Soort van…
Aiai! Het turbulente bestaan van Tesla kent meer twists and turns dan 55 seizoenen Goede Tijden Slechte Tijden. Er gaat geen dag voorbij zonder dat een of ander instituut haar pijlen richt op Musk’s toko, dat tevens het meest geshorte bedrijf ter wereld is. Hmm…Toeval? Nou ja, waarschijnlijk wel. Musk en zijn handel en wandel spreken nou eenmaal tot de verbeelding en dat roept zowel veel voor- als tegenstanders op.
Het nieuwste brandje dat geblust moet worden betreft de remmen van de Model 3. Die vliegen volgens de autokampioen Consumer Reports (CR) namelijk nog net niet in de fik als je remt, maar zijn wel abominabel. Mocht er een real life soap over Musk bestaan zouden de creatievelingen deze episode waarschijnlijk ‘Give me a break’ noemen. De aandachtspakkende headline van CR luidt dat de Model 3 nog slechter remt dan de loodzware Ford F-150. Op zich een schokkende bevinding, daar de F-150 steevast (een van) de best verkochte auto(‘s) in de Verenigde Staten is en dus kennelijk voor geen meter remt.
Enfin, schertsende opmerkingen daargelaten zijn de bevindingen wel degelijk serieus te nemen. De remweg van de Model 3 blijkt namelijk lang maar vooral ook inconsistent te zijn. Dit laatste werd eerder ook al vastgesteld door Motortrend. Het is opvallend, want als de fysieke remmen niet na een keer hard de ho-ijzers aanpreken kapot zijn, ligt het dan aan (sjoemel)software? In navolging van een woordvoerder van zijn bedrijf denkt Elon zelf in ieder geval dat een firmware update soelaas kan bieden voor het probleem:
Looks like this can be fixed with a firmware update. Will be rolling that out in a few days. With further refinement, we can improve braking distance beyond initial specs. Tesla won’t stop until Model 3 has better braking than any remotely comparable car.
— Elon Musk (@elonmusk) May 22, 2018
Maar, als dat nou onverhoopt niet voldoende blijkt te zijn, zal Tesla im Fall der Fälle ook bereid zijn fysieke upgrades door te voeren:
Even if a physical upgrade is needed to existing fleet, we will make sure all Model 3’s having amazing braking ability at no expense to customers
— Elon Musk (@elonmusk) May 22, 2018
Tevens wil Musk nog benadrukken dat de auto die Consumer Reports getest heeft een ‘early production car’ betreft. In hoeverre de auto daarmee anders is dan alle andere Tesla’s die uitgeleverd worden aan klanten weten we echter niet. Het lijkt er soms op dat alle Tesla’s ‘early production cars’ zijn. Alle gedoe ten spijt is Elon overigens nog steeds blij met diegenen onder ons die Tesla’s queeste steunen.
Just wanted to say thanks to all Tesla supporters. I damn well love you.
— Elon Musk (@elonmusk) May 22, 2018
Geen dank, Elon.
Foramen zegt
@jaapiyo, niets teveel gezegd, deze photoshop overtreft de vorige zeker!
rijnounsdoor zegt
@foramen: Dit is geen photoshop.
Dit is Kunst!
Stylez zegt
@foramen: Je komt voor het autonieuws maar je blijft voor jaapiyo zijn kunstwerken. #truth
nicolasr zegt
Alleen de gele pijl mist. Verder is ie af!!
Artikel niet gelezen, bij de shop blijven hangen.
moveyourmind zegt
Tesla lost het tenminste netjes op…
Én mocht je desondanks toch nog twijfelen aan de Tesla 3 dan kan je kosteloos je pre-order om laten zetten naar een fully loaded Tesla S. Die bovendien ook nog eens sneller leverbaar is.
robert110 zegt
@moveyourmind: Ieder merk lost dit soort dingen netjes op. Ze moeten wel want als ze het niet netjes oplossen dan koopt niemand je auto’s meer of je nou tesla of Toyota bent.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robert110: behalve VAG dan…
9000cse zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Pas maar op met zo’n boude bewering hier op AB! ;-) Straks ben je nog ’n fanboy van Tesla en hoor je niet op dit draadje thuis. Want: Oh! Oh! Oh! Wat word je toch neergemaaid hier als je openstaat voor veranderingen en verbeteringen van de automobiliteit. Alleen brandstof verslindend, brullend geweld van 600+ PK mag verafgood worden en alleen dat mag met emotie in verband gebracht worden.
