Elon Musk doet wederom een boude claim. Volgens de Muskias gaat Tesla binnen zes tot tien weken een enorme sprong voorwaarts maken.
Na een enorme stijging van de Tesla-hype richting het einde van Q2, was het de afgelopen tijd voor Tesla begrippen haast komkommertijd qua nieuws. Dat zag je ook terug in de aandelenkoers. Deze schiet heel even niet meer parabolisch omhoog, maar kabbelde rustig voort als de Tafelberg of de koppelkromme van een turbotor. Er was zelfs een licht neerwaartse trend zichtbaar, wellicht aangewakkerd door de vrees dat Tesla marktaandeel verliest in Europa.
Maar dat kan natuurlijk niet als je Elon Musk heet en je megabonussen (mede-)afhankelijk zijn van de koers. Zodoende kwam Tesla afgelopen week al met het bericht de aandelen te gaan splitsen. Elk aandeel wordt in vijf stukken gehakt. Dit stuwde de koers weer wat omhoog. Het is echter ook iets dat verder niks te maken heeft met Tesla’s producten. Nu heeft Elon zijn discipelen echter ook weer wat hoop op nieuwe en verbeterde snufjes in het vooruitzicht gesteld. Volgens de Muskias gaat Tesla op korte termijn (zes tot tien weken) een quantum leap maken met haar Full Self Driving software.
Tot op heden doet Full Self Driving (FSD) namelijk allerlei leuke dingetjes, maar volledig zelf rijden is er daar niet een van. Afremmen voor omgevallen trucks op de weg overigens ook niet per se. Enfin, er komt een rewrite van de software aan die FSD naar een veel hoger plan gaat tillen. Musk heeft de rewrite, zoals de stereotype verkoper uit de reclame zou zeggen, zelf ook:
The FSD improvement will come as a quantum leap, because it’s a fundamental architectural rewrite, not an incremental tweak. I drive the bleeding edge alpha build in my car personally. Almost at zero interventions between home & work. Limited public release in 6 to 10 weeks.
Elon Musk, geeft fansla’s weer a quantum of solace
Eerder was Musk ook al lyrisch over de FSD verbetering. Hij vindt deze, like, totes amazeballs:
So I personally tested the latest alpha build of full self-driving software when I drive my car and it is really I think profoundly better than people realize. It’s like amazing. So it’s almost getting to the point where I can go from my house to work with no interventions, despite going through construction and widely varying situations. So this is why I am very confident about full self-driving functionality being complete by the end of this year, is because I’m literally driving it.
Elon Musk is, like, amazing
Cynici zullen echter focussen op het woordje ‘almost’ in ‘almost zero interventions’. Dat betekent immers nog steeds geen Full Self Driving, omdat de aller grootste voordelen van autonoom rijden pas een feit zijn als het écht foutloos is. Bovendien is het vaste traject dat Elon aflegt niet echt representatief voor alle situaties. Enfin, we wachten af waar Musk mee komt. Voor het eind van het jaar moet hij immers ook nog een miljoen robo-taxi’s bouwen…
flutterby zegt
Die miljoen robotaxi’s zijn al gebouwd (grotendeels dan), ze hoeven enkel geactiveerd te worden. Al zal dat het dit jaar echt niet gaan worden.
ericd zegt
“Almost at zero interventions” is het sleutelbegrijp. Nou vermenigvuldig “bijna geen ingrepen” met 100.000 Tesla rijders…
fanboy zegt
@ericd: zo lang het maar substantieel beter is dan menselijke bestuurders. Want daarvoor moet ik ook nogal eens ingrijpen.
degrotemuis zegt
@fanboy Substantieel beter is mij niet genoeg. Het is bewezen dat mensen niet heel sterk zijn in het het bewaken van geautomatiseerde processen. Aandacht verzwakt eerder en meer dan wanneer de bestuurder actief deelneemt aan het proces. Dat betekent dat de kans groter is dat de bestuurder niet ingrijpt wanneer de fsd ap steken laat vallen, met als gevolg heftigere ongevallen. Als door fsd minder ongevallen totaal, maar wel meer ernstige ongevallen voorkomen is dat geen winst.
lekbak zegt
@fanboy: je zegt het zelf, je moet nogal eens ingrijpen omdat een ander een fout maakt. Een slechte bestuurder is heel makkelijk te herkennen en daar kunnen we als mens op anticiperen.
