Musk geeft Duitsland de schuld. Logisch. Dat doen we allemaal. Of het terecht, is een tweede.
Oh, het had zo mooi moeten worden. Elon Musk en zijn internet leger aan toetsenbordridders zou ook wel even Europa gaan veroveren. Dat is ze op zich aardig gelukt. In alle commentsecties vinden we Elon Musk een toffe peer en de verkoopcijfers van Tesla spreken voor zich.
Het is een beetje het bekende verhaal bij Tesla. Ze bereiken mijlpaal na mijpaal, maar het komt niet zo bijzonder over omdat er nóg meer beloofd was. Maar het is niet altijd de schuld van Tesla, volgens Tesla. Dat meldt Elon Musk, de grote CEO van, eh, Tesla.
Opening
Het was de bedoeling dat de Europese Gigafactory van Tesla in Berlijn binnenkort geopend zou worden. De officiciële opening stond gepland voor 1 juli. Die gaat Tesla niet halen. Uiteraard geeft Elon Musk Duitsland de schuld.
Het is de bedoeling dat in de Gigafatory in Berlijn de Tesla Model Y voor Europa gebouwd gaat worden. Ook gaat Tesla de nieuwe batterijpakketten (het nieuwe ‘4.680’-accupakket) in Duitsland produceren. Tesla kan al bijna beginnen. Naar het schijnt staat de afdeling om de mallen te persen al paraat en heeft de verf-adeling ook zijn zaakjes op orde. Dat laatste kan niet moeilijk zijn: er zijn immers slechts 5 kleuren.
Elon geeft Duitsland de schuld van niet halen doelen
Maar de bureaucratie van Duitsland gooit volgens Tesla roet in het eten. Volgens Musk zou het beter zijn als Duitsland minder bureacratisch zou zijn. De elektropionier laat weten dat er actief gehandeld moet worden om vele regels verwijderen. Volgens Elon zijn er teveel regels in Duitsland waardoor je niet goed kunt ondernemen.
Uiteraard gaat de in Zuid-Afrika geboren entrepeneur er nog even verder op in. Want Musk vindt dat Duitsland op deze manier het ontmoedigt om investeringen te doen in duurzame projecten. Daardoor is het voor Duitsland onmogelijk alle klimaatdoelen te halen, aldus Zijne Koninklijke Hoogheid de Muskias. Juist. Omdat Tesla niet vrij baan krijgt om een fabriek uit de grond te stampen, gaat het helemaal mis met Duitsland.
Via: Reuters.
TheMaster zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Charles Taycan 4S zegt
Och, och och, ja het gaat helemaal mis met Duitsland… het blijft toch een aparte kerel die Musk!😉
vondick zegt
En toch heeft hij gelijk hier. We beginnen langzaam achter te lopen op tech gebied en ruimtevaart. In Europa moeten we ons wat autonomer kunnen opstellen. Je ziet dat startups maar moeilijk wortelen en doorgroeien hier. En daarom hebben wij bijvoorbeeld geen (nauwelijks) techreuzen zoals google en amazon.
Terwijl we onwijs veel kennis, mankracht en goede infrastructuur hebben hier. We zouden veel meer kunnen bereiken als we wat minder omslachtig te werk gingen en wat meer de schouders er onder zetten. Zoals we vroeger wel deden.
dijan zegt
Niet genoeg Bitcoins gestort ?
dwfc zegt
Ik hoop dat hij de coins vorige maand heeft verkocht …. vandaag – 23 %
Onze vriend Xi Jinping bericht het volgende en knalt de coins uit de markt.
‘Virtuele munten kunnen niet gebruikt worden in de markt, want het zijn geen echte munten’, luidde dinsdagavond een mededeling van de Chinese centrale bank op de officiële WeChat-account.
De monetaire autoriteit zei ook dat financiële bedrijven geen cryptomunten moeten accepteren als betaling voor diensten ( Bron de Tijd – Financial Times )
mashell zegt
Die regels zijn er juist om cowboys zoals Musk in het gareel te houden. Dat werkt, dus niks meer aan doen.
flutterby zegt
De waarschuwingen waren er natuurlijk al en dit valt dan ook onder ondernemingsrisico.
Verder uitstekend stukje @willeme! Enkel is de verwachting dat ze in Berlijn met een volgende generatie paintshop komen waardoor er meer keuze komt in kleurtjes.
Naast de bureaucratie hoor ik trouwens nog weinig over Tesla’s batterij productie. Geen 4680 betekent geen “next-gen” Y, geen Plaid+, geen Cybertruck, geen Semi en geen Roadster. Tot heden worden die modellen enkel maar uitgesteld.
vacano zegt
Hij gaat het wel altijd zoeken waar het net moeilijker is dan ergens anders!
California en Duitsland beiden zowat de meest strenge Staten van de wereld met een berg zetten, regels en reglementen. Zuid-Afrika, Nigeria, Turkije of Marokko was toch makkelijker geweest, och ja maar dan zonder overheidssteun. Volgende keer Nederland proberen
auto62 zegt
Duitse autolobby?
robertjrb zegt
@auto62: Tesla krijgt juist alle steun bij het neerzetten van die fabriek. Enig andere fabrikant had nu nog niet eens kunnen of zelfs mogen beginnen met het kappen van het bos waarin die fabriek komt te staan.
Zeker geen lobby van de andere fabrikanten. Gewoon een zeurende Musk die meer wil dan dat hij krijgt.
gregorius zegt
Duurzame projecten?
– Hij maait een bos om.
