Zijn ze weer iets van plan, daar bij Toyota?
Ze doen het niet heel vaak, maar als ze iets doen, is het gelijk bijzonder. We hebben het natuurlijk over Toyota en Lexus. Ondanks dat Toyota een van de grootste merken ter wereld is, valt het aantal sportieve modellen van Toyota (en Lexus!) eigenlijk vrij tegen. Het gaat niet om de kwantiteit, maar de kwaliteit, hoor ik u denken. Dat is volkomen waar, want veel sportauto’s van het Japanse concern zijn zeer geslaagd te noemen. Denk aan de Toyota 2000GT, MR2, Celica GT-Four, Supra, GT86 en meest recent de Yaris GRMN. Bij Lexus zijn de sportieve succesverhalen wat dunner gezaaid, maar de IS-F, GS-F en LC 500 spreken zeer tot de verbeelding.
Maar de auto die nog de meest mythische proporties heeft aangenomen is de Lexus LF-A. Deze supersporter kende een langer ontwikkelingstraject (zo’n 10 jaar) dan verkooptraject (4 jaar). Het is een van de meest bijzondere auto’s die gebouwd zijn in dit millennium. De auto wordt lang niet door iedereen begrepen, maar de mensen die dat wél doen, hebben er veel geld voor over. Op dit moment betaal je zo’n 6 tot 8 ton voor een LF-A, afhankelijk qua specificatie. Mocht het de zeldzame Nürburgring-uitvinding betreffen, dan kun je de knip trekken, want die zijn véél duurder.
Het meest opmerkelijke is dat het juist die uitvoering is, die gespot wordt op de, jawel, Nürburgring. De carrosserie is breder gemaakt en er is camouflagefolie aangebracht. Wat is Lexus eigenlijk aan het doen? Zijn ze bezig met een opvolger van de LF-A? Min of meer wel. Nog niet zo lang geleden liet Shigeki Tomoyama weten dat een straatversie van de TS050 raceauto zeker het overwegen waard is, de GR Super Sport Concept was daar een voorbode van.
Als we de geruchten mogen geloven beleeft de nieuwe superauto zijn debuut op de Tokyo Motor Show in 2019. Helaas komt de episch klinkende V10 van Yamaha niet meer terug. Verwacht een (uiteraard) hybride aandrijflijn lijn, net als de Le Mans-winnaar van dit jaar. De GR Super Sport Concept haalde uit de V6 turbomotor en elektromotoren een gezamelijk vermogen 1.000 pk.
Fotocredits: wolfssjrd op AutoJunk.nl
kevdutchie zegt
Naar het schhijnt dat deze LFA wel door de V10 wordt aangedreven, wat ik me dan afvraag is waar ze deze dan precies voor gebruiken qua tests?
sanderp zegt
@kevdutchie: Onderstel ofzo?
Wesley zegt
@kevdutchie: klopt, zag ‘m net 2 min geleden nog voorbij komen. En dat was gewoon de V10?
peug206 zegt
@kevdutchie: onderstel, aero, downforce, rare dashboardkraakjes?
kevdutchie zegt
@peug206: maar waarom zouden ze dat doen op een 8 jaar oude auto?
Zou het uberhaupt wel Lexus/Toyota zelf zijn die hiermee aan het testen is?
Zoveel vraagtekens..
peug206 zegt
@kevdutchie: als het exact dezelfde kit is? Lijkt me qua aero en downforce juist ideaal om een nieuw onderstel te testen. Ze weten alle cijfers van de oude kit namelijk al. Dus alles wat ze sneller kunnen is door whatever nieuw is.
w0o0dy zegt
@kevdutchie: het kenteken is dat van de ontwikkelingsvoertuigen van Toyota/Lexus
ikleesookoverautos zegt
@w0o0dy: waarom heeft die rode letters ipv de zwarte die normaal op Duitse platen zitten?
w0o0dy zegt
@ikleesookoverautos: Händler-/Werkstattkennzeichen (Wechselkennzeichen für das Kfz-Gewerbe)
Rote Nummer
Rote Kennzeichen sind seit 1998 ausschließlich für den Gebrauch durch Firmen im Autohandel und -Service vorgesehen, die damit im öffentlichen Straßenverkehr Probe- und Zulassungsfahrten unternehmen können. Die rote Nummer beginnt stets mit einer “06”.
