Eerder deze week verschenen enkele patentschetsen van een nieuwe Ferrari op het net die de gemoederen direct behoorlijk bezighielden. Iedereen, ons incluis, dacht gezien de styling aan een Coupé-achtige FF, maar hier is een ander idee: in werkelijkheid kijken we naar de volgende California.
Direct na plaatsing van de schetsen merkten jullie, onze immer scherpe en alerte bezoekers, al op dat het dakje open leek te kunnen gaan; misschien op de targawijze (gezien de fors ogende achterruit), misschien ook in een traditionele klapconstuctie. Dit zou twee dingen kunnen betekenen: of dit is de aanloop naar een nieuwe SA Aperta, of het is eigenlijk de California-opvolger.
De eerste optie is mogelijk, hoewel het logischer is dat een nieuwe Aperta op basis van de F12berlinetta zou komen, aangezien de voorganger op de 599 GTB gebaseerd was. De tweede optie is een interessante: de California kreeg vorig jaar een facelift, waardoor de volgende stap een nieuw model zou zijn, tenzij Ferrari een Lamborghini’tje doet.
Dit model zouden we dan niet voor 2016 verwachten, tenzij Ferrari opeens haast wil maken met het uitdelen van een familiesnuitje aan zijn volledige gamma. Voor de verkopen hoeven ze het in ieder geval niet te doen.
Enkele Britse bladjourno’s kregen hetzelde idee, en legden de schetsen over de huidige California. En tadaa: dat past behoorlijk goed. Ook de wielbasis komt overeen, terwijl die van de FF een stukje groter is. De wielen staan iets verder naar voren, en vooral de kont is scherper getekend.
Is hiermee het Ferrari-mysterie opgelost? Wellicht, hoewel je maar nooit weet wat ze daar in Maranello uit hun mouw schudden.
tdu2zonda zegt
Dat dacht ik al toen ik de tekeningen zag. Het kon gwn geen FF zijn. En waarom een tweezits FF, dan neem je toch een F12.
lamborgfan zegt
Niet dat ik hem nu kan betalen, maar ik heb altijd een beetje moeit gehad met de hudige california! Ik vind dat er een hoop leuke elementen zitten waarme ze met een schuin oog gekeken hebben naar de oude californias zoals die grille, lange neus korte kont etc.
Maar het is niet bepaald de Ferrari waar het meest over gesproken wordt. Vraag me toch af of dit niet stiekem toch een beetje geflopt is.
Als GT cabrio, zou ik persoonlijk voor een Maserati GranCabrio kiezen dan de ferrari.
JamesBond007 zegt
@lamborgfan: Mee eens. Met de California heb ik telkens het gevoel van dat het een ”net niet” ferrari is zoals de Dino. Zag ‘m laatst nog rijden naast me op de snelweg, je blijft wel kijken hoor daar niet van. Voor mij is het een beetje een buitenbeentje bij de Ferrari modellen nu.
lambo4all zegt
@lamborgfan: de california geflopt?! totaal niet, de calfornia ging en gaat als een trein. wordt heel veel verkocht en is (vind ik) een prachtige wagen. ga maar is naar de rijkere delen van europa, daar zie je ze heel veel rijden. zelfde geldt voor amerika.
huge zegt
Kan goed zijn; de patent tekeningen zijn van de Y0 sectie en die is orthogonaal (zonder perspectief), fotos hebben altijd perspectief en kromming door de lens waardoor de patent tekeningen altijd een andere vorm hebben en de patent tekeningen en foto passen als gegoten
De a-zuil en motorkap van de tekening en motorkap zijn bijna identisch en die zijn maatgevend voor een auto (als overname en ivm crash test)
Ram-G-maN zegt
The “poor” man’s F12berlinetta dus.
Een atmosferische Ferrari V8 voldoet prima naar mijn mening. Toch denk ik dat het noch targa, noch cabriolet is. Volgens mij is de mysterieuze Ferrari een doodgewone coupé.
berlinetta zegt
Wie is uberhaupt op het idee gekomen dat dit een tweezits FF ging worden?
SpeedGeneration zegt
@berlinetta: De neus ziet er, op een paar kleine details na, exact hetzelfde uit als die van de FF.
maiik0ll zegt
Vraag me af waar ze dat opvouwdak dan zouden laten als je hem open doet..
munich zegt
@maiik0ll: huh? Net als bij de huidige California. Onder een afdekplaat/kofferklep.
maiik0ll zegt
@munich: maar daar is vrijwel geen ruimte voor… De achterruit loopt namelijk heel ver door.