De rechter doet -in de zoveelste procedure- na het weekend uitspraak of de GP van Zandvoort nou wel of niet door mag gaan. The Saga Continues…
Berichten als het nu volgende beginnen een beetje te lijken op Jan des Bouvrie vroeger bij Glamourland. Je weet wel, “Halloooo, daar zijn we weer!!” Het houdt maar niet op. Ook vandaag was er weer een zitting met als doel het verbieden van de GP van Zandvoort.
De milieuclub die dit keer de gang naar de rechter had gemaakt was Mobilisation for the Environment, kortweg MOB. Wederom een clubje dat zich druk maakt om de milieuschade die de Grand Prix zou gaan veroorzaken. Dit keer ging het om de torenhoge uitstoot van stikstof die de race zou veroorzaken. Dat zou in strijd zijn met de afgegeven natuurvergunning.
De natuurvergunning is terecht afgegeven
Het gesteggel gaat simpel gezegd over het feit of de nieuwe natuurvergunning terecht is afgegeven. Het circuit vindt van wel en zegt dat deze alleen nodig was voor de verbouwingen aan de baan en de tribunes. En deze veranderingen zijn al gedaan.
Dus als deze vergunning alsnog wordt ingetrokken, heeft dat volgens het circuit geen enkele zin. Onder de oude vergunning mochten namelijk ook al Formule 1-races worden georganiseerd.
MOB heeft wel een tussenoplossing
Om te laten zien dat MOB ook de lulligste niet is, had de advocaat van de club wel een tussenoplossing. Wat hen betreft zou de rechtszaak komen te vervalen als er geen publiek bij de race aanwezig zou zijn en als alle rand-evenementen zouden worden afgelast.
Dus geen Formule 3-race, geen Porsche Cup en geen toeschouwers. Als het circuit van Zandvoort dat zou beloven, zou de rechtszaak van tafel zijn. Maar dat was vanzelfsprekend geen optie voor Zandvoort, dat vindt dat het volledig in zijn recht staat.
Maar daar is Mobilisation for the Environment het vanzelfsprekend niet mee eens. Samen met vele anderen.
Die natuurvergunning houdt de gemoederen bezig
Want tegen deze vergunning lopen al twee jaar verschillende rechtszaken. Op dit moment loopt er ook nog een bodemprocedure tegen. En juist dat was de reden dat de rechter in déze zaak nog geen uitspraak wilde doen. Hij wilde de rechter in die zaak ‘niet voor de voeten lopen’ met een eventueel premature uitspraak.
Kortom, we weten nog steeds niet zeker of de race op 5 september wel of niet doorgaat. Dat hangt onder meer dus af van deze twee procedures. Al is de kans groot dat er gewoon wordt geraced op Zandvoort, zeggen ook de mensen die er verstand van hebben.
Als laatste, mensen, gun elkaar nou gewoon wat
Als afsluiting van het zoveelste stukje over pogingen de Grand Prix te verbieden nog het volgende. Ik las vanmiddag de NRC (‘de’, niet ‘het’, want ‘Nieuwe Rotterdamsche Courant’, doch dit terzijde) en daarin stond een ingezonden brief over de Grand Prix en al het gedoe eromheen.
Ik zou zeggen, lees die brief even. Ik had het zelf namelijk niet beter kunnen verwoorden. En laten we elkaar gewoon wat meer gunnen inderdaad…
Robert zegt
“…dat er bij de vele klagende partijen sprake is van een arbitrair en moreel superioriteitsgevoel”.
Precies dit dus. En het punt wat ik hier wil maken: enige discussie voeren met dit soort ‘übermenschen’ is anno nu gewoonweg onmogelijk geworden, want eenieder die hun mening tegenspreekt, wordt al snel weg gezet als egoïst, populist, facist, en terrorist jegens de mensheid.
NOLA saints zegt
@RRRobert: Zelfs woorden als moordenaar schuwen dit soort mensen niet eens meer… Het niveau van een gesprek met milieuactivisten krijgt al zeer snel een vergelijkbaar niveau als een gesprek met mensen die een zekere blanke gast met dreadlocks aanhangen.
geen1234 zegt
Ik ben er ook voor, om mensen met een (ver :)) boven gemiddeld IQ de discussies te laten voeren, dat resulteert tenminste tot wat zinnigs.
Laten we eerlijk zijn, je spoort natuurlijk ook niet helemaal, om met hand en tand zo een race evenement te verdedigen. Ga lekker iets anders doen. Ik weet wel dat het gros van de Nederlanders een gefrustreerd leven hebben dat ze in het weekend op of een evenement moeten weg zuipen/doen vergeten.