dees zegt
@kevdutchie: Zal gewoon als testbed gebruikt worden voor een onderdeel. Vanwege de aanpassingen aan het bodywork lijkt iets aan het onderstel inderdaad de logische optie.
bassx zegt
@kevdutchie: Voor het ontwikkelen van het onderstel voor de McLaren F1 werd destijds een Ultima MK3 gebruikt. Mules worden gebruikt voor meer dan alleen de motor.
kevdutchie zegt
@bassx: wat ik kan vinden over de Ultima’s is dat McLaren #12 gebruikte voor het testen van de versnellingsbak, en #13 voor de BMW V12 met koeling en uitlaat, en daarnaast de carbon remmen.
Ben nog steeds zeer benieuwd waar ze deze LFA voor gebruiken!
gwnbmw zegt
een v6 turbo met hybride aandrijflijn die 1000pk doet en lang heel blijft? honda en renault, kijkt u even mee?
SvenB zegt
@gwnbmw: zonder de regelgeving van de f1 is dat ook wel iets minder moeilijk natuurlijk.
gwnbmw zegt
@svenb: motorisch zijn er bijna geen restricties, behalve dat deze v6 waarschijnlijk iets meer als 1,6 liter is. en een twin turbo is.
porschepdk zegt
@gwnbmw: nee meer he
willemseles zegt
@svenb: ja en die V6 zal geen 1600cc zijn.
ramshoek zegt
@gwnbmw:
Toyota’s LeMans powerunit is een 2,4 liter V6 turbo. Ook deze is reglementair voorzien van een fuelflow meter (begrenzer). Op LeMans mag men 2 Hybride systemen gebruiken. Waar anderen net als in de F1 kozen voor een ERS-K en een ERS-H (warmte vanuit de uitlaat), daar heeft Toyota gewoon voor 2 KERS systemen gekozen.
gwnbmw zegt
@ramshoek: reden porche, audi en nissan le mans niet met een 4 cilinder? dacht dat namelijk regelement was daar.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Volgens de Lexus fora is het een mule voor de LC-F. Met een Twin Turbo versie van de 4.0 V8 die getest word.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@svenska_aeroplan_ab: 5.0 V8
Edge zegt
@svenska_aeroplan_ab: Wel opvallend dat ze daar een afgeplakte LFA voor gebruiken. De LC is er al, dus dat design hoef je niet te verbergen. Bovendien zullen er minder mensen omkijken naar een iets anders klinkende LC dan een oranje LFA Nürburgring Edition met witte achterbumper en camouflagestickers.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Edge: ja, nu je het zegt… Zat zelf al te denken aan de wielbasis, ook in vergelijking met zo’n LeMans racer. LFA is serieus klein en kort, de LC en LeMans auto’s hebben juist een lange wielbasis. Dusss, ik geloof dat we er nog niet helemaal uit zijn…
kevdutchie zegt
@svenska_aeroplan_ab: maar de spotters vertellen het karakteristieke V10 geluid te horen.
wolfssjrd zegt
@svenska_aeroplan_ab: de V10 was duidelijk over het circuit te horen. Klonk fantastisch
soundgarden zegt
Oh die Yamaha V10… Wat een pareltje. Ongeëvenaard qua geluid en loopcultuur in een auto. Droomwagen
w0o0dy zegt
Misschien een gepeperde versie van de nieuwe LC-F? Gewicht omlaag, V10 erin en een andere automaat? Door WLTP is het verbruik misschien iets minder de drijfveer bij de motorenkeuze.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: of het onderstel wordt getestmetde bestaande mule omdat het gewicht flink omlaag gaat?
ikleesookoverautos zegt
Dat zou wel erg goed nieuws zijn. Wat een geweldige machine.
rob5nismo zegt
Lekker jankblok ligt erin
2wheeler zegt
Doe dan gewoon lekker die V10 met wat hybride meuk voor de vorm erbij…