Een fout door een computer gemaakt is plotseling en onvoorspelbaar en daardoor kan je er niet op anticiperen. Liever 10.000 fouten van een mens waar ik op kan anticiperen dan 1 fout van een computer waar ik niet op kan anticiperen.
Ik ben dan ook echt doodsbang voor autonome auto’s. Niet omdat ik bang ben voor verandering maar omdat ik weet dat de onvermijdelijke ongelukken volledig buiten mijn macht liggen. Het is dan volledige willekeur, een lot uit de (negatieve) loterij. Pas als het echt helemaal foutloos zal zijn zal ik gerust zijn. En ik denk dat die dag nooit zal komen.
Praeses zegt
Ik deel je angst, maar ik denk ook dat autonome auto’s pas echt gaan werken als ze onderdeel zijn van een groter geheel. Nu is het klooien met camera’s en anticiperen op mogelijke situaties. Pas als elk voertuig op de weg onderdeel uitmaakt van hetzelfde grid en allemaal centraal aangestuurd worden, dan gaat dit echt werken.
alfabeta zegt
@lekbak
De schijn van contole maken we ons wijs omdat we de statistiek van duizenden ongevallen die je niet kan voorkomen niet zelf meemaken. We zijn nooit meer dan 1 chauffeur. Ik maak me met 1 mio schadevrije jaren geen illusies over mijn controle over mijn veiligheid op de weg. Minstens de helft vd grote ellende ligt buiten mijn invloedsfeer. Denk aan een vrachtwagen die te laat remtvoor de file, elke week zijn er 15 chauffeurs die het niet navertellen. Ook een paar die wel goed anticipeerden op het verkeer. De kans dat jij of ik dat zijn is alleen extreem klein. Maar dat is geen controle maar meer een loterij.
lekbak zegt
@alfabeta: ik kan geen uur op de weg zitten of ik maak wel een correctie om een ongeluk te voorkomen wat anders veroorzaakt zou zijn door een ander. Een computer die 10.000 keer zo weinig fouten maakt is gevaarlijker dan een voorspelbaar mens.
mashell zegt
@ericd: er zijn ook bijna geen corona patiënten, bijna geen auto diefstallen, bijna geen tandartsen die domme vragen stellen aan F1 coureurs. Maar toch… moeten we blijven opletten en proberen er wat aan te doen.
skid zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
porker zegt
@skid: boeien
Johan zegt
Laat Dhr. Musk eens bedenken hoe hij de kwaliteit van de bouw van Tesla’s verbeterd. Dat ze ver komen en dat software oke is dat is wel bekend maar ook slechte bouwkwaliteit.
nissanfairladyz zegt
LETTERLIJK elke auto fabrikant heeft liever de sleutel tot level 5 autonoom rijden in ruil voor iets slechtere kwaliteit lak of dat panelen niet goed zitten. Geloof me… als Tesla Level 5 voor elkaar krijgt. Dan is dat een gigantische disruptie in de gehele markt. Jij begrijpt dat volgens mij niet. Zowel Uber als Lyft worden dan dump aandelen. En gaat het tesla aandeel minstens 2x over de kop dan wat het nu waard is.
Men heeft hier blijkbaar niet door hoe gigantische disruptie level 5 autonoom rijden is.
jelmer zegt
Als overheden het toestaan. En die zullen zeer, zeer terughoudend zijn.
mikee368 zegt
Er zijn al overheden/Staten die L5 autonomy toegestaan hebben in de afgelopen 5 jaar. Hierdoor kan Tesla in die landen/Staten dus direct level 5 autonomy aan zetten wanneer dat kan. Zo kunnen ze data vergaren en bewijzen of het echt 10-100x veiliger is dan gewone bestuurders.
Als dit bewezen word kunnen steeds minder overheden zeggen dat ze dit niet toe staan doordat het juist zo veilig (kan) is.
