Musk lacht de securities and Exchange Commission (SEC) keihard uit, maar maant tegelijkertijd zijn werkbijen tot rust.
Voor degenen die de Bitcoin tegenwoordig een veel te saaie en stabiele investering vinden, hebben we een puike tip: kijk eens naar de aandelenkoers van Tesla. Als je naar de grafiek van de afgelopen jaren kijkt, zie je meer pieken en dalen dan wanneer je naar de horizon kijkt in de Zwitserse Alpen. Ideaal om lekker op te gokken voor snelle winsten dus. Je moet alleen wel sterk in je schoenen staan, want ieder moment kan Elon Musk wat Twitteren dat opeens als je nauwkeurig bedachte strategieën om zeep helpt.
Vorig jaar zomer ging dat zelfs zover dat Elon zich moest verantwoorden bij de SEC, de Amerikaanse beurswaakhond. Hij had toen namelijk getweet dat hij Tesla van de beurs wilde halen voor 420 Dollar per aandeel en bovendien dat hij de financiering daarvoor al rond had. Die hypothetische 420 Dollar per stukje was aanzienlijk meer dan de marktprijs van het aandeel op dat moment. Zodoende was het voor iedereen opeens interessant om right quick TSLA aandelen te kopen voor minder dan 420 Dollar, om vervolgens het verschil op te strijken. De SEC vond dit echter niet zo’n geweldige actie van Elon, ook al niet omdat zijn claim niet op waarheid berustte.
Het getal ‘420’ was misschien ook wel bedoeld als een grapje door vermaard wiet-gebruiker Musk. In ‘Murica betekent ‘420’ dat het tijd is om wiet te roken en kauwgum te kauwen als je kauwgum op is. Op dat moment hadden weinigen verwacht dat 420 Dollar per aandeel een realistisch prijsdoel was voor TSLA (anders zou het die prijs al hebben/benaderen). Maar goed, drie keer raden waar de koers nu is aanbeland. Juist ja, bij 430 Dollar. Eind oktober was dat overigens nog maar 254 Dollar.
Uiteraard kon Musk het niet laten het er even in te peperen bij zijn haters, toen de koers van zijn aandeel daadwerkelijk de grens van de 420 Dollar doorkruiste. Via zijn favoriete medium Twitter liet hij het dubbelzinnige ‘Whoa…the stock is so high lol’ optekenen.
Whoa … the stock is so high lol
— Elon Musk (@elonmusk) December 23, 2019
Niks is prettiger dan gnuivend je gram halen. Er kleeft echter ook een nadeel aan de hoge (fluctuerende) aandelenprijs. In een interne brief aan werknemers drukt Musk zijn discipelen op het hart geen acht te slaan op de ontiegelijk hoge huidige marktwaarde van Tesla. Veel Tesla-werknemers hebben namelijk Tesla-aandelen dankzij hun beloningsstructuur. Het is logisch dat de beslissing om nu te cashen of nog niet door het hoofd speelt van deze werkbijen. Musk maant echter tot rust en kalmte:
My silly jokes on Twitter are just that. What really matters is our actual execution and effectiveness as a company. Ultimately, I think Tesla will be worth considerably more than it is today, but there is a constant debate as to whether that means the value should be higher now or later. This is the unfortunate consequence of being a publicly-traded company. So it goes. Heads down execution is the right thing to focus on now.
Doen de werknemers er goed aan dit advies ter harte te nemen, of kunnen ze beter uitstappen nu het nog lucratief is? Laat het even weten, in de comments.
fanboy zegt
Sommigen hier wachten er nog steeds op (al zo’n jaar of 6 teveergeefs) dat deze zeepbel knapt. Dus die zullen wel zeggen, verkopen.
moveyourmind zegt
@fanboy: Inderdaad, verkopen die hap!
Die zeepbel gaat binnenkort echt knappen.
En wie toch zo eigenwijs is om de aandelen te houden moet het zelf maar weten. Ik roep pas zes jaar dat ze failliet gaan. Heb nu wel iedereen genoeg gewaarschuwd.
trasimo zegt
@moveyourmind: maar als je dit al 6 jaar roept en de zeepbel is nog steeds niet geklapt en de aandelen staan nu hoger dan ooit, dan had je 6 jaar geleden toch beter kunnen adviseren om juist wel in te stappen?
fanboy zegt
@trasimo: Niet te serieus op in gaan, hij probeert alleen maar je gedachten te verplaatsen.
trasimo zegt
@fanboy: no worries :) ik heb aandelen Tesla, die staan dik op winst en die gaan voorlopig helemaal nergens heen
fanboy zegt
@trasimo: Ha, mensen betichten mij ervan dat ik aandelen in Tesla heb maar dat is helaas niet zo.
gregorius zegt
@trasimo: wat is nou de waarde van Tesla?
