
Zweden (en een klein beetje China) in wederopstand.
De Chinese Evergrande Group heeft sindskort een meerderheidsaandeel genomen in het herrezen Saab, nu genaamd National Electric Vehicle Sweden (NEVS), en het heeft niet lang geduurd voordat we hiervan de gevolgen in beeld krijgen. NEVS heeft vandaag namelijk een investering gedaan van 150 miljoen euro in Koenigsegg. Hiermee neemt het een aanzienlijk belang in de maker van hypercars. Daarnaast starten de twee een joint venture en delen ze grootse ambities.
De investering is vanmiddag aangekondigd door de CEO van NEVS, Kai Johan Jiang. Volgens de Chinees neemt NEVS een belang van 20 procent in Koenigsegg door 150 miljoen euro te investeren in de hypercarfabrikant. Hoewel dit voor Koenigsegg kan duiden op een mogelijke uitbreiding van de huidige activiteiten, wil NEVS nog niet concreet vaststellen wat de plannen precies zijn. Dat gezegd hebbende, er moeten binnen enkele jaren “duizenden Koenigseggs per jaar uit de fabrieken komen rollen” die flink goedkoper zijn dan de miljoenenbolides van nu, aldus de CEO.
Belangrijker nog is het feit dat NEVS en Koenigsegg samen een joint venture zijn begonnen. Binnen het samenwerkingsverband is 65 procent van de aandelen in handen van NEVS, terwijl de overige 35 procent in handen is van de Zweedse hypercarmaker. Samen willen de autobedrijven elektrische auto’s en hypercars maken, evenals een product (auto) ontwikkelen voor een nog onaangeboorde markt. NEVS heeft ongeveer 130 miljoen euro geïnvesteerd om de joint venture te verwezenlijken. Koenigsegg heeft geen geld geïnvesteerd, maar levert in plaats daarvan juist zijn technische informatie en kennis aan om de samenwerking te stimuleren.
De komende maanden zullen we meer horen over de plannen van NEVS en Koenigsegg.
Beeld: Koenigsegg One:1, door @dutchstylez
Oei spannend. Wat gaat hieruit komen? Misschien iets om bij te gaan solliciteren later…
Overigens best mooie waardering voor een bedrijf dat niet bijzonder veel auto’s maakt…
@Onehp: maken niet veel autos, maar hebben we enorm veel kennis
@kannito: ‘hebben we’, jij werkt dus bij Koenigsegg? Wow, respect!
@hotze: ahahaha oops moest natuurlijk wel zijn, zou tevens niet erg vinden om er te werken ?
@kannito: nou jammer voor je ? lijkt me ook wel wat al is het nu misschien wat koud daar en weet even niet wat ik moet doen. Misschien poetsen of banden oppompen voor aflevering.
@hotze: lekker blijven reaguren dan toch? Met 150 miljoen kunnen ze vast mensen vinden die wel weten wat ze moeten doen. ;-)
Mooi, ben erg benieuwd wat er gaat komen. Ik neem aan dat NEVS techniek voor elektrische auto’s gaat leveren aan Koenigsegg om mee te beginnen. NEVS heeft natuurlijk alle kennis en contacten daarvoor in huis.
@svenska_aeroplan_ab: Weet jij of ze ook de Saab merknaam nog hebben en kunnen gebruiken?
@fanboy: schijnbaar liggen de rechten op het logo (de griffioen) bij Scania en die van de naam bij Scania en de vliegtuigbouwer Saab. Aangezien Scania eigendom van Volkswagen is lijkt het me twijfelachtig of ze ooit toestemming gaan geven voor het gebruik aan een 3e.
@fanboy: waarom zouden ze dat doen, als Koenigsegg een veel betere merknaamwaarde heeft? Begrijp me niet verkeerd, ik heb tien jaar in eerst een 9-3 en daarna een Caab gereden. Maar Saab, als merknaam voor nieuwe auto’s, is intussen redelijk dood.
Christian is echt zo’n man die ruim 100 jaar terug de eerste verbrandingsmotor had kunnen uitvinden. Echt mooi dat zo’n pionier/visionair ook tegenwoordig een echte kans krijgt.
