Makkelijk praten na de race.
Het is altijd een discussiepuntje na de race. De risico’s die zijn genomen en de gevolgen ervan. Gaat het goed, dan hoor je meestal jubel en gejuich. Gaat het fout, zoals gisteren het geval was, dan volgt er een storm van kritiek.
Zowel Max als Lewis namen gisteren risico’s om zo snel mogelijk bij de top te rijden. Hamilton startte gisteren vanaf P9 wegens een penalty (wisseling versnellingsbak) en Max kwam in actie vanaf P15. We weten inmiddels allemaal hoe de race verliep. Beide coureurs gunden elkaar weinig ruimte, met een aanrijding tot gevolg. De auto van Lewis liep weinig schade op. Max kreeg te maken met een lekke band. Ondanks een bandenwissel viel Verstappen even later uit.
Volgens Jan Lammers hebben beide coureurs teveel risico genomen. Dat zegt de autocoureur tegenover de NOS. Lammers zegt dat de schuld niet zozeer bij Verstappen ligt. Zowel Hamilton als Verstappen waren hier niet zonder risico bezig.
Lammers durft niet te beweren dat Verstappen slecht in vorm is. Het was pas de tweede race van het seizoen, maar de zaken lopen nog niet vlekkeloos. Denk aan de crash tijdens de kwalificatie zaterdag en de pirouette tijdens de race in Melbourne.
Alle ogen zijn gericht op volgende week. Gaat Max dan eindelijk zijn potentie laten zien tijdens de Grand Prix van China? De kwalificatie is zaterdag om 08:00 en de race start zondag om 08:10 uur.
UPDATE: check ook hoe Vettel het opneemt voor Lewis, na vragen van een NOS journo.
cmdekleijn zegt
Tja, vooral bij Max moet volgens mij het besef nog doordringen dat je in de eerste paar rondes de race niet kunt winnen, maar wel verliezen. Iets behoudender/minder risico zou wellicht beter zijn.
Rohrl-fan zegt
@cmdekleijn: Helemaal akkoord ben ik niet met je standpunt. Er zijn genoeg voorbeelden van races die gewonnen werden in de eerste ronde.
Max zijn eerste overwinning bij zijn debuut bij Red Bull is hier mooi voorbeeld van. Als hij toen in de eerste bochten niet voorbij Vettel was gegaan zou hij die later in de race waarschijnlijk niet meer hebben kunnen inhalen.
royaledeluxe zegt
@cmdekleijn: Dan krijg je wat Vandoorne heeft meegemaakt. Gewoon laatste zijn na de eerste bocht… en dan heel hard moeten werken om nog punten scoren.
rhellema zegt
@royaledeluxe: wat was er aan de hand met die start van Vandoorne? Is daar nog iets bekend over gemaakt want ik kan me moeilijk voorstellen dat coureurs van dit niveau zo’n drama start hebben…dat moet haast wel iets technisch geweest zijn.
FB_100001036415374 zegt
@rhellema: Vandoorne zei achteraf dat die veel wheelspin had enja dan val je natuurlijk zo achter. Maar hij heeft wel een goede race gereden, 11 man ingehaald dacht ik.
rhellema zegt
@FB_100001036415374: oww oké…had ik even niet meegekregen. Thnx voor de info
str8six zegt
@cmdekleijn: precies goed verwoord. Als Max een ronde later dezelfde actie had ondernomen was ie waarschijnlijk zonder problemen erlangs gekomen.
rhellema zegt
@str8six: misschien ook wel niet omdat Hamilton natuurlijk niet zomaar aan de kant gaat.
autoriteit zegt
@str8six: dat weet je niet, dan had exact hetzelfde kunnen gebeuren. Achteraf beoordelen dat iets fout is gegaan is heel gemakkelijk, dat kan iedereen. Maar wat in het stukje tekst hierboven ook wordt gezegd: als het lukt is hij briljant omdat hij de wereldkampioen inhaalt, maar als het mislukt dan krijgt hij negatief commentaar en weet iedereen vanaf de bank te melden hoe hij het had moeten doen. Dat vind ik allemaal net iets te gemakkelijk. (Ok toegegeven, ik schrijf dit ook terwijl ik op de bank zit haha).
