De Mustang met V8 was er bijna niet geweest. Maar dankzij de nep-Mustang is er dus een echte Mustang.
Het is een veel gehoorde reactie als iemand zegt een Ford Mustang te rijden en dat het een Mustang Mach-E blijkt te zijn. “Dat is geen echte Mustang! Blasfemie! Ik ben zo emotioneel vanwege een auto!!”
Toch is het een Ford en staat er Mustang op. Dus hoe je het ook wendt of keert, het is een Ford Mustang. Het is zelfs een behoorlijk succes en dat komt mede dankzij de Mustang-styling en Mustang-naam. Als het de pak-m-beet ‘Ford Emerge Electric’ was geweest, sprak de auto minder tot de verbeelding.
Mustang V8 mogelijk dankzij Mach-E
Maar naast het feit dat de Mustang Mach-E voor Ford geen windeieren heeft gelegd, is dat ook het geval voor de ‘echte’ Mustang. Dat zegt Ford CEO Jim Farley tegen CNBC. Ten eerste is de Mustang Mach-E een commercieel succes waar Ford redelijk aan kan verdienen, alhoewel we niet exact kunnen inschatten wat de ontwikkelingskosten zijn. Voor een compleet nieuwe elektrische auto zijn die doorgaans erg hoog.
Nee, de grootste reden dat de echte Mustang nog met een V8 (of EcoBoost) kan worden aangeboden, is vanwege de uitstoot van de Mach-E. Die stoot namelijk niets uit. Fabrikanten mogen namelijk een bepaalde hoeveelheid CO2 uitstoten en die hoeveelheid is telkens beperkter.
Een merk als Dodge moet credits bij een andere fabrikant kopen die juist heel laag uitstootcijfers hebben, zoals Tesla. Dit was voor lange tijd voor Tesla een manier om geld te kunnen genereren. Ironisch gezien betaalt de concurrentie dus de voorsprong van Tesla.
Geen compensatie
Dat hoeft Ford dus niet te doen. Met de Mach-E kunnen ze het dus eenvoudig compenseren. Dan zijn we benieuwd hoe lang dat gaat duren. Stel dat de nieuwe Mustang V8 (de zogenaamde S-650-generatie) een enorm succes wordt, dan moeten ze nog meer EV’s gaan verkopen.
De elektrische Ford Lineup bestaat nu uit de F-150 en Mustang Mach-E, twee enorm hete segmenten met hoge marges en afzetmogelijkheden. Geniet overigens zolang mogelijk van de Mustang met V8, want vanaf 2030 maakt het merk enkel elektrische auto’s. Die regel geldt overigens voor Europese Fords, wellicht dat de V8 in de Mustang voor de VS nog wat langer leverbaar blijft.
Zo klinkt de nieuwe V8 Mustang overigens:
Meer lezen? Dit zijn 7 coupés met atmosferische V8!
Edge zegt
Ik vind het heel gaaf dat Ford de nieuw ‘Stang gewoon weer met dikke ronkende V8 op de markt brengt, maar ergens vind ik het ook wel een gemiste kans dat Ford deze generatie geen Mustang EV maakt.
Enerzijda hadden ze FCA een loer kunnen draaien door een dikke Mustang EV te introduceren voordat in 2024 de Dodge Charger EV komt. Anderzijds is een elektrische sportauto op dit moment toch wel een aardig gat in de markt. Ja, als je miljoenen te spenderen hebt kun je een Rimac Nevera bestellen en als je sportief elektrisch wilt rijden kun je voor een Taycan of i4 M50 (en straks iM4) gaan, maar dat zijn uiteindelijk nog steeds vier- of vijfdeurs modellen. Een toffe tweedeurs coupé of cabrio is er nog niet.
ArnoldH zegt
Het is een Mach-E en geen mustang Mach-E.
Maar serieus, ik vind het best jammer dat de echte Mustang V8 geen elektro ondersteuning heeft. Dat had de echte Mustang sneller gemaakt vanaf 0 vanwege de elektro power.
Richmond zegt
De Ford website zegt Mustang Mach-E.
kminne zegt
Maar ook zwaarder en dus lomper sturend
CYBRTRK zegt
Dat waren toch al niet de sterkste punten van de mustang
O plaat zegt
De huidige generatie moet niet onder doen voor een 4 serie op vlak van wegligging. Hij voelt iets zwaarder aan op de voorwielen maar behoud evengoed grip als je hem in bochten smijt. Al kan je bij de mustang wel de tractie controle uit zetten en hem op “race mode” zetten dan kan je hem wel gebruiken als “traditionele” mustang.
Jagris zegt
Met een kleine accu had het al een wereld van verschil gemaakt. Puur voor ondersteuning is het beste van 2 werelden, een perfect voorbeeld daarvoor is de laferrari.