Het wordt nog een mooie strijd met o.a. Porsche/Rimac om de eerste allesverslindende elektrische hypercar.
@gandini: Echter levert Rimac nu zowel aan Porsche als aan Koenigsegg.
Dus die heeft op dat vlak nu een voorsprong dus.
Ben benieuwd naar de samenwerking. Een kleinere sportwagen lijkt me wel leuk om over te dagdromen :)
@gandini: dat gedeelte is super, alleen wordt ik persoonlijk niet zo vrolijk van de zin: “binnen enkele jaren moeten er duizenden koenigseggs van de band rollen. Waarom blijft het nou niet gewoon een gelimiteerd merk
@peterpann3nkoek: ik niet, nu worden er zó weinig gemaakt en zo weinig kilometers in gemaakt, dat ze net zo goed niet kunnen bestaan (uit het rijdersperspectief)….
@Onehp: dat geldt helaas voor de meeste hypercars. Verdeel het geld wat beter (onder Autobloggers) en het ## gereden kilometers vliegt de pan uit.
@hotze: ik daily hem als ie gesponsord wordt!
Verdict ..
Alle “Zweedse” autofabrikanten zijn vanaf nu Chinees ..
@lincoln: alla kineser ut ur landet! Saab, Volvo och Koenigsegg är svenska.
@406_v6: Ja pff en als ik Italiaans begin te praten hier, dan vragen ze of ik drugs op heb…
@gandini: iets van “alle voertuigen uit ons land, Volvo Saab en Koenigsegg, zijn Zweeds!”
@lincoln: Jup, sad news…
Tja, dit kan twee kanten op. Of Koenigsegg is over 10 jaar een veel bekender, veel groter merk. Of de Chinezen kopiëren de techniek, pikken de kennis en laten het daarna doodbloeden.
@dutchdriftking:
Welke techniek en kennis dan ??
@lincoln: De Regera bijvoorbeeld? Als je je daar in inleest zie je wel dat andere sportwagenfabrikanten aardig achter lopen. Nieuwe techniek is overigens niet persé leuker.
@lincoln: Koenigsegg heeft aardig wat bijzondere concepten uitgewerkt voor motortechniek en natuurlijk de Direct drive..
@lincoln: de 400+hp 1.6liter turbo motor is trouwens ook best interessant
@lincoln: free valve motor https://youtu.be/S3cFfM3r510
@dutchdriftking: Jij snapt het. Grotere geheel: Langzaam zijn we in Europa al onze stukjes voorsprong kwijt. Ik weet niet wat er gebeurd als we alle voorsprong kwijt zijn. Dan kan t wel es rap achteruit hollen met onze welvaart. Maargoed, koffiedik kijken…
150 miljoen voor 20% van koenigsegg??? Volgens mij heeft Christian daar een hele mooie deal aan!
Grappig dat die twee nu toch nog bij elkaar komen. Voordat ome Vic met Saab aan de haal ging was Koenigsegg in een vrij vergevorderd stadium om Saab over te nemen.
Viccie nam toch ook motoren af van Koenigsegg voor een van z’n luchtfietsen?
Hmm weet niet wat ik hiervan moet vinden het kan zo’n merk worden dat hypercars maakt en elektrische auto’s maar dat haalt voor mij de exlucisiviteit eraf.. ik denk dat het dan minder snel bijzonder voelt om een koenigsegg te zien of te rijden, terwijl het natuurlijk wel veel meer waarde heeft voor het bedrijf
@mats106rallye: Ze zijn nu ook wel heeeel exclusief, heb er zelf nog nooit één gezien..
Koningseieren voor iedereen…
Jammer.
Als ze maar weer niet met dat opgewarmde Saab 9-3 lijk gaan lopen klooien ?
Had koeningsegg ook niet die variabele nokkenassen onlangs gepresenteerd?
@ghost: en een geprinte variabele geometrie turbo
@ghost: Ik denk dat je Freevalve bedoelt: kleppenbediening zonder nokkenassen.
Die Evergrande group zit trouwens ook met miljarden in Faraday Future..
Lijkt me een goeie deal om een dikke afzetmarkt voor freevalve motoren aan te boren…