Goed nieuws voor Mustang Mach-E kopers en reserveringhouders: er is een compensatie
Het is een van de ‘heetste‘ Fords van het moment: de Mustang Mach-E. Het is een geheel elektrische crossover, dus deze voldoet perfecte aan de nieuwerwetse vraag van de progressieve consument.
Incentives
De Nederlandse overheid vindt het maar wat leuk dat jij ook elektrische gaat rijden, dus wordt je links en rechts gestimuleerd op zo’n kekke EV op de oprit te parkeren. Sinds kort zijn er maatregelen om de auto interessant te maken voor particulieren, maar de incentives voor de zakelijke rijder bestaan al veel langer.
Bijtelling
De bekendste is natuurlijk de bijtelling. Een zakelijke auto wordt gezien als een verkapt stukje loon, dus daar dient belasting over betaald te worden. Dat bijtellingstarief is vastgesteld en afhankelijk van hoe schoon jouw auto is. Ook de datum van registratie speelt een rol. Daar wrong het een beetje voor de Mustang-E kopers, want die vissen net achter het net.
Mustang Mach-E
Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Mustang Mach-E nog dit jaar (in het vierde kwartaal) geleverd zou gaan worden. Helaas gaat dat niet lukken. Mensen die een Mustang Mach-E gekocht hebben of een reservering hebben gedaan, vissen op deze wijze net achter net. De bijtelling is nu nog 8% (tot 45.000 euro, de Mustang Mach-E is duurder), maar stijgt volgend jaar.
3.000 euro
Gelukkig komt Ford deze mensen tegemoet. Hoe? Simpel, met een financiële incentive van 3.000 euro korting. Dit betekent niet dat de Mustang Mach-E 3.000 euro goedkoper gaat worden. Iedereen die een Mustang Mach-E gekocht heeft of een reservering heeft gedaan, kan hierop aanspraak maken.
Reservering
Een contract met handtekening is vrij duidelijk, dus behoeft geen verdere uitleg. Het was ook mogelijk om de Mustang Mach-E te reserveren. Hiervoor diende je een aanbetaling te doen van 1.000 euro. De aanbetaling kon je kosteloos annuleren. Mocht je wél een reservering hebben staan, maar nog geen handtekening gezet hebben: is er goed nieuws. Dan krijg je 3.000 korting op je Mustang Mach-E.
Disclaimertje
Er is uiteraard wel een disclaimertje. Er gaan verhalen de ronde dat er een mogelijkheid is dat de bijtellingsregels van 2020 verlengd gaan worden. Dit in verband met het coronavirus. Mocht het zijn dat de bijtellingsregels verlengd worden, vervalt de Mustang Mach-E compensatie van Ford.
knapzuur zegt
“Er gaan verhalen de ronde dat er een mogelijkheid is dat de bijtellingsregels van 2020 verlengd gaan worden. Dit in verband met het coronavirus.”
Mogen andere automobilisten dan ook een teruggave van wegenbelasting verwachten? Want die hebben de afgelopen tijd ook de wegen niet meer belast.
mlo zegt
@knapzuur: Volgens mij gaan er verhalen de ronde dat er een mogelijkheid is dat de bijtelling volgend jaar meteen naar 25% gaat. Lijkt me voor iedereen het beste om het op die manier te doen
Dizono zegt
Best netjes van Ford, staat ongeveer gelijk aan het verschil in bijtelling (8 naar 12 procent) over drie jaar.
hiostu zegt
De mensen die bijtelling betalen rekenen die 3000 euro niet af en daardoor ligt het voordeel anders. Ze moeten dus minder bijtelling betalen, omdat de catalogus waarde 3000 euro lager is. Ze krijgen dus rond de 700 euro netto over periode van 4 jaar. Terwijl ze afhankelijk van de prijs van de auto een veelvoud meer betalen. Maar ja, het blijven regels van de overheid, dus in principe zou Ford helemaal niet zoiets te hoeven doen. Het blijft een net gebaar.
padoempats zegt
De cataloguswaarde voor de bijtelling wordt niet lager door korting, die ligt vast en is voor iedereen hetzelfde, ongeacht de korting die iemand krijgt.
Het is een kleine compensatie, maar het dekt de kosten voor iemand totaal niet, als die besluit de auto ook prive te rijden.
