Je moet straks mogelijk ook een wegenvignet hebben om door België te mogen rijden.
Oostenrijk, Zwitserland. Bekende landen waar Nederlanders ieder jaar weer een wegenvignet voor aanschaffen zodat ze door de landen mogen rijden. In Frankrijk en bijvoorbeeld Italië betaal je weer op een andere manier, daar harkt de regering geld binnen middels tolpoortjes.
In Nederland, België en Duitsland kennen we dit systeem niet. Daar is vrij verkeer van personen wel heel letterlijk: je kunt de grens over en hoeft niet te beschikken over een vignet. Er is echter een ontwikkeling! Niet eentje waar wij Nederlanders blij van worden. In België beginnen ze nu ook twijfelen over het invoeren van een wegenvignet.
In Wallonië wilden ze dit al langer, maar de regering in Vlaanderen voelde daar niets voor. Tot nu. Er is een keerpunt bereikt. De nieuwe regering in Vlaanderen ziet het idee van een wegenvignet wel zitten, waardoor België als één land zo’n systeem kan gaan invoeren. Daarover bericht de VRT.
Meebetalen aan wegenbelasting België
Het vignet moet verplicht worden voor buitenlands verkeer. Want, zo is de gedachte, buitenlanders betalen niet mee aan de jaarlijkse wegenbelasting, terwijl ze wel gebruik maken van de prachtige Belgische wegen. Goh, met deze motivatie moeten we in Holland ook maar aan de vignet gaan dan. Genoeg buitenlandse kentekens in ons land waar kabinet Schoof met een vignet lekker aan kan verdienen om die begroting rond te krijgen. Wat een briljant idee.
In plaats van de zoveelste sticker op je vooruit zou Vlaanderen willen kiezen voor een digitaal systeem. Je kenteken gaat door een scanner en zo kunnen ze zien of jij wel in het bezit bent van een wegenvignet voor België.
Het is in elk geval niet zo snel voor elkaar. Vlaanderen en Wallonië moeten het eerst eens worden over de uitvoering van het systeem. Daarna zal Brussel er ook nog wat van vinden. Desalniettemin kan dit weer een nieuwe kostenpost worden als je de grens over gaat. Daar gaan je goedkope peuken en benzine!
Met dank aan Joris voor de tip!
a_buis zegt
Ik rij zo’n 20x per jaar door België heen zonder te stoppen voor brandstof of zelfs koffie met een kano. Dus ergens wel logisch dat ik er iets voor moet dokken.
Robert zegt
Duitsland kent wel degelijk ook z’n vignetten; voor toelating binnen de vele milieuzones in de steden zijn er de Euro stickers verplicht gesteld. Daarnaast is er het ‘digitale vignet’ voor het vrachtverkeer, waarmee op die categorie tol wordt geheven.
citroen55 zegt
Maar het binnen mogen rijden in milieu zones is wat anders dan tolheffing. Zo’n Euro sticker is ook onbeperkt geldig, tot je automobiel buiten de categorie valt. Vrachtverkeer kent sinds 2005 het “Toll Collect” systeem waar via een OBU afgerekend wordt, of aan een automaat.
Svda zegt
Ik probeer altijd Belgie te ontwijken voor de wegen maar ook het rijgedrag door is wel apart te noemen. Alsof je iets bij een pakje boter krijgt…
Maar als het niet anders kan moeten ze wel het geld gaan gebruiken om de wegen eens een keer goed te maken ipv alle gaten en hobbels te ontwijken om geen schade te krijgen.
Steven zegt
Denken Belgen ook van Nederlanders. Vooral dat (laten) invoegen op snelwegen hebben ze in het noorden nooit onder de knie gekregen.
DeWitteCondor zegt
Dat klopt, maar we doen het tenminste wel op strak asfalt waar we de Belgen niets voor rekenen.
b00st zegt
Klopt ook helemaal. Maar op een gemiddelde zaterdag op de snelwegen rond Rotterdam of Amsterdam is niet 50% van de auto’s uit België, dat scheelt.
Kleine reminder ook voor de Nederlanders : de limiet is 120 bij ons, geen 100 ;-)
Friez zegt
Kleine reminder voor de Belgen. De rechter rijstrook is ook een rijstrook, dus geen reden om eindeloos op de middelste baan te blijven plakken ;-)
V8Vantage zegt
Invoegend verkeer moet in NL voorrang verlenen aan verkeer dat al op de snelweg rijdt. Daarnaast zijn 99% van de in- en uitvoegstroken enorm lang hier zodat je ook tijd en gelegenheid hebt om op snelheid te komen.
dromedaris zegt
Vergeten jullie dan ook niet de gaspedaal in te duwen als jullie de grens oversteken? Wij rijden graag 120 ipv 100 op onze Belgische wegen.
ddr780 zegt
Dat is top!!
