Het Chinese NAC-MG is stevig onderweg om het overleden MG weer op de rit te krijgen. Zo is de fabriek in Engeland weer geopend en ook in China schijnen er was opgewarmde MG TF’s en MG7’s (voorheen MG ZT) van de band te rollen. Maar dat is blijkbaar niet genoeg want er zijn ook plannen om de oude MG ZR & ZS nieuw leven in te blazen als MG3 & MG5. De eerste prototypes zijn inmiddels al gespot en die wilde ik jullie niet onthouden!
MG3
MG5
Heel veel verschillen met de “oorspronkelijke” MG modellen kan ik trouwens niet spotten. Foto’s met dank aan autohome.com.cn.
Stancke zegt
Euhm…. Zeker van dat het prototypes zijn? Zien er mij maar gewone modelletjes uit:p
Anders gezegd; zie langs geen kanten een verschil^^
Thibaut zegt
“Maar dat is blijkbaar niet genoeg want er zijn ook plannen om de oude MG ZR & ZS niet leven in te blazen als MG3 & MG5.”
Dat moet ‘nieuw’ zijn vermoed ik. ;)
‘k Vind die prototypes er eigenlijk maar goedkoop uitzien.
Citrofiel zegt
Prototypes van modellen die al bestaan hebben en die iedereen dus al kent? Die tweede is toch gewoon op een show? Lekker ‘gespot’ dan. En die eerste is helemaal niet gecamoufleerd, niet nodig bij een bekend model. Ik blijf het maar vreemd vinden, maar het zal wel succesvol zijn in China, verouderde modellen uitbrengen. (Landwind natuurlijk ook…)
snelste zegt
Heb ze op de beurs al eens zitten bekijken nog van mg, die waren al rputserig afgewerkt. Zal wel niet beter zijn.
Klaas zegt
Ik dacht dat Honda de rechten had op de Rover 400/45/MG ZS en dat de Chinezen om die reden deze modellen niet meer mochte maken. Niet dat de Chinezen zich veel van dat soort zaken aantrekken, maar ik kan me niet voorstellen dat we de MG5 in het westen tegen zullen komen.
Alfabruur zegt
vind die neus van die sedan wel mooi. Beetje oud type 3 serie. Maar deze auto zijn al zo vaak gefacelift dat ik me wel afvraag of er uberhaupt een markt voor is…
Esprit_de_Flandre zegt
@ Klaas
Het is een vrij moeilijke en schizofrene situatie. Ik geraak er zelf niet aan uit. SAIC kocht de rechten voor de 25/ZR en 75/ZT. Honda heeft inderdaad de rechten van de 45/ZS omdat dit een zustermodel was van de honda civic.
Nanjing Automobile kocht dan uiteindelijk het bedrijf MG Rover op. De merknaam Rover echter werd naar verluidt verkocht aan Ford (die een crossover wil maken onder de naam Rover ter compensatie voor terugvallende SUV-resultaten). Daardoor heet de door SAIC geproduceerde 75 nu Roewe 750.
Is er nog iemand mee?
In het pakket MG Rover dat Nanjing Automobile kocht zijn, naast MG, de merknamen Austin, Austin-Healey en Wolseley inbegrepen. Naar verluidt zou Nanjing nu onder de naam Austin een groot volumemerk willen starten. Nanjing wou de naam Austin-Healey verkopen aan GB Sportscars Ltd., die een beetje voorbarig een tekening lanceerde van een nieuw model. Maar blijkbaar – nu versta ik het echt niet meer – heeft de familie Healey ook nog zijn zeg in de merknaam, en het verkocht die aan HFI Automotive Ltd. Maar de laatste berichten (van Nanjing zelf) wijzen er nu op dat de drie gaan samenwerken aan de heropstanding van het merk.
Om de verwarring compleet te maken claimt de Nederlandse importeur van MG Rover de rechten te bezitten op de naam ‘MG Rover’ en zou Nanjing volgens hen de naam MG niet mogen gebruiken. pfff
Als iemand duidelijkheid kan scheppen, ga je gang.
Esprit_de_Flandre zegt
by the way,
Ik vond de Rover 45/MG ZS al lelijk en ouderwets, en ze hadden dus beter dat ontwerp meteen in de vuilbak gesmeten. 25/ZS is nog te doen, maar het zal toch ook niet te lang meer mogen duren. Maar hé, als je weet dat de populairste VW de oude Jetta is, dan is er daar wel nog een markt voor die aftandse rammelbakken.
