worden gekraakt, beveiligde radio’s spelen binnen vijf minuten, dus een elektronische kilometerteller is niet ècht een probleem. We laten even onze fantasie de vrije loop met enkele voorbeelden. Niet ter navolging uiteraard.
Voorbeeld 1. De zwendelende autohandelaar.
Een nieuwe Alfa Romeo 159 gaat een jaartje in de shortlease. De zwarte bolide heeft er 38.000 kilometer opzitten, maar een stand van pakweg 8000 is natuurlijk veel leuker. De teller wordt na de leaseperiode op 008124 gezet, krijgt z’n eerste officiële beurt met NAP-registratie en wordt als jonge demowagen verkocht. Vaak gebeurt dat via een ander filiaal, zodat de auto snel uit beeld is. Wie denkt dat dit spelletje nooit wordt gespeeld, gelooft waarschijnlijk nog in Sinterklaas. De leasemarkt neemt toe en shortlease is handig voor bedrijven die niet zo lang een auto nodig hebben voor een werknemer met een tijdelijk contract.
Voorbeeld 2. De zwendelende consument.
Je koopt privé of zakelijk een nieuwe Alfa Romeo 159, rijdt daar 35.000 kilometer in en telkens voor de onderhoudsbeurt laat je voor vier of vijf tientjes even de teller corrigeren. Naar pakweg 15.000 kilometer. Winst 20.000 kilometer. De dealer die het onderhoud pleegt, registreert keurig bij de NAP de tellerstand. Hou dat drie jaar vol en de auto heeft geen 105.000, maar slechts 45.000 kilometer over het asfalt geschoven. Even een nieuw uitlaatje en niemand heeft in de gaten dat de wagen 60.000 km méér heeft gedraaid. Drie keer de teller laten wijzigen kost 125-150 euro en dat levert bij verkoop een flink bedrag extra op. En de NAP levert het bewijs dat de wagen slechts 45.000 kilometer heeft gelopen.
Enfin, leuk dat het kan, maar dat betekent natuurlijk niet dat iedereen de boel aan het flessen is. In de meeste gevallen is er niets aan de hand. Interessant is natuurlijk of je de lekken kunt dichten. Ik denk het niet. Als je het ene lek hebt dichtgemetseld, prikken de mensen die de boel willen belazeren ergens anders wel weer een gaatje. Zeg niet dat dit allemaal onzin is, want er zijn nog veel meer varianten in de aanbieding die de NAP-registratie op de tocht zetten. Ik zwijg nog maar even over de importauto’s die je elke gewenste kilometerstand kunt geven. En welke koper is in staat of zal die tellerstand controleren? Een kilometerstand uit het buitenland controleren? We hebben toch die vermaledijde EU? Weg met de gedateerde Nationale Auto Pas, lang lever de Europese Auto Pas (ja, ja, dan zwendelen we lekker verder met Amerikanen, Chinezen en Jappen…). Dan kunnen we deze miljoenenzwendel op Europees niveau aanpakken.
Er zijn veel dingen die in de autowereld maar moeilijk onder controle zijn te krijgen. Nog altijd zijn er 120-240.000 onverzekerde auto’s en wat er ook wordt gedaan, onder controle krijgen, lukt niet. Gesjacher met kilometertellers is ook zo’n fenomeen. Niet onder controle te krijgen. Met de huidige NAP in elk geval niet. Is er een oplossing. Geen waterdichte, denk ik, want er is altijd wel een slimmo die weer wat weet te bedenken. We kunnen het wel wat lastiger maken voor mensen die de kluit per sé willen belazeren. Het verplicht registreren van nieuw gemonteerde banden, remmen en uitlaten zou al heel wat duidelijkheid brengen. En dat moet in onze digitale wereld toch niet zo’n enorm probleem zijn. Controle is bovendien erg gemakkelijk. Iemand nog suggesties? Dan kunnen we de NAP nog verder huiswerk laten doen.
PigPen zegt
En waar is het voorbeeld van de taxichauffeur?
