De nieuwe sportieve GR86 is nog maar net op de markt, maar nu al voert Toyota een naamsverandering door.
Die naamsverandering heb je zojuist al gezien. Nee, echt! Het vorige model had de naam GT86. Die kennen we allemaal. De opvolger kreeg echter de naam GR 86. Tegenwoordig hebben alle sportieve modellen binnen Toyota de benaming GR, dat staat voor Gazoo Racing. Wat je misschien opvalt is dat er een spatie valt te bespeuren in de naamgeving.
Van Toyota GR 86 naar GR86
Waar GT86 aan elkaar werd geschreven, bestaat GR 86 uit een spatie. Achteraf gezien realiseerde Toyota dat dit niet heel slim is geweest. De reden? Het internet. Dingen zijn makkelijker te vinden op Google, maar ook op sociale media als het aan elkaar is geschreven. Al een tijdlang schreven we hier op Autoblog GR86 aan elkaar voor diezelfde redenen en Toyota voert de naamswijziging nu officieel door.
Wij merken er hier in Europa niet heel veel van. De Toyota GR86 komt pas in het voorjaar van 2022 naar ons continent. Dat is anders in de Verenigde Staten, waar de lancering al over een paar weken is. Het is niet duidelijk of de Japanse autofabrikant al brochures en boekjes heeft geprint voor de in auto met de naam Toyota GR 86. Dat is iets voor aan de andere kant van de plas. Wij zeggen gewoon Toyota GR86 vanaf nu, bij deze! (via Carscoops)
kniesoor zegt
Een soort Opoe Manta/Vort Capri van deze tijd, sportieve looks zonder een overkill aan vermogen. Me like.
vaakbenjetebang zegt
@amghans: en een GT86 stuurt en rijdt ook echt uitstekend.
BMW330Ci zegt
@amghans: een overkill aan vermogen? Nooit meegemaakt. Heb je vaak last van teveel vermogen?
Gulli zegt
Toyota/Subaru zetten destijds de auto zó in de markt dat het een basis zou zijn voor tuners. Simpele wieltjes want die zouden toch door aftermarket wielen worden vervangen. Ruimte onder de motorkap om allerlei tuning door te voeren (uit mijn hoofd zelfs uitsparingen waar strut braces langs zouden moeten kunnen worden gelegd).
Afgezien van het feit dat ik er in 10 jaar tijd pas 4 heb zien rijden, heeft iemand enig idee of deze auto’s ook echt tot tuningsobjecten zijn gemaakt? In de VS en Canada zie je er genoeg rijden, maar daar is het gewoon een goedkoop simpel coupéetje, daar rijden ze vrijwel allemaal stock rond.
civicfk3 zegt
In de states rijden er veel rond en de meeste toch wel met tuning, er is een hele aftermarket met superchargers en turbo kitjes. In europa/NL is het in de basis zelfs een dure auto (2de hands nog boven de 20k) door belastingen en bpm. Het interieur is ook niet premium genoeg voor europa .
frank2b zegt
Toch leuk dat er zo naar een autoblog geluisterd wordt!