Gaan jullie dan ook 80 rijden bij ons in NL en geen 65 – 70 zoals in Vlaanderen?
krikke240z zegt
Blijkbaar zijn het alleen Nederlanders die schade rijden in België. Ik geef gerust toe dat onze wegen niet de beste zijn en niet kunnen tippen aan Nederland, maar ik ken niemand die ooit schade gereden heeft in Belgë. En ons rijgedrag…. Tja jullie gedrag in het algemeen is ook bekend en berucht in het buitenland. Leven en laten leven!!
rlnb76 zegt
Dus omdat jij niemand ken die schade heb gereden is het dus niet zo. Interessante denkwijze.
verdebosco zegt
Europa is gestoord bezig. Wel waardeloze ADAS-piepjes verplicht stellen tegen hoge kosten, maar de EU doet niets tegen de wanorde aan vignetten in deze gemeenschap. Wanneer stelt men paal en perk? Je wordt-zeker als grensbewoners- gek van paspoortcontroles, milieu-, tol- en wegenvignetten. Wanneer houdt dit op?!
Motomoto zegt
Dilemma: je wilt toch niet betalen voor een wegennet waar je je wagen op stukrijdt? Tegelijk moet er ergens geld gegenereerd worden om de ellende op te lossen. Zeg het maar.
Design_Driven zegt
Ik moest laatst in Antwerpen zijn met mijn Engelse auto. Even snel registreren blijkt dat je 10 dagen op antwoord moet wachten. Lekker digitaal systeem, ik heb er nu al vertrouwen in.
De EU zou hier echt moeten ingrijpen, ik heb inmiddels ik weet niet hoeveel stickers en digitale vignetten om mijn auto’s zitten.
Robert zegt
Eén digitale transponder voor alle vormen van tolheffing binnen Europa zou wel wenselijk zijn, ja.
Design_Driven zegt
Of een klein deel van de wegenbelasting in elk land naar een EU pot en dan een EU vignette voor ons Brexit eilanders.
Lars zegt
De tolwegen in Frankrijk zijn privé, dus dit gaat niet naar de staatskas
Dutchdriftking zegt
De bedrijven die eigenaar zijn van de tolwegen zijn voor meer dan 90% van de staat ;)
DeWitteCondor zegt
Je zou geld toe moeten krijgen om door Belgie te rijden, ter compensatie van schade aan banden en schokbrekers en rammelende interieurs. Hoe durven ze daar geld voor te vragen.
jaso013 zegt
Helemaal prima. Waarom doen wij dit in NL nog niet? Dat is toch lekker makkelijk geld binnenharken voor de overheid.
mashell zegt
Lekker makkelijk? Je moet er een systeem voor optuigen, onderhouden, personeel, wanbetalers, de EU overtuigen. BTW en inkomstenbelasting zijn veel gemakkelijker.
jaso013 zegt
Precies en die laatste 2 kosten ons geld.
Systemen zijn er al in andere landen als die niet winstgevend zouden zijn dan waren dan had het concept wegenvignet niet bestaan denk ik zo.
Idem met tolwegen. Lekker doen. Laat de gebruiker maar wat meer betalen. Die rijden er tenslotte overheen.
ritzevespa zegt
Tja.. België
Ik kom er al zo min mogelijk aangezien ze weinig snelheid borden plaatsen maar wel veel camera’s plaatsen, na 3 boetes op 1 rit blijf ik er koste wat kost weg, tenzei het net over de grens is.
Jammer dat we straks een dure auto hebben waar we geen stad meer mee in kunnen en de kilometers die we afleggen zwaar bestraft worden.
Gelukkig is het met de motor minder ellendig
sizedoesmatter zegt
Afgezien van (gaten in) asfals en blijkbaar andere eisen aan rijvaardigheid, heb ik nog een verbeterpuntje; borden. En dan bedoel ik op tijd geplaatste borden die goed leesbaar zijn. En als je die volgt, dat je dan ook daar komt waar je van plan was heen te gaan….er valt nog veel te winnen!
N.b.: Het Engelse asfalt is trouwens niet beter, en als invoeger moet je in NL voorrang verlenen, dat leren wij hier bij rijles.
lpgbarrel zegt
De voorruit zal binnenkort wel vol zitten! Kan het niet digitaal via een tolkastje? Geregeld door de EU?
marcomanta zegt
En nu Nederland nog. Nog even en de hele voorruit zit vol. Duitsland met een joekel van een groene 4, Zwitserland en Oostenrijk hebben er 1, ga zo maar door.
Sori1932 zegt
Zwitserland kan tegenwoordig gewoon elektronisch. Scheelt weer een sticker.
marcomanta zegt
@Sori1932: zou Brussel niet zoiets kunnen verplichten dat ieder land zoiets regelt, scheelt een hoop plastic van al die plakplaatjes.