Markus zegt
De duizenden onverzekerde auto’s op de weg lijkt me een groter probleem, ook al is het ronduit naatje als je belazerd wordt met de aanschaf van een auto.
Maar om elke verwisselde moer te registeren lijkt me niet de oplossing.
Daarbij, over je voorbeelden mbt lease – kan de leasemaatschappij daar niets mee doen? Die zitten dicht bij het probleem en hebben er denk ik ook alle baat bij dat een en ander eerlijk verloopt.
Misschien is het een idee om het aanpassen van de kilomterteller bij wet te verbieden, uitzonderingen daargelaten, maar die moeten dan met veel papierwerk en controle bemoeilijkt worden.
august zegt
een fijn Big Brother-ish idee: laat de auto de kilometerstanden doorzenden naar de fabrikant (of een centrale instantie), zodat de teller een onbelangrijk onderdeel wordt bij verkoop, maar slechts fungeert als meter voor eigen gebruik.
august zegt
(en ja, uitvoerbaarheid, kosten, blabla, allicht:)
Ted zegt
@PigPen
Ik heb mij beperkt tot 2 duidelijke voorbeelden. Ik wil niet eens weten wat er zich afspeelt in de taxiwereld. Maar misschien zou het een idee zijn om het kentekenbewijs van een taxi te brandmerken…
@Markus
– Een registratie van aan slijtage onderhevige onderdelen is op zich niet zo ingewikkeld, maar natuuurlijk ook weer fraudegevoelig.
– Leasemaatschappijen interesseert het helemaal niet wat er met de auto’s gebeurt.
– Vrijwel elke total-loss auto levert een km-teller waar je iemand mee kunt flessen. Controle is niet echt mogelijk. Er zijn talloze varianten denkbaar waarbij je de NAP om de tuin kunt leiden. Het is aan de NAP om die lekken te dichten.
Alec zegt
@ markus:
“Misschien is het een idee om het aanpassen van de kilomterteller bij wet te verbieden, uitzonderingen daargelaten, maar die moeten dan met veel papierwerk en controle bemoeilijkt worden.”
Dat maakt toch niets uit? het is al illegaal, en het blijft ook illegaal…
gewoon iedereen aan de GPS auto volging enzo.
Kan je gelijk zien waar iemand te hard heeft gereden, hoeveel die heeft gereden… weer een probleem minder.
ik geef toe ook deze methode is te kraken…
MarcO zegt
Ik ben eruit! Alleen maar nieuwe auto’s kopen. Alle 2e handsen exporteren/dumpen . Goh, wat een voordelen: steeds de laatste stand der techniek, allemaal aan de roetfilter, allemaal de laagst haalbare CO2 uitstoot, geen gefraudeer met KMstanden. Of zouden hier toch ook nadelen aan kleven? ;)
Markus zegt
@ Alec: dan is het wel handig als de overheid ervoor zorgt dat de wet wordt nageleefd. Het is toch belachelijk dat je een illegale dienst gewoon vrij in een advertentie aan kunt bieden? Zal vast wel met heterdaad bla bla bla te maken hebben maar dan moeten ze daar ook maar wat op vinden.
Verder misschien tellers verzegelen en voorzien van de unieke nummers van de auto? En als de auto richting sloop gaat moet dat onderdeel apart verwerkt worden?
Erg veel werk allemaal ja, maar het zijn ideeën.
@ Ted: dan moeten ze misschien de leasemaatschappijen afdwingen daar iets mee te doen, zodat het ze wel gaat interesseren. Ook dit is belachelijk, dat zij geen verantwoording hoeven dragen voor de rotzooi die ze mede-creëren op deze manier. Misschien doen ze dat dan wel niet eigenhandig, maar betrokken zijn ze natuurlijk wel.
En kun je dit hele probleem wel bij de NAP neerleggen? Lijkt me dat zij er zijn om te registeren en signaleren, waarna de overheid iets met de gesignaleerde problemen moet doen.
Markus zegt
@ MarcO: uhmmm, het prijskaartje?