Hun elektrische autos? Die zijn dus echt niet ZO geweldig. Ze zijn goed, maar niet geweldig. Uit de reviews krijg ik het idee dan de concurrenten van Tesla ‘beter’ zijn. Misschien niet 1x van 0 – 100; maar wel als dagelijkse auto. Dus de modellen lopen er een beetje uit en alles wat nieuw is, is niet meer zo onderscheidend als de eerste 3 modellen.
Niet zo heel lang geleden kocht heel eco-minnend voorbeeld vold een Prius. Nu kopen ze een Tesla. Morgen kopen ze iets anders. Dan ben je ook een groot gedeelte van je reclame kwijt.
Dan heb je nog de productie faciliteiten; voornamelijk van de batterijen: hier doet Tesla het beter op het moment, want de concurrenten hebben problemen met genoeg batterijen leveren. Op het moment de concurrenten dat ook onder controle hebben; heb je alleen dus batterijen fabrieken.
En dan heb je nog een stukje “uitvinderij”; waar komt die gekke Musk (en hopelijk nog wat andere gekkies die daar werken) nu weer mee, wat het volgende dingetje is. Hoeveel is dat nou echt waard.
Goed, dat is wat ze maken.
Dan nog de waarde van het bedrijf. Het bedrijf is zo duur, dat er geen ander bedrijf Tesla over kan nemen. Kortom: er is geen makkelijke ‘out’ als grotere investeerder.
Het is dus voornamelijk sentiment dat het aandeel zo hoog drijft. Het is dus een zeepbel. Een van de sterkste die er zijn.
Dus als je een plan hebt en weet wanneer en waarom je gaat verkopen: kan je het nog best kopen.
Maar Tesla zonder plan kopen en je ziet wel wanneer je het verkoopt? Dat is vragen om problemen.
trasimo zegt
@gregorius: “wat is nou de waarde van Apple?
Hun telefoons? Die zijn echt niet ZO geweldig. Uit de reviews krijg ik het idee dat de concurrenten beter zijn. Alles wat nieuw is, is niet meer zo onderscheidend als de eerste modellen, Samsung is zelfs vaak eerder met nieuwe functies. Nu kopen mensen misschien nog een iPhone, als het zo doorgaat stapt iedereen van zelf over naar Android voor de extra functies, betere customize mogelijkheden en lagere prijs. De designs van Apple kun je ook nauwelijks nog onderscheidend noemen, de Galaxy 10 is gewoon al mooier. Het is dus voornamelijk het sentiment waardoor de prijs van van Apple nog zo hoog staat, een echte zeepbel.”
See what I did there? Op die manier kan je wel meer aandelen naar beneden praten, but here we are…
Tip: kijk op Youtube even Tesla’s Masterplan part 2 filmpje en zie dat het bouwen van auto’s slechts een kleine schakel is in een veel groter plan: https://www.youtube.com/watch?v=aCzJt7oEHa4
Verder heb ik nergens gezegd dat ik Tesla aandelen zonder plan heb gekocht da’s aan aanname van je. Ik zei alleen dat ik ze heb en dat ze voorlopig niet weg gaan. Ik onderken namelijk volledig dat het 2 kanten op kan met dit bedrijf en dat het momenteel gewoon een hoog risico investering is. Ik heb er daarom maar een beperkt stukje “durf”investering in gedaan, iets wat heel normaal is als onderdeel van een gemiddeld beleggingsportfolio.
gregorius zegt
@trasimo: goede vraag. Apple maakt (naast iphone), de meest luxe variant van elektronica en weet het zo in de markt te zetten dat mensen het liefste hun producten willen hebben.
Ze kopieren precies de uitvindingen van de andere die mensen nu willen hebben, zonder op hun snuitert te gaan. Binnen de muren worden de meest gekke dingen bedacht waarmee ze de meest vooruitstrevende elektronica fabrikant zouden kunnen zijn… maar daar verdien je niet het meeste mee. Er zijn niet heel veel mensen meer die een iphone kopen omdat het het meest vooruitstrevende is; ze kopen het omdat het het coolste product is wat zich met het beste kan meten.