Klaas zegt
@Esprit de Flandre
Volgens mij heb je het redelijk duidelijk uitgelegd. SAIC heeft voor het faillisement IP rechten van MG Rover gekocht. Nanjing heeft na het faillisement de fabrieken en productielijnen en merken gekocht. Hierdoor hebben ze nu beide de mogelijk om de oude modellen te produceren.
Honda heeft onderdelen die specifiek te maken hebben met de 400 in beslag genomen rond het faillisement.
Het merk Rover was niet van MG Rover, dat was van BMW. Bij de verzelfstandiging van MG Rover is dat niet mee gegaan. Reden is dat Ford niet wilde dat het Rover merk voor een SUV zou worden gebruikt omdat dat tot verwarring zou kunnen leiden met Land Rover, wat ze net van BMW hadden gekocht. Triumph en nog wat merken zijn nog steeds van BMW.
SAIC en Nanjing hebben overigens aangekondigd te gaan samenwerken. Dat maakt de situatie straks weer overzichtelijker.
Maar heel moeilijk is het niet. Het ooit grote British Leyland Motor Corporation is afgebrokkeld en uiteindelijk ontploft en nu liggen er overal brokjes. Van de Mini fabriek tot Jaguar tot het in Russische handen zijnde LDV – het zijn allemaal stukjes van wat ooit een van de grootste autofabrikanten ter wereld was.
Citrofiel zegt
:o Wat een gedoe rond die merken zeg…
robbie zegt
@Esprit de Flandre, mooie uiteenzetting ;) En dan willen/moeten Nanjing en SAIC ook nog eens gaan fuseren/samenwerken. Ik gok dat we uiteindelijk een modellen line-up zullen zien die er als volgt uit zal zien:
Roewe 750 / MG7
Roewe 450 (W2 Concept) / MG variant
Roewe 250 / MG3 / MG Streetwise (is ook al gespot tijdens tests)
en natuurlijk de MG TF
De Roewe 750 is for the time being nog best redelijk. De 450 kan best nog wel eens voor een verrassing zorgen en de 250/MG3 als goedkope prijsstunter. En dan natuurlijk nog de TF als “icoon”.
En wie weet ooit nog een geincarnatie van de MG SV-R ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Heb gehoord dat ze misschien de Rover 75 coupe gaan oppikken. Ziet er goed uit maar tegen dat die op de markt is vind ik het eigenlijk al te laat. W2 ziet er leuk uit. SV-R zou ook wel mogen. En dump die streetwise maar en smijt meteen een echte SUV op de markt. Alhoewel, alle chinese SUVs tot nu toe zijn … tja, minderwaardig, om het beleefd uit te drukken. Ik hoop dat ze veel geleerd hebben uit de bestaande modellen die ze opgekocht hebben.
Tinos zegt
Vindt BMW vast niet goed dat ze MG3 gaan heten en Mazda ook niet als ze MG5 gaan heten ;-)
wimbers zegt
man, man, hoelang gaan ze deze honda civic’s uit de jaren 90 nou nog uitmelken?
de rover 400 serie was al een civic, en dat is ie nog steeds!
waardeloos.
Master_R zegt
het zijn gewoon lelijke standaart auto’s….
Mark zegt
Die typeplaatjes zijn echt chinees, klein en lelijk. Verder een herkenbaar bakkie die ik niet zou kopen.
_-IS250-_ zegt
Als ze dit prototypes noemen, hoe moeten de echte versies er dan niet uitzien?
Ze zien er nu al erg goedkoop ui.
Matjo de haan terpstra. zegt
als jullie toch een echte MGF willen zien en er een willen bezitten een supercar van mij .
ga naar autorola.nl
jullie kunnen daar op bieden tot maandag 11.00 uur.
Auto veiling. M.G.F 160 pk topsnelheid 240 km per uur
M.G.F V.V.C Midenmotor.
mvg matjo .
75driver zegt
Met uiterzondering van de naamplaatjes is er geen enkel verschil met een MG ZR of ZS bouwjaar 2004.
Wel raar dat veel mensen hier negatief over doen.
Maar ja tegenwoordig rijdt men liever in een zilvergrijze Opel Zafira, Astra of een zwarte VW Golf. Is dat misschien wel origineel en modern??