Er gingen geruchten dat de elektrische M3 wordt omgedoopt tot iM3, maar de grote baas van BMW M ontkracht dit.
Met de de huidige generatie BMW M3 en M4 hebben we nog gewoon een ‘ouderwetse’ zes-in-lijn met twee turbo’s onder de kap. Maar die hebben niet het eeuwige leven. De volgende generatie BMW M3 gaat vermoedelijk een volledige elektrische auto zijn.
Wellicht dat BMW nog een tussenstap maakt met een plug-in hybride generatie, maar feit is dat de Duitse autofabrikant flirt met volledig elektrisch. Dat kun je opmaken uit een naamregistratie. BMW heeft de naam iM3 laten vastleggen door het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie. Oftewel de EUIPO. Ook bij een Duitse patentpartij heeft BMW de naam vast laten leggen. Dat betekent dat andere merken niet zomaar de naam iM3 mogen gebruiken.
Het is natuurlijk voorsorteren op wat komen gaat. Met de BMW Neue Klasse kregen we al een voorproefje hoe de volledig elektrische 3 Serie er kan gaan uitzien. De Neue Klasse komt in 2025 en de verwachting is dat de iM3 op het platform van deze elektrische auto komt te staan.
Elektrificatie is bij BMW M aan de orde van de dag. Met de BMW XM zette de sportieve tak van het Duitse automerk de eerste performance plug-in hybride auto neer. Dat kunstje gaan ze volgend jaar herhalen met de introductie van een plug-in hybride BMW M5. De volgende stap is volledig elektrisch. De vraag is nu of ze bij de M3 en M4 ook eerst kiezen voor een PHEV tussenweg, of meteen de stap maken naar een volledig elektrische BMW iM3.
De naam ligt in elk geval al vast zoals het er nu naar uitziet. Nu het product nog. Dat gaat nog wel even een aantal jaren duren. Tot die tijd is het genieten geblazen van de huidige generatie met plofmotor. Want wat je mening over het uiterlijk van de G8X-generatie ook is, de BMW M3 is een absoluut feest om in te rijden. Er ligt een enorme opgave bij BMW M of ze datzelfde gevoel bij een volledig elektrische iM3 weten te behouden. (via Carbuzz)
UPDATE 30-11: De BMW M3 blijft toch gewoon M3 heten, ook al wordt ‘ie elektrisch. Dat heeft niemand minder dan Frank van Meel, de grote baas van BMW M, gezegd tegenover Top Gear. Volgens Frank is de aandrijflijn nooit relevant geweest voor de naamgeving van de M3. Of er nu een viercilinder, een zes-in-lijn of een V8 in lag, een M3 was altijd een M3. Dat is natuurlijk waar. En volgens die logica blijft de elektrische M3 dus ook gewoon M3 heten.
Edge zegt
Als ze die auto iM3 gaan noemen, dan lijkt het mij vrij logisch dat ze ook een M3 met benzinemotor blijven/gaan aanbieden, al dan niet als PHEV. Anders had je net zo goed geen iM3 kunnen registreren en dat ding direct M3 kunnen noemen.
kamikaz3 zegt
I’m 3, de mentale leeftijd van de bestuurder.
heckblende zegt
kamikaz-drie.
Jurgen zegt
Nee, geen goed idee, gelukkig kunnen we voorlopignog lekker 2e hands blijven kopen
goodvibrations zegt
Ik denk dat je dat gevoel nooit zult krijgen bij een EV. Beetje het idee van een plantaardige hamburger of steak willen maken die net zo lekker sappig en (medium) gebakken smaakt als een echte van mals rundvlees..
Dat lukt bijna niet, maar dat hoeft ook niet. Als ik vegetarisch eet, dan kies ik liever een vegetarisch gerecht dat van zichzelf goed is. Dan mis ik die hamburger ook niet…
Zou gaaf zijn als de EV lekker strak stuurt en een “veilige” drift modus heeft bijv.. Vind het iig een mooi (concept) model!
okdoei zegt
Kunt altijd trillingen en geluid van een motorblok/uitlaat toevoegen. Maar je moet eigenlijk niet gaan vergelijken.
Heb ooit een hele snelle race-EV mogen besturen en vond het hele gave beleving. De acceleratie, stuurgedrag en dat aggresieve hoge gezoem als je optrok was gewoon vet.
Ja een ronkende V8 is toffer.
Maar. Stel. Puur gedachte-experiment. Stel: Ze waren begin 1900 doorgegaan met EVs en dat zou de standaard zijn geweest vandaag de dag.