Armada zegt
Als je een goed monteur bent zou je aan sommige dingen toch wel moeten kunnen zien of een auto 45000 of 105000 heeft gereden. Er zijn altijd dingen die dat verraden. (Stoelbekleding, steenslag en slijtage van onderdelen). Komt bij dat de distributie om de zoveel kilometer vervangen moet worden, dus als de dealer telkens maar 15000 in plaats van 35000 extra kilometers per jaar ziet, kan het zijn dat dat te laat gebeurd en de riem zal knappen. Ben je alsnog duur uit.
BreinStein zegt
@ august:
Interessante gedachte. men heeft tegenwoordig toch standaard GPS (navigatie, anti-diefstal) aan boord dus technisch is het mogelijk. een systeem als een black box zal ook niet waterdicht zijn.
Ted zegt
@MarcoO
Ik vrees een budgettair probleem…
@Markus
Een leasemaatschappij verkoopt z’n auto’s gewoon en de ellende zit ‘m in het vervolgtraject.
En ja, je mag het probleem bij de NAP neerleggen. ZIJ menen een oplossing te hebben. Die is niet waterdicht of kan ik elk geval worden verbeterd. Publicaties en discussies zal de stichting NAP aan het denken zetten. Een volmaakte oplossing is er nooit, maar verbetering moet mogelijk zijn.
westerstraat15 zegt
een ‘zwarte doos’ enkel te openen/ lezen door een overheidsinstantie.
Zo’n idee moet toch wel uit te werken zijn? Stop daar een systeem in dat ook de kilometers op één of andere wijze bijhoud
pietjealpine zegt
Dat met : de kilometerteller net voor een garage beurt terug laten draaien naar een veel lagere stand , dat klopt niet !!!
De garage zal je vragen wat je zo vroeg komt doen met een veeeel lagere kilometerstand.!! VOOR EEN CONTROLE BEURT !?!
niels zegt
Registratie van nieuwe onderdelen?? Of je daar nu blij mee moet zijn :-| Wacht nog maar een paar jaar en dan heb je kilometer-registratie met GPS en een meekijkende Big Brother in de vorm van de overheid. Als dat aan een voertuig gekoppeld wordt levert dat meteen een sluitend registratiesysteem op.
rubentjee zegt
@Armada
distributie word zoiezo binne de 5 jaar vervange in iedergeval het bedrijf waar ik werk zegt rond de 80.000 ken verschille per merk of 5 jaar en anders gewoon bmw hale :P heb je ketting
PigPen zegt
@Ted
Je kan ook gewoon een stekker lostrekken onder de auto. Dan doet de km-teller het niet, de snelheidsmeter echter ook niet… maar dat is maar een detail.
Wordt gebruikt in autoland om de kilometerstand laag te houden bij vervoer. Bij de nulbeurt wordt deze stekker vastgeklikt… of is dit te veel inside info ;)
Djonko zegt
De fabrikanten zouden gewoon een soort zegel op het systeem zetten…net als bij de zekeringkast in je huis. Het apparaatje waarmee je de zegels maakt moet er maar 1 van gemaakt worden. De veiligste persoon om dit apparaat aan te geven is natuurlijk Koos van Spee AkA Holy Koos…..Succes verzekerd en geen gesjoemel meer dus…
Summer Sky zegt
Je zou kunnen werken met een systeem waarbij in tankstations het aantal liter getankte brandstof tezamen met de nummerplaat wordt geregistreerd. Tankstations hebben toch al video-opname van nummerplaten, het is dan een koud kunstje om deze informatie dan op te slaan.
Tanken in het buitenland of buiten de hiervoor gecertificeerde tankstations om zorgt voor enige vervuiling, maar het probleem wordt hierdoor aanzienlijk kleiner.
AJ zegt
Ach, ik vind de NAP best een goed systeem. Op bovenstaande manieren valt er altijd wel wat te rommelen, maar ik denk niet dat veel mensen die moeite nemen. Uiteindelijk ben je als koper van een 2e hands product altijd in bepaalde mate afhankelijk van de betrouwbaarheid van de verkopende partij.
