Prachtige machine toch, zo’n MV Agusta F4 750 Serie Oro? Aan dit specifieke exemplaar kleeft echter wel een treurig verhaal.
Nou ja, treurig. Het is maar vanuit welk perspectief je naar dit Italiaanse raspaardje kijkt. Vanuit de motorfiets gezien is het geen leuk verhaal. Dit prachtige stukje techniek heeft namelijk nooit gereden. Nooit! Hij staat al sinds 2000 – zijn bouwjaar – stil. De kilometerstand staat nog altijd op 0. Nul. Daardoor heeft deze machine nooit kunnen laten zien wat ie in zijn mars heeft.
Gouden zet!
Als je kijkt via een financiële bril, dan was het natuurlijk een gouden zet om de kilometerstand bewust op nul te houden. Want dat werpt nu zijn vruchten af. Dit specifieke exemplaar wordt aangeboden bij Iconic Motorbike Auctions. Sterker nog: de veiling loopt af op woensdag 29 december. Gezien de lage kilometerstand, of juist het gebrek aan kilometers, wordt er op het moment van schrijven al een stevige 37.600 dollar geboden op deze MV Agusta. Die prijs loopt naar verwachting nog verder op.
Nummer 223
Is deze supersporter dan echt zo bijzonder? Jazeker! De introductie van de MV Agusta F4 in 1998 was namelijk direct de wederopstanding van MV Agusta. Het eerste model dat in mei 1999 op de markt verscheen was deze F4 750 Serie Oro, gelimiteerd op slechts 300 exemplaren. Het specifieke exemplaar in dit bericht is nummer 223 uit de serie van 300. Het is misschien wel het enige exemplaar zonder ervaring.
F4 ontworpen door Massimo Tamburini
Wat maakt de machine bijzonder? Allereerst het design. Dat ziet er toch hemels uit? De F4 is een creatie van Massimo Tamburini, de legende die de Ducati 916 op de wereld heeft gebracht. Hij ontwierp de machine in het traditionele rood/zilveren kleurenschema van MV Agusta’s van weleer. Ook aan de kenmerkende vier uitlaten onder het kontje werd gedacht. De F4 leek zijn tijd zo ver vooruit dat hij werd gebruikt in de film I, Robot uit 2004 – die zich afspeelt in 2035. De Italiaan zag er in die film niet misplaatst uit, toch?
Magnesium
Check ook componenten als de achterbrug, de zijplaten op het frame en de wielen. Die zijn gemaakt van magnesium, afgewerkt met geanodiseerd goud. Vandaar ook de naam ‘Oro’, wat in het Italiaans ‘goud’ betekent.
Ook veel carbon
Alle gespoten onderdelen, zoals de kuip, de buddyseatcover en het voorspatbord zijn gemaakt van carbon. Door al die exclusieve materialen weegt de MV Agusta F4 750 Serie Oro droog slechts 180 kilogram. Tel daar de 124 trappelende peekaa’s van de 749 cc vier-in-lijn bij op en je hebt gegarandeerd vuurwerk.
Na koop direct in de kist
Een buitenkansje dus, deze MV Agusta F4 750 Serie Oro nummer 223. Wel een kleine kanttekening: door het gebrek aan kilometers loopt deze motorfiets op dit moment niet. De oorspronkelijke eigenaar kocht hem nieuw, liet de dealer hem een eerste beurt geven en plaatste de MV Agusta direct daarna weer in een veilige kist waar hij hem jarenlang in bewaarde. Om hem rijdend te krijgen, moet je denken aan complete vloeistofspoeling, een nieuwe batterij en een vers setje rubber. Er heeft nog nooit benzine in de tank gezeten.
Deze MV Agusta bevindt zich momenteel in Bridgehampton, New York en beschikt over een originele Cagiva MSO (manufacturers statement of origin).
Foto’s van Blue Nose Studios via Iconic Motorbike Auctions.
densk zegt
Wat een schitterende machine! Deze staat absoluut in mijn top drie van mooiste motoren ooit gebouwd. Toen hij uit werd gebracht (in mijn jongere jaren) direct een grote poster gekocht voor op m’n slaapkamer.
In dit geval niet meer dan een mooi stukje kunst, een heel mooi stukje wel te verstaan, aangezien er nooit wat met de machine gedaan is. Ik zou deze graag nog eens in m’n bezit hebben! De prijs van deze gaat ongetwijfeld sky high.
rob5nismo zegt
Misschien wel de motor compleet laten herbouwen voordat er ook maar 1 druppel vloeistof in gaat
Dutchdriftking zegt
Doodzonde, maar helaas maar al te vaak waar met gelimiteerde speeltjes. Gas er op en genieten van die fiets!
atrak zegt
@dutchdriftking: Precies dit, het zou verboden moeten worden!!
ghost zegt
Motor is mij het meest bekend als de motor waarop Sway (Angelina Jolie) aan komt rijden in de haven in Gone in 60 seconds.
fmgarcia zegt
@ghost: Juistum. Moest ik ook eerder aan denken. Irobot had volgens mij meer een R8 of concept als memorabel item in de film.
helaaspindakaas zegt
Een normale F4 gehad toen ik 22 was en mijn eerste geld verdiende na 3 jaar en 300km 🤦 verkocht, altijd spijt van gehad nu 10 jaar later er weer een gekocht met 3.000km 🎉🎉
densk zegt
Voor jou dus geen gevalletje helaaspindakaas. Nu niet meer verkopen dan!
supertjeduc zegt
Er komen na zo’n speciale altijd weer betere , mooiere snellere lichtere
Dacht dat de nieuw prijs in de buurt van de 100000 gulden was , Piet kruis in Arkel had er een staan in de winkel , inmiddels al lang failliet
Hij moet dus nog flink in prijs omhoog voordat je winst hebt , afgezien van 20 jaar renteverlies
michaelras zegt
Piet had er op een gegeven moment 2….
Met 1 daarvan nog naar de fotosessie voor de motorfiets van het jaar (Moto73) gereden. Met de motor achterin de bus in de krat wel te verstaan.
En Hans van Wijk had er 1 en Ben van Erp
Joost zegt
Schitterend ding! Als ik ooit nog een mooie voorbij zie komen….
Maar deze hoef ik niet. Nul kilometer, dan ga je er ook niet mee rijden. Dure kilometers :)
kareljansen zegt
@Joost: Hier in de buurt zit een dealer waar er zo’n 10 in de showroom staan.
pivavar zegt
Bij mij in de buurt staat er eentje. Wordt veel mee gereden, ’s avonds gewoon op de parkeerplaats tussen de rest van de 2-wielers.