Mazda heeft nog wel een andere troef achter de hand.
In oktober maakten we kennis met de allereerste elektrische auto van Mazda: de MX-30. De cross-over zag er kek uit, maar de accu was niet indrukwekkend te noemen. Het 35,5 kWh accupakket leverde een geschatte WLTP-actieradius op van niet meer dan 200 km. Dat zet geen zoden aan de dijk.
Desondanks zegt Europese Mazda-baas Christian Schultze dat er geen grotere accu in de pijplijn zit. Dit zei hij in een interview met Automotive News Europe. Geïnteresseerden in de MX-30 zullen het met het huidige accupakket moeten doen. Gaat Mazda dan niks doen om de range te vergroten? Jawel, ze hebben nog een troef achter de hand: de wankelmotor.
De MX-30 bevatte al een verwijzing naar de RX-8 in de vorm van suicide doors. Dit gaat echter niet de enige verwijzing naar het verleden zijn, want ook de wankelmotor gaat een comeback maken. Dat de wankelmotor ingezet zou worden als range extender was al bekend in 2018. Desondanks werd de MX-30 dus gepresenteerd zonder deze optie. Schultze laat echter weten dat we deze in 2021 alsnog kunnen verwachten. De rotatiemotor zal niet de wielen aandrijven, maar zal gebruikt worden om de batterij op te laden.
Het duurt nog wel even voordat het 2021 is en de concurrentie zit in de tussentijd ook niet stil. De Hyundai Kona Electric is op dit moment al te krijgen met een range van 449 km. De E-Niro van Kia heeft nog een iets grotere actieradius van 455 km. Allemaal leuk en aardig, die wankelmotoren en suicide doors, maar intussen loopt Mazda op elektrisch gebied niet bepaald voorop.
Bron: Automotive New Europe
FieRo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Gulli zegt
Wankelmotor als REX is ideaal, zolang je die op een optimaal toerental kunt laten draaien kan hij best zuinig zijn, en het mooiste van alles is dat je er niets van voelt! Plus je kunt hem ergens onder een bodem verstoppen want het is lekker compact
AutomotivePassionNL zegt
@gulli: Die eenschijfsrotatiemotor komt gewoon voor onder de motorkap. In het model bij de technische presentatie was deze namelijk al zichtbaar, zie ook dit artikel op amt.nl:
https://www.amt.nl/techniek/artikel/2019/12/mazda-mx-30-ev-maar-dan-anders-10165066
“Rechts in de auto (voor ons links) de permanentmagneetmotor met eentrapstransmissie en differentieel. Daarbovenop de inverter en de DC/DC-converter. In dit geval zien we er een range-extender naast. Die bestaat uit een eenschijfsrotatiemotor met generator. De MX-30 komt in de tweede helft van 2020 naar Nederland. In eerste instantie zonder range-extender. Vermoedelijk vinden we op die plaats dan een bagagebak.”
amersfoorter zegt
Skyactiv x schijnt nou ook niet het wonder van God te zijn ondanks jarenlange teasers en aankondiging…Eletrieke gebeuren ook niet dus?
SimonMc zegt
@amersfoorter: Voor een benzinemotor met dat vermogen, is hij echt wel een stuk zuiniger. Je kan hem niet vergelijken met een diesel. Vergeleken met een Mx5 met een 2.0 liter met 184 pk, is de 3 met skyactive-x en 180 pk, z’n gecombineerd verbruik 2,4 liter minder dan die Mx-5… Best indrukwekkend en zeker omdat die laatste ook zo’n 300 kg minder weegt.
mashell zegt
@SimonMc: maar is het ook minder dan een motor van de concurrentie met ook 180pk in een vergelijkbare auto? Uit de testen die ik gelezen heb blijkt dat die concurrenten in de praktijk nog net iets zuiniger rijden en nog net iets vlotter aanvoelen.
SimonMc zegt
@mashell: Concreet voorbeeld?
nissanfairladyz zegt
35.5kWh + Range Extender zie ik hem nog wel handig zijn. Alleen is een wankelmotor wel efficiënt? Kunnen ze niet beter een SkyActive X motor als generator gebruiken?
