Of iets in die richting: Renault wil meer.
Renault had met hun Z.E.-label al vrij vroeg een aantal elektrische auto’s in hun assortiment. Hun eerste ‘slag’ bestond uit een paar auto’s die in theorie het verschil wel maken. De Twizy, een zeer goedkope stads’auto’. De ZOE, een Clio-achtige hatchback met redelijke specs voor zijn tijd, die steeds verder uitgetrokken werden naar een zeer nette prijs/range-verhouding in 2019. De Kangoo, één van, dan niet de eerste elektrische bestelauto. En een auto die een hoop potentieel had, maar de plank missloeg. Dat was de Fluence Z.E. Je kunt deze auto vergelijken met een elektrische Mégane Sedan: de auto werd elders ter wereld ook verkocht als brandstofauto en vulde precies die positie in. De Z.E.-versie viel hij tegen. Weinig rijbereik (alles tussen de 80 en 150 km), de accu-lease en al was ongeveer 27.000 euro netjes voor een dergelijke elektrische auto, dan moest je ook nog de accu erbij leasen. De auto stond echt in de kinderschoenen van de elektrische auto.
In het segment ‘Mégane’ is het nu namelijk drukker dan ooit. Opvallend genoeg is één van de beste opties de Nissan Leaf: een auto die recht uit de Renault Nissan-alliantie komt. De ZOE mag dan een indrukwekkende auto zijn, hij is wel klein. Renault ziet er dus wel brood in om hun EV-familie uit te breiden. Stap één is de return van de Fluence Z.E.
Daarmee bedoelt Renault uiteraard niet dat er een nieuwe tegenvallende sedan moet komen. Nee, het wordt een elektrische auto in het C-segment. Denk dus Tesla Model 3, Nissan Leaf, Volkswagen ID.3, enzovoort. Dat de auto iets weg gaat hebben van de Mégane is niet ondenkbaar. Qua formaat sowieso, qua basis misschien ook wel. In ieder geval wordt de auto qua formaat en prestaties ietsje beter dan de ZOE, die als ‘elektrische Clio’ in de markt staat. Ook ietsje duurder dan de kleine ZOE natuurlijk. Voor de techniek kun je een blik werpen op de prestaties van de Leaf. Gezien het feit dat die auto het goed doet voor Nissan, zou het niks dan slim zijn voor de grootste alliantiepartner om daar wat componenten van te lenen.
Renault wil na deze elektrische C-segmenter een elektrische auto hebben voor elk segment. Zo staat ook een elektrische prijspakker op de planning. De elektrische versie van de kleine SUV Kwid (de K-ZE) is elders ter wereld te koop voor 10.000 euro. Zo’n soort auto, maar dan iets beter ingespeeld op de Europese markt, is hier ook niet ondenkbaar. Iedereen aan de stekker, dus. (via Bloomberg)
fendercd60 zegt
Zoveel elektrische auto’s nieuws. ?
cappie zegt
@fendercd60: Hoop dat die hype snel voorbij zal gaan ik wordt er kots misselijk van die dingen worden gewoon door je strot geduwd.
lompey zegt
@fendercd60: het is inderdaad wel een keer genoeg zo….
volvo480gtt zegt
@fendercd60: het is echt duidelijk aangegeven… het zijn de ev dagen.
dawwg zegt
@volvo480gtt: Ja, en AB artikelen nog nooit zo saai … gelukkig was er de rehash van de 530MLE door @willeme dat lekker weg las :)
tenaci zegt
@fendercd60: het wachten is op de reaguurder die op dag 10 van de 10-daagse het nog steeds niet door heeft en dan alsnog een opmerking van dergelijke strekking maakt…. zucht….
fendercd60 zegt
@tenaci: really… reaguurder? …
potver7 zegt
@tenaci: op dag 11 van de 10-daagse regent het klachten over al die benzine-slurpende 8- en 12-cilinders die hier ineens langskomen. Wedden?
baklava zegt
Wordt Ab door groen links gesponsord?
Loek zegt
@baklava: we doen ons best om u te waarschuwen. Maar ik ben ondertussen heftig het web aan het afspeuren voor wat meer benzine-achtig nieuws. Stay tuned ;)
mikje90 zegt
@baklava: Nee Marianne Thieme is nu hoofdredacteur bij Autoblog.
BaRa zegt
@baklava: Beetje vreemde reactie. Het heet autoblog. Niet benzineblog, dieselblog of petroleumblog. Auto komt van het Italiaanse automobile, wat (in deze context) vanzelf voortbewegen betekent. Als de betekenis van het woord ‘auto’ je niet aanstaat, zit je in de verkeerde hoek van het internet.
BaRa zegt
@bara: Oeps, correctie. Het is weliswaar Italiaans, maar etymologisch is het een samentrekking van het Griekse ‘Auto’ en het Franse ‘Mobile’. De betekenis blijft echter hetzelfde. Als adjectief werd het in 1883 bedacht, en het had betrekking op, jawel, voertuigen die elektrisch werden aangedreven. Het zelfstandig naamwoord (met dezelfde betekenis) kwam een decennium later in zwang.
dawwg zegt
@bara: Nu je succesvol ‘automobile’ ge-google’t hebt, wil je ook een koekje voor de moeite ?
johnwaters zegt
@bara: Autoblog, dé autosite voor petrolheads. Lijkt me duidelijk.
samcarphotography zegt
Renault koopt nu alle fluence op. De accu wille ze gebruiken onderwater als noodaccu en de fluence zelf wordt omgebouwd als benzine auto voor het buitenland in ontwikkelingslanden. Zal wel van de Nederlandse weg verdwijnen.
jpoers zegt
Prima actie van renault. De zoe is een goed product een grote sedan of zelfs stationwagen kan ik alleen maar aanmoedigen. Goed bezig autoblog. Met jullie EV10 daagse.
vondick zegt
Waar zit die Model 3 nou. De ene keer noem je het een D-segmenter en nu is het opeens weer een Ctje.
ozzytrk zegt
Turkije zit er vol van