Een Mustang lijkwagen klinkt wat luguber, maar hier worden geen dode paarden in vervoerd.
Auto’s zijn een belangrijk onderdeel van ons leven. We hebben er allemaal wel mee te maken gehad. Sterker nog, de kans is groot dat je vlak voor je geboorte in de buik van de moeder in de auto naar het ziekenhuis werd gereden. Maar ook na het leven is de auto alsnog een belangrijk onderdeel. We gaan het vandaag eventjes hebben over de auto waar je het laatst in gereden zal worden.
Het gaat in dit specifieke geval om een Mustang lijkwagen. Ja, je hoort af en toe van die verhalen dat inwoners van de Verenigde Staten laten begraven met hun favoriete auto. Dat is zelden een praktische auto, maar het is ietsje anders met dezze Mustang Mach-E, de elektrische crossover van het merk uit Detroit (alhoewel de Mach-E uit Mexico komt).
Range Mustang lijkwagen
De Mustang lijkwagen is een product van Coleman Milne, een Britse carrossier. Zij specialiseren zich al jaren in het maken van conversies voor limousines, lijkwagens en volgwagens. Voor de Mustang Mach-E hebben ze nu dus een lijkwagen (en volgauto). De opbouw en het extra gewicht zorgen er wel voor dat het verbruik wat hoger ligt.
Normaliter haal je 440 km op de 68 kWh-accu, maar nu is dat slechts 322 kilometer. Is dat erg? Niet echt, eigenlijk. In de meeste gevallen rijdt men korte stukjes met een dergelijke auto en vaak ook vrij rustig.
Volgwagen
Zoals gezegd, naast de lijkwagen is er ook een volgauto. Dat is eigenlijk best wel een cool apparaat geworden. Natuurlijk, de reden erachter is minder, maar met een lengte van 6,279 meter staat hier een flinke auto. Ook is de volgauto 11,4 centimeter hoger dan een standaard Mustang Mach-E. De volgwagen biedt plaats aan 8 personen, waaronder de chauffeur.
Het verschil tussen een volgwagen en limousine is eigenlijk de indeling. Een volgwagen heeft twee extra banken, een limousine vaak een iets feestelijker interieur met een verticale bank.
Meer lezen? Deze 11 EV’s kunnen het snelste laden!
cossiekiller zegt
Het belangrijkste wordt niet vermeld.. Zit er een driftmodus op?
Edge zegt
Met deze lengte mag je blij zijn als je op de parkeerplaats van de McD een donut kunt draaien ;)
wimof zegt
Hup, de uitvaart weer 2000€ duurder.
Dutchdriftking zegt
Bijzonder.
mashell zegt
Dat vind ik van die verticale bank in de limousine.
bierbuik zegt
@mashell: lijkt me lastig om op te zitten inderdaad.
Edge zegt
Weet je wat ik niet zo goed snap? Waarom worden hier toch telkens sedans, stations en SUV’s voor verbouwd? Er zijn genoeg busjes (ook elektrische) die zich uitstekend lenen om als lijkwagen te dienen zonder dat je daarvoor het chassis met vijfentwintig meter moet verlengen en een complete opbouw op maat moet maken. Bij een Mercedes V-klasse of iets vergelijkbaars hoef je hooguit wat plaatwerk te vervangen voor glas.
mashell zegt
Busjes zijn voor vracht. Dit soort omgebouwde wagens zijn voor dierbaren die overleden zijn. Gewoon respect. Maar met een beetje geluk merk je er zelf niks meer van.
misterds5 zegt
De grap is: deze voertuigen bestaan gewoon, maar worden ingezet voor een ander doel. Dit zijn vaak de overbrengauto’s. De auto’s (busjes) waarmee de overleden persoon van de plek van overlijden (thuis of ziekenhuis) naar de begrafenisondernemer wordt gebracht. Deze busjes bieden plek tot wel 4 overledenen en zijn vaak iets praktischer dan een normale lijkwagen. Met plek voor materiaal om een overleden persoon ergens te kunnen oppikken. Kan uiteraard ook langs de rails zijn na bijv. een zelfdoding.
steephh zegt
“Normaliter haal je 440 km op de 68 kWh-accu, maar nu is dat slechts 322 kilometer. Is dat erg? Niet echt, eigenlijk. In de meeste gevallen rijdt men korte stukjes met een dergelijke auto en vaak ook vrij rustig. ”
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die keren waarbij er niet vrij rustig mee wordt gereden! Zal er uit zien haha.
mashell zegt
Ben op de snelweg wel eens door een lijkwagen met vlaggetjes ingehaald. Vind ik zelf niet nodig, ik wil minstens een kwartier te laat komen op mijn eigen uitvaart zodat de nabestaanden zeggen, tja zo was hij tijdens z’n leven ook.
avdb55 zegt
Voor de meeste rouwautochauffeurs geldt dat ze 20 km/h onder de limiet rijden.
Op de snelweg dus 80
avdb55 zegt
Je zou er versteld van staan hoe vaak iemand naar een ander deel van het land moet worden gebracht
allesmetturbo zegt
Ik zou er dood nog niet gevonden in willen worden