De inhaalactie (een echte want nog zonder DRS) van Max was in mijn ogen prima en hij deed niet iets heel raars. Hij liet de auto naar buiten lopen en Hamilton had eieren voor zijn geld moeten/ kunnen kiezen, maar besloot dat niet te doen. Ik vond het niet meer Max zijn schuld dan die van Hamilton. In mijn ogen was het een race incident en dat kan gebeuren.
Daarnaast haalde Hamilton een paar ronden later Hülkenberg op dezelfde plek op ongeveer dezelfde manier in terwijl hij de auto ook daar naar buiten liet lopen. Het enige verschil was dat Hülkenberg van het gas ging en daardoor raakten ze elkaar niet.
Ach ja balen is het wel dat Max er weer uit lag, maar laten we positief blijven en hopen op een mooi resultaat komend weekend in China.
ikleesookoverautos zegt
@cmdekleijn: jij bent geen racer.
tvklarenbosch zegt
Was een raceongeluk. Zowel Verstappen als Hamilton wilde de ruimte niet laten.
berlinetta zegt
@tvklarenbosch: Maar had Hamilton überhaupt nog ruimte over dan? Volgens mij zat hij al aan de rand van de baan. Ik snap dat Verstappen ook niet zomaar opzij wilde gaan, want dan zou Hamilton hem in de volgende bocht weer passeren. Toch had hij volgens mij beter even kunnen inhouden.
tvklarenbosch zegt
@berlinetta: Hamilton bleef pushen aan de buitenkant, terwijl hij kon weten dat Verstappen de deur daar dicht zou gaan gooien. Als hij een aanvaring had willen voorkomen had hij eerder van zijn gas gegaan. Zoals gezegd, beiden gaven geen ruimte, en dus was het een raceongeluk.
berlinetta zegt
@tvklarenbosch: @lekkerlinksrijden: Ik denk ook wel dat het een raceincident was. En ik snap dat Max de deur dicht wilde gooien. Dat was ook z’n goed recht. Maar Max kan ook weten dat Hamilton niet zomaar opzij gaat. Ik had er in ieder geval niet raar van opgekeken als Max minder risico zou nemen in een race waarin hij toch al een slechte startpositie had.
pomoek zegt
@berlinetta: Max wordt geblokt door Alonso. Dat mag. Verstappen kon op dat moment 2 verschillende dingen doen: Remmen en achter Alonso en Hamilton aan de bocht in (hij zat toen nog achter/naast Hamilton) of hij kon links de ruimte in duiken waarbij Hamilton van zijn gas af moest of de baan moest afrijden om een botsing te voorkomen. Verstappen koos dus om Hamilton te snijden.
Ik vond het een slechte beslissing. Hij had nog geen DRS en het veld lag nog dicht bij elkaar waardoor het erg druk was. Zijn actie zou bovendien alleen slagen als Hamilton eieren voor zijn geld zou kiezen. Zeker als je een auto hebt die snelheid heeft had hij beter kunnen wachten. Hamilton eindigde uiteindelijk als 3e. Die plek had van Verstappen kunnen zijn. Natuurlijk ging Hamilton ook niet helemaal vrijuit in dit geval. Het lijkt alsof hij, op het laatste moment, iets naar rechts stuurt waardoor hij de band van Verstappen raakt. De volgende bocht was linksaf, dus Hamilton zat in een goede positie om Verstappen hierna weer aan te vallen.
gregorius zegt
@pomoek: dank u. Deze actie ná het begin van de race; dan gooi je m dicht na zo’n actie; de ingehaalde persoon (op dat moment ook echt langzamer; anders wordt je niet ingehaald), kiest dan eieren voor zn geld.
Deze actie aan het begin van de race; dan laat je ruimte; precies voor deze reden. Het is nog druk, banden zijn nog niet helemaal 100% warm, posities zijn nog niet helemaal bekend.
Dan is dit gewoon dom van Max; en het is niet de eerste keer dat hij zoiets doet.
drdrift zegt
@pomoek: hehe eindelijk iemand die exact verwoord hetgeen speelt
lekkerlinksrijden zegt
@berlinetta: Max was een halve autolengte voor op Lewis. Lewis had m voor kunnen laten gaan en zelf iets wijder en dan hadden ze beide door gekunt. In mijn ogen is het een race ongeluk en niets meer dan dat. Gisteren wel 4 van die acties gezien
rhellema zegt
@berlinetta: Hamilton moet ook weten dat je aan de buitenkant een hoger risico loopt als je daar hard blijft verdedigen net zoals Verstappen wist dat hij niet veel ruimte krijgt bij Hamilton.
berlinetta zegt
@rhellema: Ja voor beide valt wat te zeggen. Ik weet ook niet wat het beste is. Ik vind het gewoon jammer dat het zo moet aflopen.
