Elon Musk vreest niet alleen dat goedkope Chinese EV’s zijn Tesla gaan slopen, maar de hele Westerse auto-industrie.
We kunnen nu wel een relaas houden over waarom Chinese auto’s zo slecht zijn, maar feit is dat je nou eenmaal niet graag veel geld uitgeeft. En laten we wel wezen: je kan allerlei argumenten verzinnen tegen een Chinese auto, maar dat ze duur zijn is er niet één van. Sommige mensen gooien graag al hun principes overboord voor een flinke korting.
Chinese auto’s gaan ‘onze’ auto’s slopen
Voor Elon Musk komt het ook dichterbij dan ooit. Zijn aandacht zal vooral gevestigd zijn op BYD, daar dat merk in het laatste kwartaal Tesla inhaalde qua verkochte auto’s. Tesla heeft nog hun best gedaan om de prijzen te laten dalen tot een niveau waar het bijna lachwekkend goedkoop werd voor een Tesla, en dan nog konden ze de Chinezen eigenlijk niet bijhouden. De realiteit is simpel: voor het type auto dat de meeste Chinese merken bieden, zijn ze echt spotgoedkoop en zouden ze de concurrentie slopen. Dat kan je als Europees of Amerikaans bedrijf niet evenaren. Volgens Musk valt of staat het met de importtarieven die geheven gaan worden voor Chinese auto’s. In Europa zien we al dat de meeste Chinese merken al redelijk onder Europese rivalen kunnen zitten. In de VS moet het Chinese balletje nog gaan rollen en Musk hoopt dus dat de prijzen in ieder geval competitief kunnen blijven.
Subsidie
Het Chinese Ministerie van Buitenlandse Zaken blijft erbij dat de prijzen eerlijk gehouden worden, maar vanuit de EU wordt al ingegrepen. Er wordt namelijk onderzocht of er een extra tarief bovenop Chinese auto’s gegooid kan worden, daar het erop lijkt dat Chinezen hun auto’s (te) heftig subsidiëren. In de VS pleit Donald Trump, momenteel een zeer potentiële presidentskandidaat, voor een extra 10 procent importheffing en het weghalen van China’s status als ‘beste handelspartner’. (via Reuters)
Rudy zegt
Musk kraamt veel uit maar ik denk dat hij wel een valide punt heeft.
potver7 zegt
40-50 jaar geleden hoorde je precies dezelfde horrorverhalen over de Japanse auto-industrie. Ja, inclusief de beschuldiging dat ze alles kopieerden wat de Westerse autofabrikanten maakten, maar veel goedkoper.
L’histoire se repète…
garp zegt
Is het wellicht verstandig om je wat te verdiepen in geopolitiek? En dan daarna deze vergelijking nogmaals tegen het licht te houden?
Svenska II zegt
En daar zit sinds die tijd ook Europees importheffing op. Dit wordt wel afgebouwd overigens, was 10%, is nu nog 3% en gaat naal nul
Steven zegt
Als japanse autofan volg ik hier even niet. Je kan toch niet zeggen dat japanners goedkoopnzijn/waren in aankoop vergeleken met europees/amerikaans of wat er toen al was?
SRT .. zegt
Da komt omda da ni genoeg Sizopaples in zich heeft.
PunicaOase zegt
Tot nu toe zie ik ze amper rijden op wat MG’s en Lynk&Co’s na.. Ze zijn veelal elektrisch en daarmee nog steeds flink duur.. Als je dan toch al veel geld uit geeft aan een auto ga je voor iets gerenomeerds en niet een vaag Chinees product met waarschijnlijk amper restwaarde en veel onduidelijkheid over de kwaliteit.. Nog los van de cheapass uitstraling die het voor velen al gelijk een no-go maken.. Wellicht bekijk ik het te veel met een NL-bril..
maotje zegt
Geef t even wat tijd. En overzie het na 5 jr nog eens.
petroldrinker zegt
Polestars zie je overal rijden, is in feite gewoon een chinees product met wat geleende producten van volvo (ook eigendom van de chinezen)
Richmond zegt
Je moet het ook op mondiaal niveau bekijken, Nederland is niet perse een representatieve markt. Als byd in Q4 Tesla ingehaald heeft zegt het toch dat ze behoorlijk verkocht worden.
b00st zegt
Dat was wereldwijd, incl China zelf, daar gaan importtaksen niets aan veranderen. Beter zou het zijn om de cijfers van Europa + Noord-Amerika te bekijken. Het is die industrie waar Musk voor waarschuwt.
pomoek zegt
Haha, de strijder voor onbeperkte vrijheid van meningsuiting is tegen handelsvrijheid.
Ik ben het niet perse met hem oneens, maar wat een hypocriete lvl met vingers ben je dan zeg.
harrie zegt
Bijzonder kromme vergelijking.
