Is het de opvolger van de F430? Is het een ingrijpende facelift voor de F430? Of hebben we hier te maken met een gecoachbuilde Ferrari op basis van de F430? Persoonlijk ga ik voor optie 3, maar bijvoorbeeld het Duitse AutoBild is er van overtuigd dat we hier te maken hebben met de F500, oftewel de opvolger van de F430.
Als ik naar de foto’s kijk kan ik nooit geloven dat het hier gaat om een mule voor de opvolger van de F430. Daarvoor ziet deze auto er namelijk veel te afgewerkt en ‘mooi’ uit. Een mule heeft meestal het nodige tape etc om de definitieve vorm te verbergen.
Een ingrijpend gefacelifte F430 lijkt mij ook zeer sterk, aangezien Ferrari (bij mijn weten) nog nooit een auto ingrijpend heeft gefacelift. En dus blijft alleen nog maar de optie over van een gecoachbuilde Ferrari op basis van de F430. En als ik goed kijk lijkt het erop dat ze zelfs een 430 Scuderia als basis genomen hebben. Grote kans dat we deze auto eind volgende week terug gaan zien op Pebble Beach.
Maar goed wie ben ik nou? Misschien weet jij het allemaal wel veel beter en is dit in jouw ogen wel de opvolger van de F430 of misschien wel de nieuwe Dino.
UPDATE 14:00 – Lang leve de comments! Hier kwam onder andere in een reactie van Ferrari-specialist en autoblog-columnist Michiel van den Brink naar voren dat het ombouwsel een creatie zou zijn van Leonardo Fioravanti, uit Ferrari’s eigen coachbuilding-programma.
Bovendien kwam JoostR met veel betere foto’s op de proppen dan de crappy, korrelige meuk van AutoBild. Thanks!
UPDATE 04-08-2008 Nog meer foto’s en zelfs 2 filmpjes van deze bijzondere Ferrari!
Mijn beste gok is een milieu-vriendelijk concept ofzo.
Als dit de lijn is voor toekomstige ferrari’s, dan zullen de verkoopscijfers van Lamborghini en Maserati alleen maar stijgen…
Lijkt me sterk dat ze van zo’n vette F430 naar zo’n saai kutmodel overstappen met lelijke achterkant en saaie 360-voorkant.
Ziet er wel goed uit. Inderdaad, een echte mule zit onder de tape, die facelift zou iets te ingrijpend zijn als dit hem zou zijn. Ik ga dus denk ik ook maar voor de coachbuild.
ziet er erg slecht uit naar mijn eerste indruk :s
De voorkant, okee, de rest, uhmmm?
denk ook coachbuilding, als je de grove lijnen ziet, herken je er wel de F430 in. maar was dat ook niet bij de 360 modena en de F430?
Zo lang zit de F430 niet op de markt. Dus denk ik niet dat het hier om een opvolger gaat. Een face-lift lijkt me ook niet reeel, want daarvoor ziet de F430 toch al te goed uit (wat is er dan niet mooi aan???).
Ik gok zeker op een coachbuilding op basis van F430, want coachbuilden is tegenwoordig de mode in de autowereld.
Heb ik dit model niet laatst op autoblog zien staan als een schaalmodel??
@Aston Martin Rapide, in 2009/2010 komt de opvolger van de F430 al op de markt.
F355: 1994-1999 (5 jaar)
360 Modena: 1999-2005 (6 jaar)
F430: 2005-20??)
@ robbie; eigenlijk is de F430 een gefacelifte en geëvolueerde vorm van de 360 Modena. Het is dus onwaarschijnlijk dat ze een 2de facelift gaan uitvoeren…
O mijn god! Wat is er met Ferrari gebeurd? Wat een wanstaltig gedrocht is dit zeg!
Hebben ze het woord ‘proporties’ uit hun woordenboek geschrapt? Hebben ze ontwerpers bij Peugeot weggekocht?
Schakel als de sodemieter Pininfarina weer in, stelletje sukkels!
lijkt mij de nieuwe Dino
Ben het eens met Klassiekerrally.
Doe mij maar een F355. Reed er net nog eentje langs, hier op m’n werk.. Heerlijk!
nee het is niet echt moeders mooiste!!
Foto ziet eruit alsof ‘ie al 10 jaar bij iemand op zolder heeft gelegen en vervolgens gescand is.
@ robbie
Hoezo denk je dat deze gebaseerd is op een scuderia in plaats van een “gewone” F430 ?
Ferrari gaat berg afwaarts als je het mij vraagt :O
de lijnen kloppen voor geen meter, hoop toch dat ze hier nog iets aan gaan doen, hij doet me denken aan een concept van een paar jaar geleden. En ze mogen ook wel weer terugstappen op de dubbele achterlichten in plaats van deze enkele.
@ niels: er zitten Scuderia-velgen op en de voorbumper is ook die van de Scuderia.
Toevallig was ik in Maranello toen ze deze auto testten. Ik zal zometeen de foto’s uploaden..