Het verschil in bijtelling is jaarlijks 2300 euro. Voor de meesten ong 1000 euro netto per jaar, 4000 netto over 4 jaar. (40000 * 0,12 + 5000 * 0,22 = 5900 vs 45000 * 0.08 = 3600)
De compensatie van 3000 euro is door de bank benomen (afhankelijk van lease / koop, eenmanszaak/bv, afschrijving …) een netto voordeel van 2000. En in loondienst nog maar de vraag of je iets gaat zien van die compensatie…
nautique206 zegt
@padoempats: de fiscale waarde wordt wel degelijk verlaagd met 3000 euro. Dat is dus het gedeelte wat in de 22% valt. Bij een gemiddelde Mustang bedraagt de compensatie 30% van de verhoogde bijtelling. Dus van zo’n 250 netto bijtelling maar 310. Nog steeds niet veel geld
padoempats zegt
Waarom denk je dat de fiscale waarde daalt? Een korting bij de dealer wordt nooit doorgevoerd in het netto consumentenbedrag waar bijtelling over geldt, Ik lees het in ieder geval als een korting, tenzij Ford de consumentenwaarde aanpast, maar dan geldt het voor iedereen die hetzelfde model/jaar/type/uitvoering koopt.
mashell zegt
@padoempats: als het een korting zou zijn dan landt het voordeel bij de leasemaatschappij en niet bij de berijder. Die gaat dan nog steeds annuleren, daar heeft Ford niets aan. Dus het moet wel een tijdelijke prijsverlaging voor de al bestelde en gereserveerde wagens zijn.
nautique206 zegt
@padoempats: omdat Ford NL dat heeft gecommuniceerd, zij begrijpen ook wel dat de berijder daar gaat bij heeft
nautique206 zegt
@nautique206: baat
nautique206 zegt
@Dizono: compensatie is gemiddeld zo’n 30%
mastemaker zegt
@Dizono: nah, mensen met bijtelling die een auto van de zaak (gaan) rijden maakt het niks uit. Die zien er niks van terug waarschijnlijk. De fiscale waarde blijft gelijk
nautique206 zegt
@mastemaker: de fiscale waarde wordt wel degelijk aangepast
mastemaker zegt
@nautique206: korting is niet €3.000,- prijsverlaging. Hoe ga je dit bij de RDW en belastingdienst rijmen dan?
nautique206 zegt
@mastemaker: Ford NL heeft duidelijk gecommuniceerd dat de eerste auto’s een fiscale waarde krijgen die 3000 euro lager ligt. Zij communiceren zelf met de RDW, lijkt me niet zo lastig
Alexander zegt
Als de catalogusprijs niet veranderd, verander er toch niks Aan je bijtelling. Daar betaal je bijtelling over. Die 3000 korting is lekker voor de leasemaatschappij.
toyotafortuner zegt
Is er eindelijk een Mustang die goedkoper wordt in NL, is t deze belediging voor de Mustang naam…
eklasse zegt
@toyotafortuner: liever een Ford met een Mustang sticker dan een SAIC met een MG sticker.
aarsgewei zegt
@toyotafortuner: onlangs zijn de echte mustangs ook fors gedaald in prijs.
karhengst zegt
@aarsgewei: das wel nice als je met paard en wagen naar kantoor gaat.
flutterby zegt
Ze willen natuurlijk geen koper kwijtraken. Helaas vervalt de MIA ook dit jaar voor de zakelijke rijder.
baardmijt zegt
@flutterby: De Mia? Was er iemand die daar serieus mee rond reed dan?
flutterby zegt
@baardmijt: Milieu Investeringsaftrek.
nautique206 zegt
@flutterby: is de leverdatum leidend of de aankoop datum?
Dutchdriftking zegt
Succes met het hok. Ik blijf het een mislukte Kia vinden.
kminne zegt
Het zal annuleringen geregend hebben, anders deden ze dit niet. Mark my words, dit ding wordt een totale flop.
jorden zegt
@kminne: alles met een batterij flopt als je nu direct het subsidie infuus loskoppelt.
Overigens vind ik bijtelling een belachelijk fenomeen. Een timmerman laat je toch ook geen bijtelling over z’n gereedschap betalen? Stel dat hij prive wel eens plank zaagt….
rutgerg zegt
@jorden: tja zo gebruikt half Nederland ook zijn zakelijke smartphone en laptop/tablet gewoon prive. Nu gaat het bij een auto natuurlijk wel om iets meer prive voordeel dan die 3 tientjes in de maand voor een smartphone met abonnement…. de belastingdienst zou de belastingdienst niet zijn als ze daar niet op willen verdienen.
padoempats zegt
Zeker wel! Althans, dat is wel de regel. Geen bijtelling, maar het percentage dat je prive gebruikt is niet aftrekbaar.
Omdat een auto veel kosten(posten) kent is er gekozen voor een percentage bijtelling ‘om het makkelijk te maken’.
