En zo doen we dat!
Fernando Alonso is wederom een stapje dichterbij het behalen van de befaamde Triple Crown. De #8 Toyota, die bestuurd wordt door het rijderstrio Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima en de tweevoudig Formule 1-kampioen, reed gisteravond tijdens de tweede en laatste kwalificatiesessie de snelste tijd.
Hoewel Alonso geroemd wordt om zijn indrukwekkende stuurmanskwaliteiten, was het niet de Spanjaard die de snelste vliegende ronde neerzette. In plaats daarvan was het de minst gevierde van de drie coureurs: Kazuki Nakajima. De Japanner reed zijn snelste ronde (3:15.377) tegen het einde van de kwalificatiesessie. Nakajima was tijdens de eerste kwalificatiesessie ook al de snelste van de drie. De tijd van de #8 Toyota was ruim een halve seconde trager dan het ronderecord dat Kamui Kobayashi vorig jaar vestigde. De ‘andere’ Japanner, die de #7 Toyota deelt met Mike Conway en Jose Maria Lopez, kwam ditmaal niet verder dan een 3:17.377, waarmee ze exact twee seconden langzamer waren dan hun stalgenoten.
De beste van de non-hybride LMP1-auto’s is de #1 Rebellion (3:19.449) van Andre Lotterer, Bruno Senna en Neel Jani. De auto moest net iets meer dan 4 seconden toegeven op de snelste Toyota. Op P6 vinden we de DragonSpeed van Renger van der Zande. De snelste van alle deelnemende Nederlanders deelt zijn auto met Henrik Hedman en Ben Hanley en zal voor een algemeen podium, en misschien wel een overwinning, strijden. Jenson Button start vanaf de 7e positie.
Waar Ho-Pin Tung vorig jaar tijdens de race nog tot een indrukwekkend podium kwam, heeft de Nederchinees met zijn 19e startplaats (3:27.120) een aantal auto’s in te halen om het trucje te kunnen herhalen. Racing Team Nederland is te vinden op de 23ste positie, dankzij hun tijd van 3:28.111. Het team van Ate Dirk de Jong start vanaf de 30ste positie, waarmee ze de langzaamste LMP2-auto zijn. De Ligier kwam niet verder dan een tijd van 3:39.518.
In de GTE Pro-klasse mag Porsche zichzelf op de schouder kloppen. De Duitsers hebben een heuse front row lockout, die aangevoerd wordt door de in Rothmans kleuren gehulde #91 911 RSR. Gianmaria Bruni kwam tot een tijd van 3:47.504. De Porsches worden vooral achtervolgd door de Ford’s GT en Ferrari’s 488 GTE. De BMW M8 GTE van Nicky Catsburg kwam niet verder dan een 43ste positie, dankzij een tijd van 3:50.596. Jeroen Bleekemolen start vanaf de twee-na-laatste positie. De Ferrari, die meedoet in de GTE Am-klasse, waarmee Jeroen de 24 uur van Le Mans gaat rijden wist niet sneller dan 3:54.000 te gaan.
toyotafortuner zegt
Puike prestatie van de Nederlanders op #6
Hubert zegt
Wat voor zin heeft het om te moeten kwalificeren voor een startplaats in een 24uurs race?
drdrift zegt
@Hubert: anders vertrekt iedereen van pole
skinnybmw zegt
@Hubert: Hoe zie jij de startopstelling dan precies geformeerd worden?
ghost zegt
@skinnybmw: volgens mij ging daf vroegah, dat men naar een geparkeerde wagen moest rennen, in moest stappen en weg moest rijden.
Maar dat zal inmiddels wel niet meer te doen zijn omdat je helemaal vastgesnoerd zit.
ippy zegt
@ghost: dan moet toch ook iedere auto plekje in een bepaalde volgorde hebben?
ghost zegt
@ippy: ja, dat denk ik wel, maar in alle eerlijkheid weet ik niet precies hoe dat nou precies werkt. Ik heb het eerlijk alleen gezien op historische beelden. Wellicht dat iemand als @willeme of @desjonnies hier meer over kunnen zeggen?
