Team rood heeft de strategie vandaag wederom verkloot.
Het zijn roerige tijden voor team rood in de F1. Zoals verwacht draait Leclerc viervoudig wereldkampioen Vettel flink de duimschroeven aan dit seizoen en de Duitser moet alle zeilen bijzetten om de jonge hond van zich af te houden. Dat heeft al tot de nodige foutjes geleid dit jaar, maar ook Leclerc zelf gaat weleens de fout in. In Brazilië culmineerde het in een epische faal waardoor beiden uitvielen.
Maar niet alleen op de baan wordt gehakt en vallen spaanders, ook in de pits zijn de Italianen zeker niet foutloos. Pitstops zijn niet supersnel en gaan nog weleens fout en de strategie-afdeling laat het ook vaak afweten. Vandaag ging het in de kwalificatie weer mis met Leclerc, die te laat over de meet kwam voor zijn laatste run.
Eigenlijk is dat een onvergeeflijke fout op dit niveau, zeker omdat het in Monza ook al gebeurde. Toen had vooral Vettel er nadeel van en leverde het Leclerc juist de pole op. Dit keer reed Vettel vlak voor Leclerc op de baan en kon hij nog wél een rondje doen. Uiteindelijk leverde dat de Duitser niets op, maar toch.
In eerste instantie ontging de potentiële rol van Vettel in het geheel aan de meesten en Leclerc zei er ook niks over bij de media na de sessie. Echter, bij het terugluisteren van de boordradio lijkt Leclerc wel degelijk te suggereren dat SV5 ‘niet meehielp’, om het voorzichtig te zeggen. Al bij het uitrijden van de pits krijgt Leclerc van zijn team te horen dat hij weinig marge heeft, te weten slechts vijf seconden. Bij het ingaan van bocht 19 is die marge al verdampt. Het team laat LEC weten dat hij nu moet pushen. Vervolgens komt de conclusie van LEC:
We’re not going to make it, Seb is slowing down.
En inderdaad. Terwijl Seb op de valreep nog een snel rondje kan beginnen, is Lec drie seconden te laat. Deed Seb hier een Alonso Hongarije 2007-tje? Zoals gezegd heeft Leclerc er voor gekozen er naar de buitenwereld toe geen issue van te maken. Bij Sky Sports laat hij het volgende optekenen:
It is life sometimes it happens, I don’t know if the situation was unlucky or we could’ve done something better. I need to finish in front of Max for the championship.
Wat denk jij, gelooft Charles in de goede wil van Sebastian, of is er intern weer werk aan de winkel voor Binotto?
Dutchcarwizard zegt
Vettel had nog iets naar voren gekund inderdaad. Maar uiteindelijk is het het team wat zo veel risico neemt.
jaribombarie zegt
er reed nog een McLaren voor Vettel, dus Ferrari heeft Leclerc genaaid
Crosscabouter zegt
@jaribombarie: precies. Er zat gewoon nog een auto voor…. Of je daar nog wat kunt veranderen?
verplicht zegt
Zoals gewoonlijk naaide Ferrari Ferrari een oor aan.
vaakbenjetebang zegt
Binnen Ferrari naait men elkaar vaker dan binnen een familie in Alabama… Hopelijk voor hen weten ze volgend jaar zonder dit soort strapatsen uit de startblokken te komen, anders is het seizoen al wel haast verloren voor het begint.
shibby zegt
Dat zou wel extreem sneu zijn van Vettel
toniominestrone zegt
Bij Ferrari hoor je er pas bij wanneer je je teammaat een oor aangenaaid, vraag dat maar aan Villeneuve.
sportevo zegt
@toniominestrone: dat was eigenlijk een heel erg treurig verhaal tussen Villeneuve en Pironi..
toniominestrone zegt
@sportevo: hebben de vete nooit bij kunnen leggen door de dood van Villeneuve, het schijnt dat Pironi er psychisch zwaar onder leed.
tfsi zegt
De formule 1 is niks anders dan heel egoïstisch zijn anders kom je er niet.
Gulli zegt
Er reed iemand voor Vettel (volgens mij Albon) dus die kon ook niet veel doen. En als je het op een seconde gaat verliezen ga je er toch zelf langs? Ik denk niet dat het opzet was (ze mochten willen dat ze zo goed konden timen) en Leclerc had er zelf ook wat tegen kunnen doen. Storm in een glas water dus weer.
niex zegt
Man man man je zag ze wachten en je kijkt naar die klok en denkt nou, ze gaan het weer heel spannend maken en ja hoor…