Het zwaar subsidieren van je complete (auto) industrie heeft echt helemaal niks met handelsvrijheid te maken, zeker in het geval van China is het semi-communistisch, en staat daarmee juist haaks op liberale waarden die Musk zegt aan te hangen. Niks hypocriets aan. Een vrije markt werkt alleen als het speelveld gelijk is, Musk heeft hiet gewoon een valide punt.
Maarrrr…. Tesla krijgt (in mindere mate) ook gewoon overheidssteun, in de vorm van mooie dealtjes op plekken waar je je mega factories neerzet, en indirect/ongevraagd via subsidies voor de consument op elektrische auto’s.
pomoek zegt
@ Harrie: je zegt precies hetzelfde als dat ik zeg. Hij heeft een punt. Maar vrijhandel heeft wel degelijk iets te maken met vrijheid van meningsuiting. Musk wil extreme vrijheid als het gaat om het laatste, maar wil vrijheid beperken als het gaat om het eerste. Dat is gewoon hypocriet.
Flutterbear zegt
Tesla concureert in China al op gelijk speelveld met de Chinezen. Volgens gaat dag prima.
waterisnat zegt
Je hebt harries verhaal niet gelezen, of niet begrepen. Hij pleit in beide gevallen voor vrijheid en eerlijkheid. Enne, “extreme vrijheid”, is dat iets slechts als het extreem wordt? 🤡🌏
Flutterbear zegt
Volgens mij komt het uit de kwartaalmeeting en was het meer een waarschuwing voor de Chinesen. De meeste batterij grondstoffen komen daar toch al vandaan omdat wij dat allemaal niet willen in onze achtertuin.
Flutterbear zegt
Volgens mij komt het uit de kwartaalmeeting en was het meer een waarschuwing voor de Chinesen. De meeste batterij grondstoffen komen daar toch al vandaan omdat wij dat allemaal niet willen in onze achtertuin.
ericc zegt
Wil je geen Chinese EV’s in Europa? Laat ICE ‘s terug toe met Euronorm 6. Geen giga investeringen qua laadpalen en andere infrastructuur. China beheert de grondstoffen voor batterijen en bepalen de prijs. Voor Europa houden ze deze hoog. Extra invoerrechten = prijs grondstoffen omhoog. Wil je dit vermijden, herroep de beperkingen op ICE’s!!!
Richmond zegt
Zijn genoeg andere onderdelen die ook uit China komen. Dus alles op ice zetten lost dat niet op.
Flutterbear zegt
Voordeel van de grondstoffen uit China is dat we ze maar eenmalig hoeven te importeren en niet aan olie infuus hoeven. Wat mij betreft zet Europa juist in op het recyclen van deze grondstoffen. Daar moeten we marktleider in worden, goedkope energie komt vanzelf wel.
bmwadept zegt
De Chinezen doen precies wat Musk wil doen met zijn Westerse concurrenten. Namelijk concurrentie slopen. Nu de Chinezen beter gepositioneerd zijn. Gaat Musk klagen. Heerlijk hypocriet.
Flutterbear zegt
Heb je hem persoonlijk gesproken, want de wens om de concurrentie te slopen heeft hij nog nooit openbaar uitgesproken. In tegendeel zelfs (patenten openbaren, supercharger open stellen, FSD licenseren).
detroitv8 zegt
Chinezen niet duur? Een MG 4 misschien niet, de willekeurige hanki panki doet inmiddels ook al een dikke 40k. Het verschil met de Europeanen is klein!
rrk147 zegt
Dat is veel geld, zeker. Maar een ID 7 is in vergelijking met een Zeekr echt wel duur. De meeste Chinezen auto’s zijn afgeladen vol qua opties, das bij een BMW i4 of ID7 echt wel anders
martijnev zegt
De meeste Chinese auto’s die momenteel op de Nederlandse/Europese markt zijn, zijn helemaal niet goedkoop maar juist belachelijk duur. Dus de ‘we’ context die in de tekst wordt gegeven, kan ik niet plaatsen. Wel is het zo dat er een golf aan goedkope Chinese auto’s aankomt, die overigens al in veel andere markten waar Tesla actief is te koop zijn, daar doelt Musk waarschijnlijk op. De recente prijsverlagingen van Tesla in Europa hebben daar vermoedelijk weinig mee te maken, maar meer met een strategie om de Europese merken onder de duim te houden.
mashell zegt
De strategie van Musk is angst zaaien, als je met woorden politici zo kunt beïnvloeden concurrenten buitenspel te zetten kun je dat als CEO niet nalaten.
lekkaah zegt
Nou, voornamelijk juist wel om de Chinese vloedgolf aan EV’s voor te zijn zolang dat nog kan, denk ik. De prijzen zijn dus eigenlijk uberhaupt belachelijk laag, zou je kunnen stellen. Dat kun je als Westerse fabrikant niet lang volhouden.