Misschien meer de focus leggen om je leven beter te maken, zodat je niet meer iets anders nodig hebt om je beter te voelen ;)
sollie1984 zegt
@geen1234: volg je eigen advies op en ga zelf iets anders doen dan mensen hier lastig vallen met je verhaaltjes.
piedlourd zegt
Boeit me niet. Het is toch maar saai rondjes achter elkaar aan rijden met een irritant en suf geluid uit die gebakjes. Met overbetaalde nietsnutten achter het stuur ook nog.
Laat ze het maar gewoon afschaffen.
okdoei zegt
@piedlourd: jij bent als kind in een ketel ammoniak gevallen?
fanboy zegt
@okdoei: Nee in een ketel met stikstof.
geen1234 zegt
Hahahaaha :D
stuko zegt
@piedlourd: het Libelle forum is verderop pik..
sportevo zegt
Al zou die man een punt hebben met zijn stikstof verhaal, en zou het inderdaad wet-technisch niet uit kunnen, dan kun je toch niet minder dan een week voor de race de boel afblazen?
De F1 zou hier niet blij mee zijn dus de vraag is wat voor consequenties dit gaat hebben (claims, contract voor 2022 (en komt 2023 er ook?)) en je staat voor de hele wereld voor lul als land dat je dit soort problemen hebt (ik vraag mij sowieso af of andere GP’s dit gezeik ook steeds hebben).
Ook als het dan maar zonder publiek gehouden moet worden geeft ook al problemen. Wie gaat al die kosten dan betalen?
geen1234 zegt
“Al zou die man een punt hebben met zijn stikstof verhaal, en zou het inderdaad wet-technisch niet uit kunnen, dan kun je toch niet minder dan een week voor de race de boel afblazen?”
Ik neem aan dat de rechter dat ook echt wel meeneemt.
“De F1 zou hier niet blij mee zijn dus de vraag is wat voor consequenties dit gaat hebben (claims, contract voor 2022 (en komt 2023 er ook?)) en je staat voor de hele wereld voor lul als land dat je dit soort problemen hebt (ik vraag mij sowieso af of andere GP’s dit gezeik ook steeds hebben).”
Wat maakt uit wat de F1 denkt of doet???? Ik kan me nog iets herinneren dat zo’n overkoepelende voetbal organisatie een EK/WK/? alleen onder voorwaarde van iets als belastingvoordeel wilde organiseren in NL. Het feit dat ze zo al denken is van de gekke.
sportevo zegt
@geen1234: ik bedoel ermee te zeggen dat een rechter een gedegen uitspraak moet doen. Hij heeft zelf gezegd dat het best een lastige kwestie is.
Hij moet dus ook in zijn uitspraak rekening houden met de gevolgen van een late annulering die niet mals zijn en dus ook wat de F1 zal gaan doen telt mee. Die zullen misschien ook nog wel een extra bonnetje indienen.
Wat te denken van de tribunebouwers, de horeca en andere aanverwante partijen die investeren in dit project en straks met een groot verlies zitten?
Een rechter moet die gevolgen zeker meenemen in zijn uitspraak als deze komt op het moment dat de eerste teams al onderweg zijn naar Nederland.
Heel leuk als die man van MOB wetstechnisch gelijk heeft maar dat wil dus niet zeggen dat een rechter dan zo een verbod instelt, die moet ook zeker de gevolgen meewegen in zijn uitspraak en die zijn erg groot.
Dat verhaal van dat WK voetbal heeft totaal niets te maken met dit verhaal. Dat zijn afspraken die je maakt. Zo zal de F1 ook afspraken met de organisatie van de Dutch GP hebben gemaakt maar dat staat hier buiten.
911targa zegt
Dan heeft Prins Bernard een probleempje……….oh wacht……goede connecties. De belastingbetaler natuurlijk! Alle winst naar de zakenprins en alle verliezen naar de gemeenschap; zo was het vroeger ook al.
chrisvis zegt
@911targa: net de gp van Spa…maken zelfs bij volledige capaciteit minstens elk jaar 15 miljoen € verlies en dit wordt met de glimlach door het Waals gewest bijgepast onder het mom “goed voor de naamsbekendheid en toerisme in de streek”. En van wie krijgt het Waals gewest zijn centjes??? Precies ook de belastingsbetaler…
sportevo zegt
@chrisvis: daar moet je verder in kijken.
De GP zorgt wel voor een boost voor de omgeving. Bezoekers (en ook de teams) moeten eten en overnachten. Dat komt allemaal bij lokale ondernemers vandaan. Die lokale economie profiteert daar enorm van (ook buiten de GP om trekt het circuit een hoop bezoekers) en is die 15 miljoen misschien een schijntje als het afweegt tegen geen GP hebben in de omgeving.
mashell zegt
Prachtig maar als de lokale economie profiteert dan moet toch de lokale economie de verliezen bijpassen en niet de belastingbetaler. Dus de belastingen voor bedrijven omhoog!
