We zaten te kijken naar een nieuw model en dat wordt de Tuthill GT One.
We zitten midden in Monterey Car Week, dat zal je vast niet ontgaan zijn. Het evenement waar alle automerken hun meest prestigieuze modellen voor bewaren om te onthullen en prestigieuze merken hun… modellen voor bewaren om te onthullen. Uiteraard zitten wij gewoon in het zonnige Nederland, maar de merken die wat te melden hebben zijn met man en macht naar Californië vertrokken. Om de spanning erin te houden moet dat natuurlijk allemaal geheim. En dat lukt niet altijd.
Mysterieuze Porsche
Zo dook afgelopen week deze foto van een Porsche op het vliegveld op. En wat voor Porsche is het? Een 911 GT1, zo veel lijkt duidelijk. Maar wel eentje die wat extra aangepakt is. Een restomod-achtig iets, zo je wil. Het mysterie werd echter snel opgelost door een teaser van Tuthill Porsche. Deze Engelse ‘restomodder’ was inderdaad van plan om een Porsche 911 GT1-restomod mee te nemen naar Californië.
Tuthill GT One
En hier is het resultaat. Het is een nieuwe inslag op het idee van de Porsche 911 GT1. Porsche wilde in de jaren ’90 meedoen met de GT1-klasse en bouwde een bijzondere sportauto waar je enkel qua koplampen en achterlichten nog een 911 (993) in herkende. Dat was ook niet bepaald onsuccesvol, dus een mooi stukje geschiedenis voor Tuthill om te eren met hun ietwat voorspelbaar genaamde GT One.
De originele GT1 had een 600 pk sterke 3.2 liter zescilinder met twee turbo’s. Voor de Tuthill GT One is gekozen voor een 4.0 liter grote versie. Ook al wordt het nergens bevestigd: dat klinkt als de motor die je vindt in de moderne GT3 RS. Het pk-plaatje klopt daar eveneens mee: 500 tot 600 pk. Die laatste configuratie is in combinatie met een turbo, die eerste ademt natuurlijk. Schakelen mag met de hand of met een DCT met zeven versnellingen.
Op maat
De rest van de Tuthill GT One is maatwerk. De koolstofvezel koets, die compleet open kan klappen zowel voor als achter, verhult een op maat gemaakt buizenframe. Het totaalplaatje weegt maar 1.200 kg. Het buizenframe zorgt er ook voor dat de auto qua sterkte gehomologeerd zou kunnen worden voor raceseries van de FIA. Uiteraard wordt ook dankbaar gebruik gemaakt van moderne innovaties als geavanceerde double wishbone-vering, carbonkeramische remmen en een inconel-uitlaat.
Dit is geen one-off, maar de Tuthill GT One gaat ook niet de nieuwe Opel Astra worden qua zeldzaamheid. Er worden namelijk maar 22 van gebouwd. Voor zover wij kunnen uitmaken uit het persbericht is circuitgebruik zeker aan te raden, maar lijkt het alsof je er gewoon de weg mee op mag. Wat dat gaat kosten? Als je het moet vragen…
racerx zegt
Bij Tuthill weten ze wel wat lekker is, ongelofelijk gaaf apparaat!
anthwan zegt
Die laatste 100 pk mag je houden ik zou voor de NA gaan, gaaf ding
Petrovski zegt
Gezien de configuratie eigenlijk een Cayman/Boxster GT One. Wat geen belediging is wat mij betreft. #boxsterisfantastic #ilovetheboxstersomuch
Edge zegt
Gezien de configuratie is het gewoon een hommage aan de 911 GT1. Die had de motor ook in het midden liggen, in tegenstelling tot de gewone 911.
Petrovski zegt
Was dus kennelijk toen ook een Boxster/Cayman GT1. Heeft totaal niets met de 911 te maken.
torsen zegt
Het heeft überhaupt niets met een straatauto te maken behalve de straatversie van de 911 GT1.
De Boxster was nog niets eens op de markt en de Cayman kwam nog vele jaren later.
Het is gewoon de 911 GT1. Niet zo moeilijk doen.
kniesoor zegt
@Petrovski schijnt het beter te weten dan Porsche zelf (die noemen het ding de ‘911 GT1’). En nou maar hopen, dat Porsche zich nu bewust is van deze schokkende fout en dat ze die onmiddellijk recht zullen zetten.
/s
Petrovski zegt
Als er maar geen koppen gaan rollen in Stuttgart. Dat zou jammer zijn.
Maar mooie bak hoor! En ongetwijfeld een feestje om te rijden.
Edge zegt
Wat een prachtig apparaat! Als ik ultimultimiljonair was wist ik het wel, dan zou ik voor de 500pk sterke atmosferische variant met handbak gaan. Misschien nog een leuke hoedtik naar een van de raceversies van de 911 GT1 in de kleurstelling en voilà, je ultieme rijdersauto is klaar.
Richmond zegt
De auto op de spyshots wijkt flink af van die va tunhill. Ronde koplampen ipv de platte vierkanten ofwel een compleet andere neus.
torsen zegt
Nee. De foto is gewoon slecht.
Er zijn meer fotos van de auto op het vliegveld.
Link van thomas20vt staat in het eerste item.
Edge zegt
Het is toch echt dezelfde auto. De koplampen lijken plat en vierkant op die spyshots doordat je de platte dagrijverlichting van veraf ziet.
mashell zegt
Design is gejat. En zo’n buizen frame straalt best wel goedkoop uit. Heel duur zou het rationeel gezien eigenlijk niet mogen zijn.
Aon zegt
To Til YEAH!
verdebosco zegt
Prachtig ontwerp dat mij doet denken aan de beste ontwerpen van RUF. Geen obligate ‘restomod’, waarbij meestal louter styling duur wordt betaald. Porsche zelf zou zich nog eens goed kunnen laten inspireren door deze GT1-opvolger. NB ‘Tuthill’ is niet een sexy naam voor Nederland. Da’s jammer, maar verder alleen maar ‘thumbs up’.