Opeens komt iemand erachter dat een verbrandingsmotor beter is (geen idee waarom, maar laten we die discussie niet voeren) was dan een verbandingsmotor ineens heel veel vetter geweest of zou je het verachten omdat je EV gewend bent?
Ik denk dat laatste en dat is in principe het punt. De mens, in algemene zin, wil in de basis volgens mij niet veranderen.
DeWitteCondor zegt
Treffend, en een waarheid als een koe.
cubicinches zegt
Ik stap graag mee in je redenering, en tot op zekere hoogte is die zeer solide. Maar de mens, zal altijd gevoelsmatig gebonden zijn. Neem nu 100 jaar EV’s, en idd, plots komt er 1’tje op de proppen met een e46 M3 motor. Dan is in no time de hele wereld eraan verkocht. Het is ons mensen, te doen om beleving, de kiekkenboebelen op de armen. Dus jammergenoeg kan een ev dat nooit bieden…
Richmond zegt
Mwah dat zeg je omdat je ermee opgegroeid bent, maar de generaties na ons hebben dat steeds minder. Die kijken nu al anders naar vervoer. Ze zijn niet perse geïnteresseerd in het hebben (eigenaarschap) van een auto, als ze maar van huis naar werk / school kunnen. Dus de beleving van de auto doet er ook minder aan toe.
Yannick zegt
Toen de stoomtrein voor het eerst uitgevonden was, waren mensen huiverig. Uiteindelijk een groot succes. Dit werd de diesel en elektrische trein. Toch blijven liefhebbers (ook nu, honderden jaren later) nog steeds genieten van een stoomtrein, en heeft het ook nog zijn nuttige toepassingen.
Het gros van de mensen wat de auto zien als vervoermiddel zullen bij de omschakeling wat huiverig zijn maar uiteindelijk zonder mokken overstappen. De liefhebbers zullen ook na de “verloopdatum” nog genieten van benzinemotoren.
Zo is dat met de meeste uitvindingen, alleen als het echt beter is, zoals bijvoorbeeld zweefvliegtuigen, wordt het oude totaal vergeten omdat ze gewoon in het niet doen tot modernere vliegtuigen.
MarcoM zegt
M3 en elektrisch….. nee, dat kan echt niet.
Hubert zegt
Daar heb je de Tesla M3 al voor.
Jurgen zegt
Nog een keer, voor zo’n gedrocht als een Tesla mag je de afkorting M3 gewoon niet gebruiken.
denx zegt
Weet je wat niet kan; die witte S63 AMG elders op dit blog. Wat een pauperbak…. dan maar een elektrische M3.
alfa147ti zegt
Geen van de twee zou ik zeggen.
neeburman zegt
Als ze die rare bumpers iets beter integreren in de koest kan het optisch best iets worden.
dare2think zegt
Elektrische auto’s gaan leiden tot een verschraling van het aantal varianten per model. De extra toegevoegde waarde en differentiate is er immers niet meer. Elektrische auto’s lijken meer op elkaar. Het is allemaal stil en snel.
Voorbeeld: Van een Golf zijn er nu ruwweg 8 verschillende types te koop. Van de ID.3 zijn er maar 4.
On topic: dat betekent vermoedelijk ook dat er geen nut (markt) is om een iM2, iM3, iM4, iM5, iM8 te hebben. De helft is genoeg.
Je zou het ‘één van de verworvenheden van de transitie naar EV’ kunnen noemen. In het voordeel van de fabrikanten, welteverstaan.
tjorque zegt
Die verschraling is vooral het gevolg van het feit dat een breed aanbod te duur wordt om te produceren.
En omdat er nu nieuwe productielijnen opgezet moeten worden voor EV’s valt het gewoon harder op dat die al veel beperkter worden qua uitrusting.
DeWitteCondor zegt
Het heeft op dit punt in de tijd ook weinig zin meer voor BMW (gezien de uitfasering van de ICE) om nog een onderscheid M3 / iM3 te gaan maken. Het enige wat je daarmee bereikt is gezeik dat als straks de ICE M3 er niet meer is, je de ‘ kenners’ een extra haakje geeft om de iM3 te betitelen als geen echte M3, want die bestaat immers dan niet meer, ook al naam je de iM3 dan om naar M3.
Het is allemaal marketing.
martijnev zegt
Het designprincipe van Die Neue Klasse lijkt prachtige auto’s te gaan opleveren, waar je – na alle Frankensteinfronten van de afgelopen generaties – visueel weer het échte BMW-gevoel van krijgt. De nieuwe 3 is na jaren weer een échte nieuwe BMW 3, geweldig!