Het nadeel van een dakloze auto is… dat je geen dak hebt om regen tegen te houden. En daar zijn 80 eigenaren van een Ferrari SP Monza tijdens een eigenarenevenement in de stromende regen op de harde manier achter gekomen.
Ferrari startte in 2018 met een illustere collectie supercars. De “Icona-serie” startte met de Ferrari Monza SP1 en SP2, waar het getal achter SP staat voor het aantal zitplaatsen. In beide gevallen gaat het om een bijzondere open supercar op basis van de 812 Superfast. Geen dak en enkel een piepklein voorruitje om het gevoel van de goede oude Ferrari racewagens terug naar het heden te brengen. Er werden 499 exemplaren gebouwd en die waren enkel bedoeld voor zeer vertrouwde Ferrari-klanten. Die daarna ook nog even ruim 1,5 miljoen euro moesten overmaken.
SP Owners Tour
Ferrari vindt het belangrijk dat klanten van hun Icona-auto’s ook wat speciale voordelen krijgen. Zo organiseerde het merk een speciale Owners Tour voor eigenaren van een SP1 en SP2. De meeste exemplaren blijven immers veelal achter slot en grendel, want bij een regenbui heb je een probleem. Ferrari koos echter een heerlijke zomerdag in Italië voor de eigenaren om samen te komen. Het soort weer en de soort setting waar deze auto’s echt tot hun recht komen. Toscaanse B-weggetjes, het prachtige Italiaanse landschap en dan ook nog eens in een vijfsterrenrestaurant eten (overigens moet je wel 30.000 euro neerleggen om mee te mogen doen). Als klap op de vuurpijl werden de auto’s neergezet bij Ferrari’s eigen circuit Pista di Fiorano, zodat eigenaren wat rondjes mochten rijden. En daar ging het gruwelijk mis.
Monza’s in de regen
YouTuber Varryx was ter plaatse en die filmde hoe de zomerzon ineens plaats maakte voor een aardig forse regenbui. Zo stonden alle 80 aanwezige exemplaren van de Ferrari Monza ineens in de stromende regen. Mensen rennen driftig heen en weer om afdekkingen te zoeken, maar het is eigenlijk tevergeefs. Want de SP1 en SP2 zijn ontworpen om in de zomerzon te rijden. Ze kunnen niet tegen water. Er is niks bekend over de schade, maar de kans is groot dat de meerderheid van deze miljoenen kostende Ferrari’s waterschade heeft opgelopen.
Het is te hopen dat Ferrari de boel een beetje gedekt heeft qua schadevergoeding, al is het natuurlijk extra te hopen dat de schade meevalt. Toch een pijnlijke fout om 80 exemplaren van de Ferrari Monza in de regen te zetten. Volgende keer iets beter de Buienradar checken is wellicht aan te raden. (via Varryx)
jurgen80 zegt
Max heeft er ook een toch?
bietje zegt
Ja dat dacht ik ook idd…
…maar sorry zeg: karma hoor… vind het wel heel stupide als je geen voorzieningen (voor jezelf) treft voor een just-in-case scenario als dit… Italianen zitten al zo goed in hun betrouwbare electronica… 🤦🏻♂️
rwdftw zegt
Ze hadden even naar de Britten moeten kijken. Het Perfide Albion kent ook van die momenten dat het ineens regent. Heel veel van die oude roadsters hebben een cover wat ze je met drukknoppen vast kan zetten. Het zal niet alles droog houden maar wel genoeg zijn om forse schade als deze te voorkomen.
minimarcos zegt
Een beetje cabrio of spider /speedster moet tegen een beetje water kunnen toch?
heb genoeg open in de regen gereden en boven de 80km/u waaide alles netjes over je heen.
srbb zegt
Lijkt me echt heel onwaarschijnlijk dat er ook maar iets van schade zou ontstaan door een regenbui. Er staat al heel lang een filmpje op internet van een Monza die door de gietende regen in Kuwait racet alsof er niets aan de hand is. Als het regent, worden dingen nat ja, maar stuk? Suikergeneratie…
sjeemsbond zegt
Eigen schuld dikke bult. Deze auto is nooit gebouwd om buiten op straat te vertoeven, maar opgesloten in een temperatuur geregelde container om 10 jaar later pas het licht te zien bij een veiling van Sotheby’s.
seicilindri zegt
Dus je hebt 1,5 miljoen mogen aftikken voor een marketing gimmick auto en dan ook nog alleen omdat je al een aantal Ferrari’s hebt.
En vervolgens nog eens 30k voor een puzzelritje.
Sorry, maar dan verdien je ook niet beter.
En nee ik zeg dat niet uit afgunst.
Ik heb zelf ook een paar excoten maar bij dit soort snobisme voel ik me totaal niet thuis.
brent zegt
ligt het aan mij of doen de filmpjes het nog steeds niet?
sabrerator zegt
Opa vertelt:
In 1997 was ik op het Goodwood Festival of Speed, nog in de begindagen dus, en ik kan me een vooroorlogse Mercedes-Benz racer herinneren die in de stromende regen in de paddock stond, niet eens een zeiltje eroverheen. En geen Mercedes-official die ook maar het minste beetje stress ervan had.
De enige vloekende persoon was de “oppasser” van de Chrysler Atlantic, een concept car, die stond te schelden dat zijn auto in de regen stond, en dat die was ontworpen voor tenstoonstellingen en nette airconditioned hallen.
JanJansen zegt
Ik neem ze wel over nu ze niets meer waard zijn.