Het is ook niet fat het in 1x volledig zelf rijden is allemaal en dat het ij 1x perfect is. Naarmate tijd verstrijkt zal het steeds dichter bij echt Level 5 komen en zelfs wanneer level 5 bereikt is zal het voortdurend blijven verbeteren. Zolang het aantal ongelukken niet op 0 staat kan er nog verbeterd worden.
dennisdd zegt
@nissanfairladyz: het zijn maatschappelijke discussies die auto5 nog in de weg staan, niet de techniek.
koeberg zegt
“als Tesla Level 5 voor elkaar krijgt”
Dat is een flinke ‘als’. Persoonlijk denk ik dat de stap van bijna autonoom (wat Musk nu beweert te hebben) naar autonoom groter is dan van niks naar bijna autonoom.
jaytje zegt
@Johan: ik rij een probleemloze model X. De Audi die ik daarvoor reed had een nieuw blok nodig ivm olieverbruik en de ford daarvoor heeft een compleet nieuwe kabelboom gekregen ivm de talloze storingen. Auto’s bouwen is voor iedereen blijkbaar lastig.
Pascal zegt
Heb de indruk dat die ‘bouwkwaliteit’ er in elk Tesla-topic bijgehaald wordt omdat men gewoon iets te zeiken moet hebben. Ik heb bij BMW in korte tijd te maken gehad met kapot vliegwiel, kapotte kettingspanners, sensorprobleem wat ze er nooit uit hebben gekregen etc. duizenden euro’s van m’n eigen geld staan afrekenen ervoor. Bij een gloednieuwe Audi een s-tronic automaat die staat te trillen bij het stoplicht; ik moest bij PON uiteindelijk met een rechtszaak dreigen voordat ze het eindelijk oplosten. Nu een Model 3: keurig geholpen bij aflevering, ik kan zo bij ze langsrijden in Leidschendam en geen enkel (kwaliteits)probleem so far; beste auto die ik tot nu toe ooit heb gehad. Ja de kwaliteitscontrole moet beter, maar dat gaan ze heus wel fixen. Van zo’n ‘new kid on the block’ accepteer ik zulke opstartproblemen een stuk beter dan van de dure gevestigde merken.
autoblogger zegt
@Pascal: precies, kan bij elk merk gebeuren. Daarnaast, als beginnend automerk kun je niet wachten tot alles perfect is, je moet op een gegeven moment gewoon omzet gaan maken. BMW heeft er 100 jaar over gedaan en dat is dus ook nog niet perfect. En dan hebben we het nog niet eens over de enorme achterstand wat betreft elektrische aandrijving ?
twinturbo9000rpm zegt
Jij hebt gewoon gelijk en je vertelt het op een hele duidelijke manier. Kudos.
Diesel Rocks zegt
Dat je duizenden euro’s van je eigen geld hebt moeten afrekenen voor reparaties aan een BMW geeft al aan dat je een tweedehandsje zonder garantie onder handen had. Ik koop BMWs altijd met officiële dealer garantie, altijd daar onderhouden dus met minimaal 2 jaar premium garantie. Na 15 jaar BMW rijden in diverse modellen heb ik nog nooit gebruik hoeven maken van de garantie. Vergelijk dat eens met die taxichauffeur die zijn Tesla 33 keer bij de garage moes inleveren om in totaal 127 issues te laten repareren.
Pascal zegt
Dat was de leaseauto die ik zelf nieuw opgehaald heb bij de dealer, 4 jaar keurig gereden heb, bij de dealer laten onderhouden en vervolgens prive heb overgenomen van de leasemaatschappij. De reparaties die ik noemde zijn helaas ook nog eens bekende, veel voorkomende problemen met het type wat ik had; (2 liter diesel in de E87 en de pingelsensor in de F30) zie de bekende fora.
Natuurlijk zijn er Tesla’s genoeg met problemen. Ik probeer alleen maar aan te geven dat jouw geliefde ‘premium’ BMW ook nog zeer regelmatig de nodige maandagmorgen modellen de weg op stuurt. Het zou wel zo eerlijk zijn om de ogen daar dan ook niet voor te sluiten.
flutterby zegt
@Johan: bouwkwaliteit is duur. Willen we betaalbare EVs met hoge range of niet? Aangezien Tesla geen moeite heeft zijn auto’s te verkopen (zonder reclame) is het blijkbaar voor de meeste geen probleem.
mashell zegt
@flutterby: als de overheid je 8% bijtelling heeft heb je ook geen reclame nodig.
flutterby zegt
@mashell: hebben andere merken dat niet dan? Zo belangrijk is de Nederlandse markt echt niet voor Tesla.
