Binnenkort wordt het zeer waarschijnlijk werkelijkheid in, waar anders, Frankrijk.
Echte Francofielen die zweren bij auto’s als de Ami, de Traction Avant en de Renault 4 kunnen binnenkort hun lol op, want de mogelijkheden voor een heus themapark rond de Franse auto’s worden momenteel verkend. In Côte-d’Or (niet van die repen, het departement in het oosten van Frankrijk) moet het allemaal gaan gebeuren.
Er wordt gesproken over een park met restaurants, oldskool garages, ruimte om te picknicken, drive-in theater, kampeerterreinen en tentoonstellingen over auto’s. Geen achtbanen dus à la Ferrari, maar een wat minder commerciële opzet waarbij de auto echt centraal staat.
Datzelfde Ferrari is trouwens bezig met een tweede themapark in het Spaanse PortAventura. Dit zal geen Ferrari World maar Ferrari Land worden, volgens de planning is het in 2016 klaar.
donvincenzo zegt
Ferrari World heeft de snelste achtbaan ter wereld. Waar komt Renault mee? Een achtbaan die uit elkaar valt?
JvT zegt
@donvincenzo:
“Geen achtbanen dus à la Ferrari…”
Maar wel origineel bedacht, een grapje over de bouwkwaliteit van Franse auto’s…
gtwillem zegt
@JvT: inderdaad. Alsof Ferrari’s zulke betrouwbare auto’s zijn (ik heb ze nog verkocht (in de tijd van de 360 Modena) indie tijd waren het echt geen Porsches…
Misschien een heel comfortabele rodelbaan met heel veel ruimte…
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Haha, zoiets. Ferrari`s verkocht? Klinkt als n leuke baan!
gtwillem zegt
@dutchdriftking: het waren wel okasies. Ik heb er 4 verkocht. Een Blu Tour De France 360 Modena met handbak, een Rosso Corsa 575M Maranello HGTC, ook met handbak, een Rosso Corsa 360 F1 Spider en een Nero 360 F1. Voelde wel goed hoor! Net junior verkoper af, en ik mocht ook het mooie spul verkopen. Het grappige is, het waren allevier normale hollandse jongens. Geen kouwe kak of pretentieus gedoe, maar hardwerkende jongens/mannen welke hun jongensdroom uit lieten komen. Was met de Bentley’s, Aston’s of Range Rovers die we verkochten wel anders…
CRX zegt
@JvT: Ik ben blij dat hij al gemaakt is. Hoef ik niet meer te bedenken of het wel of niet kan.
dominiekdd zegt
@donvincenzo: grappig dat iedereen nu wegens een falend renaultblok voor twee jaar ervoor zorgt dat het gehele merk in discrediet valt. Renault heeft jaren winnende motors en autos gehad. Betrouwbaar etc. Verschillende raceklasses zelfs. En wijzelf rijden thuis een 1.4 16v blok van renault van 13 jaar oud. Een hemel om mee te rijden en superbetrouwbaar bovendien. Mercedes legt niet voor niets die motoren in hun kleine auto’s. De kleine turbomotoren zijn betrouwbaarder dan alles wat er in hun klasse verschijnt. Ik vind het jammer dat, nu ze het even moeilijk hebben, dat men deze oerbetrouwbare sleurblokken bestempeld als onbetrouwbaar.
audicoupe84 zegt
Leçon 1 boucle avec un large tour voitures françaises autour!
Leçon 2 plats avec un grand arc pour tout Français est de retour
Leçon 2 cours avec une grand arc à tous les Français là-bas!
audicoupe84 zegt
@audicoupe84: Les 1 loop met een grote boog om Franse auto’s heen!
les 2 loop met een grote boog om alles wat Frans is heen!
Les 3 loop met een grote boog om alle Fransen heen!
Toegift: beter 1 Duitser in je hand dan 10 Fransen in de lucht!
9000cse zegt
@audicoupe84:
Zo miserabel als jouw kennis van de Franse taal is kan de kwaliteit van Franse auto’s in de verste verte nooit geweest zijn.
audicoupe84 zegt
@9000cse: De bouwkwaliteit is slechter dan de Google vertaling Ned.->Frans. Ik heb de goede raad opgevolgd en spreek en schrijf godzijdank geen Frans.