Dutchdriftking zegt
Op de terugweg van vakantie is na de uistekende Franse tolwegen is België altijd weer afzien. Zeker in het donker wanneer de wegen slecht verlicht zijn, en de tunnels juist veel te fel. Ik zou graag een beetje tol betalen als de wegen dan op een zelfde niveau komen als de Franse tolwegen. Gewoon een doorrijpoortje met een kastje van de ANWB achter de ruit is het heerlijk rijden in Frankrijk. Een kilometer voor iedere flitspaal staat keurig en bordje, kortom, vele malen liever door Frankrijk dan door Duitsland. Wat mij betreft komt daar ook snel tol. Dan kunnen we die hoge snelheden tenminste echt halen IPV sukkelen door de wegwerkzaamheden…
gezondverstand zegt
Volgens mij zijn Belgische snelwegen wel goed verlicht. In Nederland heb je veel onverlichte stukken snelweg.
Het wegdek is in België dan weer belabberd. Zijn er stukken die niet vol gaten en oplap zitten dan is het wegdek weer zo ruw dat het bandenlawaai oorverdovend is.
Als de opbrengst van dat vignet naar verbetering van de wegen gaat dan is invoering ervan een prima zaak.
In Nederland wordt het grootste deel van wat automobiliteit moet betalen bij aanschaf, bezit en rijden naar andere zaken dan die automobiliteit.
mashell zegt
Als we in Nederland alles wat aan belastingen ophalen met autorijden weer aan het autorijden zouden besteden hadden we snelwegen met vloerverwarming en vergulde vangrails. Op zich is het prima dat de autobelastingen naar de algemene middelen gaan, het wegen onderhoud is immers uitstekend.
Sori1932 zegt
Verlichting is in Belgie ‘s nachts alleen op gevaarlijke plekken. Grote stukken zijn nu onverlicht. Als het regent is het een drama omdat ook de belijning niet zichtbaar is.
Edge zegt
Ik vind het best logisch dat alle weggebruikers meebetalen aan het onderhoud van het wegennet, ook de buitenlanders. Ik zou er daarom geen moeite mee hebben om een vignet voor België aan te schaffen, en zou het ook helemaal prima vinden als onze overheid hetzelfde zou doen om buitenlandse autorijders wat geld afhandig te maken.
Ik vind alleen wel dat er een ander systeem moet komen. Duitsland, België, Zwitserland, Oostenrijk, als je op wintersport gaat heb je straks meer stickers op je voorruit dan een gemiddelde ricer uit de Fast & Furious films. Kan dat niet gewoon Europees geregeld worden, of online met kentekenscanners bij de grensovergangen?
Julian zegt
Betalen om over zulke slechte wegen te ‘mogen’ rijden 🤡
ra-smit zegt
Dit moet in NL ingevoerd worden! Kijk voor de aardigheid eens hoeveel Poolse, Roemeense, Bulgaarse en andere buitenlandse voertuigen hier rondrijden!
roadster zegt
Dat moeten ze oplossen door de wet te handhaven. Wanneer je minimaal 4 maanden per jaar in NL woont, ben je verplicht om hier met een Nederlands kenteken te rijden.
V8Vantage zegt
Dat is volgens mij al geregeld in je verzekering. Niet meer dan 3 maanden aaneengesloten dacht ik. Geen idee of dat ook zo is in het oostblok. De vraag is sowieso of dat die verzekerd zijn…
rlnb76 zegt
Dus een weekendje Nederland uit en de 3 maanden gaan weer opnieuw in.
tborre zegt
Dus ik mag besluiten dat er minder gekeken nummerplaten zullen zijn eens invoering ? Prima. Dat heeft ook voordelen. Laat maar komen dit vignet. En voer het gerust ook in in nl. Geen last van…
mc96 zegt
Voor die fantastisch onderhouden wegen in Belgie koop ik graag een vignet!
slakkie zegt
België heeft bijna 12 milj. Inwoners en Nederland bijna 18 milj. België heeft 152000 km wegen en Nederland heeft 142000 km wegen. Uiteraard betalen niet al die inwoners verkeersbelasting maar de verhouding zal in beide landen wel gelijkaardig zijn. Bij deze cijfers groeit misschien het besef dat België met een pak minder inwoners wel meer wegen moeten onderhouden. De wegen zijn er slechter, maar de Belgen hebben in verhouding dus een pak minder middelen om hun wegen te onderhouden. Iets om even bij stil te staan …
alfaqv zegt
Ik heb het al eens eerder gezegd, ook hier invoeren. Oostenrijk, Tsjechië, Slovenië, Zwitserland zijn al digitaal, zelfs in Italië kan je bij sommige tolpoorten op je kenteken erdoorheen en ook in Engeland moet je bijvoorbeeld bij sommige bruggen elektronisch tol betalen. De systemen werken vaak op ANPR camera’s en die hangen er toch al. De investering die nodig is om het op te tuigen is relatief minimaal ten opzichte van de opbrengsten, dus doen!
Als wij in andere landen mogen meebetalen dan is het niet meer dan normaal dan dat dit andersom ook geldt.
wimbers zegt
als de EU hier een lijn zou trekken: aanschaf van een auto door de hele EU voor iedereen gelijke prijzen, houderschap ook gelijke prijzen, brandstof gelijke prijzen, milieupolities voor elke stad gelijktrekken. en kilometerheffing via kentekenherkenning zonder kastje in de auto of motor. dan zouden ze het tenminste goed regelen.