Als ze zoiets maken als de Chevrolet Volt(Opel Ampera) zou het met een 35.5kWh pack wel heel mooi zijn.
mashell zegt
@nissanfairladyz: of die SkyactiveX motor nou zo bijzonder efficiënt is dat is nog niet duidelijk. Een wankelmotor is niet erg efficiënt en ook niet erg duurzaam (de rotorhoeken blijven slijtage gevoelig), maar is wel compact te bouwen en misschien wordt de efficiëntie en duurzaamheid bij het draaien op een constant toerental wel veel beter.
dondeboer zegt
@nissanfairladyz: een wankelmotor met 1 schijf is vele malen kleiner en lichter dan een complete vierpitter. En aangezien je al 200 km kan rijden voordat je ‘m nodig hebt, zal ie bij de meeste eigenaren niet veel worden gebruikt. Dus dan maakt die efficiency iets minder uit.
w0o0dy zegt
De keuze van Mazda is ingegeven door de kosten van accu’s en door de berekeningen die uitwijzen dat (snel) laden van een relatief kleine accu per saldo veel efficiënter is dan het rondslepen van al die (half) lege accu’s. De auto moet sterker en zwaarder worden, de remmen, de wielophanging.. alles wordt dan zwaarder en die kilo’s helpen niet echt bij acceleratie, “verbruik” en handling.
mashell zegt
@w0o0dy: volgens Autobild had (de marketing afdeling van) Mazda zelfs een rapport laten opstellen dat de totale milieubelasting in de levensduur van de elektrische auto alleen met een kleine accu onder die van een verbrandingsmotor zou kunnen liggen. Dat is nogal gezocht en daar gaan ze de mensen niet mee overtuigen de veelal prima bij hun gebruik passende kleine accu te kiezen. Want je hebt gelijk, een kleinere accu is een minder zware auto en dat is voor het rijden beter.
fanboy zegt
@w0o0dy: Japan heeft ook niet een geweldige positie als het gaat om lithium accu’s. De andere Japanse merken lopen ook niet voorop.
mashell zegt
Kleine accu, goedkopere wagen is de strategie van Mazda. Op zich passend, de meerderheid van de mensen rijdt helemaal geen 100km per dag. Maar ik ben bang dat ze conservatisme en de angst van de mensen onderschatten (hoe moet dat met de vakantie dan?).
Maar ze zouden er goed aan doen 3 accu formaten aan te bieden. Dan kan de klant kiezen, de berekende klant kiest de kleine accu, de onzekere, angstige, conservatieve klant de grotere accu’s. En dat is toch waar je het als fabrikant van moet hebben, een klant die je vrijwillig extra geld geeft.
bosje zegt
@mashell: Je hoeft niet per se een onzekere, angstige, conservatieve klant te zijn om die grotere accu te kiezen. Ik heb laatst een rit gemaakt met een Nissan Leaf, 122km heen, 122km terug. Ik sta best heel positief tegenover een elektrische auto, maar met zo’n kleine accu (40kWh) moet je toch wel het een en ander aanpassen aan je normale gewoonten.
Op de heenweg hebben we een half uurtje bijgeladen, maar stopte de snellader er elke paar minuten mee (defect dus). Op plek van aankomst de auto weer aan het stopcontact gehangen, waardoor we voor de terugweg weer 79% capaciteit hadden. Dan zou je denken, dan moet 122km makkelijk lukken (79% van het WLTP bereik van 270km is 213km). In de praktijk kon ik bij lange na niet de max snelheid op de snelweg rijden. Met 115km/u zag ik de range omlaag kelderen waardoor ik op een gegeven moment tussen de 95 en 100km/u ben gaan rijden om maar thuis te kunnen komen. De laatste kilometer, met nog 2% capaciteit, waren een aantal passagiers toch redelijk aan het billenknijpen kan ik je vertellen…
Ik heb nog een verhaal over een rit van 100km waarbij ik gewoon de max snelheid reed (130km/u), dat was helemaal drama dus daar ga ik maar niet aan beginnen. Ik zie mijzelf best een elektrische auto rijden, maar wel pas als er realistisch 400km mee te rijden is oid.