En ze zijn gigantisch winstgevend.
En dat zijn de verschillen tussen Tesla en Apple.
Alles wat er in die video gezegd wordt: ik hoop dat het ze lukt!
Echter. Een elektrische auto maken en die flink kunnen verkopen in landen waar dmw subsidie (door Eco gedoe); da’s best knap; maar ook gewoon kijken wat de markt wil.
Maar zonnepanelen op huizen leggen: dan ga je goed in de weg zitten van monopolies (energyboeren) en ga je tegen alle lobby’s in. Ik vraag me nog maar af of dat op grote schaal gaat lukken (want er moet ook weer een hoop subsidie gaan komen). Ik hoop het wel.
Een bus onder de grond? Succes ermee. Dat gaat zo sterves duur worden waar je het ook maar wil doen; dat gaat nooit goed gekeurd worden.
Autonome taxi-tesla’s. In half Amerika kan je geeneens met een bus of trein bij een vliegveld komen door de taxi lobby (werkverschaffing, economie, etc); dus voordat je dat goedgekeurd hebt! Wederom: ik hoop het, maar ik heb er nog een hard hoofd in.
En: wat Tesla dus ook zegt: all het geld wat we binnen krijgen + alle extra investeringen die we nodig hebben, gooien we gelijk weer in het volgende project. Het is link en wordt alleen nog maar linker.
subzero079 zegt
@gregorius:
[quote]Maar zonnepanelen op huizen leggen: dan ga je goed in de weg zitten van monopolies (energyboeren) en ga je tegen alle lobby’s in. Ik vraag me nog maar af of dat op grote schaal gaat lukken (want er moet ook weer een hoop subsidie gaan komen). Ik hoop het wel.[/quote]
Wat zeg je nou allemaal? Zonnepanelen een monopolie van energyboeren?
En als dat al zo zou zijn, alsof Tesla niet succesvol dwars door de lobby van de auto- en olie industrie is heen gebeukt.
gregorius zegt
@subzero079: in beschaafde landen en beschaafde omgevingen heb je een regering die er voor zorgt dat jij jouw ongebruikte elektriciteit tegen een vergoeding terug mag storten op het elektriciteitsnet. Da’s mooi en dat is zoals het hoort.
Maar als je die zonnepanelen op gaat schalen, dat de monopoly energyleveraars in de buurt het gaan merken in hun winstmarges. Op dat moment gaan de lobbyboeren werken en voordat je het weet wordt het financieel zeer ongunstig om EN een conventionele EN een zonnepaneel aansluiting te hebben op je huis.
tierelier zegt
@fanboy: 6 maanden geleden stond het aandeel op 180. Daarvoor op 300+ Het is gewoon heen en weer schommelen. Je moet als belegger wel een flink sterke maag hebben wil je in Tesla investeren.
dutchneon zegt
@tierelier: ergens rond de 300 is de waarde… met de gekleurde berichten van de media in de koers uiteindelijke naar 180 geduikeld, het was vrij duidelijk dat de grote shorts hier aan het manipuleren waren…. dat de koers als een malle naar de 300 ging, zodra duidelijk was dat Tesla gewoon op koers lag is hier een bevestiging van!
rulefollower zegt
Met gratis geld en een FED die de beurs oppompt is het koersdoel oneindig.
harrie zegt
@rulefollower:
Dit dus, what could possibly go wrong.
nissanfairladyz zegt
@harrie: Kneiterharde inflatie? :) Heel handig als je veel schulden hebt.
magnetron zegt
840$ per aandeel in 3 jaar.
Rick-dos zegt
Tesla zou weleens de tweede Apple kunnen worden en dus kan de waarde explosief stijgen. Het zou ook in korte tijd als een kaartenhuis in elkaar kunnen storten.
Kijk dat zijn nou van die inzichten waar je echt wat aan hebt. Doe je voordeel er mee zou ik zeggen.
trasimo zegt
@rick-dos: en toch is dit het enige juiste stukje beleggingsadvies wat je erover kunt geven :)
bArTaAfJeS zegt
@trasimo: ’t ken frieze, ’t ken dooje… ?
ablogjunk zegt
@jaapiyo Gaat er wat mis daar? Zit net het artikel te lezen over die verkoolde Audi…….en hoppa heel het artikel weg!
ablogjunk zegt
@jaapiyo: Weer zichtbaar maar een update voor de app is geen overbodige luxe….(ios)
– reacties die niet laden en/of wegvallen.