Wel vind ik dat ze het terugdraaien van de km-stand ook bij politie en justitie op de kalender moeten zetten, en het dus strafrechtelijk wat eenvoudiger maken zodat een goede opsporing en handhaving mogelijk is.
Mairsil zegt
Als de kilometerheffing ooit werkelijkheid wordt, wordt het natuurlijk wel een stuk lastiger om met de stand te rommelen, aangenomen dat die twee systemen gekoppeld worden. Alleen als je veel in het buitenland rijdt valt er dan nog te rotzooien.
Alleen loopt de km-heffing natuurlijk tegen precies dezelfde problemen aan.
Ted zegt
@AJ
Als de NAP zèf meldt dat er geknoeid wordt en er een aantal van 350.000 auto’s aan koppelt, dan is er sprake van een probleem. Voor de goede orde: ik ben voor km-registratie om zo goed als mogelijk kopers van gebruikte auto’s te beschermen tegen gesjoemel.
@Mairsil
Koppeling tussen kilometerheffing en NAP (of vervanger daarvan) zal niet gebeuren. Wèl zal de het OM een check kunnen doen bij vervolging van een tellersjacheraar.
Overigens petje af voor de inventieve oplossingen die hier langskomen. Een honderd procent sluitend systeem is natuurlijk illusoir en zonder zéér hoge boetes wordt het erg moeilijk. En hoge boetes kent Nederland nu eenmaal niet.
Citrofiel zegt
Ik geloof dat je maar beter naïef en onwetend kunt blijven in de hedendaagse wereld, als ik over alle misstanden en criminele praktijken lees… :(
westy B zegt
Gesjoemel met km standen is een probleem dat je idd makkelijk via internet kan aanschouwen. Dat de NAP er nu pas op valt, is om zich dood te schamen.
Als je op autoscout naar een diesel van 4 jaar auto kijkt en je vergelijkt dit met de bakken die uit de lease komen WEET je dat je genaaid wordt.
Kijk bv. maar eens op http://www.autohus.de
Geen enkele rationele ziel koopt een kilometervreter van pakweg 50000 euro en verkoopt hem na 50000km. Je hoort dan ook altijd dat het de auto van opa of van de echtgenote was …. uit een failissement etc..
Om deze oplichting de wereld uit te helpen zou het beter zijn om de tellers gewoon uit de wagen te halen en elke fabrikant een database te laten aanleggen met een eventueel onderhouds- en registratieverleden die door iedereen te raadplegen is en waarvan geen enkel gegeven kan gewist of veranderd worden (alleen toevoegen dus).
L-Fred zegt
jee, ik voel me op dit moment erg naïef zeg…
Ted zegt
@ Citrofiel
De Citroën Autruche is in jouw geval de beste oplossing….
@westy B
Appeleer niet (altijd) aan rationeel gedrag als iemand een auto koopt. Vaak hoeft-ie alleen maar mooi te glimmen…
Je laatste alinea is een bijzondere combinatie van een onmogelijkheid (database bij fabrikant) en iets (geen aanwezige km-teller) dat misschien zelfs wel een oplossing zou kunnen zijn. Zet mij in elk geval aan het denken.
Citrofiel zegt
@ Ted; *zoekt op wat autruche betekent* Aha! Struisvogel. Ja, lijkt me een prima idee. Maar waarom een Citroën Autruche? Nieuw model? :D :P ;)
mashell zegt
@westy B
Wat is de bedoeling van die Duitse site? De Duitse situatie mbt leaseauto’s is compleet onvergelijkbaar met de Nederlandse.
Het zal wel met privacy wetgeving van doen hebben maar ik vind het compleet belachelijk dat ik de NAP gegevens mbt van mijn auto (uit 2004 zou in de NAP moeten staan) niet thuis van achter mijn PC kan inzien. Daarvoor moet je met het originele kentekenbewijs naar een dealer, dat doe ik natuurlijk niet en kan dus ook niet controleren of mijn dealer de NAP wel netjes bijhoudt. Het heeft een heel hoog ons-beschermt-ons gehalte.
