Zelfs Musk vindt Tesla’s lachwekkend duur. Kan hij er wat aan doen?
Tesla doet veel dingetjes net eventjes wat anders dan andere fabrikanten. Onder het motto ‘zo hebben we het altijd gedaan’ kun je zien hoe de ouderwetse autofabrikanten zichzelf naar de verdoemenis helpen. Gelukkig zijn er ook veel merken die op andere manieren andere type auto’s (gaan) bouwen. En vaak wordt er wel degelijk gekeken naar Tesla.
Maar niet alles dat Tesla doet is heilig. Dat vindt Elon Musk. Hij kan het weten, want dat is de opperbevelhebber van het merk. Sterker nog, het is een van de langst zittende CEO’s!
Elon Must vindt Tesla’s duur
Zo past Tesla geregeld zijn prijzen aan. Nu op het punt dat het wel erg hoog is, aldus Musk tegenover Automotive News:
We hebben onze prijzen een paar keer verhoogd. Kort door de bocht gezegd zijn ze nu een beetje op een gênant niveau geraakt. Maar we hadden veel onregelmatigheden in de productie en qua toeleveranciers. Ook is de inflatie krankzinnig.
Elon Musk, vindt Tesla’s zelf ook te duur.
Prijzen wellicht naar beneden
Overigens is het niet zo dat Musk de prijzen hoog wil blijven houden. Als de kosten naar beneden kunnen gaan, dan zullen de prijzen van de Tesla’s wellicht wat dalen. Dat is althans wel de bedoeling (maar geen belofte):
Ik denk dat de inflatie zal dalen tegen het einde van het jaar. Ik hoop – dit is geen belofte – maar ik hoop dat we op een bepaald punt de prijzen een beetje kunnen verlagen
Elon Musk, wil ze goedkoper maken.
Het grote probleem is dat Tesla de extra vraag simpelweg niet aankan. Dus als ze de auto’s nu goedkoper maken, zullen meer mensen ze gaan bestellen. Vervolgens kan Tesla ze dan niet produceren. Op deze wijze (de prijs hoog houden) wordt de waardeketen minder zwaar belast en is de winst per voertuig hoger. En er zijn minder ontevreden klanten.
Volgens Elon Musk is dat ook precies de reden dat de Cybertruck nog eventjes op zich laat wachten en waarom de compacte betaalbare Tesla er voorlopig niet zal komen. Ze kunnen nu de vraag al nauwelijks aan, dus waarom zou je het jezelf moeilijker maken dan nodig?
Via: Automotive News.
cdlop01 zegt
Alle EV’s zijn veel te duur, kunstmatig duur gehouden, overheid subsidieerd aankoop. Vind zelf de Tesla 3 redelijk geprijsd rekening houdend met feit dat dit gewoon met afstand beste EV is op de markt, de rest kan er niet aan tippen en veel te hoge prijzen niet waard.
mashell zegt
Met afstand beste EV? Afgetroefd door de Kia EV6 bedoel je. En misschien moet je eens opzoeken wat gesubsidieerd eigenlijk betekent.
Daremaster Co zegt
Betwijfel dat de Kia een betere “Computer op wielen” is dan de Tesla.
Wanneer krijgt die Kia FSD of enige form van intelligentie? Waarschijnlijk nooit!?
Dus is de EV6 the Nokia onder de iPhones. Er zijn tenslotte maar 2 soorten BEV’s, Tesla’s en Non-Tesla’s.
Jasp3r zegt
Ben je nou als Tesla liefhebber je aan het afvragen wanneer eenn Kia Full Self Driving krijgt?
Wanneer krijgen Tesla’s FSD dan? 🤡
shalomleon zegt
Afgaande van eerst de titel lezen en dan het artikel wijst hij dus zichzelf aan?
CYBRTRK zegt
Misschien moet je de quotes van Musk nog eens goed lezen
frank2b zegt
70 mille voor een model ei is van de zotte inderdaad. Een leuke wagen maar zó dúúr… waarom?
Een leuke Kia of Hyundai kost je een middenklasser minder en zij bieden je een vergelijkbaar, zo niet beter, totaalpakket.
Benny_Weisz zegt
Mijn buurman heeft een nieuwe lease auto, een Peugeot 2008. Cataloguswaarde inclusief optie’s?
EUR 41.347,- !!!! Ik moest ook twee keer kijken……ruim 40k voor een Peugeot 2008. Een behoorlijk lelijk ding ook nog! En Franse kwaliteit! Dus de prijzen van zo’n EV verbazen mij allang niet meer.
cdlop01 zegt
Franse kwaliteit beter dan Duitse, wij hebben in zakelijk wagenpark meer dan 100 auto’s rijden, duirs, Japans, Koreaans en Frans. Beste wagens de Corolla’s en de twee Camry’s, nooit problemen en zeer zuinig. Daarna de Fransen en Koreanen en hekkesluiter de Duitsers, Golf en Etrons. Etrons gaan eruit, wltp dramatisch en hele berg afwerkings en software issues.
karhengst zegt
En dan zou jij niet wijs zijn.
Maar dat is de straf van het willen rijden van een hoge B-segmenter. Fabrikanten weten het en pakken de marge. En de consument gaat er gewoon in mee i.p.v. een paar centimeter lagere en duizenden euro’s goedkopere 208 te halen.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Kijk maar eens wat een leuk aangeklede e-208 in gt-line trim kost…….bijna net zo duur. Het is absurd als je bedenkt wat je voor het geld kan kopen als je een auto koopt met een verbrandingsmotor.
mashell zegt
Yep, maar als je goedkope stroom hebt kun je dat weer terug verdienen.
Daremaster Co zegt
Groot prijsverschil, maar je zou ook het verschil in inruilwaarde (na 5 – 10 jaar) en kosten per kilometer mee moeten rekenen, dan zou het plaatje er wel eens heel anders uit kunnen zien.
lithiumion zegt
Franse kwaliteit?
mashell zegt
Inflatie is toch cumulatief? Als we naar inflatie van 0% zouden gaan dan wordt toch niks goedkoper?
lowlow zegt
Als de levensduurte goedkoper wordt, ofte het vast gehanteerde boodschappenmandje daalt in prijs, hebben we een negatieve inflatie, nog van gehoord?
In principe zouden Tesla’s (ea) dan goedkoper moeten worden