Mijn (bescheiden) mening: Ik vind ’t knap, dat Musk gratis voor verbetering zal zorgen als dat nodig mocht blijken. En die houding kan ik heel wat beter waarderen dan die van ene Winterkorn, die de vermoorde onschuld bleef spelen over z’n sjoemelsoftware en er ook nog eens met ’n miljoenen bonus voor bedankt werd. Hadden derden dit niet ontdekt, dan zou VAG er handenwrijvend mee zijn doorgegaan. Toch blijft menig fanboy zo’n bedrijf verdedigen en verheerlijken.
bmwfreak038 zegt
Nu nog wachten tot Tesla oplost.
kobus1967 zegt
Ik zou gewoon een Audi kopen die lossen problemen met de remmen vast goed op, of ze ontkennen gewoon dat er een probleem is?
monsieurleloure zegt
@kobus1967:
Inderdaad, kan mij dat akkefietje met de RS3 8P nog herinneren.
Esprit_de_Flandre zegt
Tuurlijk dat ie zegt het op te lossen. Na alle schandalen met slechte remmen en vastzittende gaspedalen bij andere fabrikanten in de US gaat hij zo dom niet zijn om het te bagatelliseren…
barry355gtb zegt
En ook nog steeds quotes over de performance tov de BMW M3. Die gaat wel weer sneller over een circuit dan een M3. Dat gelooft toch een niemand
barry355gtb zegt
@barry355gtb:helaas toch te vroeg een sneue tweet gezonden door Musk.
lincoln zegt
@barry355gtb:
wie ben jij dan ?? om te denken dat Elon Musk zich aan jou moet verantwoorden ..
bmwfreak038 zegt
@lincoln: barry355gtb
barry355gtb zegt
@lincoln: dat hoeft hij niet aan mij, maar ik mag wel weer mijn mening ventileren, over beweringen die hoor hij de wereld in slingert. Dat ik nu jouw Tesla en Musk adoratie niet echt deel , jammer dan. Dat jij een bolle onderbroekje krijgt van Tesla en Musk boeit me nu niet.
mgmgb zegt
Ik kan niet wachten op de Netflix versie van de Tesla soap. Alleen benieuwd wat voor spectaculair/dramatisch einde het gaat krijgen.
lincoln zegt
@mgmgb:
tja ..
de 1 start met veel pijn en moeite een revolutionaire autofabriek ..
de ander is meer van het passieve wachten op een soap serie ..
mgmgb zegt
@lincoln:
Als ik het budget van Musk had, zou ik hetzelfde doen. Maar dan vermoedelijk met synthetische benzine uit CO2 (gemaakt met groene energie, natuurlijk). Echt, ik respecteer zijn werk, maar zoals al dit soort visionair personen is het ook gewoon een hypernarcistische psychopaat. Daar is niets mis mee zo lang je er goede dingen mee doet, en het is ook nog eens bijzonder geschikt voor een fijne verfilming.
peug206 zegt
Customer reports had een early test/adapter model? En het 2e model dan waarmee ze vergeleken hebben?? Ook een early test vehicle?
w0o0dy zegt
Zouden re-gen settings hier ook invloed kunnen hebben met als bij die gast die op Laguna Seca ging trappen en de remmen tot het ijzer versleet? Zou op zich best kunnen dat ze die Re-gen uit hebben gezet of op standje “lafjes” en dat Tesla in alle tests uitgaat van een normale Gebruikscase IPV een EV rijden als een ouderwetse ICE.
w0o0dy zegt
Lijkt me raar dat je een typegoedkeuring en allerlei testsituaties doorkomt zonder dat boven komt dat je remmen inconsistent presteren..
turbobrick zegt
En dit is nog maar het begin ..
Met alle haast vanwege de productie perikelen en de deadlines die gehaald moeten worden komt dat de kwaliteit en de nodige tests en controles niet ten goede.
awesome zegt
We lossen het op met een firmware update… hoe dan? Als je hardware blijkbaar niet volstaat!’v
ikleesookoverautos zegt
@awesome: iets met het ABS systeem.