goodvibrations zegt
Gaat ze voorlopig niet lukken… Het ontbreekt sowieso bij Tesla aan dubbele systemen/input zoals bij luchtvaart het geval is.. Dat maakt het risico, dat sowieso al vele malen groter is op de weg dan in de lucht, te groot voor volledig automatisch… Turkish Airlines viel uit de lucht door 1 falende sensor (en falende piloten die niet 2 automatische piloten tegelijk gebruiken) en niet zelf aan het opletten waren…
hiostu zegt
FSD betekent nog steeds niet dat je mag gaan zitten internetten op je telefoon. Je moet gewoon blijven opletten. Het moment dat je echt wat anders mag gaan doen ligt nog wel een aantal jaartjes in de toekomst. Sowieso moeten er daarvoor nog een hele hoop regels veranderd worden als het gaat om verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.
mashell zegt
@hiostu: je noemt het FSD maar als we het “full self driving” noemen dan ga je wel verwachten dat heel de rit bezig kunt zijn met haat commentaren op Facebook plaatsen.
hiostu zegt
Dat de auto het kan wil nog niet zeggen dat het mag. Alleen de mentally challenged denken dat FSD op dit moment betekent dat je wat anders mag gaan doen. Het is en blijft een driving aid op dit moment.
lekbak zegt
@hiostu: zo werken mensen niet. Mensen zijn biologisch niet in staat om op te letten zonder stimulans. Wij kunnen het gewoon niet, wij hebben prikkels nodig om op te letten.
Dat maakt een gadget met de naam full self driving precies dat. Het mag pas geïmplementeerd worden als het full self driving is.
Sterker nog, auto’s zouden een stuk veiliger zijn als ze wat minder comfortabel zijn en men harder moet werken. Dan letten mensen een stuk beter op want dan moeten ze wel autorijden ipv dat ze tijd denken te hebben voor de telefoon.
R zegt
Snap niet wat je bedoeld…wat voor stimuli?
Een process operator die pas op gaat letten wanneer er iets ontploft?
Gelukkig kunnen deze mensen wel gewoon op schermen de zaak in de gaten houden….net zoals een bestuurder in een Tesla ook gewoon alles in de gaten kan houden met z’n armen over elkaar
mashell zegt
@goodvibrations: autonoom rijden is ASIL D en dan zijn redundante systemen verplicht. Maar of Tesla dat ook netjes zo implementateert.. Mochten ze dat niet doen dan hebben we een schandaal dat het dieselschandaal overtreft.
mikee368 zegt
Tesla heeft een dubbel redundant systeem voor hun FSD systeem. Zo hebben ze bv 2 chips die elk alle functies van het zelfrijdende kunnen vervullen, en ze worden tegelijk gebruikt om elkaar te controleren. Echter als er 1 uit valt kan de ander het nog steeds dus 100% overnemen. De kans dat 1 van de chips problemen ondervindt is al erg klein. De kans dat ze beide uitvallen is statistisch gezien kleiner dan dat de bestuurder een tia achter het stuur krijgt.
Dus ja die is gelukkig wel aanwezig. En voor nu is de bestuurder ook nog een backup.
balboni zegt
@goodvibrations: bedankt, geweldige argumenten
sudbina zegt
Is dat toegestaan joh? Rondrijden met Alpha versies van zelf rijdende software?
jaapiyo zegt
Elon Musk mag alles anders zet ‘ie zijn HQ ergens anders neer.
hiostu zegt
Zolang hij zelf maar blijft opletten en handen aan het stuur houdt.
flutterby zegt
@sudbina: hoe moeten ze de software anders testen? Alphabet en Uber testen ook gewoon op de openbare weg.
megaand zegt
Waarom moeten zelfrijdende auto’s foutloos zijn? Als ze veel beter zijn dan een mens is er toch al heel veel gewonnen? Immers een computer is niet dronken, heeft geen ego etc…
goodvibrations zegt
@megaand: stap jij in een vliegtuig zonder piloot?… Daarom.. ? fouten van computers accepteren we niet.. Ook zal zijn ze betrouwbaarder.. Maar er zijn statistieken van mensen beschikbaar wellicht dat er iets mogelijk is als Tesla claimt beter te zijn… Dat is ook meetbaar (achteraf)..
