Volgens Elon Musk worden de Tesla’s nu van een hartstikke prima laagje lak voorzien. Al geeft hij toe dat ze daar vroeger problemen mee hadden.
Iets te grote panelgaps, afdichtingen die niet blijven zitten, kofferbakdeksels die niet meer dichtgaan; Tesla’s staan niet per se bekend om hun geweldige bouwkwaliteit. Het is eerder precies het tegenovergestelde. De lak van de Tesla’s is een ander onderdeel waar de fabrikant problemen mee heeft. Reden voor een groep Canadezen om Tesla voor de rechter te dagen, om schadevergoeding te eisen.
Goed nieuws echter voor wie een nieuwe Tesla koopt. Musk zegt namelijk tegen Automotive News Europe dat het inmiddels een stuk beter gaat met de lak van een Tesla. Sterker nog, hij noemt de lakkwaliteit tegenwoordig ‘pretty good‘.
Hij geeft wel toe dat er in het verleden verfproblemen zijn geweest. Maar dat heeft niks met Californië te maken, de staat waar de Tesla’s worden gelakt. Volgens sommigen waren de strenge emissieregels van de staat de reden voor de slechte verfkwaliteit. Musk erkent dat de regels streng zijn, maar dat vindt hij niet erg. In tegendeel, met deze overheidsregels is hij het wél eens.
Maar waar lag de fout dan wel? Nou, het had deels te maken met de twee paintshops van Tesla. Zo was er een North Paint, waaruit ze alle vier de auto’s spoten. Dit is volgens Musk onwenselijk, omdat het betekent dat je minder goed kan focussen op de kwaliteit van de lak. Inmiddels is er ook een South Paint Shop. Nu lakt Tesla de Model 3 en de Model Y in de North Paint en worden de Model S en Model X in South Paint gelakt.
Musk gaat ook in op het probleem van paint matching. Zo schijnen er bumpers te zijn die qua kleur niet helemaal matchen met de rest van de Tesla. ‘In sommige gevallen’ besteedde de autofabrikant het lakken van deze bumpers uit aan een leverancier. Dit was volgens Musk een vergissing, omdat deze leverancier niet goed kon paintmatchen. Inmiddels lakt de fabrikant de bumpers van alle Tesla’s zelf, wat dergelijke problemen moet voorkomen.
Hoewel Musk nu tevreden lijkt met de lak van Tesla’s, schijnt hij dit niet onafhankelijk te willen laten testen. Zo is er J.D. Power, dat ieder jaar kijkt naar de kwaliteit van auto’s. Volgens de laatste test van deze organisatie, scoort Tesla nogal belabberd. Er is wel een kleine noot aan dit onderzoek: in vijftien Amerikaanse staten moet Tesla toestemming geven voordat J.D. Power in die staten klanten mag enquêteren.
De elektrische autofabrikant geeft deze toestemming niet. Musk zegt dat hij ‘niks’ van J.D. Power vindt en niet weet wat ze doen. Naast veel prijzen uitreiken, zo stelt Musk. Onder de streep is volgens Musk alleen de klanttevredenheid interessant. En in tests zoals die van J.D. Power, scoort Tesla volgens Musk ‘het hoogste’ op klanttevredenheid. En dat is het belangrijkst, zo zegt Musk. Alle horrorverhalen over de bouwkwaliteit, zijn dat kennelijk niet.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
*kuch* opstartprobleempjes… *kuch*
Tesla-fanboys in 3..2..1..
nissanfairladyz zegt
Ik ben nogal een fan van de Tesla. Al erken ik zeker wel de nadelen van een Tesla. Afsterservice, de panelgaps en de lak. Al verschilt dat een beetje per model 3. Die van een kameraad heb ik niks kunnen bespeuren. Dat zegt niet dat er mensen zijn die het wel hebben, bewijs genoeg.
Echter stel voor Tesla zou een perfect product neerzetten. Hoe verslagen zullen bepaalde type mensen dan wel niet zijn…
Persoonlijk wil ik graag dat Volkswagen een betere elektrische auto gaat leveren. Maar de aandrijflijn, en software en alles wat een EV echt goed maakt… zit niet op de ID3. Hoop dat Volkswagen er echt werk van gaat maken. De ID3 is een leuke start… maar komt niet echt in de buurt van een Tesla. Misschien bij de volgende versie hopelijk wel. Is ook goed voor onze economie immers.
Tesla moet betere koets kwaliteit leveren, Volkswagen moet gauw beter worden in de elektrische aandrijflijn, battery management etc. En software.
rollingstoned zegt
@nissanfairladyz: Afsterfservice?
gebakkenei zegt
Ja.
Plakje cake.
kevertje zegt
Nu de bumpers nog goed vastmaken, de carrosserie-naden een paar mm verkleinen, de batterijen voorzien van een intern sprinkler-systeem. Waarbij de bedenking dat het ‘in mekaar gooien’ van auto’s over de oceaan met veel kinderziekten en gebreken niet alleen het probleem van Tesla is én één reden waarom nogal wat Amerikanen graag buitenlandse wagens kopen. Dat wist Trump ook wel.
bischero zegt
Hi @kevertje, schrijf het s.v.p. de volgende keer mét leestekens. Ik moest het serieus 3x lezen om te snappen wat er stond.
rhellema zegt
@bischero: dan heb je sowieso moeite met lezen, dat kan niet anders.
christian85 zegt
@bischero: de laatste komma in de eerste vervangen door en. In de tweede zin één keer het woord en te vaak gebruikt. Voor de rest een prima zin hoor.
dees zegt
Denk niet dat je een sprinkler systeem bij de accu’s wilt.
