Maak nog meer de blits met de Ford Mustang Mach-E GT Performance dan met het normale model.
De elektrische Mustangs komen eraan. Voor sommigen is het nog een beetje wennen dat de Mustang geen Pony-car meer is. Het is een elektrische crossover geworden. Natuurlijk, dat is een beetje jammer. Als je naar een concert gaat van de The Rolling Stones ben je ook niet blij verrast als de Toppers op het podium komen huppelen. Ofzo.
Elektrische Mustang
Maar we zetten de matige analogie opzij. Het is natuurlijk volkomen logisch dat Ford dit doet. De naam Mustang in ongeëvenaard en voor zijn soort ziet de Mach E er heel aardig uit.
Als je de juiste uitvoering besteld (de sterkste), dan heb je zelfs de prestaties die je van de naam Mustang verwacht. Er is goed nieuws, want voordat de Mustang goed en wel bij de showrooms staat, is er een nóg snellere versie.
Ford Mustang Mach-E GT Performance
Het gaat namelijk om de Mustang Mach-E GT Performance Edition. De basis is de al vrij rappe Mustang Mach-E GT. Qua vermogen ga je er niets op vooruit, dat blijft steken op 480 pk. Wat wel stijgt, is de trekkracht. In plaats van 814 Nm heb je nu 860 Nm tot je beschikking.
Daardoor kun je nu in 3,5 seconden naar de 100 km/u sprinten, twee tienden sneller dan voorheen. Voor de marginale stijging in prestaties moet je wel concessies doen qua actieradius. Het reguliere model komt 402 km ver op een volle accu, de Mustang Mach-R GT Performance Edition haalt 378 km. Dit zijn EPA-cijfers, de WLTP-cijfers kunnen iets afwijken.
Details Mustang Mach-E GT Performance
Je kan de Mustang Mach-E GT Performance Edition herkennen aan de 20″ velgen met zwarte afwerking. De rode Brembo-remmen daarachter zijn ook specifiek voor dit model. Ook de grille is uniek voor de Performance, Ford noemt de kleur Carbonized Gray. In het interieur is de auto voorzien van ActiveX-bekleding.
Leverbaar
De Mustang Mach-E GT Performance Edition is in de VS begin volgend jaar te bestellen en wordt aan het einde van 2021 afgeleverd. Of de auto ook naar Nederland komt, is vooralsnog niet bekend. Gezien de populariteit van de EV alhier, lijkt het een no-brainer.
mashell zegt
Grote “luchtinlaten” passen in het recept van sportief, bij een verbrandingsmotor zijn die al niet eens technisch nodig maar hier slaat het als een tang op een wilde pony. Daar moet toch iets creatievers te bedenken zijn.
Knoopie zegt
Ik zie alleen grote luchtinlaten in de bumper bij de Performance Edition. En laat daar nou net de rode Brembo remmen achter zitten. Die mogen af en toe ook wel wat frisse lucht gebruiken.
fanboy zegt
@mashell: Als je daadwerkelijk gaat racen met een elektrische auto moet je, ondanks de veel hogere efficientie, toch nog wel wat koelen. En dan heb je meer nodig dan de dichte gril die de meeste EVs hebben.
Maar het kan ook zijn dat ze het alleen voor de looks hebben gedaan of de remmen, dat is waarschijnlijker.
saxoke zegt
@mashell: bij een verbrandingmotor zijn de koelopeningen wel degelijk nodig. Ik heb er 4 bij mijn auto en achter elke opening zit een radiator, en bij de 2 onderste (links en rechts) is er ook nog eens verlichting voor de remmen voorzien. Dit is dus wel degelijk nodig. Ook bij een elektrische auto moeten bvb de remmen gekoeld kunnen worden.
mashell zegt
Ze zijn wel nodig maar er is technische geen reden om ze bij sportieve uitvoering groter te maken. Dat is uitsluitend visueel. Bij een elektrische auto heb je ook koeling nodig voor het batterij pack en in mindere mate de remmen. Wat ik bedoel, we maken het model sportief dus grote zwarte vlekken aan de voorkant, dat slaat helemaal nergens op. En al helemaal niet bij een elektrische auto.
banderas zegt
@saxoke: bij veel auto’s zijn de gleufjes gewoon dicht dus nep.
cazzo046 zegt
Presteert op alle vlakken minder dan een M3P dus.
vondick zegt
Hoezo? M3P doet toch ook rond de 3,5s?
En actieradius is niet zo belangrijk vanaf rond de 400km.
cazzo046 zegt
378km is 250km in de praktijk en zeker in de winter. Dat is weinig.
rutgerg zegt
@cazzo046: op het vlak van design presteert deze vele malen beter in ieder geval.
cazzo046 zegt
Voor een Mustang is ie anders behoorlijk lelijk;)
mashell zegt
Nog altijd veel mooier dan de 2e generatie Mustang.
Pascal zegt
@rutgerg als Ford er een laag model van had gemaakt misschien wel, maar van die halfhoge/crossover-achtige ontwerpen kunnen mij niet echt bekoren. Ik zag deze Mustang toen ze er in R’dam centrum mee aan het filmen waren, maar ik kreeg er bepaald geen halfje van. Het lage ‘Donald Duck’ neusje van de Model 3 spreekt me recht van voren trouwens ook niet aan, maar vanuit alle andere hoeken vind ik die er gewoon uitstekend uit zien. Geheel een kwestie van smaak uiteraard.
quincy zegt
ActiveX bekleding… Hmmm… Geen ondersteuning daar meer op dus :-P
Ik denk dat Ford een heel knappe eerste elektrische auto heeft gebouwd. Maar de vertraging in de leveringen kan een potentiële grote afzet van dit model nog weleens in de weg gaan zitten. Er komt telkens meer keuze en oudere concurrentie voert ook updates door. De aanbieding is nog steeds interessant, maar ik denk dat ze niet al te lang meer moeten wachten met leveren.
toyotafortuner zegt
@goedverhaal: oh noes. Het einde van de wereld
kevertje zegt
Dit is zoveel een Mustang als dat een netjes gekamde pekinees op een pony zou gelijken, I’m sorry. Wat een gruwelijk design, zeker achteraan… de geur van overbelaste batterijen komt je tegemoet terwijl je op één lading van Oostende wellicht niet eens tot in Aarlen geraakt ;-). Grapje hoor maar het zijn vreemde tijden.
rutgerg zegt
Met een gewone mustang met V8 haal je dat ook niet op 1 tank denk ik ;-)
boomhauwer zegt
maar die is snel weer gevuld en ook een boerengat ergens in de ardennen is er een pomp.
O plaat zegt
Ik heb met een 2018 mustang GT een roadtrip van 15000km gemaakt door Oost Canada, het gemiddeld verbruik was 8l/100km (1 op 12) en ik heb mij niet bepaald ingehouden, wel veel snelwegen natuurlijk. De onverharde autosnelweg in Labrador heb ik afgelegd alsof in Sebastian Loeb was. Zelf het stuk met 700km zonder dorpen of tank mogelijkheden was geen probleem dat zie ik de mach E niet snel doen.