De nieuwe Mustang Mach 1 verenigd alle goodies in een aantrekkelijk paketje.
Voor velen is de Ford Mustang Mach E blasfemie: een elektrische SUV met de naam Mustang. Op zich is het heel erg logisch: de naam Mustang is herkenbaar en ijzersterk. Daarbij is de elektrische SUV voor nu en de nabije toekomst een belangrijk autotype.
Geen Mustang Mach E
Maar Mustang Mach E lijkt een beetje op Mustang Mach 1 (als je het in het Nederlands uitspreekt, althans). Nu maakte dat tot vandaag niet uit, want van de huidige Mustang was er namelijk geen Mach 1. Tot vandaag inderdaad, want aanschouw hier de Mustang Mach 1!
Wél een Mustang
Net als de eerste editie uit de late jaren ’60 heeft de moderne iteratie een opvallende stickerset mee gekregen. Zwarte vlakken met rode lijntjes. De stickers ongetwijfeld voor meer vermogen en topsnelheid.
Mocht je afvragen hoe je de Mustang Mach 1 precies moet plaatsen, dan begrijpen wij dat. In dit geval is het een combinatie van een Mustang, relatief lage prijs en wat Shelby goodies (van Ford Performance, niet Shelby American). De 5.0 Coyote V8 is in dit geval goed voor maar liefst 480 pk.
Twee transmissies
De bak kan gekoppeld worden aan twee transmissies, net zoals bij de gewone Mustang. De meest efficiënte en snelle optie is de tientraps automaat. Een andere mogelijkheid is een handgeschakelde zesbak van de firma Tremec. Kies je voor de laatste, dan krijg je een rev-matching systeem waardoor je een rijdende god lijkt te zijn. De overbrengingen van de bak zijn gelijk aan die van de Shelby GT350, dus iets meer op acceleratie dan maximale zuinigheid afgestemd.
Shelby kenmerken
Er zijn nog meer Shelby kenmerken. Met name qua koeling voor de remmen, assen en diff. Aan de achterzijde zijn er meer Shelby kenmerken op de ponycar te zien, zoals de achterbumper. Ook die grote uitlaten zijn van de Shelby Mustang afkomstig. De voorbumper, grille en splitter komen tevens van de Shelby-uitvoering. Pièce de résistance moet het onderstel zijn. Helaas houdt Ford de lippen stijf op elkaar over de modificaties die zijn gedaan aan de ophanging.
Gurney flap
Standaard is de Mustang 1 voorzien van de vijfspaaks velgen die je ook krijgt op de Mustang Bullit. Optioneel kun je ‘Performance Edition’-velgen krijgen. Verder kun je de GT500-spoiler met Gurney-flap bestellen op je Mustang Mach 1. De laatste visuele Mustang Mach 1 kenmerken zijn de oranje Brembo remklauwen en de verplichte Mustang Mach 1-badges. Voor de duidelijkheid: het blauwe exemplaar is standaard, bij de witte Mustang op de foto’s zijn alle opties aangevinkt.
Interieur
In het interieur wordt je er ook aan herinnert dat je in een bijzondere Mustang Mach 1 zit. Zo zijn er unieke instaplijsten, badges en een aparte pookknop. Verder lijkt de Mach 1 er veel op de gewone Mustang: een tikkeltje goedkoop (dat is de auto ook), maar wel lekker retro.
Prijzen
Over prijzen en productieaantallen is nog niet zo veel bekend. Reken erop dat ‘ie ietsje duurder is dan de Mustang Bullitt, gezien de gelijkenissen tussen die twee. De auto wordt leverbaar in 50 landen. De eerste exemplaren worden begin 2021 afgeleverd.
paulvtec zegt
Lekker apparaat hoor! Jammer dat wij ze niet zo vaak in Nederland zullen zien. Misschien kunnen ze een V8 maken die op biomassa loopt, dat zou de genitaliën van milieu gekkies wel doen rammelen.
davelepeef zegt
@paulvtec: ik ben al blij dat we überhaupt Mustangs hier tegenkomen, met enige regelmaat nog – ondanks dat ’t dan een vierpitter is. Als type auto wat mij betreft bijzonder welkom, en ik vind het ook nog eens een fraai ding om te zien. De gemiddelde 4 serie is ook een vierpitter – en ja, American Muscle moet eigenlijk ’n 8 pitter hebben, maar liever iets dan niets…
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Heerlijk dat anno 2020 je nog altijd zeer veel varianten van een Musclecar kan bestellen.
petroldrinker zegt
Zoals een auto hoort te zijn, met dikke V8, zonder elektro troep
toyotafortuner zegt
Hij is weer blubberdik geworden!
kminne zegt
De achterbumper, diffuser, uitlaten en achterspoiler zijn niet afkomstig van Shelby, maar van Ford, om precies te zijn van de Ford Mustang Shelby GT500. Dat is gewoon een Ford product waar Shelby niets mee te maken heeft. De voorbumper, grille en splitter zijn helemaal nieuw en hebben niets te maken met een bestaand Ford model (GT350 of GT500) en evenmin met Shelby. De bumper lijkt een beetje op die van de GT350 en ook een beetje op die van de 2018 Shelby GT. Maar daar houdt het dan ook echt mee op.
De vraag is nu of de reguliere 2021 Mustang GT en EcoBoost deze nieuwe bumper ook krijgen of dat hij exclusief voor de Mach 1 bedoeld is.
willeme zegt
@kmine: klopt, de Shelby producten van Ford zijn stiekem van Ford Performance (SVT en alle andere namen die ze hebben gehad de afgelopen jaren). Het gaat ook om de onderdelen van de Ford Performane Shelby’s, de GT350 en GT500. De andere onderdelen zijn van Shelby American. Er is overigens wel wat verkering over en weer tussen die twee. Gezien de historie ook niet zo vreemd.
kminne zegt
Er geen enkel onderdeel van Shelby American op deze auto’s. Net zoals bij de GT350 en GT500 is alles door Ford Performance ontwikkeld. Overigens ontwikkelt Shelby American zelfs voor hun eigen modellen vrijwel niets zelf. Nagenoeg alle technische componenten (onderstel, superchargers, uitlaatsystemen, ed) komen van (niet geheel toevallig) Ford Performance, Borla, ed. Zelf maken ze eigenlijk alleen wat spoilerwerk en velgen.
supertjeduc zegt
Een collega vertelde mij gisteren dat ie een mustang had gekocht
Een echte met 5 liter
Bouwjaar 2015 , met 456 km op de teller
Echt wel een lekker ding
Hij hoopt hem van de week te krijgen
Joep zegt
Nieuwe achtergrond ingesteld ?
mpgc zegt
Vond de originele Mach 1 de mooiste. De nieuwe is ook top. Doe mij maar die witte met alle opties ?
RiKe zegt
In Nederland is de Ecoboost al 75k en de Vulling ruim 123k…voor een Mustang… Ik hoop zo dat er eens wat mensen met verstand aan het bewind komen en de mensen daadwerkelijk wat koopkracht gunnen om de handel op te laten bloeien.