In een reactie hieronder zeg jij dat we nu eindelijk eens echte actie zien op de baan en dat ben ik met je eens. Het is alleen jammer dat het dan meteen zo afloopt. Ik had liever gezien dat 1 van de 2 had ingehouden en dat we daarna een spannend gevecht kregen in plaats van één actie die meteen verkeerd afloopt.
rhellema zegt
@berlinetta: 9 van de 10 acties zoals deze gaan goed. Dan krijgen we ook die spanning te zien, echter soms kan het ook wel eens anders aflopen. Ik denk dat de verwachting die velen hebben juist door de acties van Verstappen gevoed worden.
thomasthomas zegt
God straft meteen, dus Max zat fout. Amen.
rhellema zegt
@thomasthomas: dat moet je eens zeggen tegen mensen waarvan hun kind net is overleden.
joostie zegt
Ach joh. Al die aandacht… You win some, you lose some. If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver – Ayrton. Volgende keer beter!
sportevo zegt
Gewoon een race ongeluk. Beide weigeren ze ruimte te geven en ik snap best waarom: als je nu ruimte geeft, ben je de volgende keer ook de klos, keiharde racers mentaliteit.
Senna was vroeger meester in het afdwingen van posities op de baan. Hij zorgde ervoor dat de tegenstander maar moest uitzoeken wat hij deed en meestal werd dat ruimte maken. Als je er beide zo in staat, en dat staan deze mannen, dan krijg je dit.
Rick-dos zegt
Dit is toch eigenlijk wat we willen zien? Twee coureurs die op het scherpst van de snede aan het strijden zijn. Tja, en dan kunnen er dit soort dingen gebeuren. Dat Hamilton na de race Verstappen een “dickhead” noemt vind ik ook mooi. Strijd en emotie. Mooi.
Ben het overigens helemaal met Vettel eens dat hij Hamilton in de persconferentie in bescherming nam. Dit soort dingen worden gezegd en dat moet je niet groter maken dan nodig is.
Al met al heeft het weer voor genoeg voer voor discussies opgeleverd op de maandagochtend. Beter dan dat Verstappen achter aansluit en dan maar hoopt Hamilton in te halen middels een pit stop of zo.
elemento zegt
Zo maak je ook geen vrienden. Ik denk dat hamilton en max beter moesten weten. Samen naar voren komen was betere optie dan elkaar ophouden
harrie zegt
@elemento: Dat is juist het idee bij beide, geen vrienden maken maar angst in boezemen bij de ander.
rhellema zegt
@elemento: en dan weer lopen zeuren dat we geen inhaalacties zien maar naar een treintje zitten te kijken. Ik zie dit soort gebeurtenissen 1000 x liever dan bijvoorbeeld de Grand Prix van Monaco.
w0o0dy zegt
Max laat de auto onnodig ver naar links lopen (dus eens met Hamilton op dat vlak) maar Hamilton is een vieze straatvechter die snel nog even de band van Max aan gort rijdt. En ja dat doet hij bewust. Is namelijk niet voor het eerst dat iemand lek rijdt na zo’n accefietje met Hamilton. Je zou zelfs de voorkant van Hamilton mogen checken.. hoe kan het dat hij dit vaker flikt maar niet de hele voorkant kapot rijdt?
boomhauwer zegt
Motogp kijken. Daar rijden ze elkaar ook van de baan maar doet degene die fout is wel even netjes de verontschuldigingen bij de ander.
rhellema zegt
@boomhauwer: moet iedereen dat niet voor zichzelf weten. Wat is dat toch met die “MotoGP fans” om anderen te moeten pushen dit te gaan kijken?
vtechlover zegt
@rhellema: damn chill.. hij pushed niks, zie aan jou reacties dat je met het verkeerde been uit bed bent gestapt.