HyperTeHK zegt
Toch vreemd dat ik een ongesubsidieerde privé EV rij en daarmee aanzienlijk goedkoper uit ben icm met beter comfort etc.
Laten we even eerlijk zijn dan moet je alle subsidies wel scrappen. En schijt hebben aan de generaties na ons. Alles op brandstof flopt ook als we de subsidie kraan naar de oliebedrijven dichtdraaien.
tge2 zegt
Al die krampachtige kortingen en subsidies zeggen eigenlijk genoeg. Eigenlijk wil men helemaal geen batterijmobiel.
mashell zegt
@tge2: andersom. De mensen hebben geen bezwaar tegen een elektromobiel als ze maar niet duurder zijn dan een uitlaatgasmobiel. De maatschappij wil meer elektro wagens dus maakt de overheid ze financieel aantrekkelijk.
HyperTeHK zegt
Nogmaals
Toch vreemd dat ik een ongesubsidieerde privé EV rij en daarmee aanzienlijk goedkoper uit ben icm met beter comfort etc.
Laten we even eerlijk zijn dan moet je alle subsidies wel scrappen. En schijt hebben aan de generaties na ons. Alles op brandstof flopt ook als we de subsidie kraan naar de oliebedrijven dichtdraaien.
De meeste mensen zijn nu eenmaal vastgeroeste zuurpruimen die wat ze niet kennen niet vreten.
En beloningen nodig hebben om over de streep gehaald te worden.
Ik zie geen rationele reden om nog een plofkar te kopen afgezien van de beperkte keuze in EV aanbod. Zoals een betaalbare 7 zitter of station.
wouteraerox zegt
Wat zou er gebeuren als bijtelling in zijn algeheel afgeschaft wordt? En je zakelijke EV’s zwaar gaat subsidiëren?
Een auto van de zaak is dan financieel veel interessanter. De uitstoot gaat omlaag, lees – we kunnen weer 130 -, de autoverkoop wordt gestimuleerd, mensen houden privé meer geld over om uit te geven en de switch van mensen die niet meer met de trein willen reizen wordt opgevangen. Je kunt de kostenpost op die manier – door een regel te schrappen – van de particuliere naar de zakelijke markt verleggen.
Vervelend natuurlijk voor de mensen die geen baan hebben of “recht” op een zakelijke auto. Of als particulier al een auto bezitten. Daar moet een goed alternatief voor zijn in de vorm van bijv. goed geregelde deelauto’s/scooters en openbaar vervoer.
Waarschijnlijk zie ik nu dingen over het hoofd, maar ik ben benieuwd naar jullie gedachten.
tge2 zegt
@wouteraerox: Die zakelijke meuk moet juist afgeschaft worden. Ik moet mijn eigen vervoer ook betalen, wat maakt mijn vervoer minder “zakelijk” dan iemand die beweert “zakelijk” vervoer nodig te hebben. Subsidie voor private luxe zaken moet sowieso afgeschaft worden.
HyperTeHK zegt
Enige idee hoeveel geld de overheid verdiend aan leaseauto’s? Eerst de CO2 tax/BPM en BTW en daarna nog een keer bijtelling heffen over alles bij elkaar. In elke gevallen wordt de BTW later opgehaald.
Zelfs met 4% is het smerige winst van de overheid.
Overigens vind ik lease regels zorgen voor een verarming van de diversiteit van het wagenpark van Nederland. Maar het is nu eenmaal zo.
Waarom je nu ineens leaseauto’s met subsidie op een hoop gooit is me een raadsel, klinkt een beetje als blinde ongefundeerde jaloezie.
Overigens zou ik het ook wel geweten hebben als ik een 4 of 8% auto kon scoren, helaas ook ik heb geen lease auto maar wel een prive gekochte EV. (voor voor de subsidie)
mashell zegt
@tge2: nonsens. Er zijn twee redenen voor je werkgever om je een auto van de zaak te geven. 1 Gereedschap: Hij stuurt je naar klanten en wil dat je betrouwbaar representatief vervoer hebt. 2 Beloning: bij bepaald werk hoort een bepaalde beloning, vaak is het voor zowel de werkgever en werknemer fiscaal interessanter om een auto van de zaak te geven dan om heel de beloning gewoon uit te betalen. Hoe de wagen zakelijk wordt ingezet maakt niet uit, maar als de wagen privé wordt ingezet wordt er bijtelling geheven. Waarom doen we dat eigenlijk ook niet bij particulieren die hun woon werk auto ook privé gebruiken?
prop zegt
Is er al bekend wanneer we het kwartje van Kok terugkrijgen?