ST1 zegt
pigpen.
Kun je misschien uitleggen waar die stekker van de km-teller precies zit.
HavanaClub zegt
Ongelooflijk maar waar: ik ben het eens een keer eens met Dhr. Sluymer!
Als dealermedewerker worden wij wekelijks op de verkoopafdeling geconfronteerd met onjuiste km-standen. En ook onze vraag is hoe je dit kunt stoppen.
Het systeem is idd zo sterk als de zwakste schakel.
1 ding valt ons wel op: een groot % van de onjuiste standen is afkomstig van ‘niet officiele merkdealers’ en bedrijven die niet bij de BOVAG zijn aangesloten. Ik noem het maar de ‘beun’ bedrijfjes die auto’s verkopen tot 10.000 euro.
ECHT strafbaar is het terugdraaien ook nog niet in de wet en ik geloof dat er al eens eerder geroepen is om DOELTREFFENDE maatregelen…
Ben benieuwd naar de toekomst!
ronald ccx zegt
DE oplossing… laat een heel bataljon van ambtenaren (die zijn er toch zat).. met een hoop autos reageren op al die internet advertenties en ze zo dus op heterdaad betrappen en opdoeken dan die mannen.. zelfde truc met garages en monteurs gewoon vragen of ze eff een keer in de kilometerstand kunen roeren.. zo ja .. opdoeken die mannen.. als ze dit eff een jaar volhouden… is denk ik 80% van t probleem opgelost..
Ted zegt
@mashell
Spijker op de kop!! Natuurlijk moet je als particulier gewoon op je PC de gegevens kunnen raadplegen. Desnoods voor een paar eurocenten.
@ronald ccx
Ik zou zeggen: streef naar minstens 95 procent. Het feit dat je gewoon op het internet de duistere figuren kunt vinden die zelfs de meest ingenieuze km-teller kunnen manipuleren, doet vermoeden dat ze voor een ambtenaar niet bang zijn. Ze bedienen zich van drogredenen, doen hun dingetje en verdwijnen weer in hun bolide. Ooit heb ik er eentje in de gaten gehouden. Hij bezocht – comfortabel rijdend in een 7-serie – 8 bedrijven op één dag (allemaal autohandelaren). Hoeveel auto’s hij wat jeugdiger maakte, weet ik niet. Bij een vijfdaagse werkweek en zes weken Côte d’Azur vermoed ik een inkomen van pakweg een half miljoen euro. Dat gaat dus ergens over…
onzin zegt
Wat een onzin allemaal, slijtage van banden/remblokken hangtaf van de rijstijl, benzine verbruik ook.
“Geen enkele rationele ziel koopt een kilometervreter van pakweg 50000 euro en verkoopt hem na 50000km.”
Huurauto’s 10000 km, worden ze weer verkocht.
Als je het echt wilt weten, black box zal nog het beste in de buurt komen.
IS200 zegt
Als je bij de visboer een kabeljauw koopt weet je ook niet zeker of het een verse is, of een ingevroren. Niets is zeker in het leven, alleen belasting en de dood! ;-) hehehe
Ted zegt
@onzin
Je doet je nickname een beetje eer aan. :-) Natuurlijk zijn er een aantal zaken afhankelijk van rijstijl e.d. Probleem is dat je – zoals ook veel anderen – denkt in uitzonderingen. Met de meeste auto’s wordt normaal gereden en met de toenemende kwaliteit wordt het gemakkelijker om te suggereren dat ze minder kilometers hebben gereden dan ze in werkelijkheid hebben gereden.
En… uiteraard wordt menige huurauto na 10.000 km verkocht. Enig idee hoeveel duizenden er veel meer kilometers maken?
@IS200
Ik ben het met je eens dat er veel niet gecontroleerd kan worden en dat er ook vertrouwen moet zijn. Dat sluit niet uit dat waar mogelijk moet voorkomen dat er wordt gefraudeerd.