Het volgende verhaal vertelde iemand die ook aan het kijken was;
Het is een prototype waar ze met een Japanner mee aan het testen waren. Die man (forgot his name) scheen de grootste verzamelaar van schaalmodellen te zijn en heeft zelf al 9 Ferrari’s.
@ Escher
hoe verklaar je die dubbele uitlaten die aan de buitenkant zitten ?
@ niels: ik ben niet denderend in autotechniek, maar volgens mij kan je aan het aantal uitlaten een mouw passen.
Coachbuilt Ferrari door Leonardo Fioravanti.
mede door de zwarte dak gok ik op een zagato uitvoering.
@sebastian
Denk ’t niet hoor, Zagato heeft altijd van die bobbels in ’t dak en deze heeft dat niet…
@escher
Hetzelfde geld voor eventuele bumpers en velgen.
@ Michiel: ’t Blijft een lelijk ding ;)
Wie geeft zoiets nu in opdracht?
@JoostR, schiet eens op met die foto’s ;)
@Michiel van den Brink, 100% zeker?
Niels stop gewoon. Hij zal er WAARSCHIJNLIJK op gebaseerd zijn en leg je daar bij neer!
Sorry hoor, maar ik ben er erg benieuwd naar wat het nu is. het is maar speculatie…:)
Maar oké, ik ben al weg :D
oftewel het gaat dus hier over :
http://autonieuws.autotrader.nl/nieuws.php?id=8950
Ziet dan niemand dat dit een ferrari-wannabe is op basis van een Fiat Coupé? :-)
Nou, hierbij de foto’s:
http://img150.imageshack.us/my.php?image=img8754ge8.jpg
http://img84.imageshack.us/my.php?image=img8755gt5.jpg
http://img184.imageshack.us/my.php?image=img8759uk0.jpg
http://img368.imageshack.us/my.php?image=img8763bn4.jpg
Eventueel heb ik ook nog twee filmpjes dat hij langs komt scheuren.. Degene die me het verhaaltje van hiervoor vertelde zei ook nog dat het een afname/final-test was..dat die Japanner er daarom ook was..
Even later toen we bij het circuit wegreden kwamen we ook nog een blauwzwarte tegen die rijkelijk beplakt was met witte stickers. Helaas konden we die niet meer achtervolgen/fotograferen..
Dus je koopt een veel te dure wagen , en dan leg je er nog een ton bovenop om hem lelijker te maken??
Gadverdamme!
Ziet eruit als een scan uit een boek met oude prototypes.. Aan de kwaliteit te zien.
Geen idee, het is misschien milieuvriendelijk, maar geen F430 opvolger..
Mijn post met de links moet nog worden goedgekeurd. Foto’s staan erin.
@JoostR, knal ze ook ff op AJ (inclusief filmpjes!) Of mail het anders even naar [email protected] dan zetten wij het erop!
@ Joost R, Die foto’s zien er goed uit Joost! Beter dan die onder de link in het artikel!
Goed gespot!
Volgens mij ligt er een vrij forse motor in, vanwege die hoge kont…Wel een lelijk ding hoor, jemug.
Wat het ook is: Mooi is anders. Bastaard-kindje van een F430 en Fiat Coupe?
Wow! En ik dacht dat het na de California niet erger kon worden. Wat is Ferrari de laatste tijd mee bezig ? Ik denk dat ze maar eens meer op hun eigen design moeten gaan letten in plaats van het ontwerpen van laptops, cologne, enz.
@ Klassiekerrally:
Helemaal mee eens! proporties zijn ver te zoeken!
Vooral die overhang aan de achterkant… BRRRRRRRRRRR
Ik vrees alleen dat Pininfarina NIET de oplossing is! Zijn laatste ‘kunstwerkjes’: Mitsubishi Colt CC, Ford Focus CC en vul de rest maar in…
Lijkt het zo door het vreemde perspectief of ligt de auto nogal hoog? Lijkt meer bodemspeling te hebben dan een f430… maar dat kan optisch bedrog zijn…
Op de foto’s van Joost valt het uiterlijk best mee… maar echt mooi is ze niet.
Autoblog: power to the people ;-)
Echt afschuwelijk!
Zie hier meer van deze couchbuilder: http://www.fioravanti.it/2003/fsets/main_k_emg.htm
Niet echt mijn smaak :?
-edit: leer eerst fatsoenlijk nederlands voor je post-
Deze auto is het eerste resultaat van Ferrari’s “eigen” coachbuild-programma.
Meer info daarover hier: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_content&task=view&id=94&Itemid=1
@ Michiel van den Brink, als ik Ferrari was zou ik jou inhuren! Jou werk ziet er tien keer beter uit!
Ik ben totaal niet into Ferrari, maar dit karretje ziet er strak uit :P Desondanks… Geef mij toch maar die McLaren F2 ;)
Ben het met wOOdy eens. Op de foto’s van Joost valt het nog eingszins mee. Maar blijf erbij dat het een verknoeide F430 is.
