Volgens Opel-bons Karl-Thomans Neumann is de Opel Ampera-e dé elektrische auto voor iedereen.
Terwijl Volkswagen-bons Herbert Diess de massa het liefst voor een e-Golf ziet kiezen, gooit Neumann even brutaal dieselroet in het eten van zijn mede-Germaan. Volgens Neumann is niet de elektrische golf, maar zijn Ampera-e de stekkerauto voor jedermann.
Qua range troeft de Ampera-e de e-Golf dan ook zwaar af. Aanvankelijk werd er nog gesproken over een theoretische range van 400 kilometer die volgens Opel in de praktijk neer zou komen op 300 kilometer. Maar daar is nog even flink aan gewerkt en met resultaat. Niet minder dan 500 kilometer ver moet de Ampera-e kunnen komen zonder stekkerstops. Dat is zomaar even 200 kilometer verder dan de concurrent uit Wolfsburg.
Als proeve van bekwaamheid reed een Ampera-e voor de show in Parijs vanuit Londen naar de Franse hoofdstad, een ritje van 417 kilometer. Bij aankomst gaf de boordcomputer naar verluidt aan dat er genoeg ‘juice’ over was om nog eens 80 kilometer verder te rijden.
De Ampera-e beschikt over een 60 kWh-batterijpakket dat onder de vloer is geplaatst. Door deze opstelling moet de Ampera-e net zoveel ruimte en praktische bruikbaarheid bieden als een reguliere C-segmenter. Tevens komt de lage plaatsing het zwaartepunt ten goede, waardoor overstekende elanden geen probleem zouden moeten vormen.
martinus zegt
Mooie range op papier.
Maar met een CW-Waarde van 0.32 en groot frontoppervlak wil je met deze auto niet de snelweg op.
De CW-Waarde is 1.5x zo groot als een vergelijkbare Tesla model 3. Dus de luchtweerstand zou zelfs als de auto maar zo’n klein frontoppervlak als de Model3 zou hebben, ook 50% hoger zijn.
Verder wel een leuke auto, de eerste en daarmee ook de best in haar klasse, ruim en heel veel range (op papier) voor de prijs.
De Koreanen van GM zijn zeer goed bezig.
phevtreb zegt
@martinus: werk jij voor Tesla soms? Ik heb je nou de afgelopen paar dagen al 4-5 keer zien uitleggen dat de cw waarde te hoog is en dat een Tesla model 3 daarin veel beter is..
Elke mogelijkheid om daar iets over te schrijven grijp je ook aan.
nopetrolnofun zegt
@phevtreb: is gewoon een elektrogekkie, gewoon links laten liggen
cossiekiller zegt
@martinus: Op papier? Ze hebben er toch 417km mee gereden met overschot. Misschien niet op de snelweg gereden, maar dat zou ook geen enkele andere fabrikant doen met zo’n test.
harrie zegt
Al bekend wat ie gaat kosten?
martinus zegt
@harrie: Ongeveer netzoveel als een goed uitgeruste Zafira of Touran met vergelijkbare motorisering.
CRX zegt
@martinus: Met vergelijkbare motorisering… Die bestaat niet hè.
redneckdarian zegt
haha die gast op de foto achter de auto!
trustmeiamanengineer zegt
Best een aardige kar, zal alleen toch wel aan de prijs zijn met zo’n accu. Een huidige batterij kost ongeveer €400 per kWh, is dus €24k alleen voor de accu en dan moet er nog een auto omheen. Maar het gaat wel de goede kant op in iedere geval.
kjeld zegt
Super! Het gaat de goede kant op. Eindelijk geen +€ 100.000 maar rond de € 40.000 (gok ik). Top bezig.
boomhauwer zegt
@kjeld: is nog 20k teveel voor een succes te worden.
volt zegt
Knappe auto van Opel, zeer praktisch, goede prestaties en een flinke actieradius. Ideaal voor de leaserijder met maar 4 procent bijtelling. De prijzen van accucellen zijn inmiddels gedaald naar 145 dollar per kWh.
http://insideevs.com/gm-chevrolet-bolt-for-2016-145kwh-cell-cost-volt-margin-improves-3500/
kobus1967 zegt
@volt: dat is jaren eerder dan gedacht en dat is mooi. Hopelijk kan ik de accu in mijn phev ook upgraden naar 25 Kwh voor een redelijke prijs dan zien ze me nog zelden bij de pomp.