Wie investeert mee?
Tesla CEO Elon Musk heeft op zolder nog een oude sok gevonden. De topman gaat 10 miljoen dollar van zijn geld gebruiken om aandelen in Tesla te kopen. Dit is natuurlijk niet zomaar een beslissing geweest. Het eerste kwartaal werd met verlies afgesloten en nu wil Tesla met een investeringsronde geld gaan ophalen.
Nadat de collectemandjes zijn rondgegaan moet Tesla twee miljard dollar wijzer zijn geworden. De Amerikaanse autobouwer denkt dit geld bij elkaar te sprokkelen aan de hand van een aandelenuitgifte en obligaties.
Het kapitaal kan goed gebruikt worden voor de agenda van Tesla. Aan plannen geen gebrek. De Model Y komt eraan, er staat een volledige elektrische truck op de planning en dan moet er ook nog een nieuwe Gigafactory komen in de Chinese havenstad Shanghai.
Het geld dat opgehaald gaat worden klinkt misschien veel, maar zal binnen no-time weer geïnvesteerd worden in het bedrijf. Alleen al in het eerste kwartaal van dit jaar investeerde het merk voor twee miljard dollar. Tesla noteerde een verlies van 700 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2019. (via CNBC)
dracae zegt
Musk is een rare vogel.. en Tesla drijft op subsidies, valse sentimenten en speculatie… maar toch hoop ik dat ze het halen. Dit soort pioniers versnellen namelijk de innovatie en innovatie is absoluut nodig.
lincoln zegt
@dracae:
Munten moet ie zien ..
Niet dat slappe gelul over rare vogels ..
flutterby zegt
@dracae: tot nog toe heeft Elon Musk elke belofte ingewisseld, echter alleen niet op tijd.
lincoln zegt
@flutterby:
Misschien dacht ie dat het over Alfa Romeo ging met subsidie valse sentimenten subsidie speculatie en subsidie ..
reggie-boy_rood zegt
@flutterby: wat hij flikt doet niemand m na. Geniaal
lincoln zegt
@reggie-boy_rood:
Jazeker wel ..
Dit vrijwel exacte verhaal speelde zich 100 jaar geleden ook af ..
dracae zegt
@flutterby: ik heb enorm veel respect voor wat Musk opgebouwd heeft, maar ik denk ook dat het gebaseerd is op een hoop, bluf en een grote gok.
Dan heb ik het niet over de auto’s. Die doen wat ze moeten doen. Dat alles nog niet helemaal zo strak is als bij Duitsers zegt me helemaal niks. Dat komt wel… als de klandizie het nodig vindt. Ik heb het over de structuur, het bedrijf.
Een autobouwer die op (bijna) elke auto geld verliest, maar wel meer waard is dan de concurrenten die stevig geld verdienen werkt alleen zolang investeerders er in blijven geloven. Dat is bijna religie i.p.v. economie.
En nogmaals, dat heeft ook hele grote voordelen want dit zorgt er ook voor dat de vastgeroeste traditionele fabrikanten mee gaan doen.
flutterby zegt
@dracae: Tesla maakt geen verlies op de auto. Ze maken een gezonde 20% marge op een Model 3, zie de laatste kwartaalcijfers.
Echter is Tesla als een gek fabrieken aan het bouwen, snellaadnetwerk aanleggen, een autonoom programma aan het ontwikkelen en ook nog nieuwe markten aanboren waardoor ze als bedrijf verlies draaien.
Dat terwijl de traditionele fabrikanten met hun handen in het haar zitten over hoe snel ze hun ICE onderdelen fabrieken versneld moeten gaan afschrijven én ook investeren in een nieuw soort aandrijflijn met bijkomende productie faciliteiten. Iets waarvan we veel grote woorden horen, maar de productie akelig stil blijft.