-edit: whoa, steady boy! Lees de huisregels anders nog eens.-
F430 die net liposuctie heeft gehad.
Over deze auto moet natuurlijk iedereen zich zelf een mening vormen. Maar voordat mensen Fioravanti’s kwaliteiten in twijfel trekken, wil ik toch even opmerken dat hij in dienst van pininfarina de Dino heeft ontworpen, alsmede de Daytona, 308 en 512 BB.
Eigenlijk heeft Fioravanti een paar mooie wagens onder zijn eigen vlag gemaakt: de Kite en de F100.
@classic red: hmm dan komt dit ontwerp toch een beetje over alsof hij “over the hill” is. Vroeg gepiekt en nu is het een beetje “doormodderen” tot het pensioen ;)
Hmm gewoon lelijk dit … maar goed dat het geen serieuze update is !
ja, het gaat. maar zou m niet willen hebben.
ik denk dat tie mooier zou zijn als de motorkap wat langer was
Tis waarschijnlijk een mule voor de enzo opvolger.Aangezien die novitec biturbo f430 en de scuderia sneller zijn rond een parcour. En omdat de Enzo gewoonwege te groot en te zwaar is. Misschien wordt het een Biturbo V8.
Net als de F40 die er overigens 1 had.
Wat denken jullie?
Lelijk, lijkt op een mislukt tunerprojectje
@ Michiel van den Brink
*slik* Draait jouw creatie mee met de top van de coachbuilders? :shock: Gefeliciteerd… Maar hoe zit dat dan met die designer ofzo die tijdens een interview meende geen mening of iets dergelijks te willen uitspreken over je GTO?
Ps nog 1 keer, om het af te leren, MAN O MAN wat is dat een mooi ding zeg! Is hij in het echt even mooi? Of mooier? ;)
Om even in de geest van de gemiddelde bezoeker te blijven: komkommertijd! ;)
@ EnzoRefari
Nope, ik denk ’t niet. Lees de update anders nog even ;)
dit is in mijn ogen zekerweten een coachbuild ferrari.
Ik moet mijn mening na het zien van de foto’s van Joost iets bijstellen. Echt lelijk vind ik ‘m nu niet meer. Echt fraai echter ook nog steeds niet.
Ook al lijkt ie er in de verste verte niet op en ik weet niet waarom, maar hij moet mij denken aan de Spyker C12 Zagato/ Lamborghini Raptor. En dat zijn niet mijn favoriete designs… net als deze. Maar het mooie nieuws hieraan is dat dit het begin is van vele bijzondere Ferrari’s van het coachbuildprogramma, die bij autblog verschijnen (?)
http://www.italiaspeed.com/2008/cars/ferrari/08/fioravanti_430/0208.html ;)
Naar mijn inzicht is de F430 een zwaar gefacelifte 360 met een andere (Maserati/Alfa)motor erin. Of ben ik hierin verkeerd?
@Michiel: dat doen ze netjes! ;)
Mmmmm, ik denk een kitkar op het onderstel van een 2cv6…..
waarschijnlijk hebben ze gewoon een vernieuwd onderstel en motor, voor een enzo-opvolger, met de buitenkant van een gefacelifte 430. waarschijnlijk worden we allen in het ootje genomen, want ik denk dat ze de 430 nog wel even in productie houden. volgens mij word de enzo toch niet meer verkocht, de 612 is dacht ik al wat opgefrist(kan me vergissen) en de 599 heeft dat nog niet nodig.
leve de coachbuilders, ziet er tof uit! Eindelijk eens iets anders dan uit Ferrari’s eigen (saaie) keuken.
Foto’s
Filmpje 1
Filmpje 2
Geen instant-beauty, maar ik weet zeker dat ik de lijnen ga waarderen!
coole auto!maar ik snap het verhaal niet helemaal en wat is er nou misteryeus aan?
gave bak die zou ik ook wel willen hebben als ie niet te duur is
Is dat niet de nieuwe fiat panda 4×4 turbo?
Mc Laren F2 is dat het spionage bedrijf?
http://pictures.topspeed.com/IMG/crop-460×345/Ferrari_F450_TS_01_01_aw.jpg
Wellicht een speciale F430 van het Italiaanse designhuis Fioravanti?! ;-)
Die maten kloppen niet vind ik. Wielen zijn veel te klein. Maja Ferrari boeit me uberhauot niet zoveel, of het moet een 288 GTO of F40 zijn. Dat waren nog wrede Ferrari’s daarna alleen maar berg afwaarts gegaan. Die 550/575 was nog even een lichtpuntje maar daar is het voor mij toch bij gebleven.
GR.
ik vind die auto echt heel vet
Heeft wel wat weg van een F430. Ik wist al dat ze met faceliften brilliante auto’s helemaal kapotmaken, maar ik had gehoopt dat men de F430 met rust zou laten.
Die roez moest volgensmij eerst zijn roez uitslapen toen hij die filmpjes maakte. Je kunt er weinig spectaculairs op zien.