En geef ze eens ongelijk.
Autofabrikanten die historische namen recyclen voor nieuwe modellen. Daar is niets nieuws aan. Zo brengt Toyota bijvoorbeeld de klassieke naam Corolla terug en neemt daarbij afscheid van de Auris-benaming. De essentie van het model blijft echter hetzelfde: het is een hatchback.
Ford gaat een stap verder. Het begon in eerste instantie met de nieuwe Puma. Geen coupé zoals je de Puma kent, maar een crossover. Ondanks gefronste wenkbrauwen van Ford-liefhebbers gaat de automaker door met deze strategie. Ditmaal met de nieuwe Mustang Mach-E, een volledig elektrische SUV.
De Mustang-benaming is natuurlijk een stuk heiliger in de Verenigde Staten dan de Puma. Leden van de Mustang Club of America op Facebook (2,1 miljoen fans) zijn dan ook totaal niet te spreken over deze keuze van Ford. Steve Prewitt, de president van de club, staat er echter anders in. In een betoog op het sociale netwerk stelt de man dat deze Mustang revolutionair anders is dan de benaming waar je aan moet denken. En hij denkt dat dit geen slechte ontwikkeling is.
Vanuit het oog van een liefhebber kun je begrijpen dat de Mustang-naam zo ’te grabbel’ gooien een vreemde keuze is. Kijk je er naar door de ogen van een marketingchef, dan is de keuze van Ford juist geniaal: de meest iconische naam van je merk gebruiken voor de volgende stap van deze auto-evolutie waar we ons in begeven.
https://www.facebook.com/MustangClubofAmerica/posts/3042241115819947
racerx zegt
Zo’n achterlijke crossover heeft ook niets met een Mustang te maken, dat er geen V8 in zit moeten mensen zo langzamerhand maar eens gaan accepteren (wel jammer natuurlijk).
mrB zegt
Mach-E moet ook in de soep of over de gehaktbal.
JamesBond007 zegt
@mrb: Hahahah prachtig +1
raoufff zegt
@mrb: een beetje van jezelf en een beetje van Mach-E.
skid zegt
@mrb: AllemeMach-E’s Adriaan!
markos78 zegt
@mrb: mach-e dat zomaar zegg’n, mienjong?
dawwg zegt
@mrb: Zitten veel te veel E-nummers in Mach-E … hartstikke ongezond; maar mijn vriendin is trouwens sowieso meer van de Mach-Ni …
Dizono zegt
Ford heeft in het verleden genoeg Mustangs gebouwd die de naam minder eer aan doen. Wat te denken van de Mustang II, aanvankelijk alleen met 2,3 l4 met 89pk en 2,8 V6 met 91 pk. Een jaar later kwam er een V8 met -hou je vast- 141 pk! Ook van de derde generatie Fox-body Mustang zijn een hoop versies die we het beste maar zo snel mogelijk vergeten. Wat dat betreft is deze puike crossover met achterwielaandrijving of 4WD en altijd minimaal 258 pk best prima.
okdoei zegt
@Dizono: een Mustang is niet per definitie een hele snelle of krachtige auto. Daarbij was de mk2 geintroduceerd rond de olie-crisis. Wat het wel was, was een coupé/cabrio-achtig ding en absoluut geen SUV/crossover. Daaaar meppen ze de plank mis. Als er een elektrische Mustang zou komen, prima, tijden veranderen, maar wel in de coupé/cabrio vorm.
Godefridus zegt
@okdoei: Ach een Porsche was ook een sportwagen, tot ze een SUV maakten en een 5 deurs hatchback. Een M badge op een BMW was ook een teken dat het ding snel was, tot ze een optie voor een paar euro erop zetten om een M-badge met een kleine motor te leveren. Dingen veranderen, deal with it.
reactief zegt
@godefridus: Maar de SUV van Porsche heet geen 911, maar Cayenne (en Macan).
mopar70 zegt
@Godefridus: Klopt, maar ze noemen de Cayenne geen 911
superfunky zegt
@Godefridus: je wilt ff een rondje in mijn M550d? Echt wel een echte M!