Wie lichtvoetig over het fenomeen kilometertellerzwendel heenwandelt. Ik heb er geen uitvoerige berekeningen op losgelaten, maar we hebben het over een zwendel van vele tientallen miljoenen per jaar. Pure oplichting dus. Moet daar iets aan worden gedaan of wuiven we het weg?
Richard zegt
Misschien is het ook handig als het rekening rijden is ingevoerd, zie je precies hoeveel een auto gereden heeft.
Markus zegt
@ Citrofiel: een struisvogel steekt zijn porum de grond in en is zich dus van geen kwaad bewust… of in andere woorden, naïef :)
Dan toch maar aan de blackbox in combinatie met GPS! Dan vang je meerdere vliegen in een klap: dit kilometergesjoemel, diefstal, misbruik door anderen… alleen helaas ook misbruik door jezelf, zoals te hard rijden.
Markus zegt
@ HavanaClub: als dealermedewerker weet je dan ook vast wel dat wat PigPen schrijft ook waar is: dealers doen het zelf ook. In hun ogen is dat natuurlijk helemaal geoorloofd, maar ergens klopt dan ook niet.
@ PigPen: ik heb zelf bij een dealer gewerkt en bij ons gebeurde dat ook.
Mark zegt
Tja met die demo-km standen…beurtje na 1 jaar of 30k en hij is op 8k gezet, NAP slaat geen alarm natuurlijk. (@pietjealpine!)
Ted zegt
@HavanaClub
Meestal zijn de mensen het gewoon oneens met mij omdat ik toevallig TS heet…
Dat niet BOVAG-bedrijven de zaak vaker besodemieteren dan dealers onderschrijf ik natuurlijk. Over BOVAG-bedrijven valt ook wel wat te melden, maar de boeven zijn de autohandelaren. Een BOVAG-bedrijf is allerminst zaligmakend. Wie een auto bij een handelaar koopt, is gewoon oliedom.
@Mark
Toch vervelend als-ie 10.000 heeft gelopen dan. En inderdaad, de NAP slaat geen alarm, want er is niets gemeld.
SQB zegt
Bij mijn weten is het veranderen van de stand van de teller an sich niet strafbaar. Daarom is het op dit moment ook moeilijk aan te pakken.
Het verkopen van een auto waar je een te lage km. stand bij claimt is oplichting en dus wél strafbaar, maar ik denk dat het een heel end scheelt als het aanpassen van de tellerstand ook strafbaar gesteld wordt.
ron tiessens zegt
Heel ‘eenvoudig” op te lossens bij ieder tank beurt km registratie verplicht geen stand geen brandstof.
Wel dient dit steekproefs gewijs gecontroleerd te worden.
Eibo zegt
@Ron,
Wat dacht je dan van die mensen die bij de pomp hun jerrycan voor de boot willen aftanken? Of willen tanken voor hun kart of andere gemotoriseerde vrijetijds bestedingen? Hoe wil je dat controleren bij de onbemande pompen? Ambtenaren genoeg?? ;)
John zegt
Je kunt de kosten voor het terugstellen rustig vergeten. Bij veel auto’s werkt het ‘zekering’-trucje ook nog steeds.
Ik weet niet hoe het bij andere auto’s geregeld is, maar bij BMW wordt de kilometerstand 2x opgeslagen in de auto zelf en zul je beide units moeten later resetten, anders is door elke dealer de echte kilometerstand zo terug te halen.
Waar gebeurd:
Ongeveer een jaar geleden stond er bij een BMW dealer een schitterende 740D te koop, met als enige nadeel dat het ding verlaagd was EN 302.000 km had gereden. Ik heb de foto’s van de auto opgeslagen op m’n PC en op een gegeven moment was de auto van de site.
Een paar dagen later belde een vriend van me op. Hij stond bij een hele mooie verlaagde 740D en aan de hand van zijn beschrijving kwam bij mij spontaan het beeld van de auto bij de dealer op. Enige verschil was de kilometerstand, die was slechts 102.000 km. Toen hij dat zei (die 2 deed het hem) heb ik m’n computer opgestart en de foto’s er bij gezocht. Het was dezelfde auto, maar dat had je natuurlijk allang geraden.
