De Mustang GTD geeft de 911 GT3 RS een knietje in de koolstofvezel Mozartkugeln.
Vroeger hadden Amerikaanse sportauto’s een niet al te beste naam. Ja, het ging redelijk hard in een rechte lijn, zag er geweldig uit en was niet extreem duur, maar het was verder vrij hopeloos. Maar dat is al zeker 20 jaar niet meer het geval. Ze worden beter en beter.
Op dit moment zijn ze zelfs in staat om het beste van Porsche en Ferrari te pareren, denk bijvoorbeeld maar aan de Corvette ZR-1, Dodge Viper ACR en uiteraard de Ford GT.
Nu is die laatste net uit productie, maar Ford heeft een nieuw wapen. Het gaat om de gloednieuwe Ford Mustang GTD. En nee, dat is niet een Mustang met een 2.0 Eco Blue diesel onder de kap.
Straatversie van de GT3-racer
De auto lijkt rechtstreeks van het circuit afkomstig te zijn en dat klopt ook wel, want volgens Ford is de Mustang GTD een straatversie van de GT3-racer. De basis van de auto wordt in Fords Flat Rock-fabriek gemaakt, daarna wordt de Mustang naar Multimatic in Canada verscheept alwaar ze er een GTD van maken.
Uiteraard is er een enorm krachtige V8 in het vooronder te vinden van deze Ford Mustang. Het is namelijk een 5.2 liter met een enorme mechanische compressor en dry sump-smering. Uiteindelijk hoopt Ford zo’n 800 paarden uit de V8 te extraheren. Maar die motor is slechts bijzaak, want de rest van de auto is minimaal net zo indrukwekkend.
Het onderstel is semi-actief en heeft hydraulisch aangestuurde veren en dempers, die je helemaal naar eigen wens kunt afstellen. Qua velgen kun je vervolgens kiezen uit gesmede aluminium wielen (standaard) of gesmede magnesium wielen (optioneel). Brembo remmen met keramische schijven zijn ook aanwezig.
Prijs Ford Mustang GTD
Net als bij de Porsche 911 GT3 RS is er veel moeite gestoken in de aerodynamica. Het koetswerk is grotendeels van koolstofvezel gemaakt, want de deuren, voorschermen, achterklep, dak, motorkap, splitter, diffusor en dergelijke zijn allemaal opgetrokken uit het peperdure goedje.
Ford is bloedserieus met de Mustang GTD. De auto moet een rechtstreekse concurrent worden van de 911 GT3 RS. Althans, dat denken wij. Ford heeft namelijk aangegeven dat ze een rondetijd van minder dan 7 minuten op de Nürburgring Nordschleife willen realiseren.
Qua prijs kan die zich ook meten met een 911 GT3 RS, want de richtprijs is 300.000 dollar. In de VS kost die super-Porsche namelijk 314.000 euro. Dat gaat dus een heel erg leuke vergelijkende test worden!
Zo klinkt de Mustang GTD (nee, niet als een viercilinder diesel):
Meer lezen? Dit zijn acht toffe vergeten Fords uit een racegame!
ggj1987 zegt
Oeh! Wat een apparaat! :D
Edge zegt
Dit ding is zó achterlijk gaaf. En ook totaal onverwacht. Ford heeft geen historie van peperdure GT3 RS achtige modellen van de Mustang. De GT3 racewagen is allang gehomologeerd op basis van de gewone Mustang. Dit is dus echt zo’n auto bij je de vraag ‘Waarom?’ stelt en het antwoord ‘Omdat het kan!’ is, heerlijk! Ik kan niet wachten op de rijtests van gasten als Henry Catchpole en Chris Harris of de heren van Throttle House. De GTD schijnt ook in Europa verkocht te worden, dus wie weet krijgt Wouter ook de kans om de auto te rijden.
Ik vond trouwens dat het nog lang geduurd heeft voordat ‘ie op Autoblog stond. Het is in mijn ogen de gaafste auto die deze week op de Monterrey Car Week onthuld is en er gingen al een aantal dagen geruchten over een extreme Mustang, dus ik had verwacht dat jullie de geruchten of lekplaatjes van (eer)gisteren ook wel mee zouden pakken.
kniesoor zegt
Een soort hedendaagse (her)interpretatie van de MG XPower SVR 🙂
Robert zegt
Inderdaad, in Europa maken we héle andere associaties bij de lettercombinatie GTD. Jammer.
Verder wel een heel gaaf ding, vooral die uitgeklopte wielkasten geven deze Mustang een geweldig dik uiterlijk. Die achterspoiler zal bij deze achterwielaandrijver zeker z’n nut (of zelfs z’n noodzaak?) hebben, maar echt fraai vind ik hem niet.
Dutchdriftking zegt
Heel gaaf! Al is het ergens toch ook wel jammer dat er niet een Mustang is met een hele dikke diesel met dit logo.
PunicaOase zegt
Heel gaaf. Zou hem zelf verkiezen boven de Porsche ook al is dat waarschijnlijk qua afschrijving niet zo slim.. Mijn hart gaat gewoon harder kloppen van een Mustang.. Helaas buiten mijn budget :-(
Otua zegt
Potverdikkie, het lijkt net een Hot-Wheels autootje maar het staat hem ontzettend goed. Ik word hebberig alsof ik als kind langs de bart-smit
HZW zegt
Volgens mijn wordt het een zeer gelimiteerde oplage van niet zo heel veel auto’s, dacht ergens gelezen te hebben max 300 stuks.
Ben ook nieuwsgierig waar de D voor staat in GTD, GT zal Gran Turismo betekenen, maar de D. ??
Verder vraag ik mijn af wat het ding gaat wegen, ondanks de aanwezigheid van veel carbon fiber, is er toch behoorlijk veel Hardware aanwezig die op basis van de foto’s behoorlijk wal zou kunnen wegen.
En vervolgens denk ik eerder dat je dit moet vergelijken met de komende Porsche 911 GT2 RS, wat een soort van overtreffende trap op basis van de GT3 RS gaat worden.
kminne zegt
De D staat naar het schijnt voor Daytona.
sr20det zegt
Ontzettend dik, en serieus werk ingestoken.
Echter, geen bericht over de nieuwe Zenvo(‘s)?
kniesoor zegt
Qua Zenvo(‘s) : zie “17 augustus 2023 om 12:58”.
sr20det zegt
Gemist! Excuus :’)
MarcoM zegt
Echt vet! Veel liever dan een Porsche eerlijk gezegd.
Autofanaat1990 zegt
Als het een buitenissige Mustang mag zijn dan graag de RTR Spec 5 met Whipple Supercharger.
Svensson zegt
Wat een machine… zelfs met pushrod-achterwielophanging. Hier is serieus werk van gemaakt.
cossiekiller zegt
Wat een geluid!!
Eduardo Cuvelier zegt
Ford Mustang GTD Badass Banter Beast – Score :
– George Thorogood & The Destroyers : ‘Bad To The Bone’
– https://www.youtube.com/watch?v=nqgUG_JVzCs