Alex_79 zegt
@ghost: De Le Mans start werd eigenlijk van begin (1923) tot 1962 zonder kwalificaties gedaan. In die tijd koos men ervoor de motorinhoud van de auto’s als leidraad te nemen, grootste vooraan, kleinste achteraan. Pas in 1963 ging men voor het eerst kwalificeren.
De start met sprint naar de overkant was behoorlijk riskant, omdat vele coureurs de veiligheidsgordels negeerden en de eerste lange ronde gebruikten om zich helemaal in te snoeren. Eerste teams die daar echt een punt van maakten waren Chapparal in 1967 (baas Jim Hall eistte dat zijn rijders eerst hun gordels omdeden, waardoor beide auto’s als laatste aan de race begonnen) en Ford in 1969. Of meer bepaald Jacky Ickx, die rustig naar zijn auto liep en zich tergend langzaam insnoerde, terwijl de rest er al lang van tussen was. Dat Ickx gelijk had bleek helaas nog de eerste ronde, want Porsche rijder John Woolfe had zich niet ingesnoerd, crashte bij Maison Blanche en werd uit de auto gegooid. Hij was op slag dood. Een jaar later werd de traditionele Le Mans start afgeschaft en startten coureurs voor het eerst zittend in hun auto, al moesten ze m nog wel starten. In 1971 koos men definitief voor de Rolling Start.
skinnybmw zegt
@ghost: Yes, vandaar dat Porsche’s de sleutel links hebben zitten?
barry355gtb zegt
@skinnybmw: klopt helemaal en dat was wel even wennen uiteraard, toen ik mijn eerste 911 had gekocht hoor. Doordeweeks in de BMW met de sleutel op rechts vh stuur en de weekends op links vh stuur. Elke keer weer opnieuw in de fout.
piquet1986 zegt
Ik dacht dat het een fotoshop was met die bobbleheads van ze
ericc zegt
Als Toyota nu nog niet kan winnen, kunnen ze beter terug naar de WRC of starten in de Formule E ! Het enige fabrieksteam in de LMP1 maw geen echte grote concurrentie. Dit jaar kijk ik niet naar de rechtstreekse uitzending. (vorig jaar zag ik de leidende Toyo uitvallen iets na 1 uur zondagochtend!)
goodolddays zegt
Hou eens op over die Ho-pin Tun, die gast rijdt altijd onder chinese vlag. Hij is geen Nederlander.
ikschrijfookoverautos zegt
*Tung
ikleesookoverautos zegt
@goodolddays: geboren en getogen in Nederland. Start van zijn carrière in Nederland gehad.
Dan is Badr Hari ook geen Nederlander?
Rick-dos zegt
Twee Toyota’s vooraan? Wie staat derde? Zet ik daar ff heel mijn vermogen op in…
pomoek zegt
@rick-dos: haha, peentjes zweten tot de laatste ronde en dan cashen!
redbeams zegt
@Rick-dos: Bybye dat wordt geen m pakket meer ;)
Robert zegt
Alonso die deelneemt in een auto die de hele race uitrijdt? Het zal mij benieuwen…
Ik gun het hem overigens wel van harte, die triple crown. Vorig jaar, tijdens de Indy 500, had ie óók al zo veel pech.
pomoek zegt
@rrrobert: Ik begin een beetje mijn wenkbrauwen te fronsen over de houding van onze vriend Ferdinand. Iedereen vindt hem zielug omdat het zo’n geweldige coureur is die in een slechte auto moet rondrijden.
Daar krijgt ie per race overigens een miljoentje of 2 voor. In plaats van het gezeur dat we elke race van Fernando mogen aanhoren zou je alleen al daarom verwachten dat hij iedere keer dat hij in en uit een McLaren stapt spontaan begint te janken van plezier.
Nu hij door een paar jaar geleden voor McLaren te kiezen voor de zoveelste keer op het verkeerde paard heeft gewed en een nieuw kampioenschap er niet in zit richt hij zijn pijlen op de triple crown. Maar de manier waarop dat gebeurd vind ik nogal geforceerd.