Toch bleef de handelaar bij hoog en bij laag volhouden dat dit de echte kilomterstand was en volgens hem kon hij ook nog met een NAP aantonen.
Vraag me niet hoe hij dat gedaan zou hebben (de auto was altijd bij de dealer onderhouden dus die zullen de kilometerstanden toch wel genoteerd hebben lijkt me)
Ted zegt
@ John
Een heel duidelijk verhaal hoe het in de praktijk werkt. Ook hier laat de NAP het weer afweten. Overigens laat de NAP het helemaal afweten. Als ik als organisatie opmerkzaam zou worden gemaakt op wantoestanden, dan zou ik daar op reageren. De NAP laat zich kenmerken door misplaatste arrogantie. Ondertussen wordt belastinggeld besteed aan salarissen van NAP-mensen die hun werk onvoldoende uitvoeren.
Erik zegt
Hallo,
iemand heeft vorig jaar tegen mijn auto aangezeten en daarom moest mijn auto naar de schade expert.
Nu heeft de expert op het opgemaakte rapport een type-foutje gemaakt (kwam ik later achter). Nu wil ik mijn auto inruilen en zegt de dealer dood leuk dat de km-stand niet klopt, ik kijk hem verbaasd aan en zeg hem dat dat niet klopt. vervolgens laat hij mij een NAP-uitdraai zien waaruit dit wel degelijk blijkt. Gelukkig kon ik achterhalen wanneer de foutieve stand is ingevuld.
MAAR hiermee is het probleem niet opgelost !!
Het komt er in het kort op neer dat de expert en de verzekering zeggen dat ik maar aan moet tonen dat hun de foute km stand hebben ingevuld.
En momenteel sta je mooi te boeke als een louge figuur (crimineel)
Auto wordt door mijzelf onderhouden dus kan niet meerder NAP invoeren overhandigen. Nu heb ik wel het bewijs van de APK en een invoer bij een duits autobedrijf een dag na het opnemen van de schade.
Maar nog zegt de expert (verzekering tegenpartij) dat op die dat best de km stand anders had kunnen zijn.
Nou hoe los je dit op dan?
NAP zegt: expert is veplicht mee te werken en laat hem de voorwaarde maar doorlezen, MAAR ONDERTUSSEN KOM IK NIET VERDER!!!
Fraudegevoelig ZAL BEST
Fout gevoelig ECHT WEL
Oplossings gevoelig TOT NU TOE ECHT NIET.
En nu zit ik mooi met een ongeloofwaardige km stand opgescheept met tot gevolg dat ik altijd problemen met de auto verkoop heb.
Ted zegt
@ Erik
Fouten toegeven is nooit de sterkste kant van een mens. Altijd kijken ze eerst of ze die in de schoenen van een ander kunnen schuiven.
Ik zou het probleem niet groter maken dan het is. Je hebt een km-stand van VOOR de schade en van NA de schade. Daar zit een verschil tussen vanwege de typefout van de expert. Doe het volgende:
1. Bewaar alle correspondentie, keuringsrapporten, NAP-uitdraaien in een dossier, zodat je alles altijd kunt overleggen aan een eventuele koper van je auto tezijnertijd;
2. Stuur de directie van het expertisebureau een aangetekende brief en omschrijf hierin kort de gang van zaken en de fout die door de schuld van een medewerker is ontstaat. Stel hen aansprakelijk voor de gevolgen van de fout. Vraag om een correctie. Stuur de expertvan het expertisebureau een kopie.
3. Je kunt eventueel de NAP ter info ook een kopie sturen. Ze hebt tenslotte contact met ze gehad.
Wacht rustig af wat er gebeurt. In elk geval heb je nu de historie van je auto beter in beeld en is de fout verklaard voor een eventuele koper van je auto.
Succes.