– bij foto’s niet kunnen reageren doordat de reacties steeds wegschieten
– headerfoto’s die gewoon nooit meer laden na het aanklikken van een artikel
Oftewel….werk aan de winkel in 2020 ;)
jaapiyo zegt
@ablogjunk: we zijn bezig met wat technische wijzigingen. Als het goed is wordt alles in 2020 daadwerkelijk beter.
appeltaartislekker zegt
@ablogjunk: plusjes die steeds verdwijnen.
spidermann zegt
Men kan ook shorten op Tesla, lijkt mij een betere strategie.
spidermann zegt
@spidermann: oftewel zoals een wijs man ooit zei: “never trust a bullshitter”.
fanboy zegt
@spidermann: Ben jij dan die bullshitter?
spidermann zegt
@fanboy: voor jou een vraag, voor mij een weet ?
dakarbemo zegt
tis en blijft een irritante kleuter met ego-problematiek.
trasimo zegt
@dakarbemo: goed verhaal wel
dakarbemo zegt
@trasimo: Ik zou zeggen lees: ‘Ludicrous: the Unvarnished Story of Tesla Motors,” van Ed Niedermeyer. Perfect voor deze donkere maanden
trasimo zegt
@dakarbemo: in veel van de reviews van dat boek komt naar voren dat dhr Niedermeyer z’n mening over Elon Musk al behoorlijk klaar had en dat dat de objectiviteit van het boek geen goed doet. Ik zal ‘m desalniettemin op m’n lijstje zetten.
Ik denk dat iedereen wel ziet dat Elon z’n zwakke punten heeft en er regelmatig praktijken op nahoudt waar je je vraagtekens bij kunt zetten. Maar ‘m wegzetten als ‘irritante kleuter met ego problematiek’ is wat mij betreft erg kort door de bocht en nogal eenzijdig. De man krijgt immers wel bizarre dingen voor elkaar en durft daarbij enorme risico’s te nemen terwijl hij allang op z’n lauweren had kunnen rusten; dat is de andere kan van het verhaal.
dakarbemo zegt
@trasimo: Neem je die customer reviews nu echt serieus. Zeg iets wat een klein beetje kritisch is en een leger Teslacult-geeks bestormd je, en dus ook dit boek. Do not touch the holy master Elon. Veel van wat in dat boek staat is feitelijk juist, ten positieve en ten negatieve, Als dr leugens in stonden/of “slanders” was dan was het boek al lang uit de handel gesued.
“De man krijgt immers wel bizarre dingen voor elkaar en durft daarbij enorme risico’s te nemen terwijl hij allang op z’n lauweren had kunnen rusten; dat is de andere kan van het verhaal.”
Niets is zwart wit, maar mijn orginele comment overheerst zeer + die misselijk Tesla cult die hem de elke dag aanprijst als 12e wereldwonder… yuk.
trasimo zegt
@dakarbemo: net zoals zulke ‘cults’ compleet waardeloos zijn omdat elke nuance in het verhaal ontbreekt, zo hebben we ook niets aan jouw comment waarin precies hetzelfde gebeurt maar dan de andere (=negatieve) kant op.
dakarbemo zegt
@trasimo: combineer mijn comment eens met de inhoud dit artikel… Ik zal nooit ontkennen dat deze “tis en blijft een irritante kleuter met ego-problematiek.” ook goede dingen kan doen. Maar icm met de aanleiding van dit artikel… is hier gewoon de “irritante kleuter met ego-problematiek” aan het werk
trasimo zegt
@dakarbemo: och let maar niet teveel op de sterk gekleurde autoblog berichtgeving wat dat betreft. Boven elk artikel over Elon prijkt natuurlijk de plichtmatige blow-foto uit het interview met Joe Rogan met in dit artikel verderop for some reason de tekst ‘vermaard wiet- gebruiker Elon’ wat dan weer nergens onderbouwd wordt en alleen maar linkt naar een ongerelateerd Cybertruck artikel (met uiteraard wél weer dezelfde blow-foto erboven). Zo lust ik er nog een paar…
Wat Elon werkelijk zei tegen z’n personeel staat er gelukkig nog wel bij: “My silly jokes on Twitter are just that. What really matters is our actual execution and effectiveness as a company. Ultimately, I think Tesla will be worth considerably more than it is today, but there is a constant debate as to whether that means the value should be higher now or later. This is the unfortunate consequence of being a publicly-traded company. So it goes. Heads down execution is the right thing to focus on now.”