rhellema zegt
@vtechlover: nee hoor, gewoon met 2 benen tegelijk…zoals altijd.
pomoek zegt
Als Hamilton van zijn gas af was gegaan dan was dit natuurlijk wel de inhaalactie van de race geweest. Bijzonder agressief en indrukwekkend. Het zag er geweldig uit hoe die Mercedes en de Red Bull vonken spattend op het rechte stuk op die bocht afdonderden.
willeme zegt
Na de beelden een paar keer terug gezien te hebben is het lastig om een schuldige aan te wijzen. Mensen zijn natuurlijk teleurgesteld in Verstappen omdat zij geen feestje kunnen vieren. Net als met voetbal: het Nederlands elftal doet het goed: Iedereen is blij. Het Nederlands elftal doet het slecht, dan zijn het allemaal over het paard getilde jankerds die er niets van kunnen. Wat dat betreft valt het mij wel op hoe negatief veel Nederlanders erin staan.
Dat gezegd hebbende, ene A. Senna da Silva zei ooit het volgende:
https://www.youtube.com/watch?v=YBYHY4SKa3o
Verstappen rijdt zeer aanvallend en spectaculair. Dan loop je het risico dat het eens fout gaat. Het is sowieso een utopie dat Verstappen meedoet voor de titel, dus voorzichtig doen om het uitrijden hoort er niet bij. Zowel Hamilton als Verstappen gingen voor hetzelfde gaatje en gaven elkaar nét te weinig ruimte.
pomoek zegt
@willeme: Wat ik wel opmerkelijk vind is dat de Hamilton zijn eigen triple overtake inhaalactie als “risky” typeert. Wat ik de manoeuvre van Verstappen ook zou willen noemen. Als je de persconferentie dan hoort dan denk ik dat de dickhead opmerking meer gericht is op het gevoel dat hij niet genoeg respect krijgt van Verstappen.
slaapmutsje zegt
@willeme: Het is heel simpel: Max is 100% schuldig. Hij probeert Hamilton van de baan te drukken terwijl hij Hamilton nog niet voorbij is. Soms kiezen coureurs eieren voor hun geld in zo’n situatie, Hamilton in dit geval niet. Was zijn goed recht.
Vind het een domme actie van Max, want als hij Hamilton net voldoende ruimte had gegeven had hij alsnog sneller de bocht uit geaccelereerd en voor de knik naar links volledig voor Hamilton gezeten.
hansiehansie zegt
Zonder als totale fanboy te willen klinken, maar hoeveel rijders kan men hier noemen die in afgelopen jaren echt een aanval op Hamilton hebben geplaatst? Meesten laten hem gedwee het veld doorrijden.
olivierc zegt
Zoals Ron Dennis het ooit mooi verwoorde:
If you want to finish first, first you have to finish. Max moet nog stappen zetten om dat talent om te zetten in succes.
rhellema zegt
@olivierc: wat een dooddoener is deze uitspraak toch geworden. In iedere race, bij iedere uitvaller komt deze wel voorbij. Maar als jij liever naar een treintje kijkt dan moet je inderdaad deze uitspraak na blijven praten.
olivierc zegt
@rhellema: Liever naar een treintje kijken dan na 30 seconden mijn favoriete rijder zien uitvallen na een onzinnige verstappen actie.
ikleesookoverautos zegt
@olivierc: ron dennis een coureur in hart en nieren. Oh nee wacht..
aapuitdemouw zegt
Iedereen zijn mening, maar waar hier totaal aan voorbij gegaan wordt, is het feit wat het regelement hierover zegt en dat is gewoon klaar als een klontje. Max zat miniem voor bij de bocht exit en dus moest Lewis liften en een aanvaring voorkomen. Als dat betekent dat je moet liften op de kerbs met 4 wielen dan is dat maar zo. Je zag al aan het agressieve verdedigen voor de bocht dat Lewis hem er niet kans zou laten. Hij drukt Max op het vuil (prima zo hoort dat ook) en nadat Max hem uitremde en nu eerder op zijn gas de bocht uitkwam was hij geklopt. Hij nam alleen zijn verlies niet. En waar blijven die onboard beelden vanuit Lewis zijn cockpit. Vreemd dat die nog niet beschikbaar zijn.
por100 zegt
@aapuitdemouw: interessante lezing …
T16 zegt
Lewis stuurt op het laatst toch in op Max en daardoor raken de auto’s elkaar.
