We laten de Nederlandse verkoopmalaise even voor wat het is en schakelen over naar het internationale toneel, waar de Duitsers meer verkopen dan ooit.
Maart was voor Mercedes een alleraardigst succes, met een verkoopstijging van 13 procent. Audi gaat daar procentueel iets overheen en leverde vorige maand 15,4 procent meer auto’s af dan het jaar ervoor. 170.450 stuks, om precies te zijn. De meeste groei werd in China genoteerd (+36,6%), gevolgd door Duitsland (+10,2%) en het Verenigd Koninkrijk (+12,7%).
Het totaal aantal verkochte Audi’s komt in het gehele eerste kwartaal uit op 412.850 auto’s, waarmee ze de 400k-grens voor het eerst passeren en Mercedes (374.276 verkochte auto’s) voorblijven. De grootste verkoopboost werd verzorgd door de A3-familie, daarvan steeg de verkoop in maart met 52,5 procent naar 28.750 verkochte modellen. De Q7 (+39%) en de A8 (+49%) deden het ook niet slecht.
Het is nu wachten op de cijfers van BMW om te kijken wie de voorsprong neemt in de premium verkoopoorlog. Zij zullen later deze week met resultaten komen.
Fotocredit: Autojunk.nl
jeanclaude zegt
waar ben je pordon?
Pordon zegt
@jeanclaude: toegegeven. Ik was blijkbaar te hoopvol door de cijfers van voornamelijk China en Amerika van Mercedes.
lamborgfan zegt
Huh de Q7!!!? Ding is al zo oud.. Ach size matters in china!
tupperware zegt
Logisch, een Audi is nu eenmaal eerder aan vervanging toe dan een Mercedes.
pureturkish1 zegt
@tupperware: grapjas
tupperware zegt
@pureturkish1:
Dank u..
franktank zegt
Grappig van de q7 en in nederland wordt niks verkocht…
agera zegt
Ook in Nederland zie ik de nieuwe a8 geregeld en ook internationaal dus gewoon een geslaagde auto. Andere kleinere modellen zijn er in overvloed die hoef ik niet eens op te noemen. Audi’s avants (a4 en a6 zijn altijd al populair) Q7en de TT rijden ook aardig rond. In tegenstelling tot Mercedes zie ik in Nederland Audi en BMW het meest.
gtwillem zegt
De verkopen zijn procentueel behoorlijk gestegen. Misschen dat het jaardaarvior de verkopen flink minder waren.
Daarnaast zijn de markten als Rusland, Midden Oosten en China gek op groot en duur, en daar voldoen de Q7 en A8 aan.
faalhaas zegt
Er komt alleen maar 1 woord in me op: Autobetutteling.
Alles moet kleiner, saaier en goedkoper tenkoste van het plezier.
parker zegt
@faalhaas: niet als je genoeg geld hebt! Het is eigenlijk wel goed dat de wat leukere auto’s steeds minder bereikbaar worden voor het pleps..
gearhead zegt
Allemaal deskundigen hier! Feit is dat mb en audi hun huiswerk erg goed gedaan hebben. Het merendeel hier stapt gewoon weer lekker in de 4e hands Clio of Corolla…..Ik ook hoor
super zegt
Als duitsland nog d-marks hadden verkochten ze nu helemaal niets. De duitsers profiteren van de euro die lekker laag wordt gehouden door de malaise in de zuid-europese landen. Laat nu net duitsland tegenstribbelen met het aanpakken van die malaise en 1 + 1 is weer 2.
mashell zegt
@super: hoezo stribbelt Duitsland tegen? Zij kiezen juist de harde lijn, orde op zaken daar in ter zuiden. Dat is een lange termijn strategie, op korte termijn zou het laten vieren van de begrotingsteugels voor de zuidelijke landen de Europese economie snel helpen. Maar als het lukt om de zuidelijke landen discipline bij te brengen dan is Europa perfect voorgesorteerd om de komende decennia de economisch sterkste regio ter wereld te blijven.
super zegt
@mashell:
Leuk calvinistisch verhaaltje, maar met de werkelijkheid heeft het niets te maken. Het begrotingstekort van de zuidelijke landen (behalve griekenland) was voor de crisis erg laag. En je kunt een economie niet op gang brengen door alsmaar minder uit te geven (lukt ook in nederland niet). Als de zuidelijke landen geen lid waren van de euro hadden ze hun munten kunnen devalueren om zo weer comptetitief te worden, maar dat mag nu niet van Duitsland. En duitsland pot al haar goedkoop verdiende geld op terwijl ze het juist nu uit zouden moeten geven.
Dat Duitsland de “harde lijn” kiest heeft alles te maken met eigen belangen eerst, en zo bouw je dus geen unie. Maar goed, bij de calvinistische nederlanders vallen masochistische sprookjes altijd goed, pijn lijden, dat vinden jullie mooi….
mashell zegt
Bijzonder knap, zeker als je bedenkt dat de A4, het hart van het programma, toch behoorlijk verouderd is en het tegen de 3 serie en nieuwe C-klasse niet meer redt. Als Audi volgend jaar de nieuwe A4 heeft kan er misschien nog wel een schepje bovenop.
LaLancia zegt
Super heeft ’t goed begrepen. Er zijn er maar weinig die echt van de Euro profiteren en een van die weinigen is Duitsland. Met D-Marks waren die ‘premium’ helemaal onbetaalbaar geworden.
jessetje zegt
Nou dat is mooi:)