Schaal is alles en momenteel maakt Tesla als enige een BEV die met ICE kán concurreren, ook zonder subsidie. Waarbij het succes op de thuismarkt het bewijs is. Waarbij het succes grotendeels te danken is aan hun eigen batterij productie en alle andere merken bij LG Chem moet aankloppen.
dracae zegt
@flutterby: Of Tesla écht geld verdient aan z’n auto’s, zelfs de Model 3 hangt af van hoe je het berekend, maar laten we er even van uitgaan dat dit zo is. Dat is dus voor het eerst en alleen bij dit model. Het is nog vroeg dag m.b.t. deze ‘winst’ en de positieve cashflow die ze nu eindelijk ook hebben in de laatste maanden.
Hopelijk zet dit door..
Het feit dat ze al weer op zoek zijn naar nog meer miljarden van investeerders zorgt er bij mij voor dat ik nog een behoorlijke slag om de arm houd m.b.t. rooskleurige voorspellingen. Dat hebben de meeste ‘ouderwetse’ fabrikanten niet nodig. Die financieren de investeringen gewoon zelf zonder een enorm overdreven marktkapitalisatie. Ook zonder een nogal dubieuze deal met FCA overigens..
Eén zwaluw maakt nog geen zomer..
flutterby zegt
@dracae: dat geld is natuurlijk nodig om exceptioneel te groeien. Tesla is nog maar klein en heeft een lage cashflow, maar ze hebben we de beste autonome techniek op de weg en een winstgevend EV platform (per auto, ik vertrouw de analisten hierop). Iets waar de traditionele merken enkel van kunnen dromen. Zelfs VAG zoekt steun van andere fabrikanten om aan te haken op hun EV platform on de ontwikkelingskosten binnen de perken te houden.
wimof zegt
@dracae: Bizar, nu dweept men met marges van om en bij de 20% terwijl, toen ik vroeger dealer was geen 2% brutto op een wagen mocht verdienen.
Times are changing.
basjaski zegt
@flutterby: De lijst is heel erg lang met dingen dat hij belooft heeft waar absoluut niks van waar is. Langer dan zijn beloftes die hij wel heeft waar gemaakt.
Fanfiction bullshit zoals gewoonlijk.
–
“tesla investeerd het geld in no time” Mijn god wat een idioten die dit geloven.
flutterby zegt
@basjaski: noem er één.
crepito zegt
@dracae: Tesla drijft op subsidies? Of EV’s drijven op subsidies?
dracae zegt
@crepito: Is dat niet zo’n beetje hetzelfde? Ik zeg niet dat het fout is, maar zonder overheidsmaatregelen zouden EV’s , inclusief Tesla’s zelfs nog meer verlies per verkochte auto draaien dan nu al het geval is.
Tesla is een soort piramidetruc, ze draaien op de hoop van speculanten en investeerders dat ze ooit echt winst gaan maken, maar zelfs Tesla zou niet overleven zonder ook echt een flink aantal auto’s te verkopen.
En nogmaals, ik zeg niet dat dit verkeerd is.. verandering is lastig en duur en je hebt visionairs en gokkende investeerders nodig.. anders blijft alles hetzelfde.
Dit is ook waarom ik dus hoop dat ze het wel redden, want het blijft een wankele constructie totdat ze echt volwassen zijn en een fatsoenlijke winst maken op hun producten.
lincoln zegt
En die panelgaps dan ??
Dat weet ik nml van een half dooie sufkut die op autoblog zijn onbeduidende jank verhaaltje mocht houden ..
Dusssss .. hoe zit dat nou met die panelgaps ??
galgootje zegt
@lincoln: moest weer ff grinniken, goedenavond Lincoln!
koen0373 zegt
@lincoln: die dingen waar Piech altijd zijn bankkaart in prutste. Is een Audi ding, die besteden wel meer tijd aan dingen die niet relevant zijn voor autoliefhebbers.
lincoln zegt
@koen0373:
Wacht maar tot Audi met een tesla killer komt jonguh ..
