Trouwe lezers kunnen zich Gunther Holtorf wellicht nog herinneren. Deze Duitse held kocht in 1989 een nieuwe G-Klasse, en ging op reis. Na 25 jaar en 890.000 kilometer is het uit met de pret.
Wat begon als een trip naar Afrika mondde uit in een levenswerk waarin bijna elk land op aarde werd aangedaan. Holtorf deed het gros van de kilometers in zijn 85 pk sterke 300GD (met de bijnaam Otto) samen met zijn partner Christine. Zij overleed helaas in 2010, maar wilde dat hij doorging.
Sinds ons laatste artikel heeft Gunther nog 90.000 kilometer op de klok gezet, en de laatste ontbrekende landen op de lijst afgevinkt. Maar nu is het welletjes, en met Berlijn werd afgelopen woensdag het eindstation bereikt voor de inmiddels 77-jarige kosmopoliet uit Göttingen. Zijn ervaringen zijn grotendeels positief, maar nooit van zijn leven gaat hij nog terug naar Lagos (Nigeria), Kinshasa (Congo) of Dar es Salaam (Tanzania), aldus Holtorf tegen de Berliner Zeitung.
Vanzelfsprekend krijgt Otto een mooi plekje na zijn actieve loopbaan, Daimler wilde de auto maar wat graag in zijn Mercedes-museum hebben. En aldus zal geschieden.
schuimbekje3 zegt
Ja, dat zou een Nederlander nooit kunnen doen…
Die krijgt al gezeik na 14 maanden omdat de APK verlopen is.
tupperware zegt
@schuimbekje3:
Was je APK verlopen?
moveyourmind zegt
@schuimbekje3: Die eerste boete voor een verlopen APK zal nog wel gaan, maar wee je gebeente als je pas na twee jaar terugkomt en de boete vertienvoudigd is door de bijkomende incassokosten.
Hupke zegt
Dat is de G-klasse waar mercedes trots op moet zijn, niet op die stadstractors.
tupperware zegt
Dat hij nooit meer naar Lagos gaat kan ik mij voorstellen, er zijn plaatsen waar je als blanke je leven zekerder bent..
Ik hoop dat er iemand bij defensie dit ook leest, ik zie een Amarok dit niet evenaren..
sir_smokalot zegt
Ben er zelf nooit geweest, maar deze foto spreekt boekdelen
tupperware zegt
@sir_smokalot:
Ik ben daar 1 keer geweest, moest daar zakelijk zijn. Dat was dus eens en nooit weer, ik vind het nog een wonder dat ik er heelhuids en on beroofd vandaan gekomen ben.
Nu helpt het wel een beetje als je daar met een 2 bij 2 Nigeriaan de straat op gaat.
Van hem heb ik begrepen dat je alleen beter niet de lobby van het Marriot kan verlaten, anders dan om naar je kamer te gaan.
widodh zegt
@tupperware: De Amarok gaat NIET naar oorlogsgebied. Deze gaat worden gebruikt voor intern vervoer binnen Nederland en als ondersteuning bij oefeningen.
Ze gaan niet aan de frontlinie met een Amarok lopen vechten.
moveyourmind zegt
@widodh: Dat kan wel kloppen, maar de G-klasse was daar ook meer dan uitstekend geschikt voor én heeft de kwaliteiten om ingezet te worden in oorlogsgebied en op vredesmissies. Waar ook ter wereld, waar een G-klasse niet kan komen houdt het voor de meeste andere 4×4 wagens ook op. De Landcruiser en de Defender zijn één van de weinige concurrenten die mee kunnen komen.
Ik hoop maar dat ze zo slim zijn om de G-klassen in het vet te zetten in plaats van veel te goedkoop te verkwanselen. Just in case.
widodh zegt
@moveyourmind: De G-Klasse gaat ook helemaal niet weg bij defensie. De Amarok neemt een aantal taken over, maar de MB’s blijven gewoon rijden.
moveyourmind zegt
@widodh: Thanks, dat wist ik niet. Dat werpt een ander licht op de zaak. Dan is een auto als de Amarok nog niet zo’n verkeerde keuze gezien wat zo’n auto biedt voor het geld.
phaeton zegt
@widodh: Bron?
rufctr01 zegt
@moveyourmind: en toch moet ik zeggen dat de Defender beter in het terrein is dan de G klasse. Met de G klasse vaak vastgestaan terwijl je er met de Defender er wel doorkomt. Vergeet niet dat de MB elke 5000km een beurt krijgt en helemaal wordt nagelopen.
lekbak zegt
@rufctr01: mijn ervaring is juist andersom. Maar ik ken ook mensen die zweren bij een land cruiser of een kleine Suzuki. G-klasse is wel betrouwbaarste van allemaal doordat deze meer overbemeten is dan de jappen (sterkte van meterialen tov pk’s) en beter in elkaar zit dan een defender. Ook de duurste als deze wel kapot gaat trouwens…
mercedesclk350 zegt
Zie je wel, je hebt geen zeswielaandrijving nodig om een goede toch met een auto af te leggen. Ik vind dit echt geweldig, dat iemand zo ver rijdt in een auto uit 1989. De nieuwere G-Klasses belanden toch alleen maar in de dure winkelstraten.
poulehh zegt
Wat een held
bertorelli zegt
Heel netjes, gemiddeld zo’n 100km per dag en dat 25 jaar lang iedere dag.
Voor een Mercedes-Benz uit de jaren ’80 is die 890.000 geen uitzondering, want dat komt wel vaker voor. Alleen zijn het dan vaak veel autobahn kilometers.
Deze G-Klasse zal wel wat meer bobbels gehad hebben onderweg.
jaapiyo zegt
“nooit van zijn leven gaat hij nog terug naar Lagos (Nigeria), Kinshasa (Congo) of Dar es Salaam (Tanzania)”
All the world’s best party places…
norge zegt
Verdorie had hem ook wel willen hebben…
jorden zegt
Hulde dat Mercedes de auto graag wilde hebben voor een ere plekje! Neem aan dat ze goede inruilprijs boden ;)
Orichy zegt
@jorden: Ik neem aan, dat meneer een nieuwe Mercedes-Benz na keuze mocht uitkiezen. De auto en zijn verhaal, zijn dat wel waard en de museumbezoekers leveren ook nog wat op.
OT: Mooi verhaal, of eigenlijk mooie verhalen, maar wat een prachtige prestatie van mens en machine.
reggie-boy_rood zegt
Wat een icoon van een wagen
Design_Driven zegt
Fantastisch verhaal, volg ik al een tijdje. Nu nog even genoeg geld verdienen en dan ga ik en “The Dark Knight’ (zie profiel foto) ook een rondje wereld doen.
ikkee zegt
Het waren toch iets van 177 landen?
lincoln zegt
tuurlijk zijn Lagos Kinshasa en Dar es Salaam graf-steden ..
zelfs de plaatselijke bevolking wil daar maar 1 ding .. zo snel mogelijk weg ..
406_v6 zegt
Kijk, dan besteed je je vrije tijd na je pensioen nog eens goed!!
toyotafortuner zegt
Dat is wel een mooie verhaal van een roadtrip!
potver7 zegt
Video op Youtube met foto’s die onderweg gemaakt zijn (met twee analoge Leica camera’s trouwens): http://youtu.be/JrxqtwRZ654
Jantje_555 zegt
en wij maar werken
potver7 zegt
Zou die nu achter de geraniums gaan zitten?
Corrado16v zegt
En ik vond de andere kant van Nederland al een roadtrip.