C6_R zegt
Leuk joh, een plek waar fransozen andere fransozen kunnen wijsmaken dat ze wat voorstellen…
lincoln zegt
@C6_R:
die zotte NLers teren al 7 eeuwen op het “pientere pookje” ..
potjak zegt
Ferrari is een merk dat tot de verbeelding spreekt… Maar Peugeot/Citroen en Renault… hoe verzinnen ze het…
lincoln zegt
@potjak:
verzinnen ??
dat konden de Fransen goed ..
ze hebben praktisch de hele auto tot in de huidige hoedanigheid verzonnen ..
o.k. .. Enzo was best wel een aardige ingenieur ..
voor een drama-kip althans ..
potjak zegt
@lincoln: ik doel op het themapark, niet op de merken zelf…
E34M5Touring zegt
Renault Sport achtbaan.
Alpine Renault kartbaan.
Renault F1 techcenter.
Max Verstappen kinderhoek.
Max Moeders Limbo Vlaaien voor de foodcourt.
Jos ‘mep dr op los’ Boksbal (geintje Jos, 1 love jeweetzelluf)
Red Bull stiervechter simulator (leuk voor de kleintjes)
Wordt een succes. Geloof me nou.
jaapiyo zegt
Binnen 20 jaar definitief vergane glorie. PSA waarschijnlijk al sneller, misschien dat Renault bij gratie van Nissan en de Franse staat nog twingo’s mag blijven maken…
citroen zegt
@jaapiyo: je moet iets meer verdiepen in de auto theorie, Nissan is van Renault
potjak zegt
@citroen: Het zijn strategische partners en Nissan bezit een gelijk aandeel als Renault in Nissan.
citroen zegt
@potjak: 43% van het bedrijf Nissan is van Renault!
jaapiyo zegt
@Citroen: En 15% van Renault dan weer van Nissan! Dus 15% van 43 (44) % van Nissan is dan weer van…Nissan…
citroen zegt
@jaapiyo: hoe kom je bij dat 15% van Nissan is? Dat is gewoon onzin wat je nu roept
jaapiyo zegt
@Citroen: “Renault currently has a 43.4 percent (fully voting) stake in Nissan, and Nissan holds a 15 percent (non-voting) stake in Renault”
citroen zegt
@jaapiyo: je haalt dingen door elkaar 15,5% van Daimler is van Renault
desjonnies zegt
@Citroen:
Laat alsjeblieft maar lullen.
potjak zegt
@citroen: Renault heeft sinds 10 April (ja precies een week geleden) een aandeel van 50 procent. (Volgens Google, wist het zelf ook niet).
jaapiyo zegt
@Citroen: Au contraire my friend, het is jij die dat moet doen…OH NO HE DID NOT…
De twee zijn strategische partners. Renault heeft wel een wat groter aandeel in Nissan dan vice versa maar minder dan 50%. Wat ik echter voor me zie qua auto’s is een soort FIAT Chrysler aangelegenheid (hoewel FIAT wel een meerderheidsbelang heeft in Chrysler inmiddels), waar Chrysler eigenlijk de nummers maakt en FIAT vrijwel alleen nog 500jes bouwt met een FIAT badge.
citroen zegt
@jaapiyo: snap niet waarom je in het engels gaat praten? Maar strategische of niet 43,4% van Nissan is in bezit van Renault dat houdt in dat Nissan alles moet overleggen met Renault-group! Dus mijn antwoord is nog steeds 100% juist. Dus denk dat jij je theorie nog even na moet gaan voor dat je bla blauw roept
jaapiyo zegt
@Citroen: Gast…je zit er gewoon naast, ten eerste het is geen meerderheidsbelang, ten tweede Nissan heeft ook weer 15% van Renault, ten derde en dit was juist mijn echte punt…wat is Renault als merk nog tegenwoordig en wat is Nissan?
Renault: Een marginale speler in de krimpende Europese automarkt die niet de merkwaarde heeft om iets te verkopen boven het C segment.
Nissan: Een merk dat in meerdere belangrijke markten op de wereld (VS, Azië) opereert en een luxe merk heeft in Infiniti dat in sommige markten heel serieus genomen wordt.