Is dat de taal en werkwijze van een egocentrische kleuter of is hier een (weliswaar excentriek) persoon aan het werk die ondertussen prima weet waar hij mee bezig is? De tijd zal het leren.
trasimo zegt
Aangezien Tesla pas net lekker op gang komt met hun plannen, lijkt het me dat de rek er nog lang niet uit is.
nissanfairladyz zegt
@trasimo: Iedereen denkt dat Tesla het enige is wat Elon Musk heeft. Maar Tesla Motors… dus de auto’s. Is maar een enkele onderdeeltje van zijn master plan. Gewoon 1 onderdeeltje.
Je kunt zijn bedrijf(ven) meer zien zoals Hyundai en andere conglomeraten. Het enige verschil tussen zijn conglomeraat en andere is dat al zijn bedrijven soort pilaren zijn voor zijn toekomst visie wat hij wil. Leuk en aardig.
Ik persoonlijk ben gewoon meer gek van de technologie in de Tesla’s. Het ophemelen van mensen heb ik altijd wel moeite mee. Laat de dingen die je doet voor je spreken, laat de techniek spreken.
Zo zijn er veel voordelen en technologische pareltjes in de Tesla als dingen die echt heel slecht zijn. Netto onder de streep? De positieve zaken wegen enorm zwaarder als de negatieve.
trasimo zegt
@nissanfairladyz: klopt, met ‘net lekker op gang’ komen doelde ik ook op het grote plaatje: https://youtu.be/aCzJt7oEHa4
amersfoorter zegt
Hij inhaleerde niet eens dus waar zit het nut van wiet roken? Niet zo vermaard dus…
dracae zegt
Ik heb niks tegen Tesla, in tegendeel, het is een indrukwekkende en belangrijke pionier… maar… de aandeelwaarde van Tesla is net zo belachelijk als het merk belangrijk is.
Dit betekent niet dat het als een zeepbel gaat knappen, ze kunnen best nog ‘in hun te grote broek groeien’.. maar het kan wel knappen en deze investeerders zijn dan ook eigenlijk gewoon gokkers.
Beter zo’n gokje dat de automarkt opschud dan de meeste anderen, maar wel net zo risicovol!
auto62 zegt
Ik vertrouw alleen maar VAG
trasimo zegt
@auto62: die club heeft inderdaad goed laten zien dat ze te vertrouwen zijn!
koeberg zegt
@trasimo: Ze zijn er nog. De koers heeft 2 jaar geleden natuurlijk een klap gehad maar het afgelopen jaar is de koers langzaam maar stabiel gestegen. Dus als je relatieve zekerheid wil hebben ipv snelle winsten, dan kun je op VAG vertrouwen.
trasimo zegt
@koeberg: ah je doelde alleen op de aandelen
bArTaAfJeS zegt
@trasimo: da’s het enige aan VAG wat betrouwbaar is.
tttijn zegt
Musk zijn plan werkt omdat de wereld hard toe is aan vooruitgang. Hebben een eeuw stilstand gehad door oa het olie-infuus.
ghost zegt
Nou nou 80 dollar omhoog per aandeel. Hoeveel was een bitcoin rond kerst destijds? ~ €18k en sommige mensen hadden die binnen gemined voor €0,18..
Toch de betere tijden als je het mij vraagt..
trasimo zegt
@ghost: appels / peren.
ghost zegt
@trasimo: oké fansla
trasimo zegt
@ghost: okee sterk argument; maar toch: crypto vs. aandelen is natuurlijk wél gewoon appels vs. peren.
Maargoed als jij hier allemaal niet meer van onder de indruk bent, betekent dat waarschijnlijk dat jij je slag allang geslagen hebt en deze comments plaatst vanaf je dure jacht bij je privé eiland?
mashell zegt
“In ‘Murica betekent ‘420’ dat het tijd is om wiet te roken”
Dat is andere koek dan vier uur cup-a-soup.