Die Britten laten zich niet zomaar de weg wijzen.
Enkele weken geleden vertelde waarde collega @720s jullie over een opmerkelijk incident, waarbij een achttal verlaten auto’s in een gesloopte parkeergarage bij toeval werden ontdekt. Tot noch toe was de reden dat de auto’s nog altijd in het gebouw stonden onduidelijk, maar het Britse AutoClassics lijkt het mysterie nu te hebben ontrafeld.
De automatische parkeergarage, die in 2001 werd gezien als het meest geavanceerde wagenpark op aarde, bleek enkele jaren later niet meer opgewassen tegen de gremlins waarmee het pand te maken kreeg. Kort daarna werd de stekker uit het project getrokken, waarna er een periode volgde waarin het gebouw zijn lot maar af moest wachten. Vijftien jaar later is het gebouw rijp voor de sloop, maar gebeuren er allerlei eigenaardigheden.
Niet lang nadat de acht wagens gevonden waren, ontstond er ‘uit het niets’ een brand waarbij een van de auto’s het leven liet. De Fiat Uno ging in vlammen op en is inmiddels écht rijp voor de sloop.
Maar wat blijkt nu, de resterende acht auto’s die nog in het gebouw stonden, waren eigenlijk al jarenlang waardeloos. Althans, dat heeft een oud-werknemer van de ‘robotgarage’ aan het blad verteld. Volgens hem werden de auto’s in 2001 naar de parkeergarage verhuisd om het toen-nieuwe geautomatiseerde systeem te testen op fouten.
Nu duidelijk is dat de auto’s naar de parkeergarage werden gebracht om te garanderen dat het systeem vlekkeloos zou werken, zodat auto’s van klanten niet beschadigd zouden worden, kunnen we stellen dat de acht achtergelaten bolides er al slecht aan toe waren.
Ondanks dat AutoClassics erop uit is om tenminste één, zo niet meer, auto’s te redden, lijkt het lot van de wagens al lang en breed bezegeld te zijn. De kans is namelijk groot dat ze een certificaat van vernietiging hebben gekregen, waardoor ze nooit meer de weg op mogen; zelfs als ze weer terugkeren naar een perfecte staat.
De acht auto’s staan momenteel nog in de parkeergarage te wachten op een eventuele reddingspoging.
Beeld: James Erwin en Reddit-gebruiker ieya404
duckmefaddy zegt
Niet veel verschil met Jetcars dus
dawwg zegt
@duckmefaddy: Nou hier ze staan al 15 jaar stil, bij Jetcars komen ze direct van de sloop …
ikleesookoverautos zegt
De acht auto’s staan momenteel nog in de parkeergarage te wachten op een eventuele reddingspoging.
Daar zijn er nu dus maar zeven.
granlusso zegt
@ikleesookoverautos: Jij en poster kunnen lezen en schrijven samen, of niet?
fmgarcia zegt
Dit soort auto’s zie ik op filmpjes gebruikt worden om mee te vliegen, crashen en in de fik te steken. Vooral in December zie je uno’s vliegen met een karbitaandrijving!
Breinstein zegt
“De kans is namelijk groot dat ze een certificaat van vernietiging hebben gekregen, waardoor ze nooit meer de weg op mogen; zelfs als ze weer terugkeren naar een perfecte staat.”
En dit snap ik dus niet. Stel je knapt zo’n auto van scratch af aan weer helemaal op tot concoursstaat, dan krijg je er nooit meer een goedkeuring voor?
dennisdd zegt
@Breinstein: Als je dat wil doen moet je een “bestaand” wrak kopen.
Een auto wat eenmaal de status vernietigd heeft, is niets meer dan een verzameling reserveonderdelen en afval wat aan elkaar hangt, misschien in de vorm van een auto.
Het is niet meer dan een administratieve status die begrijpelijkerwijs niet terug te draaien is.
galgootje zegt
@dennisdd: ideaal systeem voor onderdelen handelaren onder andere in Nederland. UK bakkie met hun equivalent van WOK is dus vrij definitief.
mgmgb zegt
@breinstein:
In de praktijk is het wel degelijk weer op kenteken te krijgen. Ouder dan 30 jaar is sowieso geen probleem in de UK, daar zijn uitzonderingen voor om iets weer op kenteken te krijgen. Nieuwer is een enorme administratieve nachtmerrie maar niet onmogelijk.
potver7 zegt
Gelukkig stonden er twee Uno’s. Eentje met dakdragers en een zwart voorbumper, en eentje zonder dakdragers en met een witte bumper. Die laatste is zo te zien uitgefikt, dus er is er nog eentje over voor het nageslacht.
marinepower zegt
@potver7: inderdaad een 2-deurs en een 4-deurs.
marinepower zegt
Trouwens, die Austin Maestro was op het moment van fabriek uitrollen al waardeloos.