megaand zegt
@goodvibrations: nee. Want een autopilot in een vliegtuig doet niet 100% van de taken. Er is altijd menselijke interventie nodig. Niet vaak, maar toch. In de situatie dat een autopilot voor auto’s voor 100% werkt, dus alle ritten kan uitvoeren en meetbaar beter is dan een mens, dan zal ik dat graag gebruiken.
flutterby zegt
@megaand: een automatisch piloot doet hetzelfde als de simpelste vorm van Autopilot van Tesla. Snelheid behouden en lijntjes volgen. Je moet echter wel vertellen waar die heen moet.
megaand zegt
@flutterby: fsd is geen autopilot. Fsd is een volledig zelfrijdende auto (volgens tesla). Mijn commentaar ging over een volledig zelf rijdende auto. Niet over autopilot.
xjs678qr zegt
Maar wel in een metro zonder chauffeur naar de luchthaven…
Pascal zegt
Ik zit in het early access programma en ben zeer benieuwd naar deze update! Ik gebruik FSD nu al voor zo’n 80% van m’n snelwegkilometers. Als ‘gadgetliefhebber’ is het gewoon tof om deze ontwikkelingen op de voet te kunnen volgen. Tesla heeft inmiddels zo veel ervaring opgedaan en een schat aan real-world data verzameld, dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat ze in de komende 10 jaar ingehaald worden als het om zelfrijdend gaat.
hiostu zegt
Ik ben toch wel erg benieuwd hoe het FSD systeem werkt, want als het net zo werkt als autopilot dan zou ik me toch best zorgen maken. Hoe vaak dat systeem nog steeds aan phantom breaking doet als je gewoon iemand inhaalt is echt onacceptabel. Ik gebruik autopilot en cruisecontrol een stuk minder in mijn Tesla dan in mijn Passat. Ik schrik nog regelmatig als de Tesla zonder reden ineens op de rem stampt.
Pascal zegt
FSD is (de meest uitgebreide versie van) autopilot en autopilot schijnt helemaal herschreven te zijn met deze update. Eens met je punt over phantom braking, dat is ook mijn grote irritatie eraan.
balboni zegt
@Pascal: kun je iets meer vertellen over dat early access program van Tesla?
Pascal zegt
Je krijgt de nieuwste updates eerder en wordt gevraagd om je bevindingen naar ze door te mailen. Ik werd er ongevraagd voor uitgenodigd. Vereiste zal waarschijnlijk wel zijn dat je FSD hebt en hardware versie 3.
kevertje zegt
Ik herken de stijl – ik heb decennia jarenlang met applicatie-ontwikkelaars uit het bewuste land gewerkt. Na detailvragen was het steeds hetzelfde dreuntje… ‘yes it can be done but I need to check’, ’theoretically that should be possible, sir, but we need to look deeper into that’, ‘yes, it’s possible, but not yet in this version’ of ‘we are currently looking into it’. Zo werkt marketing, veel beloven en weinig geven. Of toch net niet wat de consument echt zou willen.
Diesel Rocks zegt
Ze hebben het complete systeem herschreven meld hij trots. Met andere woorden, 10 jaar aan ontwikkeling is door de plee gespoeld en nu hebben we in enkele maanden tijd het ei van Columbus gevonden. Marketing praat, meer is het niet. Tesla zit in zeer zwaar weer momenteel. Ik roep het al jaren, in de toekomst is Tesla niets anders dan een batterij producent voor de grote automerken, auto’s maken ze dan niet meer. Tesla kan nooit meedingen met de kwaliteit van de premium merken.
balboni zegt
@diesel435d: jij hebt kennis van zaken zo te lezen!
Pascal zegt
-edit: houd het vriendelijk, alsjeblieft. Het is een auto-website, geen soepserie.-
Diesel Rocks zegt
Ik blijf het toch een bijzondere ontwikkeling vinden. Vroeger waren mensen afhankelijk van stoomtreinen, boten en van eigenzinnig poepende zadeldieren. Toen kwam de automobiel, het werd een groot succes want het volk genoot van de gewonnen vrijheid en flexibele mobiliteit. En vandaag probeert een bedrijf zelfrijdende wagonnetjes aan het volk te slijten met de garantie dat het elk rijgenot en gevoel van vrijheid vakkundig elimineert.