Godefridus zegt
@superfunky: lol een diesel M met een 3,5 liter motor en die 550 noemen is natuurlijk precies zoals de originele M wagens / uitvoeringen bedoeld waren. Bedankt dat je mijn punt onderschrijft dat alles veranderd
superfunky zegt
@Godefridus: en ik maar denken dat je punt was: “Een M badge op een BMW was ook een teken dat het ding snel was”, maar het ging je om kleine motoren.
Inderdaad, 6 cilinders, 4 turbo’s en 400pk en geen benzine-blaffer die je bijhoudt 80-240km/h, stumper-auto’s, die M’s! Ruil ‘m morgen in voor een Tesla, not! ;)
Godefridus zegt
@superfunky: punt is dat elke type aanduiding aan verandering onderhevig is, zoals je ook kunt merken aan de m-aanduiding die eerst enkel voor een losse sportwagen van BMW stond en nu al voor tupperware of snelle versies van normale bmws al uit de kast getrokken wordt. Zelfde met de Mustang nu, eerst enkel benzine pony car, nu elektrische crossover met zelfde merk aanduiding.
tenaci zegt
@Dizono: klopt als een zwerende vinger! Ook eerder hebben ze de naam Mustang al ‘te grabbel’ willen gooien want de FWD Probe met sushi-invloeden zou ook Mustang moeten gaan heten.
Dat is ter elfder uren niet doorgegaan.
bk4life zegt
Wordt er na jaren met Priusjes en andere meuk een stoer ogende auto gemaakt, hebben mensen weer wat te zeuren. Ja, de meeste stofzuigers van Dyson klinken beter, maar je trekt wel sneller op en het scheelt je wegenbelasting. Why not? Alleen vanwege de naam? Het is een eerste model dus het is niet meer dan meeliften op ‘succes’.
tenaci zegt
@bk4life: over het model zelf hoor je mij ook niet klagen, maar de naam Mustang past gewoon niet. Ik ben zelf geen Munstangliefhebber, maar ik kan me voorstellen dat die community er moeite mee heeft.
z4rickss zegt
Het is gewoon een slimme zet van Ford. Mensen hebben altijd wat te zeiken. Die 2.1 miljoen “fans”, zullen statistisch gezien, waarschijnlijk te verwaarlozen zijn, in vergelijking met de toekomstige groep mensen, die ook een “Mustang” willen ?.
E550 zegt
@z4rickss: de helft van die ‘fans’ komen uit India en Pakistan.
kminne zegt
Het is ook niet meer dan terecht dat iedereen hier over los gaat. De keuze om dit ding een Mustang te noemen is echt de grootste marketingblunder uit de geschiedenis van Ford, inclusief de Edsel. Korte termijn aandacht in ruil voor lange termijn hoon en minachting voor dit model, dat op zich best een interessante ontwikkeling is en voor Ford ook hard nodig om niet nog verder achter te raken in de (volstrekt onbegrijpelijke, maar dat terzijde) EV race. Dat ze Mustang stijlelementen gebruiken zoals proporties en verlichting, is op zich niet verkeerd, dat doen alle sportwagenfabrikanten, kijk maar naar Porsche, Lamborghini, Jaguar en recentelijk Aston Martin. Maar al die merken hebben de goede smaak om hun SUV’s wel een eigen naam te geven. Ford moet dit ding gewoon Mach E noemen; prima naam, met een knipoog naar de Mustang. Dan was het een bomb model geweest en had iedereen het daar over gehad. #NOTaMUSTANG
Dizono zegt
@kminne: zullen we eerst de verkoopcijfers afwachten voor we dit een marketingblunder noemen? Ik heb het vermoeden dat deze qua aantallen de gewone Mustang snel zal overtreffen en Ford hier een gezonde winst mee gaat maken. Het op de tenen trappen van een paar puristen is geen marketingblunder.