Otua zegt
Ik maak me meer druk over auto’s die vol zitten met cameras die constant verbonden zijn met het internet, gps en dergelijke. Zowel Tesla en de Chinezen zijn gesubsidieerd door hun respectievelijke overheden, beide vind ik geen fijne gedachte
maotje zegt
Maar je loopt wel heel de dag met een smartfoon 🤔?
lekkaah zegt
Ja maar Amerikanen mogen wel alles weten.. Chinezen niet.. /s
Flutterbear zegt
Ik vertrouw Apple, Google en Microsoft wel. Bij Apple betaal ik genoeg voor hun privacy vriendelijke reputatie die ze echt niet zo maar te grabbel gooien en Google verdient enorm veel aan mijn data dus zal dat echt niet zo maar doorverkopen. Tot slot verdiend Microsoft haar geld met van alles en nog wat, maar zeker niet met data verkopen want dat zal ten koste gaan van hun reparatie.
Meta zal data ook niet doorverkopen maar hebben ook geen reputatie te beschermen..
DeWitteCondor zegt
In mijn tv van Sony zit ook een webcam. Een beetje handige harry kan zo meekijken in de huiskamer. Dat vind ik ook geen prettige gedachte maar het is wat het is. De spannende dingen doen we gelukkig elders …
Zelfde geldt voor computers, telefoons, conference call systemen, Teams. Als ze echt willen ben je nergens meer veilig, maar ik ben geen interessant persoon dus ik maak me geen zorgen.
Richmond zegt
Dat zijn alle auto’s met een ingebouwde navigatie al.
Flutterbear zegt
Tesla is niet echt het oogappeltje van Biden. Denk niet dat daar geheime samenwerking plaats vind.
degrotemuis zegt
Binnenkort ook geen Tesla’s meer met zwaar gesubsidieerde BYD blade accu dus?
Ik geloof best dat China de eigen auto industrie subsidieert, al helpt het sowieso niet dat China leidend is in de accu productie, maar wat doet de VS in eigen land dan? Voor zover ik weet ligt er in de VS al een importheffing van 27,5% op Chinese auto’s en krijgen alleen EVs van eigen bodem subsidies. Daarnaast heeft Frankrijk in het verleden ook genoeg staatssteun verstrekt aan hun autofabrikanten.
Daarnaast, prijzen de Chinese modellen nou echt de concurrentie uit de markt in Nederland? Als je 3 fasen laden en een nette range wil blijken Chinese kiloknallers als de BYD Dolphin en MG4 of 5 opeens amper goedkoper dan Europese tegenhangers als de Renault Megane e tech of de Cupra Born. De Smart #1 begint dan zelfs duurder, al heeft die dan wel meer motorvermogen.
En de goedkoopste directe Model 3 concurrent, de BYD Seal, is in de basis RWD uitvoering ook nog net wat duurder dan de Model 3 RWD, met weliswaar een flink grotere accu, maar ook maar ~50 km meer WLTP range.
Flutterbear zegt
Die Model 3/Y SR komt net zo goed uit China..
petroldrinker zegt
“maar feit is dat je nou eenmaal niet graag veel geld uitgeeft” uhm, juist wel, niks lekkerders dan met flinke bedragen geld te smijten, ik heb een hekel aan kleine bedragen uitgeven, voelt gevoelsmatig als dat je veel meer uitgeeft in mijn ogen… nadeel is alleen dat ik het niet elke dag kan om met flink geld te smijten.
en ik ben het ergens wel eens, van mij mogen de chinese producten gewoon ziekelijk hoog belast worden, 100% ofzo net als in sommige van die landen gebeurt met westerse producten (om zo hun eigen producten meer te verkopen, zouden we hier ook moeten doen)
Robert zegt
Iedereen is bang voor de economische grootmacht China, maar ik denk dat dit wel meevalt. Ja, China subsidieert z’n industrie en economie in al z’n vormen, maar de vergrijzing, de hoge (jeugd)werkeloosheid, de steeds grotere concurrentie van India en de andere landen in Zuidoost Azië, de bizarre vastgoedzeepbel die al twee, drie jaar dreigt te klappen, de hardnekkige corruptie, de deflatie in de lokale economie en de krampachtige pogingen tot het herwinnen van de grip op grote internationaal opererende bedrijven slaat steeds meer deuken in de door de staat geleide conjunctuur.
Vanochtend las ik in de Volkskrant dat de officiële groei voor 2023 met terugwerkende kracht was vastgesteld op 5,2%, maar analisten schatten in dat dit op z’n best 1,5% moet zijn geweest, gezien het vele kunst- en vliegwerk wat de centrale regering ten uitvoer brengt om de controle te behouden.
Ergo: ik verwacht binnen nu en een paar jaar een enorme shake-out van Chinese autofabrikanten. Ja, ze zullen tegen die tijd een signifikant deel van de internationale markt in handen hebben, maar er liggen nog genoeg kansen op deze weer deels terug te pakken.