En je bent vergeten dat ze ook nog de deuren bij de X beter erin mogen hangen.
moveyourmind zegt
Geitenwollensokkenmobiliteit door de jaren heen…
Van lelijke Eend naar lelijke paint.
bischero zegt
@moveyourmind: is het al december? ?
faalhaas zegt
Wel zelfsturende auto’s bouwen, maar de fabriek is nog 1920’s met handwerk en gepruts.
nissanfairladyz zegt
Het is wel zo dat het uitmaakt waar de fabriek staat. Had ook een auto met 1 van de eerste van dat merk met lak op waterbasis. Niet echt een succes met steenslag.
Je wilt niet weten hoe de Duitse overheid hier en daar dingen toelaat omwille van werkgelegenheid. Dan boeit het milieu even niet. Waar de Tesla fabriek staat zijn de regels behoorlijk strenger qua uitstoot. Ook betreft de auto’s. Er was een reden waarom de Toyota Prius als warme broodjes verkocht werden waar de Tesla fabriek staat.
Denk dat de lak uit de Duitse fabriek dan een stuk beter is. Of die vanuit China. :) in China mag zowat alles….(gaat ook wel veranderen)
banderas zegt
Ik ken een detailer die zegt dat alle US auto’s (Ford pick ups bv) zwakke lakken hebben. Dus wel een probleem qua emissieeisen daar.
potver7 zegt
@banderas: sorry maar die logica volg ik niet helemaal. Waarom kan het niet gewoon een centenkwestie zijn, goedkopere lakken, minder en/of te dunne lagen, en klandizie die er minder een probleem van maakt dan die verwende Europeanen?
banderas zegt
Ook dat zou kunnen potver7, maar Amerikaanse auto’s hebben in het algemeen allemaal een minder sterke lak. Google maar even en je ziet vooral klachten bij Amerikaanse auto-fora. De witte parelmoerlak van Tesla is bv wel gewoon goed. De zwarte (non metallic) is inderdaad troep.
potver7 zegt
@banderas: zal best, maar om dan klakkeloos aan te nemen dat dat is vanwege emissie-eisen is wel heel kort door de bocht.
nissanfairladyz zegt
In Duitsland lappen ze allerlei regels aan elkaar en veel lobby werk betreft werkgelegenheid etc… dan is er qua uitstoot ineens weer meer mogelijk. :)
Gebeurt in Nederland ook wel vaak genoeg..
mashell zegt
@banderas: Amerikaanse auto’s worden in z’n geheel op een lager kwaliteitsniveau gebouwd. De klant heeft daar gewoon veel liever veel auto voor weinig geld dan een strakke lak.
Philip - EQC zegt
Als Musk dat zegt dan is dat ook zo, God heeft gesproken!
flutterby zegt
Wat een goed objectief geschreven artikel! Kudos!
jometdebanjo zegt
Prutswerk! Vooral de binnenkant.
nissanfairladyz zegt
Vanuit de prijsklasse waarin ze verkocht worden? Mijn auto was ook bijna 50k nieuw maar de Model 3 vond ik er van binnen best leuk uitzien. Wat voor auto rij je nu? Duitse auto’s van rond de 50k zijn vaak aanzienlijk beter. Maar niet moderner. Als Duitsers nou dat minimalisme in een luxere vorm kunnen krijgen hebben ze echt iets moois denk ik. De Audi Etron was een lachertje toen ik erin zat met al die losse schermpjes overal. Porsche is op de goede weg.
mashell zegt
@nissanfairladyz: de e-tron heeft teveel schermen en Porsche is op de goede weg… De Taycan heeft de zelfde schermen indeling als de e-tron met optioneel nog een bijrijdersscherm.
elemento zegt
Misschien moet hij fabrikant ergens anders plaatsen waar geen regels gelden. Europa zo ik ergems litouern doen
degrotemuis zegt
Voelt een beetje als wasmiddel reclame. Het wasmiddel wast de ergste vlekken schoon, tot er een nieuwere formule is. Dan krijgt de oude opeens niet meer alle vlekken schoon…
Tesla heeft best een tijd volgehouden dat de lakdefecten exemplarisch waren, zeker geen structurele problemen. Nu opeens waren er wel een structurele problemen, maar intussen echt niet meer hoor… Er zijn zeker wel kwaliteitsverbeteringen doorgevoerd sinds de eerste model S op de weg kwamen, maar het is nog niet altijd even consistent als ik in mijn omgeving kijk.
Niet mee willen doen met JDPower zegt ook wel wat vind ik. Niet dat JDPower heilig is, maar na de score vorig jaar zou het Tesla sieren om wel deel te nemen. Zeker als er verbeteringen doorgevoerd zijn waardoor de auto’s wel beter zijn voor ze bij de klant terecht komen.
Klanttevredenheid is inderdaad erg belangrijk, maar ook dat geeft een vertekend beeld als Tesla wil blijven groeien. Tot nu toe zijn de klanten wereldwijd gezien vaak ook aanhangers van het product, de filosofie erachter. Daardoor minder kritisch op gebreken / service waar een ander merk wel op afgerekend zou worden.
Mainstream klanten zullen kritischer zijn, dat zie ik al bij de leasers in mijn kennissenkring, vooral bij degenen die een minder goede model 3 hebben. Dus om klanttevredenheid hoog te houden met de aanwas van nieuwe klanten moet de kwaliteit naar mijn mening consistenter zijn en blijven verbeteren.
Ram-G-maN zegt
Het viel mij op dat de Tesla Red Multi-Coat op een Model S/X enorm verschilt van de Tesla Red Multi-Coat op de Model 3. Op de Model 3 lijkt het meer op unilak dan metallic.
Op de Model 3 staat wat mij betreft alleen wit goed. Alle andere kleuren vallen enorm tegen.