nissanfairladyz zegt
@bosje: Dat is wat anders als met de nieuwste Model S raven. Waar als je heel zuinig mee aan doet 600km mee kan doen. :) Ik denk zelf dat de range anxiety ophoudt bij 400km met snelllaad optie. Minder accu is range anxiety. En je wil war buffer voor de winter. 600+ is denk ik pure luxe bij een EV. 500 zal denk ik niemand meer klagen.
tvr1974 zegt
@bosje: vergelijkbare ervaringen met Tesla 3. Met 4 man erin en deze temperaturen en wat heuvels daalt het bereik naar 200 ipv 350km en dan hebben we nergens harder gereden dan 110
galverink zegt
@mashell: het is prijzenswaardig dat er merken zijn die nadenken over andere oplossingen. Wat Tesla doet: een hele grote en zware auto maken, is nog steeds wel erg typisch Amerikaans.
kempenaer zegt
@mashell:
Typisch dat je kwalificaties als angstig, onzeker en conservatief nodig hebt en aan elkaar probeert te plakken om nog iets van een verhaal menen te hebben.
De bev is het gewoon niet. Wellicht nog niet, maar dat is afwachten. De accu blijft al meer dan 100 jaar een probleem. Energiedichtheid van de accu is erg laag, het gewicht erg hoog, het laden gaat vrij traag, prijs hoog.
Ze kunnen er bakken met belastinggeld tegenaan blijven gooien maar in de praktijk valt het gewoon zwaar tegen. Ja, een paar weken kunnen mensen het opbrengen en daarna begint het gedoe met die laadkabel en overal weer een laadplek moeten zoeken en lange reizen enorm te moeten gaan plannen, te irriteren.
trasimo zegt
Dit vind ik altijd mooi aan Mazda, naast gewoon mooie en goede auto’s, ook altijd lekker een tandje eigenwijs.
Dutchdriftking zegt
Wat is het nut van een wankelmotor wanneer je deze niet zelf door de toeren kan jagen?
moveyourmind zegt
Vraag me af hoe het met de betrouwbaarheid van de Wankelmotor gesteld is in deze setup.
Tot op heden is de afdichting altijd een zwakke schakel geweest. Nu zal hij in deze opstelling minder draaiuren maken dan de auto zelf. Maar kan me niet voorstellen dat eigenaren van dit type auto zitten te wachten op een revisie van een paar duizend Euro als bij een liefhebbersauto als de RX–8 dat voor veel eigenaren al als een groot minpunt wordt gezien.
mashell zegt
@moveyourmind: dat verwoord je mooi, maar ik ben bang dat de enige die blij wordt van een revisie het revisiebedrijf is. En zelfs die zullen acteren dat ze het niet zo leuk vinden.
nissanfairladyz zegt
@moveyourmind: mijn 4 pitter in mijn Opel Ampera maakt bijna helemaal geen kilometers…
RutgerK zegt
https://zerauto.nl/wankelmotor-als-range-extender/
2013
heidekonijn zegt
Zelfde range als Honda en Mini.
En wat zou het?
Als je dagelijks 30 km naar je werk en terug moet en je partner heeft een verbrander om naar de luchthaven of familie te kunnen, wie heeft dan een duurdere batterij nodig?
kempenaer zegt
@heidekonijn:
lol
Niet het soort gedoe waar de gemiddelde mens op zit te wachten.
heidekonijn zegt
@kempenaer: De gemiddelde mens wil een auto die je kan opladen voor bijna niks, 200 per uur kan met 4 mensen voor 1000 km. Voor onder de 30k.
Gaat niet gebeuren, nu niet en de komende 20 jaar ook niet.
kminne zegt
Dit komt ongeveer net zo overtuigend over als die gasten van Ford die met droge ogen staan te beweren dat hun elektrische busje een Mustang is.