Om in te stappen in de LMP1 voor de race in Le Mans heeft Toyota Anthony Davidson vriendelijk gevraagd op te bokken. Niet netjes om een collega zo te benadelen. Voor de indy 500 van 2017 is speciaal voor Alonso een auto op de grid gezet. Hij gaat dus door roeien en ruiten om uiteindelijk toch nog iets van zijn wat verbleekte loopbaan te maken.
berlinetta zegt
@pomoek: Had jij het anders gedaan dan? Het gaat die kerel niet meer om het geld, het gaat hem om het winnen. Dat is de mentaliteit van een topsporter. In de F1 heeft hij bereikt wat hij wilde. Meer kampioenschappen waren leuk geweest, maar dat gaat er waarschijnlijk niet meer in zitten. Dan maar op een andere manier successen bereiken.
Alonso heeft ook al meermaals gezegd dat hij de F1 niet meer zo leuk vindt, terwijl de andere klasses dat wel zijn. En dat die Davidson moest optyfen of dat Alonso speciaal een auto heeft gekregen voor de Indy 500? Volgens mij is dat toch een beslissing van de teams en niet van Alonso zelf.
pomoek zegt
@berlinetta: Als het hem niet om het geld is te doen dan kan hij het natuurlijk terug geven aan ome Zak. Die zal het met plezier gebruiken om een nieuw spoilertje te ontwikkelen. Verder: Het staat hem vrij om te doen wat hij wil. Hij is een enorm getalenteerde coureur die, als hij in het verleden net ff wat andere keuzes had gemaakt, waarschijnlijk nog wel 1 of 2 keer een kampioenschap had kunnen winnen. Daar doe ik niets aan af. Ik ben alleen niet zo onder de indruk van de jacht op de triple crown. Waarom wil hij zich perse zo bewijzen? Als hij wil winnen kan hij ook overstappen op een andere raceklasse en daar proberen kampioen te worden. Maar hij blijft in de F1 (zeurend) en rijdt maar een paar races daarbuiten met enkel het doel die triple crown te halen. Zoals ik al zei: Ik vind het geforceerd. Het doet dus zelfs af aan de grootheid die hij is. Iedereen die de F1 een beetje volgt weet dat hij de what if coureur is van dit moment. Dat zou voldoende moeten zijn. Maar blijkbaar heeft hij, net als een kleuter, een sticker nodig om zeker te weten dat hij het goed gedaan heeft.
berlinetta zegt
@pomoek: Ik denk dat hij de geschiedenisboeken in wil en in zijn ogen is dit de beste manier om dat te bereiken. En ik kan het ook ergens wel begrijpen hoor.
roadster1976 zegt
@pomoek: jij geeft je salaris ook aan een ander?
pomoek zegt
@roadster1976: ik deur niet als ik werk….
pomoek zegt
@pomoek: deur: zeur…
basjaski zegt
@pomoek: Als je zoveel gemaakt hebt maakt een miljoen meer of minder per weekend niet meer uit. Vooral als andere coureurs zoals Hamilton en Vettel hetzelfde verdienen maar de races wel uit kunnen rijden…
pomoek zegt
@basjaski: Dan zou ik zeggen als Alonso zijnde: Pomp 38 miljoen terug in het team en zodat je een meer competitieve auto krijgt? Met 2 miljoen per jaar is het leven nog steeds heel erg jolo.
archiebald zegt
Tsja, geen spannend nieuws. Sinds Audi en nu Porsche gestopt MOET Toyota wel gaan winnen toch? Dat ze dan op P1 staan, met welk rijdersteam dan ook, is geen verassing. Ik ben veel nieuwsgieriger hoe de LMP2 teams het dit jaar gaan doen, die waren vorig jaar ook al bizar snel.
mark997gt3 zegt
@Archiebald: inderdaad. Wie O wie gaat er winnen? Toyota, Toyota of misschien toch Toyota? Er is totaal geen concurrentie en dat maakt de prestatie daarom ook niet erg bijzonder.
archiebald zegt
@mark997gt3: En daardoor weer jammer voor ons als fans. Ik ga wel kijken. Probeer elk jaar meer uren te kijken dan het jaar ervoor. Maar het moet wel interessant zijn.
Alex_79 zegt
@archiebald: LMP2 is altijd erg spannend, GT Pro dit jaar ook met Porsche, AM, BMW en Ford. LMP1 hangt er alleen om maar of IEMAND de race uitrijdt.