kminne zegt
@dizono: Je zult maar verkoper zijn bij Ford en week in week uit van bezoekers aan je showroom moeten aanhoren dat dit best een mooie wagen is maar geen echte Mustang natuurlijk. Je zult maar zo’n ding kopen (of van de baas krijgen) en telkens maar weer moeten uitleggen dat het toch echt een echte Mustang is terwijl veel mensen dat de grootste onzin vinden. En dat jaar in jaar uit, want het zal nooit ophouden. Je ziet nu al dat niemand het over deze auto zelf heeft, of over de voor Ford vernieuwende details, of over de prestaties en range, of over de mogelijkheden van het nieuwe Sync4 en andere nieuwigheden. Het model wordt overschaduwd door negativiteit, die simpel voorkomen had kunnen worden door hem gewoon Mach E te noemen. Gebruik de design cues maar niet de naam. Subtiliteit is een kunst die andere merken wél beheersen en Ford overduidelijk niet.
vaakbenjetebang zegt
@kminne: Denk dat het reuze mee zal vallen hoe vaak je moet uitleggen dat je een EV-Mustang hebt. Wij autiefhebbers vinden zo’n naam misschien heilig (ik persoonlijk niet overigens, en zoals @dizono al terecht aangeeft: de naam is al meerdere malen verkwanseld), maar normale mensen niet. En daar zijn er toch echt veel meer van.
dawwg zegt
@vaakbenjetebang: Het tegengepruttel duurt maximaal een paar jaar; daarna is de boodschap wel duidelijk, is iedereen het oude liedje zat en over 10 jaar worden er mensen 18+ die niet eens meer weten dat het ooit een ronkende sportcoupe was ….
moveyourmind zegt
Ongelooflijk dom ook om de naam Mustang te gebruiken…
Ford had hem gewoon Pinto moeten noemen…
Hadden ze nu geen gezeik met de Mustang-fans gehad. En ook geen gezeik met de Pinto-fanclub, want daarvan heeft maar een handjevol fans het overleefd.
En iedere Amerikaan kent de naam Pinto. Lijkt me toch ook mooi meegenomen.
E550 zegt
@moveyourmind: Pinto ?. Dit was niet bepaald een hoogstaande Ford.
moveyourmind zegt
@e550: Misschien is Mustang Pinto dan toch wel een betere naam. Best of both worlds.
davelepeef zegt
@moveyourmind: maar pinto is ook de bijnaam van één van Ford’s meest populaire motoren in de EU. Dat matcht ook niet met een elektrische aandrijver.
vaakbenjetebang zegt
@moveyourmind: Had prima gekund. Deze heeft immers geen brandstoftank…!
mashell zegt
Als de puristen zeuren dan heb je een toppertje te pakken. Zo is het bij Porsche en ik hoop voor Ford ook bij de Mustang. Eigenlijk vind ik dat deze Mustang best mijn Escort zou mogen worden.
kminne zegt
@mashell: Als Porsche de Cayenne geen Cayenne maar 911X had genoemd was de planeet te klein geweest. Je kunt deze twee zaken dus simpelweg niet vergelijken.
mashell zegt
@kminne: bij Porsche zeuren de puristen altijd. En tja Mustang, dat was nooit een echt merk. Het model is gewoon een Ford Mustang. Het gezeur leidt af van wat de wagen eigenlijk is, een geslaagde Tesla concurrent.
pvg100 zegt
Een hippe, Muskiaanse crossover hadden ze perfect onder hun luxe Lincoln merk kunnen steken. Dan had hij er tenminste nog stijlvoller uitgezien ook. Maar met die Mustang badge zit iedereen meteen op z’n paard (unintended pun) en dat is uiteindelijk waar het om gaat bij die marketeers. Brand heritage is dood, mensen.
alfapeter zegt
Drie dingen zijn belangrijk aan een auto: hoe ziet hij er uit, hoe rijdt hij, wat kost hij. Totaal onbelangrijk: hoe heet hij. Het gezeur van de kniesoren die sowieso toch nooit met een Mustang, traditioneel of electrisch, zullen rijden is dan ook kompleet irrelevant en eigenlijk bijzonder zielig.
pomoek zegt
Mischien een veesboek pagina beginnen: Ongehoorde Mustang Aanbidders (OMA).