Zijn er nu 15 jaar mee bezig ..
Maar dan jonguh .. zoooowww ..
dwfc zegt
@lincoln: Weet je wat converteerbare obligaties zijn Lincoln …. vlug kopen man, je word schatrijk van Musk …
lincoln zegt
@dwfc:
Ja .. dat zijn panelgaps ..
evdw zegt
@lincoln: Wat nou panelgaps? Het gaat hier toch helemaal niet over panelgaps.
autodrome zegt
10 miljoen??? Apennootjes voor die kerel op een vermogen van 20 miljard Green dollars ….
bmohnee zegt
@autodrome: dat vermogen is niet liquide maar berekend aan de hand van zijn belang in tesla en spacex..
dwfc zegt
Oud nieuws heren, was reeds een 15 tal dagen en aandachtspunt op Bloomsberg en werd dinsdag bevestigd. Tja de kas is wederom leeg, hij verbrande wederom $ 1.6 bilj om de productie van model 3 op te drijven !
frank2b zegt
Die malloot van een Musk investeert elke dollar die hij verdient onmiddellijk in een nieuw product – nieuwe markt. Zero dollars naar de investeerders – nu dan. Maar de groei van Tesla is ongeëvenaard en hij brengt nieuwe producten steeds sneller op de markt. Hier een artikeltje met leuke interactieve infographics: https://cleantechnica.com/2019/01/12/tesla-vehicle-ramp-cycles-getting-shorter-charts/
911targa zegt
@frank2b: nee, hij verdiende zijn geld met PayPal en hij wil dat jij investeert. Hij investeer klein deel van zijn vermogen.
frank2b zegt
Hier een plaatje van Tesla’s cash-flow; https://arstechnica.com/cars/2018/10/how-tesla-proved-cash-flow-critics-wrong/
monsieurleloure zegt
Zie ik Piech en Apfelkorn niet doen.
lincoln zegt
@monsieurleloure:
De rijkste autoboeren vs de allerarmste ..
911targa zegt
@monsieurleloure: doel je nu op 700 mio verbranden in één kwartaal?
monsieurleloure zegt
@911targa: 2030 Amsterdam. Rest my case. Tesla gaat groene cijfers schrijven, mark my words
v8power zegt
@monsieurleloure: Put your money where your mouth is.
clubbtraxx zegt
@monsieurleloure: Groene cijfers? Zwart.
ghost zegt
10 miljoen op Eem vermogen van enkele miljarden, ik ken hem niet die Musk maar ik vermoed dat zijn ‘vrienden’ hem de bijnaam “Dagobert Duck” meegeven.
rolov zegt
@ghost: misschien kan hij bezos aan zijn kant krijgen.
flutterby zegt
@rolov: die is net de helft kwijt.
v8power zegt
Vandaar dus dat verhaal over 1000 km bereik van de roadster. Hij liep even vooruit op de volgende bedelronde.
kempenaer zegt
@v8power:
Precies, zo doet hij dat iedere keer.
kempenaer zegt
Tesla is in één ding goed: lobbyïsten linkse regeringspartijen wereldwijd laten bewerken om subsidies en fiscale voordelen voor tesla vrij te maken.
Grootschalige roof van belastinggeld is het.
Verder zwetst Musk enorm omdat hij weet dat zijn gekke groupies toch alles van hem vreten en slikken.
Hij lacht zich ondertussen een breuk om die tesla achterban van nuttige idioten die hem als heiland zien om hun schuldcomplex vanwege de klimaat blabla af te kopen.
Het wordt steeds zotter en ik vermaak me er flink mee.
Wel subsidies en fiscale voordelen afschaffen. Zo snel mogelijk.
superfunky zegt
@kempenaer: en zo is het….
johnwaters zegt
Elon Musk zal de geschiedenis ingaan zoals Howard Hughes en Preston Tucker.