Economie stimuleren is eigenlijk helemaal geen overheidstaak, dat zou het bedrijfsleven zelf moeten doen. Die ondernemers ondernemen alleen niet zo gek veel, ze vooral korte termijn visie en dus neemt de overheid de lange termijn visie over maar zo hoort het niet.
sr20det zegt
Kunnen ze niet gewoon lekker een rondje Ameland gaan rijden ofzo
geen1234 zegt
Waarom niet gewoon op de simulator???? Dat is het meest milieu vriendelijk!!!!
maze zegt
Lekker laten racen voor die halve dag in 3 schamele dagen die ze rijden. Er zijn er dan nog 362 om klachten in te dienen om stikstof e.d.
ericd zegt
Op de (middel)lange termijn zou Zandvoort wel eens helemaal niet in the clear hoeven zijn. Denk aan nadere metingen van stikstof en decibellen, misschien wel permanente meetstations. Ik zie dan aankomen dat toekomstige F1’s alleen maar kunnen doorgaan als de totale overlast binnen perken blijft wat er op neerkomt dat sommige races of activiteiten niet meer kunnen. Terecht.
HZW zegt
Wat een wezenlozen allemaal in die milieu instanties.
We lopen in dit dit kikkerlandje te Mierene#ken over milieu zaken die compleet zinloos zijn.
Denken nu al die milieu organisaties dat de bende die in andere delen van de wereld de lucht in gaan niet uiteindelijk hier terecht komen.
Als Sahara zand al hier naar beneden komt met regen, wat denk je dan wat er aan andere troep naar beneden komt van andere delen van de wereld.
Een formule 1 race of 100 Km/u op de snelweg maakt echt geen fluit uit op gebied van milieu.
Alles wat ze hier doen in Nederland heeft totaal geen invloed op de wereldwijde milieu politiek.
Nederland is een speldenknop op de wereld kaart, en heeft totaal geen betekenis wereldwijd.
Nederland denkt dat ze wat doen op milieu gebied met hun halfbakken maatregelen.
De hele Nederlandse milieu politiek is één groten wassen neus .
En dan moeilijk doen over 1 Formule 1 race per jaar.
Laten ze eerst eens begineen om binnen 2 jaar alle auto’s ouder dan “Euro-6” te verbieden in heel Nederland.
geen1234 zegt
Dus zoiets als: als jij je auto komt brengen voor onderhoud, kunnen ze hem gewoon terug geven zonder dat de olie is vervangen en je remmen het niet meer doen.
Jij bent immers niemand en niets, voor de rest van de 7 miljard mensen op deze Aarde. Begrijp ik het zo goed?
bpc zegt
Nou dat zou pas een ramp zijn voor milieu, am die oude auto’s afbreken om nieuwe te beginnen bouwen…
mashell zegt
Wat is dat nou voor argumentatie? Nederland is zo klein, stelt op wereldschaal niets voor dus we hoeven helemaal geen milieubeleid te voeren want het zet toch geen zoden aan de dijk? Struisvogels zijn niet inheems!
Nederland is zo klein, zo dichtbevolkt, zo zwaar belast met industrie, landbouw en veeteelt dat we juist een heel strikt milieubeleid moeten voeren om het land leefbaar te houden. Dus stoppen met de kiloknallers voor de Duitse supermarkten te produceren en onszelf serieus durven vragen of er wel een circuit Zandvoort zou moeten zijn, of Schiphol wel een hubfunctie zou moeten hebben, etc. etc.
Homer55 zegt
Gewoon helemaal doorgedraaid….
Als F1 door milieuredenen niet mag doorgaan, mag ik de week daarop met een zwaar opgefokte 300D met roetgordijn erachter wel de circuit op?
geen1234 zegt
Wat maakt het uit of wel of niet mag? Je moet zelf toch wel kunnen beoordelen wanneer je je anders moet gaan gedragen? Je bent toch geen koe die dranghekken nodig heeft en een boer die alles voor hem bepaald.
Homer55 zegt
@geen1234: daarom gewoon stampen met dat ding.
gezondverstand zegt
Die tofu eters willen alles verbieden dat leuk en lekker is.
Oorlog met de natuur werd de F1 in Zandvoort al genoemd.
Volgens mij zijn windmolens oneindig veel meer oorlog met de natuur dan een weekend autosport.
mundus zegt
Als je je gezond verstand gebruikt weet je dat dit onzin is ;)
marcomanta zegt
Ik vraag mij wel eens af, wie zijn die milieu zeikerds, ik zou wel eens willen zien waar ze door de week mee bezig zijn er waar ze de kost mee verdienen. Begrijp me goed, ik ben absoluut voor een beter milieu, maar geef elkaar wel de ruimte en respect. Zo, en dan nu een bavaria, eh Grolsch hebben we hier.