Dus zelfs als Renault de baas zou zijn, welke auto’s gaan ze dan maken –> geen Renaults (alleen kleintjes misschien) want daar valt niks op te verdienen, maar Nissans en Infiniti’s. Net als FCA alleen maar 500jes bouwt met FIAT badge en veel geld verdient met RAM trucks et cetera.
luxaeterna zegt
@jaapiyo: euhm, renault verkoopt echt nog wel goed hoor. In heel Europa, met Dacia mondiaal. En Nissan moet gwn braaf doen wat Renault zegt. Renault, zonder Nissan, haalt een omzet van rond de 35 miljard €. Volkswagen haalt 100 miljard meer, maar heeft daarvoor wel een pak meer merken nodig.
citroen zegt
Bla bla
jaapiyo zegt
@Citroen: https://www.youtube.com/watch?v=KZ2lWyTi0oY&app=desktop
citroen zegt
@jaapiyo: liedje past goed bij jou bullshit die jij uitkraamt
jaapiyo zegt
@Citroen: Parbleu!
Nah ja laten we maar ophouden zou ik zeggen, tegen zoveel francofielie zijn toch geen rationele argumenten opgewassen.
citroen zegt
Nou ik werk zelf bij Renault en om toch even zeker tezijn wat ik eigenlijk al wist!! Dit is het eerste wat ik hoor dat Nissan 15% van Renault in het bezit heeft! Maar blijkbaar doet Renault het toch goed als ze toch 43% van Nissan bezitten en dan nog iets; Ook heeft Renault S.A. het grootse aandeel (20%) in de beursgenoteerde Volvo Group, die op zijn beurt de divisie Renault Trucks beheert en een belang van 25% in het Russische AvtoVAZ(moederbedrijf van Lada).
Citrofiel zegt
Mocht het zo ver komen dan zal ik het park zeker met een bezoekje vereren. Maar goed, het blijven Fransen. Ze kunnen een goed idee vast heel goed verkloten.
9000cse zegt
Wat heeft al dat gel*l hierboven over wie welk aandeel bij wie heeft nou in vredesnaam te maken met het themapark dat Renault wil bouwen? Geen kl*te!!! Alleen maar domme pogingen om gelijk te krijgen door luitjes, die oh zo graag gelijk willen hebben en die helemaal aan het thema voorbijgaan.
JA!!! Renault heeft ooit k*tauto’s gebouwd! Maar beslist niet altijd! En zij waren beslist niet de enige. Zouden de fanboys van de “grote Duitse drie” dan zo’n slecht geheugen hebben? Er zijn ook ooit Audi’s, Mercedessen en BMW’s geweest die onder je kont wegroestten en technische barrels waren. Niet waar, misschien? Ik weet uit de mond van een voormalige Mercedes-dealer, dat er soms zwaar moest worden overgewerkt in de werkplaats, omdat er ’s nachts heimelijk motoren gewisseld moesten worden onder het motto: “Dit mag de klant en de buitenwereld niet weten, want een kapotte moter van een Mercedes? Da’s toch onmogelijk?”
Hou toch alsjeblieft eens op!
Als dat themapark van Renault er is, zal ik het zeker bezoeken en wegdromen bij mijn herinneringen aan het plezier, dat ik als jongetje had bij het zien van ’n mooie Fregatte, Gordini’s, R4’s, R12’s, R16’s, Florides, enz.
Themaparken zijn bedoeld om mensen (autoliefhebbers) te laten herinneren aan wat voorbij is. Je ziet, wat er in je leven zoal aan auto’s is geweest en brengt je terug naar waar je vroeger van droomde of genoot. En dat vind ik lovenswaardig. Ik zal Renault dankbaar zijn als dit themapark geopend wordt.
En dan zal ik helemaal sch**t hebben aan wie welk aandeel bij wie heeft!
desjonnies zegt
@9000cse:
Dank !!!
U is een echt benzine hoofd dat niet wordt gehinderd door rare en vooringenomen gevoelens voor bepaalde geïndustrialiseerde landen, vooral ten oosten van ons land.
Die voor velen het Walhalla zijn.
Van mij mag dit uiteraard.
Alleen mag ik hopen dat mijn horizon iets breder is
mrrallycross zegt
Ze zitten daar toch al in de schulden, dan hebben ze toch geen pretpark meer nodig?