We hebben zo’n vermoeden dat het BPM-bedrag voor deze Mustang GT CS enorm hoog gaat zijn.
Alles wat leuk is, dat kan niet. Foute grappen van cabaretiers, frieten met romige mayonaise, niet weten wat non-binair is en toffe auto’s. Het kan allemaal echt niet meer. Nee, tegenwoordig moet alles politiek correct zijn en zelfs dat is niet goed genoeg. Nu zijn er hele toffe ‘duurzame’ auto’s, maar gelukkig zijn er ook nog auto’s waar de Gutmenschen de havermelk uit hun neus proesten.
En die auto is de Ford Mustang. Ondanks dat de wereld in rap tempo afglijdt naar Twitteraars (‘X-ers’?) die verzuipen in hun gelijk, bouwt Ford een auto met een atmosferische V8-motor, met een handbak en achterwielaandrijving. Daarmee is de Mustang helaas een witte raaf, maar laten we blij zijn dat ‘ie er is.
California Special
Voor het komende modeljaar is de succesvolle pony-car nog ietsje toffer geworden, want dit is de Ford Mustang GT CS, waarbij CS staat voor California Special. Het is in principe de beste muscle car. Niet eentje met duizend pk, maar de instap-V8 met net dat beetje meer.
Dat begint met het uiterlijk. De Mustang GT CS is voorzien van blauwe accenten (Rave Blue) in de grille, deels blauwe velgen en de nodige stickers. Gewoon, omdat dat cool is. De grille is ook afwijkend en lijkt op de California Specials van weleer.
Interieur Mustang GT CS
Ondanks dat Mustang een leuke auto is, zijn we ook niet blind voor de tekortkomingen. Dat was tot voorheen het interieur. Dat zag er aardig uit, maar qua materialen en afwerking was het niet denderend.
De Mustang GT CS heeft een uniek interieur met blauw en zwart leder en contrasterende stiksels. Nu ziet het binnenste van deze generatie Mustang (de ‘S650’ voor kenners) er al een stuk beter uit dan dat van de vorige generatie (‘S550’), die wij ook in Nederland hadden.
Qua techniek is de auto gebaseerd op de Mustang GT met Premium-pakket. Dus de dikste GT is wat dikker gemaakt. Er is maar één motor beschikbaar, de Coyote-V8 met een cilinderinhoud van 5.053 cc, dus een échte 5.0. Deze levert 480 pk (bij 7.150 toeren!) en 563 Nm (bij 4.900 toeren).
Optioneel kun je kiezen voor de performance-uitlaat: altijd doen. Niet alleen klinkt deze nog beter, maar dan levert de V8 namelijk 486 pk (bij 7.500 toeren) en 567 Nm (wederom bij 4.900 toeren).
Keuzes, keuzes
Qua transmissie is er wel een keuze. De meest efficiënte transmissie is de tientraps-automaat, maar dat moet je niet willen. De handgeschakelde zesbak van Tremec is de enige juiste optie voor deze auto. Tenslotte kun je nog kiezen uit de carrosserie: een fastback Coupé of cabriolet.
Qua kosten valt de Mustang GT CS heel erg mee, want het pakket kost slechts 1.995 dollar meer dan de Mustang GT Premium. Dat betekent 49.010 dollar voor de Fastback en 54.510 dollar voor de Convertible. Ja, een vanafprijs van omgerekend 46 mille.
Dan rest alleen de vraag: wat zou deze Mustang GT CS gaan kosten in Nederland? De vorige Mustang GT in Nederland kostte al meer dan een ton in euro’s en de BPM-boetestaffel is er alleen maar strenger op geworden.
Johanneke zegt
Dit is wel een heel bijzondere auto zeg. Handgeschakeld, atmosferisch, V8, bijna 100pk per liter. Nooit wat met Mustangs gehad, maar dit maakt ontzettend hebberig.
denx zegt
Totaal overbodige en nutteloze auto voor NL. Dat Ford überhaupt nog een poging doet deze auto bestelbaar te maken.
alfa147ti zegt
Gelukkig zijn we hier nog in een vrij land, als ze er nog drie in een jaar verkopen zullen ze dat vast al goed vinden, hopelijk verkopen ze er meer dan twintig, wordt het alleen maar mooier op de weg van.
Charles de Wit zegt
Ja, lekker toch?!
dondeboer zegt
Overbodig en nutteloos? Hoezo dan? Het is dat ze hier onbetaalbaar zijn, maar als ze hier redelijk geprijsd zouden zijn, zouden ze echt wel verkopen. Ze zijn niet overdreven groot, voor mensen die geen kinderen (meer) hoeven te transformeren zijn ze praktisch genoeg en omdat ze ook al veel sensatie geven bij lagere snelheden kan je er zelfs in NL nog wel plezier mee hebben.
alfa147ti zegt
Dit is nog een auto, hier rij je met plezier mee 20 km om , dat is nog wat anders dan al die koffiemolens die je in Nederland op de weg ziet rijden tegenwoordig, alleen jammer van de BPM je zou bijna een bedrijf in Duitsland beginnen en daar op kenteken zetten, dit soort auto’s komen over 10 jaar niet meer uit de fabriek rollen vrees ik dus nog even genieten dus.
Polo Fun zegt
Specs om van te likkenbaarden.
marcomanta zegt
Waardeloos systeem met dat BPM.
cossiekiller zegt
Voor de fiscus is het zelfs een 5.1L motor. Want 5053cc…
Weer een extraatje voor vadertje staat. In België toch alvast…