Jammer dat de raceleiding dit okay vindt, hij had makkelijk even kunnen wachten, van het gas af of een stukje over de curbs kunnen rijden. De curbs geven wel een kleine kans op schade, maar ik vindt het onsportief van Lewis dat hij voor een touché koos. Hij liep er zelf ook kans op schade mee maar kwam er te goed mee weg.
M240i zegt
@t16: https://youtu.be/71zk1U2Movs
aapuitdemouw zegt
@c63s: Coulthard is nou niet bepaald de uitblinker als het op regelgeving aankomt. Natuurlijk had Max beter dieper kunnen insturen,maar vergeet niet dat hij Alonso ook nog moest ontwijken daar. Het gaat niet om wat Max beter had kunnen doen. Want dat is duidelijk. Het gaat erom dat er in een splitsecond een besluit genomen moet worden en de keuze van Max om om Alonso heen te gaan was de juiste. Hij lag voor en daarmee dient Hamilton zijm actie af te breken en had hij veel meer nog moeten liften. Er is daar niet voor niets uitloop ruimte gemaakt naast het circuit.
T16 zegt
@c63s: https://www.youtube.com/watch?v=tjBUOiirSQc
zie verder mijn reactie onderaan.
Smerig ventje die Lewis, bijna net zo’n eikel als Vettel.
M240i zegt
@t16: achja ik geef je maar gelijk als je zo graag gelijk wilt hebben. Lewis is een smerige vent, vettel ook, massa ook (monza), raikkonen is ook een jankerd (spa). Vergeef me als ik nog iemand vergeten ben. Verstappen rijdt als de maagd maria.
M240i zegt
Hamilton reed op de kerbs en had niet nog meer kunnen uitwijken. Je ziet ongeveer halverwege de bocht dat hamilton schrikt van het sfsnijden van verstappen en juist nog meer de kerbs op stuurt. Blijven verdedigen, ook al rijd je aan de buitenkant, is iets wat verstappen juist altijd zelf doet en waar hij (terecht) om geroemd wordt. Zie oa Silverstone 2017 tegen vettel. Men moet dan nu niet naar hamilton wijzen als schuldige. Feit is ook dat verstappen hamilton gewoon ordinair afsneed door op hem af te sturen. Veel te agressief en onnodig gezien het nog de tweede ronde was.
aapuitdemouw zegt
@c63s: bekijk jij nog even de stuur beweging van Hamilton svp. Dan zul je zien dat hij juist instuurt op het achterwiel ipv stuur recht en zijn auto wijd laten lopen.
slaapmutsje zegt
@c63s: Jij snapt het. Waar rijders als Alonso en Vettel eigenlijk altijd voldoende ruimte laten voor de ander, doet Max dat nooit. Terwijl Max zelf wel die ruimte graag krijgt als hij de verdedigende partij is. Hoop dat Max gaat snappen dat zijn huidige rijstijl hem meer punten gaat kosten dan opleveren want verder heeft hij niets meer te bewijzen.
T16 zegt
Hamilton drukt de Hulk in Ocon, geeft nul ruimte en rijdt helemaal door tot de linkerzijde van de bocht.
Ocon moet halsbrekende toeren uithalen om niet Hulkenberg te raken.
Hulkenberg neemt sportief zijn verlies en zet hem niet tegen de achterband van Lewis.
Lewis is een slecht verliezer in mijn ogen, Max is er voorbij maar krijgt een smerig tikje op de achterband.
Lewis weet exact waar Max zit op dat moment.
https://www.youtube.com/watch?v=tjBUOiirSQc
T16 zegt
@t16: Als je goed kijk zie je de remsporen van de crash tegen Max nog staan. Daar zit Lewis nog voor als hij de eindelijk de bocht instuurt.
aapuitdemouw zegt
Eindelijk denl onboard van Lewis. Dan zie je hoe hij nog ff vol instuurt laatste moment. Was dus echt te vermijden dit. De Tweet bekijken van @ZiggoSportF1: https://twitter.com/ZiggoSportF1/status/983253326476095489?s=09
aapuitdemouw zegt
En voor een heldere uitleg waarom hier sprake is van en raceincident: https://youtu.be/_omT3MqlruI