Vaarwel XC90, hallo veiligste auto ter wereld! De naam van de nieuwe XC90 is bekend.
Het moment dat de nieuwe Volvo XC90 arriveert, komt telkens dichterbij. Gevoelsmatig is het heel erg vroeg dat de nieuwe SUV van Volvo in de showrooms staat. Dat komt waarschijnlijk met name door de eerste generatie.
Die kwam namelijk op de markt in 2002 en kon het uitzingen tot 2015. Dik 13 jaar dus. Het huidige model is er sinds 2015 en is dus nu 7 jaar oud. Meestal gaan grote Volvo’s wat langer mee.
Twee XC90-opvolgers
Er zijn meerdere redenen voor waarom het nu anders is. Ten eerste is Volvo niet meer zelfstandig of van Ford. Onder de nieuwe vleugels van Geely zullen de modellen (hoogstwaarschijnlijk) sneller worden afgewisseld. Logisch, de techniek ontwikkelt zich razendsnel.
De tweede reden is dat er niet een, maar twee XC90-opvolgers komen. De eerste is compleet nieuw en geheel elektrisch. Die is voor ons Nederlanders erg interessant. Volvo zal de huidige generatie ook voorzien van een flinke facelift en deze als PHEV de komende jaren zij aan zij verkopen met het nieuwe model.
Naam nieuwe XC90
Daar konden we je het begin van deze maand al over informeren. Toen was echter nog niet alles bekend en dat is nu wel het geval. De naam was nog een twijfelgevalletje. Het zou gaan tussen EXC90 en Emblema. Het wordt geen van beide, Volvo heeft op Twitter bevestigd dat de naam ‘EX90‘ zal gaan worden.
Ook weten we wanneer de auto onthuld zal gaan worden: 9 oktober. Verder weet Volvo te verklappen dat het de veiligste auto ooit gaat worden. Nu is dat altijd een paradepaardje van Volvo in het algemeen geweest en van de XC90 in het bijzonder. Middels algoritmes en LiDAR probeert de auto voornamelijk crashes te voorkomen.
Meer lezen? Column: veiligheid maakt geen bal meer uit!
Wolflow zegt
Het moet niet gekker worden, een Chinese auto de meest veilige ter wereld…
eddy912 zegt
Het is geen Chinese auto, Volvo is alleen in handen van een chinees bedrijf. En daarbij, waarom zou een Chinese auto niet de meest velige kunnen zijn? Er is in China genoeg geld om goede technologieën te ontwikkelen op het gebied van veiligheid en deze ook toe te passen. Misschien je vooroordelen voor het onbekende eens loslaten.
gregorius zegt
Prima.
DIt jaar een 3 jaar oude XC90 T6 Inscription gekocht voor vrouwlief om het kroost te vervoeren en ben er erg blij mij. Ze weet de achterkant ong 1x per maand tegen iets aan te zetten, maar dat mag de pret niet drukken.
Dus over een jaar of 3-4 kan de oude mooi inwisselen voor een nog frisser model. Ik ga 9 oktober zeker even op Autoblog kijken naar de foto’s van de onthulde EX90 / XC90-update.
Edge zegt
Volgende keer dus eentje met achteruitrijcamera en parkeersensoren aanschaffen ;-)
gregorius zegt
Heeft allebei; zelfs zo’n surround-camera. Maar hij biept wel een beetje laat; geef ik eerlijk toe.
mashell zegt
Als het model EX90 gaat heten dan zal de meest luxe uitvoering wel “Alimentatie” gaan heten…
Robert zegt
+1
Jij bent scherp vandaag.
Ik vermoed trouwens dat ‘veilig’ maar een relatief begrip is. Als je met deze mastodont tegen een A-segment auto aan rijdt, kun je alleen maar bidden dat die LiDAR + algoritmes beter werken dan de kreukelzones van je kleine autootje.
eddy912 zegt
Als het LiDAR systeem er voor zorgt dat je die kleine A-segmenter niet raakt, is het veiliger. En uiteindelijk sijpelen die veiligheids systemen ook door naar de kleine goedkope A-segmenter..
alpacatje zegt
9 November, niet oktober