Dutchdriftking zegt
Tja, niet zo gek toch?!
kobus1967 zegt
Allememach-e’s, wat er ook gebeurt altijd blijven lachen.
luxaeterna zegt
Op fans alleen overleef je als merk niet lang. Bovendien valt het te bezien wat je als merk verdient aan een fan die een derdehands mustang koopt.
Saab had ook veel fans.
davelepeef zegt
Volgens mij trekt Ford alles uit de kast voor dit model. Het gaat zo goed niet, dit model moet gewoon aanslaan. In dat licht begrijp ik wel dat ze er een naam met sterke marketingwaarde aanhangen.
EnthousiaST220 zegt
Er is inderdaad niets nieuws aan het recyclen van historische namen maar ik begrijp die hele trend eigenlijk niet. Zijn mensen zo schuw van nieuwigheid dat ze een model met een naam die ze niet kennen niet meer kopen? Ik vind persoonlijk de Mach-e een geslaagde auto om te zien en ‘Mach-e’ losstaand een prima naam voor het apparaat. Er was totaal geen noodzaak om er een pony op te plakken en ik denk dat Ford juist daarmee verwachtingen wekt van deze auto die zo’n suv niet waar kan maken. En daarnaast, als een merk zo overtuigd is van de kwaliteit van hun nieuwe product waarom zien ze dat dan niet als kans om een nieuwe naam te introduceren die kenmerkend word voor de productlijn?
ericd zegt
Had de naam Mercury afgestoft, Ford.
flabbertje zegt
Ik ga mijn Mustang niet inruilen voor deze ? sorry Ford ?
Alex_79 zegt
Een van Autoweek’s redactie leden liet onlangs in een video vallen dat de auto eigenlijk e-max had moeten heten, maar men heeft dat toch onder druk van een of andere marketing druif aangepast. Zelfde als met de VW Up die eigenlijk Lupo moest worden en de Alfa Milano die toch weer de Giulietta naam kreeg. Het is best een leuke auto, maar het lijkt meer op een Hyundai Kona dan op een Mustang. En daar zal hem altijd nagedragen worden
mashell zegt
@alex_79: geef het maar toe, je hebt nog nooit goed naar een Hyundai Kona gekeken.
Alex_79 zegt
@mashell: sorry, maar m’n werkplek van het laatste halfjaar stond in een kantoor naast de Mazda dealer waar ik m’n auto in onderhoud heb en tegenover een Hyundai dealer. Ben er herhaaldelijk koffie gaan drinken, zeuren om een proefrit met een i30n en ook die Kona heb ik goed bekeken. En die mach e lijkt echt op de Kona, hij heeft trouwens ook veel van jaguar zijn i-pace weg
e1000bmw zegt
Ze hadden het beter de Bronco Mach-E kunnen noemen…
HZW zegt
Ik vind de Mustang Mach-E SUV meer een PonyCar dan de Coupe/Cabrio, zeker de 4WD versie.
Een Paard is altijd 4 benen aangedreven.
Over 2 jaar verkopen ze meer Mach-E’s dan coupe’/cabrio’s, of Ford moet die ook elektrisch maken.
probono zegt
Een hoop geklets (ik doe d’r aan mee) over een naam. Zodat zou ik dan geen marketingblunder noemen maar een marketing topper! Niemand rijdt een mustang in Nederland en buiten de vs vast sowieso ook niet veel anderen. De gewone koper zal het weinig boeien hoe de auto heet. Belangrijker is hoe goed ‘ie is tov de concurrentie. En we hebben het erover; chapeau voor de marketingafdeling, die lui snappen het wat mij betreft prima hoor.
kminne zegt
@probono: “Niemand rijdt een mustang in Nederland en buiten de vs vast sowieso ook niet veel anderen”. Hier spreekt zo te horen een kenner over de bestverkochte sportwagen ter wereld.
focusrs1 zegt
@kminne: ik kom er iedere ochtend op weg naar het werk maar liefst 2 tegen.. nee echt niemand die er een heeft in NL…
OT. Ben ik echt de enige die hem wel gewoon leuk vindt? Zag er onlangs een Shelby uitvoering van voorbij komen op het web zag er toch echt wel goed uit!