Proselectcars zegt
Goeden dag er word sinds de nap pas is uitgekomen steeds meer gefaudeerd dus je hebt aan de Nap pas niks iedereen draai het tog terug ik heb laaste een m e220 ingeruilt op het klok stond 298 dkm van het jaatr 1999 denkt dat wel rieel maaar bleek dat hij 4.5 ton had gelopen je moet altijd zelf een goede keuze maken vande auto’s en de Nap doet me egt niks mensen fraudeeren zelfs de Nap pas wat dacht je daar van! Ik zou zeggen KOOP NOOIT EEN AUTO UIT APELDOORN EN AMSTERDAM EN ROTTERDAM DE MEESTE WORDEN DAAR GEFRAUDEERD
Bert zegt
T.a.v. Ted:
Ik heb een omvangrijk onderzoek gedaan naar een autobedrijf dat verdacht werd van kmteller-fraude. Zonder succes: de verdachte werd in hoger beroep vrijgesproken.
De huidige maatregel zal niet gaan werken. Dat heb ik op diverse niveaus aanhangnig gemaakt; ook bij Uildriks en co. En hoger.
Misschien zouden we elkaar eens moeten spreken.
gr. Bert
Ted zegt
@ Bert
Mail mij maar rechtstreeks: [email protected]
Benoche zegt
Het Belgisch systeem van CarPass is op dit vlak véél beter maar natuurlijk ook te omzeilen.
In België moet elke garagist/verdeler de kilometerstand van elke voertuig bij elke passage doorsturen.
Dus bij een bandenwissel,onderhoud,… wordt telkens de km-stand doorgestuurd.
Zo kun je bij de aankoop van een 2de handswagen op basis van het chassisnummer een aanvraag doen bij Carpass om de km-historiek te kennen.
Natuurlijk kun je dit ook omzeilen door zelf je onderhouden telkens te doen of met je garagist te regelen dat deze nooit verstuurd wordt :-D
gerard1978 zegt
Hier een mooi voorbeld van de juistheid van het nationale autopas beleid:
De auto betreft een Lamborghini Gallardo met het volgende kenteken: 37NRRB.
Het geval wil dat de auto volgends de eigenaar en verkoopsites zoals marktplaats, autotrader, autotelegraaf en autotrack een kloppende NAP zou hebben.
Wanneer je het kenteken bij de importeur van lamborghini (autobedrijf Hessing) nachecked krijg je een heel andere beeldvorming van de auto.
Bij autobedrijf hessing, krijg je te horen dat de betreffende auto gestolen was in 2004 vlak na de aankoop, en geexporteerd was naar Dubai door de dieven.
Daar heeft de auto tot 2009 rondgereden en de auto daar enige malen van eigenaar is verwisseld, waardoor de auto door de politie niet terug te vorderen was na meedere pogingen. In 2009 is de auto geexporteerd naar duitsland zonder de aanwezigheid van een motor en versnellingsbak. In duitsland is de auto compleet herbouwt met schade onderdelen, en verkocht aan de huidige autohandelaar.
Na het weten van dit verhaal is het onwaarschijnlijk dat een NAP logo niet vermeld kan worden als deze auto te koop word aangeboden.
prof zegt
@Ted
Je schreef:
“Dat niet BOVAG-bedrijven de zaak vaker besodemieteren dan dealers onderschrijf ik natuurlijk. Over BOVAG-bedrijven valt ook wel wat te melden, maar de boeven zijn de autohandelaren. Een BOVAG-bedrijf is allerminst zaligmakend. Wie een auto bij een handelaar koopt, is gewoon oliedom.”
Zou je de laatste zin kunnen toelichten?
Met handelaar bedoel je in deze context neem ik aan: ieder die bedrijfsmatig 2dehands auto’s verkoopt?
Een verschil met particuliere verkopers die hun eigen prive auto’s verkopen, is dat bij handelaren winst een vereiste is. Maar bij een Bovag handelaar/bedrijf heb je wel recht op garantie, terwijl je bij een particulier bij een miskoop, geen poot hebt om op te staan. Een vraag zou zijn of de extra garantie opweegt tegen het risico op een miskoop. Verder is misschien de vraag of NAP fraude vaker voorkomt bij een Bovag bedrijf dan bij een particulier.