– hij bouwt een factory die waarschijnlijk meer stroom nodig heeft dan wat de zonnecellen op het dak opleveren (en het is niet zo dat Duitsland ook gelijk even zoveel meer groene energie erbij plust).
– ze maken auto’s; natuurlijk zijn het elektrische auto’s…. maar om een elektrische auto te bouwen ben je weinig duurzaam bezig.
– En dan zal die elektrische auto per km wel groener zijn dan een benzine auto; het vervuilt nog altijd.
– en hij maakt weer groencertificaten die andere bedrijven dan weer kunnen komen en hoeven dus minder groen te zijn.
– en een zeer groot gedeelte van toegevoegde waarde van die Tesla fabriek vloeit de buurt, het land en het continent uit.
– O ja, en hij krijgt een BAK subsidie.
mashell zegt
Tja, voor werkgelegenheid doen politici alles. Iedereen wil meer banen scheppen. Bij ons niet alleen de PvdA maar ook de VVD. Het nare deel van het kapitalisme, om fatsoenlijk te kunnen leven moet je werken. Ouderwetse slavernij, nieuw verpakt. Het stemvee trapt er altijd in en vindt het geweldig, banen dat is goed… Ik zou zeggen, we willen meer welvaart, meer vrijheid, minder slavernij en dus minder werken voor je geld daarom hebben we dus eigenlijk minder banen nodig. De mensen die we het meest zouden moeten respecteren en betalen in onze maatschappij zijn de automatiseerders, zij (of eigenlijk wij) maken de welvaart mogelijk!
flutterby zegt
@gregorius: waarom zou Tesla vanuit Berlijn buiten het continent gaan exporteren? Daar hebben ze Shanghai voor..
gregorius zegt
Het geld wat men verdient daar. onder de streep, gaat het land en continent uit.
Het geld wat het midden- en kleinbedrijf verdient, onder de streep, blijft vaak lokaal en wordt lokaal weer uitgegeven.
potver7 zegt
Wat een grappenmaker. Ik denk dat Duitsland zónder Tesla-gigafactory beter in staat is de milieudoelen te halen dan mét.
MarcoM zegt
You are right, teveel regels houden de boel alleen maar op. Ja er moet wel enigzins controle zijn, maar teveel aan regels is ook weer nergens voor nodig.
mashell zegt
We zouden het zo moeten doen, het totaal aan regels mag niet verder toenemen. Voor elke regel die een politicus wil invoeren moet er dus een andere regel worden afgeschaft.
dwfc zegt
Mashell, als je geen of weinig regels wil kijk dan naar Congo- Kinshasa ….
Onze landen zijn dankzij regels groot geworden. Regels = discipline.
Maar ik deel je mening dat sommige regels absurd zijn en elkaar tegenspreken.
Wat we in de Covid periode meermaals hebben ervaren….
MarcoM zegt
@dwfc: en de rest, ga maar eens een nieuw bedrijfspand bouwen en personeel aannemen, je wordt gek van de regels op gebied van Arbo, milieu, energie, allerlei certicaten, jaarlijkse keuringen, belastingen etc.
dwfc zegt
Beste,
Ik heb een bouwbedrijf en ik weet perfect dat er tov pakweg 10 jaar geleden meer administratie is bijgekomen … in BE alleszins.
MarcoM zegt
@mashell: nee, 3 worden afgeschaft.
jpfeikens zegt
Nou kunnen we allemaal wel zeggen dat Musk weer onzin aan het uitkramen is… Maar volgens mij stond er ook nog een vliegveld in Berlijn 10 jaar leeg doordat er an allemaal regeltjes moet worden voldaan.
basman147 zegt
Dat waren voornamelijk regels op het gebied van brandveiligheid. Op zich geen overbodige luxe voor een openbaar gebouw waar 20 miljoen passagiers per jaar doorheen zouden komen!
En die regels waren al lang bekend, alleen had de deelstaat Brandenburg om een paar miljoen te besparen besloten dat ze geen projectmanager nodig hadden en dat ze dat zelf konden. Gevolg was dat de onderaannemers langs elkaar aan het werken waren en de diverse systemen niet op elkaar aansloten.
Om een lang verhaal kort te maken, 9 jaar vertraging en 7,3 mrd ipv 3,3 mrd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Flughafen_Berlin_Brandenburg
dwfc zegt
Goede reply Basman, dit is een kwalitatieve inzending die het dubieuze verhaal van JP Feikens
naar de achtergrond verwijst als fake …
Ik erger me aan zulke mensen die hun eigen inzichten voor waarheid aanzien zonder ietwat van
een dossier te kennen.
v60germany zegt
@dwfc: ik vraag me eerder af wat jouw toevoeging nu precies moet duiden.. enfin.
@basman: Made in Germany mag dan een slagzin zijn. Probleme erledigt, is dan weer een totaal andere dimensie. Dat getuigt het vliegveld nog maar eens letterlijk ten voorbeeld. Blijft daarnaast wel een goed bereikbare locatie, ondanks de verstreken jaren. Ik mag hopen dat Tesla dat recht ook gaat behouden.
scrmeagle zegt
Blaaskaak die Musk het zo hem sieren wat minder hoog van de toren te blazen met z’n Jetsons auto’s. De Flinstones hadden pas milieuvriendelijke auto’s.
superfunky zegt
Ken je die mop, van die Amerikaan die wel ff de Duitse auto-industrie kwam aanpakken in het hol van de leeuw? Nou, die van vond er z’n Waterloo …..